Hjälp mig välja grafikkort

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja grafikkort

Hej!

Har köpt följande komponenter men känner att jag saknar ett bra/okej grafikkort och jag känner mig totalt vilse när det kommer till g-kort

CPU: AMD Ryzen 5 3600x
Chassi: Kolink Stronghold
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E Gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
SSD: Corsair Force MP510
PSU: Corsair RM750X V2 750W
Skärm: Philips 75’ 4K-tv

Jag har två olika hemma: grafikkort - gtx 750ti samt 560 men misstänker att inget av dessa två håller måttet.

Önskar tips på grafikkort som är värt sina pengar, passar med datorns komponenter och inte kostar flera tusen.

Permalänk

Hej! Beror ju helt på din budget. Xt5700 skulle vara balanserat och bra. 2060 super eller 2070 är också rätt säkra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Tyngaste12: Problemet här är att du har en 4k skärm vilket är extremt tungdrivet. Det billigaste som lär funka okej är väl något sånt här: https://www.inet.se/produkt/5410449/msi-radeon-rx-5700-xt-8gb....
Men gärna något bättre...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är ju GPU den dyraste komponenten i ett bygge så flera tusen kommer det att kosta.
Kanske kan komma billigare undan på rea dagar speciellt nu på cyber eller vänta till mellandagarna, eller kanske finns det något billigt begagnat?

Om jag skulle få välja så skulle jag köpa RTX 2070 Super från ASUS, MSI, EVGA etc. med tanke på din setup

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Du får gärna vara lite mer specifik.

Vad har du i budget?
Vilka spel ska du köra?
Hur har du klarat dig hitintills? Kör du verkligen på samma skärm med en RX 560 idag? Vilken skärm använder du idag?

Gäller t.ex det här målet som du nämnde i en annan tråd?

Skrivet av Tanjis:

Mitt mål är att datorn ska kunna funka bra några år framöver. En budgetspeldatorn för att kunna spela Blizzard-spel utan att datorn kraschar.

Då kan alla få en mycket bättre bild av vad du egentligen vill ha/vad du egentligen behöver.

Permalänk

Du kan förstås spela i 1920x1080 på din 4k-skärm, eller möjligen om du har 2070 kan du skala upp till 4k från 2560x1440.

Nu är det ju bara minuter kvar av cyber monday, blir tight även om jag hittar något...

Om du vill ha ett 2080 Ti för att spela i riktig 4K, ta då denna medan den är på rea:
https://www.komplett.se/product/1116464/datorutrustning/dator...

Vill du ha något billigare... ja jag är inte helt säker, hinner inte hitta det innan det blir midnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Du får gärna vara lite mer specifik.

Vad har du i budget?
Vilka spel ska du köra?
Hur har du klarat dig hitintills? Kör du verkligen på samma skärm med en RX 560 idag? Vilken skärm använder du idag?

Gäller t.ex det här målet som du nämnde i en annan tråd?
Då kan alla få en mycket bättre bild av vad du egentligen vill ha/vad du egentligen behöver.

Hej! Hade inte satt någon budget för jag hade inte koll på vad grafikkorten gick på. Efter att ha kikat runt lite så skulle jag säga en budget på 4-5 k max men jag är inte omöjlig om det skulle komma upp ett riktigt bra pris på ett grymmare grafikkort.

Yes, det stämmer. Min gamla burk och har inte uppgraderats på herrans år.
Skärm: Philips 75PUS8303/12

Har spelat en hel del blizzard-spel tidigare och hade tänkt börja göra det igen. Utöver det kommer det säkert bli andra spel också men oklart vilka i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tanjis:

Hej! Hade inte satt någon budget för jag hade inte koll på vad grafikkorten gick på. Efter att ha kikat runt lite så skulle jag säga en budget på 4-5 k max men jag är inte omöjlig om det skulle komma upp ett riktigt bra pris på ett grymmare grafikkort.

Yes, det stämmer. Min gamla burk och har inte uppgraderats på herrans år.
Skärm: Philips 75PUS8303/12

Har spelat en hel del blizzard-spel tidigare och hade tänkt börja göra det igen. Utöver det kommer det säkert bli andra spel också men oklart vilka i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag säga 2070 eller rx5700, beroende på vilket lag du spelar i😊 Något lägre kommer inte ge en spelbar upplevelse i 4k.

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar det att spela i 1080p/1440p på en 4K TV? Blir det väldigt suddigt då eller?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Hej! Hade inte satt någon budget för jag hade inte koll på vad grafikkorten gick på. Efter att ha kikat runt lite så skulle jag säga en budget på 4-5 k max men jag är inte omöjlig om det skulle komma upp ett riktigt bra pris på ett grymmare grafikkort.

Yes, det stämmer. Min gamla burk och har inte uppgraderats på herrans år.
Skärm: Philips 75PUS8303/12

Har spelat en hel del blizzard-spel tidigare och hade tänkt börja göra det igen. Utöver det kommer det säkert bli andra spel också men oklart vilka i dagsläget.

Nu ska jag vara lite fördomsfull, men jag tror att du sitter en bra bit mer än 60cm från din 4k skärm, samt att du inte kör i 4k, utan i 1080p. (Du kan kolla om du går in i spelets inställningar och kollar var det står under "resolution". 1920x1080 är 1080p , medan 3840x2160 kallas för 4k. Om jag har fel får du gärna säga till mig)

För annars skulle du inte kunna köra i 4k med en RX 560, det skulle inte bara gå dåligt, utan det skulle misstas för en PowerPoint presentation. Då jag inte tror att du kollat på en PowerPoint presentation i flera år, så tror jag att du kört i mycket lägre upplösning än vad din skärm klarat av (med ett större flyt). Vad folk rekommenderar dig kan då vara för någonting som är flera gånger så krävande som du egentligen kör med.

Många av blizzards spel är inte tungdrivna. Såvitt jag vet så kan kort såsom RTX 2060 Super, RX 5700, RTX 2070 , RX 5700XT och RTX 2070 Super redan klara av 4k i många av deras titlar. Men om du går över till andra stora titlar så landar du någonstans i att inte ens kort för 15000kr klara av att köras i 4k 60 FPS med de högsta inställningarna.

Jag skulle säga att redan vid 2070 Super så börjar det som man ger och vad man får tillbaka att avta en del, och över det så är det att slänga pengar i sjön (att ge 50% mer pengar för att få 10% mer prestanda räknar jag inte som en så bra deal).

Viktigaste är som sagt att veta om du kör i 1080p, om du ens vill köra i 4k, eller om du lägger dig någonstans emellan, t.ex 1440p. Sitter du t.ex 4 meter från skärmen kanske du inte ens märker så stor skillnad.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Nu ska jag vara lite fördomsfull, men jag tror att du sitter en bra bit mer än 60cm från din 4k skärm, samt att du inte kör i 4k, utan i 1080p. (Du kan kolla om du går in i spelets inställningar och kollar var det står under "resolution". 1920x1080 är 1080p , medan 3840x2160 kallas för 4k. Om jag har fel får du gärna säga till mig)

För annars skulle du inte kunna köra i 4k med en RX 560, det skulle inte bara gå dåligt, utan det skulle misstas för en PowerPoint presentation. Då jag inte tror att du kollat på en PowerPoint presentation i flera år, så tror jag att du kört i mycket lägre upplösning än vad din skärm klarat av (med ett större flyt).

Jag har datorn och tven (”skärmen”) i vardagsrummet och sitter en bra bit ifrån med tanke på att det är en 75 tummare😄
Aldrig skrivit att jag idag kör i 4k. Jag skrev att skärmen är 4k (gjorde det för att ni skulle ha bäst bild på vilken uppsättning jag har).
Det roliga är att jag på sistone suttit mer med PowerPoint än med spel haha

Tack för tipsen. Ni andra också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tanjis: Och jag kan meddela att i denna biten information så har du ändrat målen och gjort så att alla förslag är på tok för höga för vad du egentligen behöver. Du kan spara tusentals kronor och inte märka någon skillnad alls med de inställningar och spel som du kör.

Utvecklingen går framåt så pass snabbt nu, att om 2-3 år så kommer de 2000-3000kr du sparat idag, att ge dig prestanda som motsvarat 4000-9000kr idag.

För att illustrera: När du köpte RX 560 kan det ha kostat kanske runt 1000-1500kr. Idag går det att få 2-3 gånger den prestandan för ~2000kr.

Så jag har ändrat förslagen nu.
1650 Super
5500XT (verkar släppas om ungefär en vecka och är förmodligen bättre än 1650 Super).

Men 4GB minne idag på korten kan vara lite för lite om några år. Finns 8GB version av 5500XT men inte 1650Super. Andra förslag som är lite mer säkrare än 1650 Super är 1660 Super

Men min rekommendation är att vänta en vecka, se lite vad som finns. Läs om det finns någon recension på sweclockers (eller läs ingenting alls, jag kan ge dig en bättre rekommendation då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur bra funkar det att spela i 1080p/1440p på en 4K TV? Blir det väldigt suddigt då eller?

Tycker inte att det har varit suddigt alls. Jag sitter också en bit ifrån tven. Det är just att min dator är så gammal och seg så jag kände att det inte är en idé att köra ett gammalt grafikkort i en burk som bara innehåller nya uppdaterade komponenter. Annars har det faktiskt gått bra att spela spel med det grafikkort jag har idag.

Tack återigen @radolov

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa två?

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming
Eller
ASUS Radeon RX 5700 8GB ROG STRIX GAMING OC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Vilket av dessa två?

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming
Eller
ASUS Radeon RX 5700 8GB ROG STRIX GAMING OC

Om det var så att det endast fanns två grafikkort på hela planeten och du fick en pangpris från Asus som jag inte räknat med, så skulle jag välja ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming. Asus har problem med sina kort på 5700 serien, och har även haft det på tidigare serier från AMD. Du ger mest pengar, och får minst tillbaka.

Om jag dock fick välja fritt bland alla versioner, så skulle jag förmodligen välja den billigaste för dina ändamål.
Efter att ha kollat på prisjakt så verkar det som det är denna, KFA2 Geforce RTX 2060 Super. Kollade upp recension och den lät tydligen lika mycket som asus kort, men för 1400kr billigare än det billigaste jag hittade.

För RX 5700 är det lite svårare, flera modeller ligger nära varandra i pris och så, och att kolla upp samtliga tar tid. Men Powercolor 5700 Red Dragon verkar bra.

Båda dessa fungerar egentligen bra och ligger på ungefär samma prestandanivå vad jag kan se. Jag tror dock 2060 Super är liiiite mer lätthanterlig för dig, just nu. Jag kanske ändrar min åsikt om 3 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Om det var så att det endast fanns två grafikkort på hela planeten och du fick en pangpris från Asus som jag inte räknat med, så skulle jag välja ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming. Asus har problem med sina kort på 5700 serien, och har även haft det på tidigare serier från AMD. Du ger mest pengar, och får minst tillbaka.

Om jag dock fick välja fritt bland alla versioner, så skulle jag förmodligen välja den billigaste för dina ändamål.
Efter att ha kollat på prisjakt så verkar det som det är denna, KFA2 Geforce RTX 2060 Super. Kollade upp recension och den lät tydligen lika mycket som asus kort, men för 1400kr billigare än det billigaste jag hittade.

För RX 5700 är det lite svårare, flera modeller ligger nära varandra i pris och så, och att kolla upp samtliga tar tid. Men Powercolor 5700 Red Dragon verkar bra.

Båda dessa fungerar egentligen bra och ligger på ungefär samma prestandanivå vad jag kan se. Jag tror dock 2060 Super är liiiite mer lätthanterlig för dig, just nu. Jag kanske ändrar min åsikt om 3 dagar.

Hittade ett ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming för 4545 kr på webhallens fyndavdelning, klass 1 fynd. Beställde det men blev ändå osäker och ville höra med er också:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Hittade ett ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming för 4545 kr på webhallens fyndavdelning, klass 1 fynd. Beställde det men blev ändå osäker och ville höra med er också:)

Skickades från m.sweclockers.com

Du fick det för bra pris, 8gb varianten också.
Kör på den!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Hittade ett ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming för 4545 kr på webhallens fyndavdelning, klass 1 fynd. Beställde det men blev ändå osäker och ville höra med er också:)

Du har beställt den. Kör på bara