Är det värt att byta ut mitt nya AMD grafikkort mot ett nvidia?

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta ut mitt nya AMD grafikkort mot ett nvidia?

Hej, har precis fått mitt nya ASUS ROG Strix RX 5700 XT OC och det många säger är att temperaturen på VRM och grafikkortet inte är så bra och jag själv fick upp till 87 grader i tomb raider, tycker ni det är värt att reklamera/lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett RTX 2060 SUPER för samma pris. Köpte grafikkortet på rea för 4900kr och RTX 2060 SUPER gigabytes kostar 4700kr, kan nån ge tips på gra RTX 2060 super grafikkort som jag kan köpa för ett bra pris och som inte krånglar med temp eller effekt. Jag hade innan också ett gtx 1060 så är vann vid nvidia och det känns så konstigt att ha Radeon kontrollpanel nu. Men tror ni att jag ska försöka få ner tempen på mitt RX 5700 xt eller bara köpa ett RTX istället? alla spel fungerar rätt så bra men grafikkortet får coil whine ibland och låter högt och blir varm rätt så fort i några spel. Men om jag skulle byta till ett RTX 2060 super hur mycket lägre prestanda skulle jag få då? Körde userbenchmark test och fick gaming på 96% och om man gjorde en jämförelse om man skulle ha ett RTX 2060 super istället skulle gaming vara på 92% RX 5700 xt var på 109% och RTX 2060 super på 100% inte så stor skillnad men tror ni RX 5700 xt kommer hålla längre i framtiden med alla nya spel som kommer ut. alltså jag ville ha ett bra grafikkort som kan spela spel som kommer komma i framtiden som körs på hög grafik. Men tror ni att RTX 2060 super fungera på samma sätt att jag kan spela alla nya spel samt alla som kommer komma ut i framtiden?

Permalänk
Skrivet av Jakjan:

Hej, har precis fått mitt nya ASUS ROG Strix RX 5700 XT OC och det många säger är att temperaturen på VRM och grafikkortet inte är så bra och jag själv fick upp till 87 grader i tomb raider, tycker ni det är värt att reklamera/lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett RTX 2060 SUPER för samma pris. Köpte grafikkortet på rea för 4900kr och RTX 2060 SUPER gigabytes kostar 4700kr, kan nån ge tips på gra RTX 2060 super grafikkort som jag kan köpa för ett bra pris och som inte krånglar med temp eller effekt. Jag hade innan också ett gtx 1060 så är vann vid nvidia och det känns så konstigt att ha Radeon kontrollpanel nu. Men tror ni att jag ska försöka få ner tempen på mitt RX 5700 xt eller bara köpa ett RTX istället? alla spel fungerar rätt så bra men grafikkortet får coil whine ibland och låter högt och blir varm rätt så fort i några spel. Men om jag skulle byta till ett RTX 2060 super hur mycket lägre prestanda skulle jag få då? Körde userbenchmark test och fick gaming på 96% och om man gjorde en jämförelse om man skulle ha ett RTX 2060 super istället skulle gaming vara på 92% RX 5700 xt var på 109% och RTX 2060 super på 100% inte så stor skillnad men tror ni RX 5700 xt kommer hålla längre i framtiden med alla nya spel som kommer ut. alltså jag ville ha ett bra grafikkort som kan spela spel som kommer komma i framtiden som körs på hög grafik. Men tror ni att RTX 2060 super fungera på samma sätt att jag kan spela alla nya spel samt alla som kommer komma ut i framtiden?

