Permalänk
Medlem

Unifi Controller på pfSense?

Någon som kör denna kombo?
Var hittar jag den bästa installationen/guiden till detta?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

@SirMacke:
Jag förstår tjusningen i att ha en box som gör allt, men det här låter som att det skulle kunna bli meckigt redan vid vanligt underhåll av endera systemet.

Mitt råd: Köp en RPi om du vill bygga själv, eller köp en Cloudkey för en färdig lösning, och låt brandvägg och interna appliances vara separata. Alternativt: Kör en hypervisor med pfSense i en VM och din Ubiquity-controller i en annan, om din dator är stark nog (och om du har ett NIC över att ha som WAN-port).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@SirMacke:
Jag förstår tjusningen i att ha en box som gör allt, men det här låter som att det skulle kunna bli meckigt redan vid vanligt underhåll av endera systemet.

Mitt råd: Köp en RPi om du vill bygga själv, eller köp en Cloudkey för en färdig lösning, och låt brandvägg och interna appliances vara separata. Alternativt: Kör en hypervisor med pfSense i en VM och din Ubiquity-controller i en annan, om din dator är stark nog (och om du har ett NIC över att ha som WAN-port).

Hallå, nuvarande Controller ligger redan på en Pi Zero.
Tänkte bara om det skulle vara smidigare att ha allt samlat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag kör pfSense i en box och min UnifiController i en Docker-container. Håll isär dem. Det blir smidigast så.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Hallå, nuvarande Controller ligger redan på en Pi Zero.
Tänkte bara om det skulle vara smidigare att ha allt samlat.

Inte smidigare, men en intressant övning så länge du inte har något emot att bråka lite med det då och då, plus att du per definition i så fall behöver installera en del "onödiga" verktyg och bibliotek på den maskin som reglerar perimetersäkerheten för ditt nätverk, vilket jag aldrig skulle rekommendera.