Ärligt talat, 15-20 000 för ett 2080 Ti?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, 15-20 000 för ett 2080 Ti?

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

Väldigt tråkig trend tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Ja, och de här många upprörda av redan förra året när dessa kort släpptes. Även jag blev de, och jag är fortfarande de!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

Väldigt tråkig trend tycker jag.

Ja, jag frågade här om det var dubbel prestanda också, men fick svar ca 5-6% ökad prestanda

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

Väldigt tråkig trend tycker jag.

Inte deras värsta kort. Tror att ett av Nvidias kort kostade 30000 och va inte snabbaste kortet heller. Släpptes väl bara i ett fåtal ex tror jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inte deras värsta kort. Tror att ett av Nvidias kort kostade 30000 och va inte snabbaste kortet heller. Släpptes väl bara i ett fåtal ex tror jag

2080ti är det värsta mainstream kortet för gaming. Sen finns det alltid värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nvidia har fritt spelrum, finns inte att göra så mycket åt det än att vänta på AMD. Finns 2080Ti för lägre än 15k, man måste inte köpa kingpins 2080Ti för 20k.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

På gott och ont har det hänt en hel del sedan dess, korten är långt mer komplexa än förut och det är inte konstigt att priserna går upp.
Samtidigt kan jag gå ner på elgiganten och plocka upp ett 2080ti för 12400 kr imorgon... Så inga 15-20k.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Köpte min för 12500kr men ja, det är en dålig trend. Samma sak hände med mobiler, dagens flaggskepp kostar dubbelt så mycket som de gjorde för några år sen, om inte mer.

Permalänk
Medlem

Hehe ja ett 9700pro som verkligen var det bäst presterande kortet kostade ~3500:- vid lansering. Var iof tidigt 2000-tal men ändå. 300-400% ökning känns hårt
I

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Köpte min för 12500kr men ja, det är en dålig trend. Samma sak hände med mobiler, dagens flaggskepp kostar dubbelt så mycket som de gjorde för några år sen, om inte mer.

Och precis som med mobiler så kan du som regel få 80% av det flaggskeppen erbjuder för 50% eller mindre av priset. Jag tycker man bör fråga sig själv om man verkligen behöver det där lilla extra.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Sett till ren prestanda kostar Nvidias kort, åtminstone från 2070 och uppåt, samma kr/prestandaenhet oavsett kort, om man inte väljer överprisatta modeller. Det går att köpa 2080 Ti för runt 12 500 kr när som helst, och det är prestandamässigt ungefär 50 procent bättre än ett 2080 som kostar ungefär 8000 kr. 8000 * 1.5 = 12 000, och så 3 GB mer minne på det, så är det jämnt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Marknaden är fri. Nvidia kan i teorin sätta prisen 100000kr för ett 2080Ti. Tillgång och efterfrågan styr marknadspriserna.

Tycker man att det är dyrt får man hitta på en egen lösning. Kanske byta till ett mer välbetalt jobb/tjänst? Förhandla upp lön? Börja spara pengar? Tillverka sitt egna grafikkort? Sluta fantisera om Raytracing/4K gaming? Byta bil? Köpa begagnat istället för nytt? Köra mer ekonomiskt? Sluta resa öht med bil/kollektiv/flygplan osv och cykla överallt? Handla billigare mat? Låta bli att köpa nya telefoner regelbundet?

Det finns oändligt med sätt att "hitta vägar" för att kunna köpa grafikkortet.

Själv tycker jag att det är bra att det finns dyra grafikkort som endast entusiaster köper. I min mening betyder det att utvecklingen går framåt. Endast de som verkligen är intresserade köper produkten (och njuter)!

Det som grafikkorten presterar idag är helt sinnessjukt. Starta upp RDR2 och skruva upp inställningarna i 2K eller högre upplösning. Finns liksom ingen anledning att gnälla?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz: Jag är svensk, jag har alltid en anledning att gnälla. *Hytter med näven i fickan*

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blev glad över att jag fick tag i mitt 1080Ti för 6k när jag fick redo på 2080Ti priserna.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Marknaden är fri. Nvidia kan i teorin sätta prisen 100000kr för ett 2080Ti. Tillgång och efterfrågan styr marknadspriserna.

Tycker man att det är dyrt får man hitta på en egen lösning. Kanske byta till ett mer välbetalt jobb/tjänst? Förhandla upp lön? Börja spara pengar? Tillverka sitt egna grafikkort? Sluta fantisera om Raytracing/4K gaming? Byta bil? Köpa begagnat istället för nytt? Köra mer ekonomiskt? Sluta resa öht med bil/kollektiv/flygplan osv och cykla överallt? Handla billigare mat? Låta bli att köpa nya telefoner regelbundet?

Det finns oändligt med sätt att "hitta vägar" för att kunna köpa grafikkortet.

Själv tycker jag att det är bra att det finns dyra grafikkort som endast entusiaster köper. I min mening betyder det att utvecklingen går framåt. Endast de som verkligen är intresserade köper produkten (och njuter)!

Det som grafikkorten presterar idag är helt sinnessjukt. Starta upp RDR2 och skruva upp inställningarna i 2K eller högre upplösning. Finns liksom ingen anledning att gnälla?

2000-serien var inte logisk på något sätt, utvecklingen gick inte framåt men du betalar premium. Raytracingprestandan är kass, DLSS är kass, rasteriseringsprestandan är kass om man ser till pris/prestanda samt jämfört med 1000-serien. Sedan klarar 1000-serien också raytracing, bara att 2000-serien är snabbare på det.

Prisvärt? Nä.
Premium? Nä.
Ny teknik? Nä.

Har jag råd? Ja.
Tänker jag köpa? Nä.

Snabbt kort? ja.

Vore kul att se statistik på antal sålda kort, 1000-serien vs 2000-serien, samt hur mycket det har med att göra att Nvidias aktiekurs sjönk som en sten (och har ännu inte återhämtat sig).

Visst får Nvidia ta vad dom vill för sina kort, de gör precis som Intel och skulle när som kunna dumpa korten rejält. Kortet prestandamässigt borde ha landat på $799 som 1080 Ti, det finns ingen anledning till annat.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: "Raytracingprestandan är kass, DLSS är kass, rasteriseringsprestandan är kass"

Jupp, hur kass denna serien är kommer vi att märka om 1 till 2 år med dom spelen som finns då.
Är det ens lönt att försöka använda annat än 2080TI med teknikerna som gjorde det så dyrt?
Finns risk att begagnatmarknaden går helt åt fanders för dom som sitter på 2070 - 2080.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

2000-serien var inte logisk på något sätt, utvecklingen gick inte framåt men du betalar premium. Raytracingprestandan är kass, DLSS är kass, rasteriseringsprestandan är kass om man ser till pris/prestanda samt jämfört med 1000-serien. Sedan klarar 1000-serien också raytracing, bara att 2000-serien är snabbare på det.

Prisvärt? Nä.
Premium? Nä.
Ny teknik? Nä.

Har jag råd? Ja.
Tänker jag köpa? Nä.

Snabbt kort? ja.

Vore kul att se statistik på antal sålda kort, 1000-serien vs 2000-serien, samt hur mycket det har med att göra att Nvidias aktiekurs sjönk som en sten (och har ännu inte återhämtat sig).

Visst får Nvidia ta vad dom vill för sina kort, de gör precis som Intel och skulle när som kunna dumpa korten rejält. Kortet prestandamässigt borde ha landat på $799 som 1080 Ti, det finns ingen anledning till annat.

Din analys är fel, miningboomen gjorde så aktiekursen sköt i taket. Annars har trenden varit stabil.
Nvidia är involverade i bra mycket mer än att sälja konsumentkort.

Sen gick det att få 2080ti för ca 11 nu på BF. 15-20? fanns väl tillochmed för under 15 vid släpp.

Jo, det blir dyrare och dyrare och tillverka kort, större, mer forskning, utveckling.

Bra för oss konsumenter? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

2000-serien var inte logisk på något sätt, utvecklingen gick inte framåt men du betalar premium. Raytracingprestandan är kass, DLSS är kass, rasteriseringsprestandan är kass om man ser till pris/prestanda samt jämfört med 1000-serien. Sedan klarar 1000-serien också raytracing, bara att 2000-serien är snabbare på det.

Prisvärt? Nä.
Premium? Nä.
Ny teknik? Nä.

Har jag råd? Ja.
Tänker jag köpa? Nä.

Snabbt kort? ja.

Vore kul att se statistik på antal sålda kort, 1000-serien vs 2000-serien, samt hur mycket det har med att göra att Nvidias aktiekurs sjönk som en sten (och har ännu inte återhämtat sig).

Visst får Nvidia ta vad dom vill för sina kort, de gör precis som Intel och skulle när som kunna dumpa korten rejält. Kortet prestandamässigt borde ha landat på $799 som 1080 Ti, det finns ingen anledning till annat.

Prestandaökningen vid prisekvivalens vid lansering var inte stor, nej, men toppnivån höjdes rejält. 2080 Ti är betydligt kraftfullare än 1080 Ti!

För 3D-rendering och annan CUDA-beräkning är samtliga 20xx markant snabbare, och RT-kärnorna kan dessutom accelerera 3D-renderingar en hel del utöver det i program som stödjer det.

Sen är en TU102 (2080 Ti) hela 65 procent större än en GP102 (1080 Ti), och kostnaden för kretsen är nog en betydande del av totalpriset. GDDR6 i stället för GDDR5 innebär ungefär 50 procent högre minneskostnad för samma minnesmängd. Så att säga att 2080 Ti skulle kunnat kosta som ett 1080 Ti är rätt löjligt. Om 1080 Ti var korrekt prissatt, så är nog 2080 Ti ganska nära korrekt det också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Jag siktar på 3080Ti men fortsätter priserna uppåt så blir det att se över alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Din analys är fel, miningboomen gjorde så aktiekursen sköt i taket. Annars har trenden varit stabil.
Nvidia är involverade i bra mycket mer än att sälja konsumentkort.

Som tur va så hade jag sålt mina Nvidiaaktier strax innan. Visst berodde nedgången (eller snarare uppgången) på mining, men jag skulle också vilja se statistik för 1000- vs 2000-serien, jag misstänker att 2000-serien inte hade någon positiv inverkan men jag kan ju ha helt fel. Nästan ingen jag känner eller har pratat med har köpt 2000-serien, och de som har gjort det har inhandlat budgetkorten. De allra flesta sitter kvar på 1000-serien.

Skrivet av cyklonen:

Prestandaökningen vid prisekvivalens vid lansering var inte stor, nej, men toppnivån höjdes rejält. 2080 Ti är betydligt kraftfullare än 1080 Ti!

För 3D-rendering och annan CUDA-beräkning är samtliga 20xx markant snabbare, och RT-kärnorna kan dessutom accelerera 3D-renderingar en hel del utöver det i program som stödjer det.

Sen är en TU102 (2080 Ti) hela 65 procent större än en GP102 (1080 Ti), och kostnaden för kretsen är nog en betydande del av totalpriset. GDDR6 i stället för GDDR5 innebär ungefär 50 procent högre minneskostnad för samma minnesmängd. Så att säga att 2080 Ti skulle kunnat kosta som ett 1080 Ti är rätt löjligt. Om 1080 Ti var korrekt prissatt, så är nog 2080 Ti ganska nära korrekt det också.

Man får väll ändå räkna med en 30% ökning i prestanda varje generation till samma pris som föregående? Många bryr sig inte om om chippet är större och dyrare, Turing och RT kärnor tar väll upp en hel del. 2060-2080Ti är gamingkort, så att promota prisskillnaden för 65% större chip, pinsam rasteriseringsprestanda, misslyckad raytracing prestanda samt kärnor som accelererar diverse appar som många inte använder är väll inte helt lyckat.

Visst, gör du cudaberäkningar och renderar hela dagarna så kanske det är ett bra kort, men spelprestandan är då inte imponerande sett till priset. Kanske skulle de ha sålt workstationkort istället?

Permalänk
Medlem

Top of the line kostade 3000 kr för inte så länge sedan. Voodoo 2.

Permalänk
Medlem

Gillar att uppgradera min datorn men hoppas och ber att mitt 1080 TI överlever tillsvidare. Tror det är äldsta delen i min dator nu. Köpte det för kring 7300 mars 2017 och fick då det bästa som fanns. Göra likadant nu hade kostat det dubbla nästan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför det gör något att det finns dyrare modeller än man vill betala för, så är det väl alltid? Vad du än köper så subventioneras det av de som är beredda att betala betydligt mer för att antingen vara först eller ha högst prestanda, det dra man ju nytta av som konsument av mer rimligt prissatta produkter.

Om det vore så att det inte fanns produkter i ditt segment som skulle gå att tillverka så kanske det finns en anledning att bli irriterad men det finns ju hur många steg som helst i fråga om grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

Väldigt tråkig trend tycker jag.

Kör man bara 1080p så lönar de sig inte att köpa, ett 1080 kort är lika bra.

Testa här och se skillnaden på just din dator.

https://www.gpucheck.com/gpu-benchmark-comparison

Mitt resultat på min dator.
GTX 1080 is still capable of producing more than 60 frames per second. For 1080p games, upgrading from GTX 1080 to RTX 2080 Ti is not worth it if targeting 60 frames per second. The price/performance ratio is much better for GTX 1080 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

På gott och ont har det hänt en hel del sedan dess, korten är långt mer komplexa än förut och det är inte konstigt att priserna går upp.
Samtidigt kan jag gå ner på elgiganten och plocka upp ett 2080ti för 12400 kr imorgon... Så inga 15-20k.

Kortens komplexitet är varken ett argument eller en ursäkt. Varje generation är mer komplex än sin föregångare. Ändå har vi inte sett sådana prisökningar förrän efter mining-boomen och endast på den senaste generationen.

Eller tror du seriöst själv på att komplexiteten har ökat i den grad att den berättigar följande:

2012-03 GTX 680 RRP: 500 USD

2013-05 GTX 780 RRP: 649 USD (ner till 499 i samband med release av Ti, dvs 6 månader senare)
2013-09 GTX 780 Ti RRP:699 USD

2014-09 GTX 980 RRP: 549 USD
2015-06 GTX 980 Ti RRP: 649 USD

2016-05 GTX 1080 RRP: 599 USD
2017-05 GTX 1080 Ti RRP: 699 USD

2018-09: RTX 2080 RRP: 699 USD
2018-09: RTX 2080Ti RRP: 999 USD

Från en generation till en annan gick alltså priset på värstingkortet från 699 till 999 USD efter att ha haft ungefär samma pris i 3 generationer. Det är inte "komplexitet".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nog för att high end-grafikkort gått upp i pris, men det är ingenting i jämförelse med iPhones. Jag betalar gladeligen mycket pengar för ett bra grafikkort som håller i flera år.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon301768:

Kör man bara 1080p så lönar de sig inte att köpa, ett 1080 kort är lika bra.

Testa här och se skillnaden på just din dator.

https://www.gpucheck.com/gpu-benchmark-comparison

Mitt resultat på min dator.
GTX 1080 is still capable of producing more than 60 frames per second. For 1080p games, upgrading from GTX 1080 to RTX 2080 Ti is not worth it if targeting 60 frames per second. The price/performance ratio is much better for GTX 1080 .

Hmm... Testade med 1070 och 2060 för att jag gjorde det bytet. Fick mer än bara 5% förbättring i FPS för RDR2 i 1440p. I smell BS, sidan nämner ju inte i vilket spel man får ökningen, känns lite som den tittar på cudakärnor och frekvenser och beräknar fram något mystiskt tal.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derix:

Nog för att high end-grafikkort gått upp i pris, men det är ingenting i jämförelse med iPhones. Jag betalar gladeligen mycket pengar för ett bra grafikkort som håller i flera år.

Jag också MEN jag har börjat vänta med att byta, kommer köra med mitt 1080 kort länge till, lönar sig inte att uppgradera eftersom jag inte spelar 1440p.

Permalänk
Medlem

Jag tycker din rubrik är missvisande. De populäraste moddelerna har väl legat kring 12-15k där "värstingarna" Asus Strix och Gigabyte Auros är dyrast.
Jag köpte mitt Strix för 13860:- för 11 månader sedan. Idag ligger den på 13999:- hos Inet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Hmm... Testade med 1070 och 2060 för att jag gjorde det bytet. Fick mer än bara 5% förbättring i FPS för RDR2 i 1440p. I smell BS, sidan nämner ju inte i vilket spel man får ökningen, känns lite som den tittar på cudakärnor och frekvenser och beräknar fram något mystiskt tal.

Jag fick 33% ökning om jag jämförde 1080 kortet mot 2080 kortet för 1440p på min dator och i 4k 36%.

Om du bläddrar ner i listan ser du ju massor med spel och vilken skillnad de blir.