Ärligt talat, 15-20 000 för ett 2080 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker din rubrik är missvisande. De populäraste moddelerna har väl legat kring 12-15k där "värstingarna" Asus Strix och Gigabyte Auros är dyrast.
Jag köpte mitt Strix för 13860:- för 11 månader sedan. Idag ligger den på 13999:- hos Inet.

Så tusen kronor från rubriken. Inte missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Köpte mitt 5700xt kort för 5200 kr och är mycket nöjd men om man är rik och har mycket pengar så varför inte köpa 2080ti då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Prisvärt? Nä.
Premium? Nä.
Ny teknik? Nä.

Har jag råd? Ja.
Tänker jag köpa? Nä.

Snabbt kort? ja.

Hotell? Trivago

(Förlåt, kunde inte låta bli ^^)

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

2000-serien var inte logisk på något sätt, utvecklingen gick inte framåt men du betalar premium. Raytracingprestandan är kass, DLSS är kass, rasteriseringsprestandan är kass om man ser till pris/prestanda samt jämfört med 1000-serien. Sedan klarar 1000-serien också raytracing, bara att 2000-serien är snabbare på det.

Prisvärt? Nä.
Premium? Nä.
Ny teknik? Nä.

Har jag råd? Ja.
Tänker jag köpa? Nä.

Snabbt kort? ja.

Vore kul att se statistik på antal sålda kort, 1000-serien vs 2000-serien, samt hur mycket det har med att göra att Nvidias aktiekurs sjönk som en sten (och har ännu inte återhämtat sig).

Visst får Nvidia ta vad dom vill för sina kort, de gör precis som Intel och skulle när som kunna dumpa korten rejält. Kortet prestandamässigt borde ha landat på $799 som 1080 Ti, det finns ingen anledning till annat.

Efter din analys vill jag gärna veta vad din åsikt är: Vad dem skulle gjort istället?
Ge något konkret istället för "ööh dom skulle lanserat kortet för X$", för prislappen styrs av tillgång och efterfrågan. Förmodlingen gjorde Nvidia den analysen själva baserat på utvecklingskostnader, investeringar i helt färska (med barnsjukdomar)/förfinade tillverkningsprocesser, löner+bonusar till hårt arbete, företagets framtida konkurrenskraft och överlevnad osv

Jag tycker att det är en skamlig attityd att klanka ner på hårt arbete hos Nvidia som utvecklar och tillverkar dom bästa grafikkorten i världen idag. Vill man ha premium så får man betala premium.

Här har du statistik som visar att 2080Ti presterar som ett monster. 1080Ti var GALET snabbt för sin tid - och är fortfarande ett monster idag. Tänk på det.

Skrivet av SCORPIUS:

@Pontooz: Jag är svensk, jag har alltid en anledning att gnälla. *Hytter med näven i fickan*

En mycket sann generalisering som jag önskar att systematiskt förändra till det bättre/positivare i mitt liv och människor i min närvaro. Svenskar måste rycka upp sig och börjar använda sin hjärna

Lagt till citat
Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Prestandaökningen vid prisekvivalens vid lansering var inte stor, nej, men toppnivån höjdes rejält. 2080 Ti är betydligt kraftfullare än 1080 Ti!

1080 Ti är nästan 70% snabbare än 980 Ti
980 Ti är 28% snabbare än 780 Ti
780 Ti är 62% snabbare än 680
680 är 76% snabbare än 580
2080 Ti är 30% snabbare än 1080 Ti, så att kalla det en "rejäl ökning" är i mina ögon att ta i om man jämför hur prestandan har ökat historiskt.
Att de dessutom inte ger en mer prestanda/krona gör att det sticker än mer i mina ögon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Man låter bli att köpa om man inte gillar priset. Det är det enda sättet att visa att man inte gör det. Ligg hela tiden en generation efter, det gör ju inget när det är så liten prestandaskillnad mellan generationerna?
Med årets kronras har ju alla importvaror sannolikt stigit över 10% dessutom vilket gör det ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Så tusen kronor från rubriken. Inte missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

12-15 är inte 15-20.
15-20 är missvisande när de populäraste moddelarna säljs för 12-15

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

12-15 är inte 15-20

väldigt många 2080ti kort ligger i den pris-spannen:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

väldigt många 2080ti kort ligger i den pris-spannen:

https://i.imgur.com/rG0v1Tm.png

Okej. Vi leker med tanken att du ska köpa ny bil.