Jag tycker att du ska satsa på sapphire pulse xt kortet som kostar 4990 på webhallen, jag tycker personligen att det är ett bra kort och temperaturen är max 75 grader där verkningsgraden är då på max. Den kanske kan låta lite högt ibland men oftast är den tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hej, har precis fått mitt nya ASUS ROG Strix RX 5700 XT OC och det många säger är att temperaturen på VRM och grafikkortet inte är så bra och jag själv fick upp till 87 grader i tomb raider, tycker ni det är värt att reklamera/lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett RTX 2060 SUPER för samma pris. Köpte grafikkortet på rea för 4900kr och RTX 2060 SUPER gigabytes kostar 4700kr, kan nån ge tips på gra RTX 2060 super grafikkort som jag kan köpa för ett bra pris och som inte krånglar med temp eller effekt. Jag hade innan också ett gtx 1060 så är vann vid nvidia och det känns så konstigt att ha Radeon kontrollpanel nu. Men tror ni att jag ska försöka få ner tempen på mitt RX 5700 xt eller bara köpa ett RTX istället? alla spel fungerar rätt så bra men grafikkortet får coil whine ibland och låter högt och blir varm rätt så fort i några spel. Men om jag skulle byta till ett RTX 2060 super hur mycket lägre prestanda skulle jag få då? Körde userbenchmark test och fick gaming på 96% och om man gjorde en jämförelse om man skulle ha ett RTX 2060 super istället skulle gaming vara på 92% RX 5700 xt var på 109% och RTX 2060 super på 100% inte så stor skillnad men tror ni RX 5700 xt kommer hålla längre i framtiden med alla nya spel som kommer ut. alltså jag ville ha ett bra grafikkort som kan spela spel som kommer komma i framtiden som körs på hög grafik. Men tror ni att RTX 2060 super fungera på samma sätt att jag kan spela alla nya spel samt alla som kommer komma ut i framtiden?

Asus har släppt en bios till ditt kort som ska åtgärda tempen.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GA...

Version -
2019/11/192.98 MBytes
Update BIOS Tool For STRIX-RX5700XT
ROG-STRIX-RX5700XT-GAMING WINFLASH BIOS TOOL
Efficiency mode BIOS for users would like more power efficiency and better temperature or acoustic
Guide:
1.Swith BIOS to the secondary BIOS (Q mode) under PC is shut down
2.Boot PC into Windows
3.Unzip the file
4.Click the tool to update VBIOS
5.The system will reboot automatically, and the secondary BIOS would become E mode (Efficiency mode).
6.Repeat the procedure then the secondary BIOS would flash back to Q mode.
7.You can repeat the procedure to flash between Q mode and E mode

Permalänk
Medlem

Byt till Gigabyte eller Sapphire Nitro, lär ju vara lägre pris också, bara returnera Strixen och inse att Asus aldrig kommer släppa ett bra AMD-Strix.

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC ger mest för pengarna just nu.

Skrivet av thomson:

Asus har släppt en bios till ditt kort som ska åtgärda tempen.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GA...

Version -
2019/11/192.98 MBytes
Update BIOS Tool For STRIX-RX5700XT
ROG-STRIX-RX5700XT-GAMING WINFLASH BIOS TOOL
Efficiency mode BIOS for users would like more power efficiency and better temperature or acoustic
Guide:
1.Swith BIOS to the secondary BIOS (Q mode) under PC is shut down
2.Boot PC into Windows
3.Unzip the file
4.Click the tool to update VBIOS
5.The system will reboot automatically, and the secondary BIOS would become E mode (Efficiency mode).
6.Repeat the procedure then the secondary BIOS would flash back to Q mode.
7.You can repeat the procedure to flash between Q mode and E mode

Tyvärr finns det bara ett sätt att åtgärda hårdvaran med mjukvara = kompromissa, finns ett par trådar om det och diskuteras i recensionsartikeln också.

I det här fallet så går man ner på energisparläge och sänker därmed OC och antagligen standardfrekvenserna...

Konsumentversionen verkar ha fel skruvar/fel design på kylaren, 0 kontakt med VRM som överhettar.

Permalänk
Medlem

RX 5700 XT är en oerhört prisvärd GPU så tycker definitivt du valt rätt när du valde chip. Ett RX 5700 XT levererar högre prestanda än RTX 2060 SUPER. Du skulle alltså behöva gå upp till ett GTX 1080ti för att nå samma resultat som ditt nuvarande kort i 2560x1440. Tyvärr kan det vara något av en djungel när man ska välja vilken av alla sammarbetspartners som tillverkar grafikkorten som är bäst. Det kan skilja en del i framförallt temperatur och ljudnivå då det finns många olika kylarlösningar. Hade jag varit du så skulle jag åberopat öppet köp (beroende på vart varan är köpt och villkor) om du som kund inte är nöjd, en rättighet du oftast har då du inte är helt nöjd med produkten.

Skickar med lite länkar från Sweclockers redaktion:

https://m.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestanda...

https://m.sweclockers.com/test/28106-gigabyte-radeon-rx-5700-...

https://m.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-5700-...

https://m.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt-r...

Ps. Ha gärna i åtanke att ett överklockat kort aldrig kommer gå lika svalt och tyst som ett oklockat. Även om det är fabriksöverklockat.

Mvh,

Permalänk
Medlem

87grader låter högt för ett strix kort. Mitt har hittills kommit upp i 77 eller 78 grader vilket jag tyckte lät rimligt. 87 grader är ju visserligen lägre än Referensmodellen. Har du ställt in något fan program?

Har bara haft mitt kort i ca 3 veckor men har varit jättenöjd so far med mitt strix 5700xt kort.
Det har dock varit en del pillande som jag inte varit van vid när man sedan tidigare haft problemfria Nvidia kort!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

är 87c ett problem ens då ? dom äldre korten gjorde upp till 105c på VRM.
5700x presterar likt 2070s så du byter ner dig i prestanda isf

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hej, har precis fått mitt nya ASUS ROG Strix RX 5700 XT OC och det många säger är att temperaturen på VRM och grafikkortet inte är så bra och jag själv fick upp till 87 grader i tomb raider, tycker ni det är värt att reklamera/lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett RTX 2060 SUPER för samma pris. Köpte grafikkortet på rea för 4900kr och RTX 2060 SUPER gigabytes kostar 4700kr, kan nån ge tips på gra RTX 2060 super grafikkort som jag kan köpa för ett bra pris och som inte krånglar med temp eller effekt. Jag hade innan också ett gtx 1060 så är vann vid nvidia och det känns så konstigt att ha Radeon kontrollpanel nu. Men tror ni att jag ska försöka få ner tempen på mitt RX 5700 xt eller bara köpa ett RTX istället? alla spel fungerar rätt så bra men grafikkortet får coil whine ibland och låter högt och blir varm rätt så fort i några spel. Men om jag skulle byta till ett RTX 2060 super hur mycket lägre prestanda skulle jag få då? Körde userbenchmark test och fick gaming på 96% och om man gjorde en jämförelse om man skulle ha ett RTX 2060 super istället skulle gaming vara på 92% RX 5700 xt var på 109% och RTX 2060 super på 100% inte så stor skillnad men tror ni RX 5700 xt kommer hålla längre i framtiden med alla nya spel som kommer ut. alltså jag ville ha ett bra grafikkort som kan spela spel som kommer komma i framtiden som körs på hög grafik. Men tror ni att RTX 2060 super fungera på samma sätt att jag kan spela alla nya spel samt alla som kommer komma ut i framtiden?

Gällande temperaturer, läs på om hotspots / placebo hos slutanvändare

1) AMD mäter annorlunda och ger dig som slutanvändare mer information , tror att det används för att kortet ska kunna köras optimalt. Det finns ingenting som säger att det kort du byter till är mycket svalare isåfall får du säkerställa att motsvarande sensorer sitter och att du får motsvarande information
2) hotspot 110C och under är inom spec

Gällande ljud byt kort eller förbättra kylningen i ditt chassi, finns bättre tredjepartskylare eller så tittar du runt på annat.
Gällande coil whine ibland, inte ett problem och inte ovanligt men upp till dig om du tycker att det är värt att gå vidare. https://www.howtogeek.com/297166/what-is-coil-whine-and-can-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

är 87c ett problem ens då ? dom äldre korten gjorde upp till 105c på VRM.
5700x presterar likt 2070s så du byter ner dig i prestanda isf

87 grader work load temp är inte någon fara, om än lite varmt. TS bör stresstesta kortet iallafall i minst en timma för att se. Personligen hade jag reagerat först om junction temp översteg 100-103 grader.

5700xt når inte riktigt upp till 2070 super. Men korten ligger heller inte på samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@voffen1: förlåt om jag inte utryckte mig rätt men det är typ bara på tomb raider som jag har fått max 87-88 grader men på alla andra spel kan jag få upp till max 80-82 grader men deler är la 70-77. varför jag är så rädd över så höga temperaturer är för att jag vill kunna ha kortet så länge som möjligt, för jag vet att höga gpu temperaturer kan göra så att ditt grafikkort inte kommer hålla lika länge. Sen t.e.x nu spelar jag gta och får inte alls så mycket fps, får bara 58fps på allt sätt på högsta på 1080p men mitt grafikkort ligger på 70 grader och VRM 66-67 grader. Och nej jag har inte ändra några fan setting. bara försökt att optimisera spel

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Nej dina temperatur är inget att bry sig om. Är det under spec så håller kortet. Läs vad som står ovan angående AMD om hur det mäter och visar värme.

Läs detta noga med: #18182352

Du säger att du bara får 58fps med 1080p i GTA. Det får mig verkligen att undra vad du har för cpu. För är din cpu inte dålig så är något fel.

Vad har du för delar i din dator?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@voffen1: förlåt om jag inte utryckte mig rätt men det är typ bara på tomb raider som jag har fått max 87-88 grader men på alla andra spel kan jag få upp till max 80-82 grader men deler är la 70-77. varför jag är så rädd över så höga temperaturer är för att jag vill kunna ha kortet så länge som möjligt, för jag vet att höga gpu temperaturer kan göra så att ditt grafikkort inte kommer hålla lika länge. Sen t.e.x nu spelar jag gta och får inte alls så mycket fps, får bara 58fps på allt sätt på högsta på 1080p men mitt grafikkort ligger på 70 grader och VRM 66-67 grader. Och nej jag har inte ändra några fan setting. bara försökt att optimisera spel

Jag får typ merän 144 frames på gta v i 1440p. Med mindre aa och post fx till high tror jag (kanske är avstängt). Jag är också nyfiken vilken processor du använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: CPU: Ryzen 7 1700, inte den bästa men köpte den för 3 år sen för jag byte ut den från min första Ryzen 3 1300x. Moderkort: Gigabyte AX370 gaming K3. Ram: ballistix sport lt ddr4 16gb. HDD: 2TB. M.2 SSD: 240GB. Kingstone SSD: 480GB. Vet inte om det är värt o köpa en ny cpu som typ en Ryzen 5 3600 för jag har AM4 socket och även om Ryzen 5 3600 är en 3gen cpu så är den backwards compatible med äldra sockets/moderkort.

Permalänk
Medlem

@voffen1: Har en Ryzen 7 1700 som jag köpte 2018 för innan det hade jag en Ryzen 3 1300x så funderar på att köpa en Ryzen 5 3600 för den tycker jag är prisvärd och nästan alla Ryzen 5 är bättre en Ryzen 7 i gaming. Ryzen 5 3600 kostar bara 2300kr på netonnet. Utan kylare men jag har redan en ryzen OG kylare som jag fick med i min Ryzen 7 1700

Permalänk
Medlem

Har du klockat processorn? Den modellen är en ’energieffektiv’ variant med låg maxhastighet från fabriken.

Har du råd och ditt moderkort är kompatibelt så skulle en 3600 göra stor skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Jag har råd och vill nog köpa den för har haft så mycket problem med lagg o allt annat med gta v. Så då blir en Ryzen 5 3600 bra:)

Permalänk

58fps med det kortet låter som att du har vsync på 😃

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Medlem

Hej gott folk och trådskaparen. Tyvärr bör Asus 5700 kort undvikas helt och hållet den här generationen då de uppvisar dåliga temps, visst AMD mäter olika jämfört med nVidia men det gäller die temp, inte vrm. Finns många bättte alternativ som desdutom är billigare såvida Asus inte sänkt priserna något. Sök i din webbläsare med den sökmotor du anväder efter best amd rx 5700xt cards gamers nexus, du ska då hitta en artikel/video med seriös information.

Som någon redan berört beror bristerna i Asus kortet sannolikt på för långa skruvar/ feldesign.

GLHF!

Permalänk
Medlem

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K3-re...

Enligt Gigabytes hemsida ska ditt moderkort stödja ryzen 3000, så uppgradera bios så ska det gå att uppgradera processorn.

När det kommer till 300-serien har jag hört att det ibland var problem med att ha bios med stöd för alla tre generationer samtidigt, så det kan vara så att när du uppgraderat fungerar inte sin gamla processor optimalt längre.

