Skapa nätverk med bra mottagning och hög överföringshastighet och tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Skapa nätverk med bra mottagning och hög överföringshastighet och tillgänglighet

Hej,

Vi bor i en större lägenhet som har en större betongvägg ganska mitt i lägenheten och har just nu en lösning som ser ut ungefär så här:

- En router från Bredbandsbolaget / Telenor

- En egenkontrollerad router av märket Asus AT-RC66U med ca 5+ år på nacken som sitter bakom Telenors router. Denna börjar kännas väldigt seg generellt; webinterfacet är långsamt, wifin verkar lite skakig ibland vilket gör att strömningstjänster från internet ibland hänger och powerknappen måste hållas inne med tejp för att hållas påslagen

- Mottagningen är helt klart dålig på andra sidan betongväggen och hastigheten betydligt mycket lägre

Lite önskemål:

- Min fru är tyvärr anti-teknik generellt och vill helst inte att tekniska prylar ska synas alls, så en eller flera små enheter vore att föredra för att göra täckningen bra överallt i lägenheten.

- Vi har en LGNAS från 2009. Skulle helst önska en NAS som lite enklare kunde dela bilder, både på det lokala nätverket och över internet, gärna med plats för 3+ hårddiskar och även möjlighet att backa upp till en extern hårddisk. Enkelhet att komma åt och visa bilder från iPhone / iPad.

Joachim

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se över möjligheten att kunna installera exempelvis Plex på NAS:en, då får ni möjlighet att strömma all media över nätverket och planeten om ni vill det.
Synology har en del bra grejer även om det kanske kostar.

Sitter routern vid fel ände av hemmet kanske? Prövat återställa den?
Många rekommenderar Ubiquiti, deras "in wall" enheter kanske passar bra?

Permalänk
Medlem

@Jockep77: Är routern från BBB/Telenor bryggad?
Två router i rad är aldrig en bra lösning eftersom det lätt blir konflikter.

Finns det uttag i lgh så koppla in ett antal AP, sitter dom rätt kan det räcka med 2 och det finns modeller som är "snyggare" än andra, då kan du förmodligen dumpa din egna router helt och låsta BBB routern sköta DHCP.

Finns det inga uttag och kabeldragning är uteslutet så får det bli ett mesh system, skulle gissa på 3 - 4 noder behövs beroende på utformningen av lgh och var inkommande uttag sitter.

Används BBB routern till mer än internet, t.ex. TV signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Se över möjligheten att kunna installera exempelvis Plex på NAS:en, då får ni möjlighet att strömma all media över nätverket och planeten om ni vill det.
Synology har en del bra grejer även om det kanske kostar.

Sitter routern vid fel ände av hemmet kanske? Prövat återställa den?
Många rekommenderar Ubiquiti, deras "in wall" enheter kanske passar bra?

Jag har inte hittat något sätt att ssh:a in på NASen så jag har inte kunnat ta kommandot över den och installera lite mer fritt.
Jag har några jag känner som har Synology-NAS:ar och de verkar bra. Ska undersöka det lite närmare.
Ja, Ubiquiti verkar trevliga! Har en kompis på jobbet som kör mycket med deras produkter och jag gillar nivån av kontroll man får på köpet, t.ex. info om hur mkt data som gått igenom en viss port i deras switch.
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Jockep77: Är routern från BBB/Telenor bryggad?
Två router i rad är aldrig en bra lösning eftersom det lätt blir konflikter.

Finns det uttag i lgh så koppla in ett antal AP, sitter dom rätt kan det räcka med 2 och det finns modeller som är "snyggare" än andra, då kan du förmodligen dumpa din egna router helt och låsta BBB routern sköta DHCP.

Finns det inga uttag och kabeldragning är uteslutet så får det bli ett mesh system, skulle gissa på 3 - 4 noder behövs beroende på utformningen av lgh och var inkommande uttag sitter.

Används BBB routern till mer än internet, t.ex. TV signal?

Jag har min egen router då Telenor-routern är remote-kontrollerad av Telenor. Jag vill gärna ha känslan av kontroll i egna händer. Tanken är att jag stänger av WiFi på Telenor-routern.
Det är en nyare bostad så det finns uttag. Är fortfarande mesh en bra lösning då?
Telenor-routern används till TV också ja.

Permalänk
Medlem

Behöver ni ens ASUS routern? Många moderna routrar väljer bästa kanal själv annars finns det en gratis app från Netgear som visar hur många WLAN som kör på de olika kanalerna så att man kan välja en med mindre störningar. Om det är en dual band router kan ni använda 5GHz på den delen av lägenheten/rummet där routern är och använda 2.4GHz på andra sidan väggen. (dvs. placera routern utifrån det)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockep77:

Jag har min egen router då Telenor-routern är remote-kontrollerad av Telenor. Jag vill gärna ha känslan av kontroll i egna händer. Tanken är att jag stänger av WiFi på Telenor-routern.
Det är en nyare bostad så det finns uttag. Är fortfarande mesh en bra lösning då?
Telenor-routern används till TV också ja.

Om du vill ha egen router bakom deras så se bara till att deras är bryggad, det kan du alltid be dom göra.
Kör sedan TV signalen direkt till uttaget som sitter vid TV'n (gissar att den har egen port i deras router) och koppla in din router i internet porten.
Gå vidare från din egen router till övriga uttag och koppla sedan in accesspunkter med kabel vid lämpliga ställen, om det inte är något speciellt så brukar det räcka med en i var ända av lgh.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på något mesh-system och få bort huvud-meshroutern så att den inte hamnar i för mycket skugga av betongväggen. Du kanske får välja lite mer efter form än funktion. Men du slipper sladdar.

Det låter som om det är dags att byta ut nasen. Kika på synology eller qnap. Det finns mycket funktioner och appar idag som är enkla att installera som löser det du vill ha.