Permalänk
Medlem

Köpråd dator ca 15K - Bilsim

Behöver lite råd från er kunniga om inköp av dator för ca 15K. Jag spelar endast bilsimulator i olika former då jag har en simrig.
Jag har tidigare kört med en Mini Itx Fractal design 304, med i5 4690, 16mb ram, ASUS GeForce GTX 1060 6GB dual oc. Detta köpte jag under 2015 (grafikkortet förra året)
Denna setup har fungerat grymt bra, jag kör 3 skärmar i hög upplösning utan problem (Project Cars, Dirt Rally etc)

Nu ska jag ge bort denna burk till junior i jul, och behöver därför bygga en ny. Dock tänkte jag behålla grafikkortet och peta i ett Asus GTX 2gb som räcker till grabben ett tag i alla fall.

Om jag har grafikkortet (GTX 1060 6gb), och siktar på ca 15K för bygget avsett för bilsim, vad bör jag satsa på?
AMD processor?
Behövs 32gb ram 3000mhz? Eller räcker 16gb och sedan satsa på bra processor?
Om det är bilsim som gäller, är det grafikkortet som är komponenten man ska satsa på ett rejält RTX?

Tacksam för input

Visa signatur

Sailing is a blow job

Permalänk
Hjälpsam

Om du gillar litet hade jag spontant satsat på följande;
Loque Ghost, ITX, Ryzen 3600, 2x8GB 3600MHz CL15 eller CL16, A2000 1TB M.2 NVME SSD, Corsair 650 SFX.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tycker Flufs rekommendation ser jättebra ut. Dock skulle jag rekommendera ett annat chassi då jag tycker Loque S1 kostar mycket. Tycker själv Lian Li tu-150 verkar prisvärt. Sedan vet jag att många som har en sim låter datorn stå på golvet jämte. Om så är fallet kanske du kan spara in pengar där och köpa en 3700x och en trevlig kylare som passar i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kan AMD processorer lite bättre än Intel och Ryzen 7 3700X för ca 3.900 kr borde du kunna unna dig. Fractal Design Define R6C ca 1.500 kr verkar vara ett fint chassi. 2x8 GB DDR4 av bra kvalitet, ca 1.500 kr. Ta ett bra x570 mobo för gamers 2-4.000 kr. PSU t.ex Seasonic Prime Ultra Gold 650W 1.500 kr. En m.2 SSD 1.500-2.000 eller mer beroende på storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du gillar litet hade jag spontant satsat på följande;
Loque Ghost, ITX, Ryzen 3600, 2x8GB 3600MHz CL15 eller CL16, A2000 1TB M.2 NVME SSD, Corsair 650 SFX.

Tack för input.
Jag är inte bunden till Mini Itx, dock inte för stort. Så där kanske man kan tjäna nån krona.

Visa signatur

Sailing is a blow job