Jag personligen skulle inte haka upp mig på 87 grader, men som andra sagt finns det andra kort med bättre temps än det kort du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Det du har skrivit är exakt det alla andra har skrivit om just ASUS ROG RX 5700 xt. Allt med att kylningen är fel och att den drar mycket ström. Själv är jag lite osäker på om jag vill ha kvar mitt RX 5700 xt och kanske lämna tillbaks det och köpa RTX 2060 super istället. Jag vet att RTX 2060 super inte är lika bra som RX 5700 xt men skulle hellre vilja ha ett grafikkort som inte körs på 80+ grader varje gång. Samt att jag hade innan ett gtx 1060 så jag är vann vid nvidia setting och hur allt fungerar. Men det jag vill veta är just vilket Nvidia RTX tror du är bäst för priset och bäst prestanda. Jag vill inte ha några problem med temp eller hög effekt ätande. Sen blir det så svårt att veta om jag nu ska byta eller inte för just i den här tråden så skriver rätt så många ett 87 grader inte är ett problem med kortet medans andra säger att det är ett problem. Jag vill kunna ha mitt grafikkort så länge som möjligt och kunna spel alla nya spel som har släppts och som kommer släppas i framtiden. Har kollat på gigabytes RTX 2060 super för 4700kr.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jakjan: Temperaturen på kortet spelar väl ingen roll så länge det håller sig inom specifikationerna. Den delen ser jag ingen mening med att grotta ner sig i riktigt.

Frågan är väl snarare hur du själv upplever ljudnivåer för befintligt grafikkort och om du föredrar den ena eller andra kontrollpanelen. Det där är val du själv behöver göra.

Edit:
Angående respektive korts kontrollpanel så tycker jag att båda lagen har en del brister i kontrollpanelen. AMD har inte migrerat över alla inställningar i sitt nya gränssnitt på flera år. Come on ;). Men jag tycker AMDs gränsssnitt funkar bättre generellt än nvidias.

Nvidias gränssnitt har sina egenheter också.
Det som irriterar där är väl dels att det är daterat. Det behöver inte se nytt och flashigt ut, men det är rörigt och plottrigt i nuvarande utformning. Går inte att styra fläktkurvan i deras gränssnitt heller. Why?
Framförallt kan inte hämta hem drivrutiner via gränssnittet utan inloggning till nvidia. Det här blir jag tokig på Jag skaffade nvidiakonto, men det fanskapet glömmer bort inloggningen ibland vilket gör att man måste fiffla med kontoinställningar igen och igen för att hålla drivrutinerna uppdaterade. Har blivit att jag manuellt laddar ner drivrutinerna istället för att slippa trassel. Det går det också, men det känns lite daterat.
Aja. Det här med vilket gränssnitt man gillar är högst personligt och subjektivt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

@[SmR]BMF: Det du har skrivit är exakt det alla andra har skrivit om just ASUS ROG RX 5700 xt. Allt med att kylningen är fel och att den drar mycket ström. Själv är jag lite osäker på om jag vill ha kvar mitt RX 5700 xt och kanske lämna tillbaks det och köpa RTX 2060 super istället. Jag vet att RTX 2060 super inte är lika bra som RX 5700 xt men skulle hellre vilja ha ett grafikkort som inte körs på 80+ grader varje gång. Samt att jag hade innan ett gtx 1060 så jag är vann vid nvidia setting och hur allt fungerar. Men det jag vill veta är just vilket Nvidia RTX tror du är bäst för priset och bäst prestanda. Jag vill inte ha några problem med temp eller hög effekt ätande. Sen blir det så svårt att veta om jag nu ska byta eller inte för just i den här tråden så skriver rätt så många ett 87 grader inte är ett problem med kortet medans andra säger att det är ett problem. Jag vill kunna ha mitt grafikkort så länge som möjligt och kunna spel alla nya spel som har släppts och som kommer släppas i framtiden. Har kollat på gigabytes RTX 2060 super för 4700kr.

Men är du missnöjd med ditt köp så bara byt. Jag kan bara säga att jag är nöjd med mitt asus kort men jag kanske har fått ett bra exemplar.
RTX 2060 super är ett bra kort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Inaktiv

Har ni bytt ut skruvarna på era Strix kort?