Modellen kostar 1 miljon rekommenderat pris hos Kalles Bil i Karlstad ELLER 500k på kampanj hos Bosses Bilar i Borås.

Går du ut och gör en gnäll-tråd om att just den bilen du är intresserad av kostar 1 mille på ett Bilforum och hoppas få massa fina klappar på axeln?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SectionX2:

väldigt många 2080ti kort ligger i den pris-spannen:

https://i.imgur.com/rG0v1Tm.png

Finns många 2080Ti under den prislappen också, varav 17 hamnar 15k+ och 36 hamnar under 15k https://imgur.com/a/8UAIxFn

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Efter din analys vill jag gärna veta vad din åsikt är: Vad dem skulle gjort istället?
Ge något konkret istället för "ööh dom skulle lanserat kortet för X$", för prislappen styrs av tillgång och efterfrågan. Förmodlingen gjorde Nvidia den analysen själva baserat på utvecklingskostnader, investeringar i helt färska (med barnsjukdomar)/förfinade tillverkningsprocesser, löner+bonusar till hårt arbete, företagets framtida konkurrenskraft och överlevnad osv

Jag tycker att det är en skamlig attityd att klanka ner på hårt arbete hos Nvidia som utvecklar och tillverkar dom bästa grafikkorten i världen idag. Vill man ha premium så får man betala premium.

Här har du statistik som visar att 2080Ti presterar som ett monster. 1080Ti var GALET snabbt för sin tid - och är fortfarande ett monster idag. Tänk på det.

Då antalet RT-kärnor är så pass få så antar jag det är dyrt som fan att få fram dom, så ta dom och Tensor-kärnorna och kasta dom i sopkorgen, det bör reducera både area och pris. Ge oss istället fullfjädrade GPUn med alla streamprocessorer så vi får resteriseringsprestanda så att det blir en värdig efterträdare till 1080Ti. Vill man ha accelererad rendering/cuda så sälj kortet som ett workstation-kort.

Nvidia la naturligtvis till allt detta elända för att tvinga fram Raytracing och därav ta betalt för det, de visste självklart att prestandan inte fanns där och att kortet strax efter kommer att vara mer eller mindre obrukbart om man ser till dessa nya features. När 3080Ti kommer så blir 2080Ti jämställt med 1080Ti då det inte kommer att ha prestandan som krävs. Jag skulle då inte vilja sitta på ett 2080Ti för 14 papp och inte kunna använda delarna man betalat för.

Jag vet inte varför du ser 2080Ti som premium, det enda som är premium är priset.
Kortet är nu två år gammalt och det finns inte mycket som använder raytracing, och om det används så är bildfrekvensen tokkass eller så har man endast vissa raytracade funktioner. Quake 2 är väll det mest imponerande så här långt. 30FPS med delvis raytracing som är noisefiltrerad till oändligheten är inte premium. Flertalet spel kör med raytracing over time (över flera frames) för att försöka lösa prestandaproblemet, dock ger det bieffekter...

Nvidia hade nog fått mer betalt om dom sålt enklare och billigare kort med bättre prestanda, men det är ju deras val. Raytracing hade de förmodligen klarat med lite fler streamprocessorer, inte lika bra men kanske inte helt åt skogen om man kollar på 1080Ti. Det finns inget som motiverar priset på 2080Ti mer än att Nvidia skall tjäna kosing. Vi håller tummarna på att 3080Ti blir kortet som 2080Ti skulle ha vart.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Asus Strix RTX 2080 Ti på NetOnNet för 13 000 kr Black Saturday och nja, inte riktigt värt det när man kommer från ett GTX 1080 utan ti. Dock ett visst skrytvärde får man

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

väldigt många 2080ti kort ligger i den pris-spannen:

https://i.imgur.com/rG0v1Tm.png

Det finns 9st 2080Ti under 15k och 5st över 15k på Komplett.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Finns många 2080Ti under den prislappen också, varav 17 hamnar 15k+ och 36 hamnar under 15k https://imgur.com/a/8UAIxFn

jo men man kanske inte vill köpa den billigaste modellen om man nu ska lägga ut så mycket pengar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Så härligt med alla bakåtsträvare, som inte kan begripa att massvis av de saker vi tar för givna i dag är ett resultat av att nån tog första steget, trots avsaknad av brett stöd/behov, för fem, tio, femton, tjugo eller fler år sen.

Status quo blir ganska tråkigt i längden. Space Invaders charm avtar nog efter 40 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Till Nvidias försvar och försök till att nyansera vill jag tillägga:

•Det finns många fler kort än 2080 ti, 2080 super är ett helt okay kort det med.

•Ett 2080 ti är kung i alla raytracing scenarion, det finns inga andra kort än kort från rtx serien som kan driva ett spel så att det går att spela med raytracing aktiverat.

•Amd har inte haft ett kort i toppsegmentet på flera år, de har fortfarande inte ett enda kort som slår det gamla 1080ti, det är direkt pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Då antalet RT-kärnor är så pass få så antar jag det är dyrt som fan att få fram dom, så ta dom och Tensor-kärnorna och kasta dom i sopkorgen, det bör reducera både area och pris. Ge oss istället fullfjädrade GPUn med alla streamprocessorer så vi får resteriseringsprestanda så att det blir en värdig efterträdare till 1080Ti. Vill man ha accelererad rendering/cuda så sälj kortet som ett workstation-kort.

Nvidia la naturligtvis till allt detta elända för att tvinga fram Raytracing och därav ta betalt för det, de visste självklart att prestandan inte fanns där och att kortet strax efter kommer att vara mer eller mindre obrukbart om man ser till dessa nya features. När 3080Ti kommer så blir 2080Ti jämställt med 1080Ti då det inte kommer att ha prestandan som krävs. Jag skulle då inte vilja sitta på ett 2080Ti för 14 papp och inte kunna använda delarna man betalat för.

Jag vet inte varför du ser 2080Ti som premium, det enda som är premium är priset.
Kortet är nu två år gammalt och det finns inte mycket som använder raytracing, och om det används så är bildfrekvensen tokkass eller så har man endast vissa raytracade funktioner. Quake 2 är väll det mest imponerande så här långt. 30FPS med delvis raytracing som är noisefiltrerad till oändligheten är inte premium. Flertalet spel kör med raytracing over time (över flera frames) för att försöka lösa prestandaproblemet, dock ger det bieffekter...

Nvidia hade nog fått mer betalt om dom sålt enklare och billigare kort med bättre prestanda, men det är ju deras val. Raytracing hade de förmodligen klarat med lite fler streamprocessorer, inte lika bra men kanske inte helt åt skogen om man kollar på 1080Ti. Det finns inget som motiverar priset på 2080Ti mer än att Nvidia skall tjäna kosing. Vi håller tummarna på att 3080Ti blir kortet som 2080Ti skulle ha vart.

Okej! Du resonerar att det krävs mer prestanda (än dom 30-50% i höga upplösningar), att man tvingas använda RT med 2080Ti och att Nvidias utveckling är total bullshit. Du tycker du att 2080Ti skulle fortsätta på det gamla med "mer muskler" än att gå till en helt ny förbättrad generation med RT implementerat. Har du kollat tester 1080Ti vs 2080Ti utan RT aktiverat? Kortet är mycket bättre än 1080Ti, vilket du verkar förneka?
I 4K-upplösning kör 2080Ti över 1080Ti. Kortet har råstyrka.

Ur utvecklarperspektivet är RT fortfarande väldigt nytt även om grafikkortet släpptes för 2 år sen. I framtiden kommer "vi" välja RTX korten.

