Swedbank aktiverar Apple Pay

Permalänk
Melding Plague

Swedbank aktiverar Apple Pay

Två månader efter att Swedbank meddelade att det var på gång låter banken nu kunder aktivera mobila betalningar via Apple Pay.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Swedbank har väl svårt att hålla kvar kunderna efter de senaste skandalerna, men ett steg i rätt riktning. Hoppas fler följer efter!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hoppas handelsbanken kommer med Gpay snart. Nu kör jag samsung men har ju inte möjlighet att byta heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hoppas handelsbanken kommer med Gpay snart. Nu kör jag samsung men har ju inte möjlighet att byta heller

Hej. Vill också ha Applepay till Handelsbanken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkade fint att lägga in kortet.
Om nu bara SEB kunde få tummen ur med SAS-kortet också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funkade fint att lägga in kortet.
Om nu bara SEB kunde få tummen ur med SAS-kortet också.

Kan inte annat än hålla med här, överväger själv att byta kort då jag börjar tröttna på SEB...

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Amex / SAS fungerar ju.
Själv sitter jag å väntar på att Eurocard skall komma igång.

Finns de nån översikt om vart AP fungerar nu och vilka banker som är anslutna?

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta senast igår när jag ställde in min Apple Watch. Skönt att jag bara behövde vänta en dag 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

Alla butiker som stödjer NFC/Blipp betalning med kort fungerar Apple Pay hos. Samma sak med Google Pay.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

Är det inte NFC? Dvs, alla butiker med NFC bör stödja vilket är i princip alla. Jag har inte iPhone i nuläget så har inte koll på den sidan för tillfället faktiskt så ovan kan ju absolut vara fel!

Edit: Jag var inte först på den såg jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Swedbanks app är helt värdelös. Den kräver administrativa rättigheter på mobilen och godkänner inte grafiskt lösenord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

De flesta butiker och restauranger i STHLM utom bensinmackarna (dom jag varit på). Har knappt använt kortet sedan Nordea införde stöd för Apple Pay. Smidigt som f-n.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stack hemifrån utan min Watch som legat på laddning under natten. Är det nån som vet ifall man behöver köra Face ID på telefonen i Apple Pay först innan man använder klockan att betala med? Isåfall är det ju meningslöst att ens installera appen på klockan tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Harbls:

Stack hemifrån utan min Watch som legat på laddning under natten. Är det nån som vet ifall man behöver köra Face ID på telefonen i Apple Pay först innan man använder klockan att betala med? Isåfall är det ju meningslöst att ens installera appen på klockan tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Varje gång du sätter på dig klockan så låser du först upp klockan med din kod, sedan är det bara att dubbelklicka på den lilla knappen på sidan så aktiveras Apple-Pay.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

@Harbls: Jag kör på min Apple Watch med mitt Nordea kort och den nöjer sig med att klockan är upplåst, med andra ord sålänge du haft den på armen sedan du låste upp din telefon sist så fungerar det att betala utan problem.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hoppas handelsbanken kommer med Gpay snart. Nu kör jag samsung men har ju inte möjlighet att byta heller

Handelsbanken ligger hopplöst efter. Man pratar om säkerhet och yada yada när samtliga andra banker redan har någon form av NFC-lösning. Detta i kombination med massa annat strul har fått mig att på allvar fundera över att byta bank till 2020.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Borde det inte heta "NFC Pay" istället för Apple/Google Pay?

Permalänk
Avstängd

Tar emot lite att byta till Swedbank iom alla skandaler, men de kanske har vidtagit åtgärder så det är lite mer seriöst nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Amex / SAS fungerar ju.

Jo, men långt ifrån alla butiker tar Amex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Borde det inte heta "NFC Pay" istället för Apple/Google Pay?

Tycker jag inte. Det är ju olika apps som utvecklats av olika företag. Hade det varit en app som varit exakt samma på alla os så hade det kunnat kallas NFC Pay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL:

Kan inte annat än hålla med här, överväger själv att byta kort då jag börjar tröttna på SEB...

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay. Apple tar en liten procentsats av varje transaktion vilket inte gäller för de andra aktörerna.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader senare så började de erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så tror jag att Apple Pay kommer erbjudas inom en snar framtid till SEB:s kunder.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader så började erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så kommer Apple Pay erbjudas ganska snart till SEB:s kunder.

Ligger säkert något i det du säger. Så då hoppas vi på SEB inom någon månad. Har liksom allt där, orka byta bank.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrisrolex:

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader så började erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så kommer Apple Pay erbjudas ganska snart till SEB:s kunder.

Kan stämma, samtidigt har ju SEB varit inblandad i en del skandaler på sistone också. Lite förvånad att de har landat i Samsung Pay dock, det känns som om SEB är lite snobbiga i allmänhet och då borde de väl satsat på Apple som typ BMW och Porsche gör i sina bilar och så. Å andra sidan stöder de Triwa Tapster... skumt.

Jag har haft SEB hela livet och orkar inte riktigt byta heller. Får se om de breddar sig lite.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se Apple Card i Sverige. Lär dock dröja tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att länsförsäkringar ska skaffa apple pay.

Permalänk

Är SEB-kund så väntar också på Apple Pay från dem. Men jag löste det genom att skaffa Klarna-kortet som är länkat till mitt SEB-konto. Otroligt smidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur avtalen väl sluts med dom som hoppar på.
Har Swedbank slutat tjura eller fick dom en bättre deal tillslut?

Tvivlar tyvärr på att SEB kommer lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla butiker som stödjer NFC/Blipp betalning med kort fungerar Apple Pay hos. Samma sak med Google Pay.

Skrivet av Forsgren:

Är det inte NFC? Dvs, alla butiker med NFC bör stödja vilket är i princip alla. Jag har inte iPhone i nuläget så har inte koll på den sidan för tillfället faktiskt så ovan kan ju absolut vara fel!

Edit: Jag var inte först på den såg jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dr.Mabuse:

De flesta butiker och restauranger i STHLM utom bensinmackarna (dom jag varit på). Har knappt använt kortet sedan Nordea införde stöd för Apple Pay. Smidigt som f-n.

Tack för svar! För en oinsatt.. har t.ex. ICA betalterminaler NFC-stöd? Man kan ju blippa kortet men vet inte om det är NFC och därmed stödjer Apple Pay?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att banker har dröjt med Apple Pay är att Apple vill ta betalt av bankerna för varje transaktion som görs.
Jämfört med Google Pay och Samsung Pay så tar dom inte betalt.

https://www.svd.se/svalt-intresse-for-it-jattarnas-betaltjans...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|