#18175370

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jakjan:

Hej, har precis fått mitt nya ASUS ROG Strix RX 5700 XT OC och det många säger är att temperaturen på VRM och grafikkortet inte är så bra och jag själv fick upp till 87 grader i tomb raider, tycker ni det är värt att reklamera/lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett RTX 2060 SUPER för samma pris. Köpte grafikkortet på rea för 4900kr och RTX 2060 SUPER gigabytes kostar 4700kr, kan nån ge tips på gra RTX 2060 super grafikkort som jag kan köpa för ett bra pris och som inte krånglar med temp eller effekt. Jag hade innan också ett gtx 1060 så är vann vid nvidia och det känns så konstigt att ha Radeon kontrollpanel nu. Men tror ni att jag ska försöka få ner tempen på mitt RX 5700 xt eller bara köpa ett RTX istället? alla spel fungerar rätt så bra men grafikkortet får coil whine ibland och låter högt och blir varm rätt så fort i några spel. Men om jag skulle byta till ett RTX 2060 super hur mycket lägre prestanda skulle jag få då? Körde userbenchmark test och fick gaming på 96% och om man gjorde en jämförelse om man skulle ha ett RTX 2060 super istället skulle gaming vara på 92% RX 5700 xt var på 109% och RTX 2060 super på 100% inte så stor skillnad men tror ni RX 5700 xt kommer hålla längre i framtiden med alla nya spel som kommer ut. alltså jag ville ha ett bra grafikkort som kan spela spel som kommer komma i framtiden som körs på hög grafik. Men tror ni att RTX 2060 super fungera på samma sätt att jag kan spela alla nya spel samt alla som kommer komma ut i framtiden?

Tycker inte att 87 grader är så farligt, tänk också på att AMD mäter på ett nytt sätt 87 grader är den verkliga hotspoten, Nvidias system visar lägre temp.
Vad kommer dina VRM upp i?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Powercolor 5700xt dual fan.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174178

GPU 2000mhz och memory på 875 mhz. Memory sätter du på 950 om du vill?
Otroligt pris för 4800kr och snabbare än de andra. Och typ tystaste samt minst varmt.
Fläktarna kan du sätta på 0, upp till 65 grader utan problem.. Totally silent

Värmen du ser är inte värmen för hela kortet utan en punkt på kortet. Amd har en annat sätt att kolla värmen på.
Hade nvidia kört samma sensorer hade du sett samma värde där.

Dra av 10 minst grader så får du samma värde som nvidia.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@Jakjan: hej igen. Förlåt om jag var överdrivet alarmistisk i mitt tidigare inlägg, var lite trött Tempsen är lite höga jämfört med andra XT kort. Om du förutom tempsen är nöjd med kortet skulle du kanske kunna byta mot ett Sapphire Pulse OC? Tror de ligger bra i pris och de har fått lysande recensioner. Annars är ju 2060 korten också bra kort, inte så oerhört stor skillnad. Om du bestämmer dig för att byta 5700 kortet mot ett annat så undvik för allt i världen iaf MSI Evoke kortet då det plågas av dålig produktion, för små thermal pads på minnena, med höga temps till följd

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Mycket lägre en självaste gpun. Det man har sätt med gpun så sitter inte VRM kylkudden ihop men det gör den på min. Men typ 77 grader och uppåt ibland. Men VRM är lägre en Grafikkortets temp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jakjan:

@Ratatosk: Mycket lägre en självaste gpun. Det man har sätt med gpun så sitter inte VRM kylkudden ihop men det gör den på min. Men typ 77 grader och uppåt ibland. Men VRM är lägre en Grafikkortets temp.

Sitter de ihop med kylaren är det ju ingen fara, "keep gaming and be happy".

Asus strix har ett rejält kretskort och en bra kylare, det var kylningen av VRMr som de klantat sig med, detta har tydligen åtgärdats numera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag såg och kollade på mitt kort på VRM kylkuddarna och som sagt hade dem kontakt med självaste kretskortet så det ser inte ut att vara ett problem där. Men brukar mer kraftfullare grafikkort låta mer när man kör spel på högsta grafik? Om den nu kör på 99% work load?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jakjan:

@Ratatosk: Jag såg och kollade på mitt kort på VRM kylkuddarna och som sagt hade dem kontakt med självaste kretskortet så det ser inte ut att vara ett problem där. Men brukar mer kraftfullare grafikkort låta mer när man kör spel på högsta grafik? Om den nu kör på 99% work load?

En del brukar ju de höras, beror väldigt mycket på hur din lådas ventilation är.
Det är t.ex. vanligt att det bildas en varmluftficka under grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |