Går det att köra Linux fullt ut idag?

Permalänk

Går det att köra Linux fullt ut idag?

Funkar ex:

- Lightroom
- Bank ID
- Youtube utan lagg
- Spotify

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

- Lightroom

Kanske via Wine, men det finns ingen Linux-version av Lightroom. Det finns dock mängder av andra program för att redigera foton, några av de mest populära är Darktable, RawTherapee och digiKam.

Skrivet av swenorth1:

- Bank ID

Svaret verkar vara nja enligt denna sida. Om du inte absolut måste använda Bank ID på datorn så rekommenderar jag att köra det på mobilen istället, annars är det troligtvis enklast att bara köra Windows i en virtuell maskin för det ändamålet.

Skrivet av swenorth1:

- Youtube utan lagg

Jag har använt Linux på heltid sen WinXP-tiden, och kan inte minnas att jag någonsin haft problem med lagg på Youtube. Tearing var däremot vanligt förr, men det var några år sedan jag hade problem med det.

Skrivet av swenorth1:

- Spotify

Ja, Spotify finns till Linux, se denna sida.

Permalänk
Medlem

Bank ID har väl dom flesta på mobilen. Linux funkar bra om man inte spelar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Bank ID har väl dom flesta på mobilen. Linux funkar bra om man inte spelar.

Öh, what? Det funkar ju alldeles utmärkt att spela de flesta spelen på Linux idag tack vare Steam Proton (bland annat).

OP:

BankID
Trodde de flesta körde BankID via mobiltelefonen, dessutom kräver vissa QR-kod som autentiseringsmetod via mobilen. Men om du ska köra BankID på Linuxmaskinen, så nej, det är väldigt bökigt.

Lightroom
Nej, denna ständiga "Lightroom" och Adobe Photoshop lirar inte alls med Linux. Tack vare Adobe själva.

Youtube utan lagg
Funkar klockrent idag.

Spotify
Fungerar klockrent. Finns ju native klient till Linux.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

om du har logitech utrustning så som tangentbord och mus så kommer de "funka" men mus behöver oftast optimeras lite för att få bort lagg. Men du har inte native mjukvara från logitech så du kan inte ställa in särskilt mycket mer..
Spotify och youtube osv funkar super.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

om du har logitech utrustning så som tangentbord och mus så kommer de "funka" men mus behöver oftast optimeras lite för att få bort lagg. Men du har inte native mjukvara från logitech så du kan inte ställa in särskilt mycket mer..
Spotify och youtube osv funkar super.

Finns ok stöd för Logitechs spelmöss, med ett program som heter Piper. Har en G603 och tycker att jag kan lira CS:Go utan att tycka att jag har acceleration eller nåt liknande.

https://github.com/libratbag/piper/wiki/Installation

Permalänk
Medlem

@anon13728: ahh det är ju bra. Tyvärr kör ja logitech MX master mus och logitech craft keyboard. Där finns det inget...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: här är listan på vad som är supportat:

https://github.com/libratbag/libratbag/tree/master/data/devic...

Enligt Logitech så har MX Keys Linuxstöd, men ser inte ut så för Craft tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Verkar dock som om du kan skapa en egen "template" med Piper; https://github.com/libratbag/libratbag/blob/master/data/devic...

Om man orkar, så kanske man skulle kunna göra en manuellt? Tack för tipset btw! Denna tråd blev ju plötsligt intressant!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

@Nima2001: här är listan på vad som är supportat:

https://github.com/libratbag/libratbag/tree/master/data/devic...

Enligt Logitech så har MX Keys Linuxstöd, men ser inte ut så för Craft tyvärr.

Logitech ör lite fula..älskar deras hårdvara men dom skiter i linux tyvärr..
De printar linuxstöd på kartonger men det innebär enbart att den kan koppla via bluetooth till linux maskin utan extra mjukvara. Men de utvecklar inte sin mjukvara för linux alls så det är egentligen bara bluetooth support i linux självt som stödjer vissa Logitech produtker. Inte något Logitech löst..
Du kan inte göra typ nåt annat än para musen och tangentbord sen nån liten generisk inställning i linux typ..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: Håller med, det är trist. Det hade inte kostat mycket för dom att fixa ett vettigt stöd, det hade dom nog kunnat sälja en hel del på.

Permalänk
Medlem

@swenorth1:
Undrar om det är det en missuppfattning här med bankid?

För fanns förr fast bankid på datorn när man man fick och laddade ner en idfil = BankID
(Detta slutade stödas för länge sedan för Linux...)

Man har Mobilt BankID idag på en mobil. = Mobilt BankID

Funktionen för det senare är att man kopplar du upp sig mot banken från ex Linux-burken, ger sitt p-nummer,
det plingat till i mobilen, du slår koden i mobilen, sedan är du inloggad på banken med Linux:en med ex. Firefox.

Vad gäller Youtube funkar det som det ska, har du lagg så kolla ditt nätverk.
Vill du redigera foton finns det andra bra program som troligen räcker till mer än väl,
Gwenview, Shotwell, Gimp, ImageMagik,Krita ... välj ett.

Permalänk
Medlem

Vill du sitta och pillra med datorn och mixtra funkar det. Vill du bara producera och inte vill ha massa småtrassel kör Mac eller Windows. Tearing har jag fortfarande problem med iallafall.
Har kört linux i över tio år och varje år kommer denna fråga upp och linuxfolket påstår att det är smärtfritt men i praktiken är det aldrig det.
Linux är ett makalöst bra os för vissa saker men för vanliga användare som inte är intresserade av att dona med sitt os är det inte värt det när mac och windows är så mycket smidigare och när alla program är skrivna för dessa.

Permalänk

Jag hoppade över från win 98 till linux och har inte haft nå större problem.
Förutom då om någon vill ha hjälp med en windows dator, då är jag helt vilse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, "man" kan "köra Linux fullt ut", frågan är bara vem "man" är och vilka behov "man" har.
Jag kör Linux hemma och på jobbet till i stort sett allting jag gör. Det enda jag inte brytt mig om att fixa till är Lync med avseende på ljud och bild. Har en kollega som löst även det, men ljudkvalitén är bristfällig får man väl säga, och något ska man ju ha windowsburken till på jobbet ...

Visst, en del saker behöver en del handpåläggning, så är det, och precis som i alla plattformsbyten så får man räkna med att alla verktyg man är van vid inte finns på det man migrerar till. Det är samma sak om du går från Windows till OSX, Linux till Windows, eller OSX till Linux.

Precis som det gamla ordspråket säger: "Linux is not Windows". Sannolikt är det ord vars dagar snart är räknade och Windows kommer att vara ännu en linuxdistribution, men det är en annan historia och troligtvis inget vi behöver fundera jättemycket på de närmaste åren. Men ja, om man anser att "köra Linux fullt ut" är ekvivalent med att "allting man kan göra i Windows kan göras i Linux och på precis samma sätt", då är svaret 'nej' om 'man' är ett indefinit pronomen och inte en felaktig stavning av 'jag'.

Adobe verkar dock inte ha något som helst intresse av att porta sina produkter till Linux, så är det ett personligt krav att använda just dessa så bör man antingen hålla sig borta från Linux, eller så får man slänga in en virtuell windowsburk för just detta, men om det är det man huvudsakligen sysslar med så är det rätt så onödigt.

Likaså om man vill kunna spela i princip 100% av alla PC-spel, ja då är det fortfarande Windows som gäller.

Gällande kritiken av Logitech ovan så är det med moderna enheter mest konfigurationsprogrammen som saknas. Konfigurerar man enheterna på en windowsmaskin så fungerar de utmärkt när man plockar över dem till Linux, utifrån min erfarenhet. Inte optimalt, inget jag tar i försvar, men det är en work-around att testa.

Tearing, där kan jag bara tala för nvidia- och intel-grafik, och det går utmärkt att få till tearingfri videouppspelning med dessa, även om det kan gå åt en del konfiguration för att få till det. AMD kan jag inte svara för, men det känns osannolikt att det inte skulle gå.

Summa summarum, om man inte har tid eller intresse för att lära sig nya saker och att lösa problem initialt, då bör man inte byta plattform, oavsett vilken plattform man går till eller från.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Värt att notera gällande BankID är att det ju är olika säkerhetsklassningar på Mobilt BankID (lägst), BankID med trådlös dosa (mitten) och BankID med trådansluten dosa (högst).

Jag vet att jag får inte göra alla grejer på Handelsbanken med endast Mobilt BankID, för vissa saker måste jag köra dosan (med eller utan sladd) och för vissa grejer måste jag köra dosan med sladd.

Å andra sidan, vill man verkligen undvika Windows/Mac OS så går det ju att gå till banken för dessa ärenden.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@Felix: Handelsbanken tror jag är ensamma om det. Vad jag vet har i alla fall inte Nordea så utan där fungerar alltid Mobilt BankID.

Permalänk
Medlem

Linux fungerar bra för det mesta oxh det finns alternativ för det mesta. Men för specifika program och många spel krävs Windows. Jag installerade nyligen steam på Linux datorn och förvånades över hur mycket som fungerar. Det är dock ingen speldator så kan inte köra krävande spel men Stardew Valley fungerade bra som exempel.

Har problem med tearing i vissa fall i full screen med HBO nordic men inte på youtube. Dock ingen tearing om man inte kör full screen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@Meto: Ok! Bra att veta. Lär skilja sig lite från bank till bank då med andra ord

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Jag kör Swedbank samt SEB och har hittills inte hittat en enda grej som jag INTE kunnat göra via mobilt bankid. Tror inte det finns många som kör bankid på datorn nu för tiden, jag tror inte jag känner någon iaf.

Jag kör linux på heltid hemma och macOS på jobbet. Har funderat på att gå över till linux på jobbet med, men är lite rädd för det just pga småsaker som strular. Ibland är det någon uppdatering som breakar något, nåt program man behöver som inte finns ett bra alternativ för till linux, att man behöver komma åt nån nätverksshare/skrivare/liknande och får spendera nån timme på att installera program och konfa saker istället för att det bara funkar rakt av. Hemma är det inga problem, dom (faktiskt väldigt få) gånger det händer kan man pilla lite med det, men på jobbet är det viktigt att man inte fastnar på såna småsaker.

Spel tycker jag funkar orimligt bra nu för tiden. Jag hade tidigare en windowspartition för dual-boot, men har inte använt den på nåt år nu för att allt jag spelar funkar så bra under linux. Visst, du får kanske 90 fps på linux motför 100 med windows, men det känns inte värt att boota om för den skillnaden.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är absolut mindre dålig än Windows 10. Windows 7 blev definitivt det minst dåliga systemet från Microsoft!
Den i särklass bästa Linux distributionen är gentoo (stable, undvik unstable). Dock ställs krav på användaren, eller att denne vill lära sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre: Gäller alla som byter från Windows/OSX man måste lära om sig mer eller mindre hur saker fungerar,
bereonde på distro, GUI och personens behov.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stingray454:

Jag kör Swedbank samt SEB och har hittills inte hittat en enda grej som jag INTE kunnat göra via mobilt bankid. Tror inte det finns många som kör bankid på datorn nu för tiden, jag tror inte jag känner någon iaf.

Det här är lite out of scope för tråden. Men swedbank har en del begränsningar för mobilt bankID. Går inte att lägga till nya mottagare eller ändra gränsen för swish exempelvis. Jag behöver använda bankdosa för de grejerna fortfarande.
Men det går att uppgradera behörigheten för mobilt bankID på swedbank också. Med någon form av koder banken skickar till ens brevlåda kan man ändra så att man kan göra även dessa grejer med mobilt bankID.
Jag har inte tagit mig för det där ännu för det är så sällan jag behöver den utökade behörigheten och det verkade meckigt att få till den ändringen ;). Kanske är lätt till och med hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled