Permalänk
Medlem

Kontorsstol

Hej

Är ute efter en ny datorstol. Har nu haft en ikea millberget och min rygg klarar inte mer stryk. https://www.ikea.com/se/sv/p/millberget-skrivbordsstol-kimstad-vit-20339415/

Min längd är 185 och vikt 82.

Mina krav är att ha armstöd som kan röras inåt och uppåt. Samt ett ryggstöd som man kan låsa. Om det finns någon funktion som låser hjulen vore oxå toppen.

Vill att ryggen ska skonas så gott det går.
Helst en stol som inte är för gaming-aktig. Dvs mer low key. Typ en svart eller vit färg. Betalar gärna inte mer än 3000.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Kolla efter en kinnarpsstol, finns garanterat begagnade på blocket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kolla efter en kinnarpsstol, finns garanterat begagnade på blocket.

Vet verkligen inte vad jag ska kolla efter.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kontorsstol_kinnarps_6000_serien_free_float/87320263 det här är den enda vettiga jag lyckats hitta.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på en Ikeastol för 700:- och en Kinnarps kontorstol 6000 eller 8000 för typ 10 papp som ny...

Och det är svårt att råda eftersom det går inte att bedöma vilka exakta behov du har för att ryggen skall klara sig bättre - bara för att en stol fungerar bra för en person så kan det vara invalidiserade katastrof för någon annan. Det som brukar vara minst dåligt och designat för att passa för så många olika typer av människor som möjligt är en kontorsstol typ från Kinnarp eller motsvarande och du kan nog skippa alla moderiktiga gamer-stolar som säljs om ryggen är det viktiga (den dagen man får ryggproblem så brukar ryggen snabbt klassas som viktig..)

Men det viktiga för dig är nog att åka ut hos möbel och kontorshandlarna och provsitta stolarna och se att den reglering och låsningen du behöver, finns samt sittkomforten verkligen fungerar för dig.

- detta för att veta vilken stol och stolsmodeller du behöver titta efter som begagnat. det finns företag som handlar med begagnad kontorsutrustning från konkursbon och företagsflytt/nedläggningar och där är prisnivåerna betydligt lägre än hos Kinnarps-butiken...

Det finns en sak till som är lätt att glömma bort för skrivbord i hemmiljö och långa sittperioder framför denna - (elektrisk) höj och sänkbar bord (och där kan man titta på ikeas lösningar om man vill) så att man kan växla mellan att sitta och stå när man känner för det och behöver röra på koppen vid långa sittningar, typiska kontorsvinkelbord (manuell) höj och sänkbart (från kinnarp oftast) finns också ofta hos de som handlar med begagnade kontorsmöbler - dock en varning - de är tunga som as och man behöver vara minst två starka för att flytta runt dem...

---

En bra kontorsstol som tål att slitas på och har god reglering, bromsar hjulen vid sittbelastning, höj och sänkbar med dämpare och det finns att köpa reservdelar många år senare - kostar pengar, men å andra sidan kan den också hålla i +20 år med kanske något dynbyte på vägen för att den blivit muggig och eventuellt ny uppsättning hjul...

För god sitt-komfort långa tider och bra hållbarhet så skall det vara i tyg eller mesh-lösning på sitt och rygg så att det är välventilerat och fuktig luft från svett kan pumpas och vädra bort ganska snabbt

- inte i skinn, då svett och annat som överförs förr eller senare avgarvar skinn och börja ruttna i tunna lager med tiden och det hela blir snabbt omysigt och inte förväntad livslängd... konstskinn hjälper inte heller här och blir ännu snabbare omysigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damm:

Vet verkligen inte vad jag ska kolla efter.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kontorsstol_kinnarps_6000_serien_free_float/87320263 det här är den enda vettiga jag lyckats hitta.

Den funkar säkert. Finns också en modell som heter 8000 som går att få med högre rygg, om man nu gillar det.
Sök på ex. Kinnarps 8000 på blocket eller google.
Kolla på kinnarps hemsida så borde du hitta där hur den ser ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har folk så dåliga ryggar nu för tiden, tycker man ser massa sådana här trådar.

Själv sitter man som en säck potatis, var kraftigt överviktig förr och "satt"/halvlåg typ 18h om dygnet i en stol hemma i flera år. Inte några krämpor hade man förutom well de få för man aldrig rörde på sig då.

Och detta var över 30 års ålder.

Nu är jag mer normalviktig men jag sitter fortfarande som en säck potatis utan bekymmer lul :>

Sitter i en markus (gött stort bred sittdyna) nu för jag avskydde kinnarp freefloat 6000 möget jag fick, står på vinden nu.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Håller med om markus stolen från ikea, den fungerar bra dock blev sitstyget blekt/fläckigt/uppslitet men efter omklädning av sitsen känns den som ny igen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hej!

Finns det någon stol eller något liknade som kan klara av mig??

Jag är 1,9m lång och väger 150kg

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nivity:

Har folk så dåliga ryggar nu för tiden, tycker man ser massa sådana här trådar.

Själv sitter man som en säck potatis, var kraftigt överviktig förr och "satt"/halvlåg typ 18h om dygnet i en stol hemma i flera år. Inte några krämpor hade man förutom well de få för man aldrig rörde på sig då.

Och detta var över 30 års ålder.

Nu är jag mer normalviktig men jag sitter fortfarande som en säck potatis utan bekymmer lul :>

Sitter i en markus (gött stort bred sittdyna) nu för jag avskydde kinnarp freefloat 6000 möget jag fick, står på vinden nu.

Nu för tiden? Det är väl ganska personligt hur ens rygg är utformad, jag är lite som dig men är sugen på en Kinnarps ändå för komforten.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Alla dagar i veckan skulle jag rekommendera herman millers stolar. Äger en sådan hemma och på kontoret och kan utan tvekan sitta 6h+ utan att få ont någonstans

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Köpte en Secretlabs Titan Softweave, helvet vad nöjd jag är. Sitter som en kung och ryggen mår prima. Varm rekommendation.
Visst, kostade den en hel del mer än vad jag hade önskat.