Trist att du hela tiden faller tillbaka till prislappen. Alltid är det priset. Resonerar du likadant kring tex i9 processorn? 4k G-sync skärmar? VR-headset? Lägger du ner timmar av din mentala kapacitet för att gnälla över att priset är för dyrt pga att tekniken inte är perfekt direkt från början?

Skrivet av SectionX2:

jo men man kanske inte vill köpa den billigaste modellen om man nu ska lägga ut så mycket pengar.

Det är exakt det man vill. Man måste tänka kritiskt och jämföra när man handlar. Man vill ha det billigaste möjliga utifrån kraven man satt upp. Bara för att priset är billigast betyder inte det att kortet är sämre än övriga. Majoriteten nöjer sig med en fet kylare, lite udda layout på kort (förutsatt att det passar i chassit), låg ljudnivå och kan välja bort fabriksöverklockning, udda anslutningar, hypead design och RGB

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så härligt med alla bakåtsträvare, som inte kan begripa att massvis av de saker vi tar för givna i dag är ett resultat av att nån tog första steget, trots avsaknad av brett stöd/behov, för fem, tio, femton, tjugo eller fler år sen.

Åter igen så förstår jag dig inte. DXR kan implementeras för alla som vill vara med, inte endast Nvidia, jag kan göra det hemma på mitt arduinochip över USB eller över nån gammal seriell-port. AMD kommer att implementera stöd för DXR i framtiden, de verkar redan ha entries i drivrutinerna som pekar på detta sedan sommarn, konsollerna kommer att ha hårdvarustöd genom nya Navichippet, men det är väll relativt okänt hur det kommer att fungera.

Cryengines Neon Noir demo kan köra raytracing på alla kort, inte bara Nvidias RTX, hyfsat flytande på Vega 56 i 1440p. Nvidias hårdvara är inget speciellt, speciellt inte i den prisklassen.

Visst kan det vara nice att Nvidia pushar raytracing, men det betyder inte att deras kort är perfekta för ändamålet.

Permalänk
Medlem

köpte 980 Ti för 4490kr våren 2016, köpte mig nu RX 5700 XT för 4890kr.

Prestandaökning drygt 50% i bästa scenario.

bra prestanda mer än 3 år senare? njaa, fick mer prestanda för pengarna när jag bytte från mitt GTX 680 till 980 Ti

Kronan är ju extremt svag och regeringen pushar för kemikalieskatt så billiga snabba grafikkort kommer vi nog aldrig få se igen. mellanklass korten är nu i 5000kr's klassen och high end är runt 15000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Okej! Du resonerar att det krävs mer prestanda (än dom 30-50% i höga upplösningar), att man tvingas använda RT med 2080Ti och att Nvidias utveckling är total bullshit. Du tycker du att 2080Ti skulle fortsätta på det gamla med "mer muskler" än att gå till en helt ny förbättrad generation med RT implementerat. Har du kollat tester 1080Ti vs 2080Ti utan RT aktiverat? Kortet är mycket bättre än 1080Ti, vilket du verkar förneka?
I 4K-upplösning kör 2080Ti över 1080Ti. Kortet har råstyrka.

Hur många här på forumet tror du ignorerar prislappen?

Jag har inte sagt att 2080Ti inte är snabbare än 1080Ti, det är det och bör vara då det är en ny generation, men inte tillräckligt för att reflektera priset. Som jag skrev i föregående inlägg så är inte raytracing unikt för Nvidia, det finns demon rullandes på de flesta grafikkort med eller utan RT-kärnor.

Hur mycket är du beredd att betala för exempelvis RT?

Om 3080Ti hamnar på 20k med dubbla raytracingprestandan jämfört med 2080Ti, men med några procent snabbare rasterizering, skulle du skaffa det?

Sitter du med 2080Ti nu?
Hur ofta använder du raytracing när du lirar?
Vilken upplösning lirar du på om du har raytracing på?
Vilken framerate har du när du kör raytracing?
Känns det värt med 14 papp för den prestandan?

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras detta fortfarande efter ett år? Först har vi kronan som är åt helskotta. Sedan kretsen till 2080Ti är enorm, det är dålig yield. Alla som tycker det är så sjukt lätt att tillverka dessa stora kretsar och sälja för 3000:- är välkomna att gå till vilken kiseltryckare som helst och sedan tjäna miljarder och aldrig någonsin behöva skriva en likadan tråd.

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd att jag köpte 1080 ti innan bitcoin slog till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Åter igen så förstår jag dig inte. DXR kan implementeras för alla som vill vara med, inte endast Nvidia, jag kan göra det hemma på mitt arduinochip över USB eller över nån gammal seriell-port. AMD kommer att implementera stöd för DXR i framtiden, de verkar redan ha entries i drivrutinerna som pekar på detta sedan sommarn, konsollerna kommer att ha hårdvarustöd genom nya Navichippet, men det är väll relativt okänt hur det kommer att fungera.

Cryengines Neon Noir demo kan köra raytracing på alla kort, inte bara Nvidias RTX, hyfsat flytande på Vega 56 i 1440p. Nvidias hårdvara är inget speciellt, speciellt inte i den prisklassen.

Visst kan det vara nice att Nvidia pushar raytracing, men det betyder inte att deras kort är perfekta för ändamålet.

Du verkar inte förstå att det är en helvetes skillnad på hårdvara ämnad för raytracing och "vanlig". Typiskt sett är kretsar gjorda för enbart en specifik uppgift (t ex RT-kärnor) många gånger snabbare på den uppgiften än en generell beräkningskrets (t ex vanlig processor (sett som en helhet - den är förstås fylld av specialdelar för olika typer av beräkningar)). Nej, Nvidias kort är inte perfekta för ändamålet, men ingen annan är i närheten.

Och det där demot är fyllt av genvägar, förenklingar och ibland rent ut sagt fejk. Så det är inget särskilt bra demo för RT. Det utnyttjar dessutom inte RT-kärnor på Turing-kort, så skillnaderna är i rå prestanda i "gammal" hårdvara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Ja, världen är åt helvete. Krig, svält, för dyra grafikkort.
För alla vet att vi alltid måste ha det bästa av det senaste, annars är livet inte värt att leva.
Mobiler, Teslan och framförallt största TV:n i grannskapet.

Själv tycker jag synd om Nvidia. De tog en enorm risk med att satsa så helhjärtat på strålspårning i sina grafikkort men utöver entusiaster finns få användningsområden för korten. Spelstudiorna har inte riktigt hoppat på tåget och då uppstår ett vakuum för konsumenterna. De hade helt klart kunnat skapat en exklusivare RTX-linje utöver GTX 20-serien och därmed förhindrat dylik kritik. Men antagligen hade folk istället kritiserat dem för att halvhjärtat satsa på tekniken och att det därför aldrig kommer lyfta. Så svårt att göra alla nöjda. & vinna alla strider en själv inte alltid väljer.

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: Hmm..Upp till GTX 2080TI och ett jävligt exklusivt RTX 2100TI. Det hade varit något det så här i backspegeln.
Just för att få ut det på marknaden och marknadsföra RT.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror att TS går tillbaka en del år i tiden. Om vi tänker på vad makalösa gtx 580 kostade på sin tid, och vad ett kort i högsta ligan kostar nu, så är prisökningen inte ok. Att bygga en dator eller att uppgradera har blivit något som är allt svårare om man har ett Svensson jobb. Allt från ram till cpu har skjutit i höjden nått löjligt. Hoppas på AMD och fler aktörer som kan skapa konkurrens.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

väldigt många 2080ti kort ligger i den pris-spannen:

https://i.imgur.com/rG0v1Tm.png

hmm köpte Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11GB som finns i listan för 11879kr på Webbis i mitten av Juni.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja det kostar ju att ligga på topp, fast o andra sidan så tror jag majoriteten klarat sig alldeles utmärkt med något billigare kort. Måste man inte ha det absolut bästa så kan man ju ist köpa ett bra midrange kort i tre generationer och kanske i slutändan ha något vassare än 2080ti till samma eller lägre pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är inte "komplexitet".

På ett sätt rätt, storleken på en die har gått upp rejält. TU102 är det med bred marginal den största konsument kärnan som Nvidia någonsin lanserat. Tidigare så har ~600mm² varit den övre gränsen och bara 980 Ti var ens så pass stor. Kostnaden/die går upp rejält då risken att en die har defekts går upp markant med större storlek då skalningen inte är linjär.

TU104 ligger närmare i storlek med Nvidias tidigare flaggskepp, 2080 Super/2080/2070 Super är också prissatta därefter. Att 16/12nm är en gammal nod duger inte riktigt som argument heller till varför korten borde vara billigare. 28nm var ännu äldre (och billigare) när Maxwell lanserades och är en av anledningarna till varför 980 Ti kunde lanseras med det pris det gjordes trots storleken.

Visst har prissättningen krupit upp med Turing, men inte till den grad som folk låtsas som. 2080 Ti ska inte jämföras med äldre kort, kortet ockuperar rent tillverkningsmässigt ett segment som inte existerade tidigare, därav priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur många här på forumet tror du ignorerar prislappen?

Jag har inte sagt att 2080Ti inte är snabbare än 1080Ti, det är det och bör vara då det är en ny generation, men inte tillräckligt för att reflektera priset. Som jag skrev i föregående inlägg så är inte raytracing unikt för Nvidia, det finns demon rullandes på de flesta grafikkort med eller utan RT-kärnor.

Hur mycket är du beredd att betala för exempelvis RT?

Om 3080Ti hamnar på 20k med dubbla raytracingprestandan jämfört med 2080Ti, men med några procent snabbare rasterizering, skulle du skaffa det?

Sitter du med 2080Ti nu?
Hur ofta använder du raytracing när du lirar?
Vilken upplösning lirar du på om du har raytracing på?
Vilken framerate har du när du kör raytracing?
Känns det värt med 14 papp för den prestandan?

Då är vi tillbaka till prislappen. Nu försöker jag strunta i "vad alla andra tycker" och läser DITT inlägg (= din åsikt dvs INTE "vi" eller "alla andra på forumet"). Bara för att man gillar datorer och teknik och har ett konto på SweC betyder INTE det att man är berättigad till världens bästa tekniska leksaksprylar.

1. Ja! Jag är beredd att betala priset, för jag har tillräckligt med sparade pengar på mitt konto.
2. Om 3080Ti hamnar på 20k med dubbla RT prestandan jämfört med 2080Ti, så skulle jag skaffa det. Dock inte när det är nytt, men garanterat "någon gång" och förmodlingen inhandlas det begagnat eftersom att jag anser att jag är en låginkomsttagare och anpassar mina utgifter därefter.
3. Nej jag sitter inte med ett 2080Ti. Min spec står i min signatur.
4. Använder aldrig RT. Däremot ser jag fram emot tekniken och är mycket tacksam att Nvidia vågade ta steget i den riktningen för att markera att dem börjat satsa helhjärtat på det. Tekniken ser fantastisk ut i spel. Däremot tror jag att spelutvecklarna själva väljer bort det pga fler buggar, dåligt stöd hos konsumenter eftersom att inte många har RTX-kort, risken att tappa ev. marknad mot AMD-användare som kanske blir upprörda och att det är svårare att optimera.
5. Frameraten finns det massor med tester. Använd Google. Frameraten är inte lika viktig med variabel refreshrate.
6. 14 papp är värt om man har en matchande setup som gör sig rättvisa parat ihop med 2080Ti. 4K upplösning, G-Sync och VR. Det krävs råstyrkan hos ett 2080Ti för att få spelbara framerates i nya spel i 4K med uppskruvade inställningar.

Vad svarar du själv på dina egna frågor? Utifrån vilken rigg du sitter på borde du har problem/gnällt över prissättningen på alla entusiastkomponenter, om jag ska tolka fritt utifrån hur du diskuterar. Nvidia har inte gjort något fel. 2080Ti är en galen out of the box-produkt som också presterar mycket bättre än 1080Ti.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro