Snabbare NAS-enheter med SSD-cacheminne

Permalänk
Melding Plague

Snabbare NAS-enheter med SSD-cacheminne

Att kombinera rymliga mekaniska hårddiskar med en SSD kan ge tydliga fördelar sett till prestanda, värme och livslängd i en NAS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En slö dussinhårddisk kan i alla fall maxa en gigabitanslutning (jag får 115 MB/s från den långsammare hårddisken i min NAS, vilket motsvarar 920 Mbps, dvs med lite overhead i nätverket borträknat så är det 1 Gbps), så vad ska man med den högre prestandan att göra i en NAS? Om man nu inte har 10 Gbit eller nåt, men det är inte många...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det blir även en bonus på accesstiden. Speciellt trevligt om det jobbas med många små filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

Det blir även en bonus på accesstiden. Speciellt trevligt om det jobbas med många små filer.

Då har man nog tänkt rejält snett om man jobbar med småfiler från en NAS. NAS är för långsam lagring av större saker, inte som arbetslagring - det fixar man lokalt, där en SSD är optimal.

För NAS-typisk data spelar några millisekunder längre accesstid absolut noll roll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har SSD caching någon påverkan på ljudnivån på diskarna i nasen?

Köpte en NAS med 2 ironwolf-diskar på black friday. Var dock inte beredd på diskarnas ljudnivå. Just nu överväger jag att lämna tillbaka allt då det låter som en vibrerande kaffekokare hela tiden när den är igång.

Bor i en relativt liten lägenhet så kan inte gömma undan den någonstans.

Permalänk

Guide till rapparen NAS på SweClockers? Nu har jag sett allt!

Jag står över, jag är ju trots allt hårdrockare.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Vem vill ha en rappande NAS? Det räcker ju med surret och knattret

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Fortfarande i julkalendermode: Guide till "rappare": NAS - it was written (1996)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag köpte en Synology DiskStation DS918+ och har petat in 4 st Ironwolf 10 TB NAS diskar.
Köpte även mer minne en dag senare. Läste lite mer och fann att man kunde förbättra den ännu mer med M.2 NVMe 2280 SSD. Så jag köpte två sådana också.
Nu undrar jag lite. Blir det egentligen någon skillnad på prestandan?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorY23:

Har SSD caching någon påverkan på ljudnivån på diskarna i nasen?

Köpte en NAS med 2 ironwolf-diskar på black friday. Var dock inte beredd på diskarnas ljudnivå. Just nu överväger jag att lämna tillbaka allt då det låter som en vibrerande kaffekokare hela tiden när den är igång.

Bor i en relativt liten lägenhet så kan inte gömma undan den någonstans.

Jag kör själv Ironwolf-diskar (2st 8TB i RAID 1), och jag tycker de är oväntat så väl högljudda som varma. Päronen som kör WD Red har inte alls samma problem, i samma NAS-modell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag kör själv Ironwolf-diskar (2st 8TB i RAID 1), och jag tycker de är oväntat så väl högljudda som varma. Päronen som kör WD Red har inte alls samma problem, i samma NAS-modell.

Ironwolf på 10 TB och större ska vara tystare eftersom de är förslutna med helium, till skillnad från de mindre varianterna.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Ironwolf på 10 TB och större ska vara tystare eftersom de är förslutna med helium, till skillnad från de mindre varianterna.

Själv skaffade jag 12TB diskarna som ska ha samma specs som 10TB enligt ett datablad jag hittade https://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/ironwolf-...

Tyvärr fortfarande alldeles för högljudda.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av deltascu:

till skillnad från de mindre varianterna...

som är förslutna med grus.
förlåt kunde inte låta bli.
Visste inte att diskar som innehåller helium är tystare än andra vanliga diskar, tack vare sitt helium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorY23:

Själv skaffade jag 12TB diskarna som ska ha samma specs som 10TB enligt ett datablad jag hittade https://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/ironwolf-...

Det är kanske svårt att jämföra, men jag tycker mina Ironwolf 10 TB låter på samma nivå eller något lägre än de Samsung spinpoint 2 TB jag hade tidigare, som i sin tur inte förde särskilt mycket oväsen jämfört med andra i sin generation.

Skrivet av Edvin-89:

Visste inte att diskar som innehåller helium är tystare än andra vanliga diskar, tack vare sitt helium.

Idén är att mindre friktion ger mindre oväsen. Hur bra det stämmer har jag inte stenkoll på, men enligt seagates egna spec (länkad ovan) verkar det vara så. Jämför t.ex. 8 TB (luft, 2.8 dBA, 7.6 W i idle) mot 10 TB (helium, 1.8 dBA, 5.0 W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorY23:

Har SSD caching någon påverkan på ljudnivån på diskarna i nasen?

Köpte en NAS med 2 ironwolf-diskar på black friday. Var dock inte beredd på diskarnas ljudnivå. Just nu överväger jag att lämna tillbaka allt då det låter som en vibrerande kaffekokare hela tiden när den är igång.

Bor i en relativt liten lägenhet så kan inte gömma undan den någonstans.

Nej, det mesta ljudet från en NAS kommer av att diskarna roterar, och det gör de även om man har ssd-cache. För en NAS för man lagrar filer man accessar sällan har en ssd-cache liten eller ingen betydelse, då tjänar man mer på att välja tystare, långsammare diskar som drar mindre ström och utvecklar mindre värme och lägga pengarna på den snabba lagringen närmare användaren av datat, dvs lokalt på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Diskarna låter ingenting idag i jämförelse med slutet av 80 och 90-talet. men mycket om det är störande ljud eller inte beror på hur kabinettet diskarna sitter i är byggd rent akustiskt och om de agerar högtalare för vibrationerna som mekaniska diskar oundvikligen ger när de arbetar (utöver rotorobalansen som kan ge brummande)

Och där finns det en del att göra - då tex. Segates externa 8TB USB-diskar hörs nästan inte alls mer än mycket svagt ljud när läshuvudena arbetar - ett par av dem är så vibrationsfria att det inte går att avgöra om de snurrar mer än att vicka på dem för att känna gyrokrafterna.

med andra ord kabinettet diskarna sitter i är väldigt avgörande om de hörs störande mycket (liksom fläktbrus ifrån dessa) eller faktiskt är riktigt tysta.

Permalänk
Medlem

Quantum bigfoot.. där snackar vi hårddisk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är kanske svårt att jämföra, men jag tycker mina Ironwolf 10 TB låter på samma nivå eller något lägre än de Samsung spinpoint 2 TB jag hade tidigare, som i sin tur inte förde särskilt mycket oväsen jämfört med andra i sin generation.

Idén är att mindre friktion ger mindre oväsen. Hur bra det stämmer har jag inte stenkoll på, men enligt seagates egna spec (länkad ovan) verkar det vara så. Jämför t.ex. 8 TB (luft, 2.8 dBA, 7.6 W i idle) mot 10 TB (helium, 1.8 dBA, 5.0 W).

Jag har kört diskar från en rad olika tillverkare och modellserier de senaste 10 åren, och jag kan tycka att det fortfarande varierar ganska mycket - antal skivor i diskarna brukar vara en avgörande faktor, men inte den enda. (Om man då ex. jämför en Ironwolf 8TB med en WD Red - båda har 5+ plattor men varierar ändå ganska kraftigt i ljudnivå vid aktivitet.)

Skrivet av whisky:

Nej, det mesta ljudet från en NAS kommer av att diskarna roterar, och det gör de även om man har ssd-cache. För en NAS för man lagrar filer man accessar sällan har en ssd-cache liten eller ingen betydelse, då tjänar man mer på att välja tystare, långsammare diskar som drar mindre ström och utvecklar mindre värme och lägga pengarna på den snabba lagringen närmare användaren av datat, dvs lokalt på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xxargs:

Diskarna låter ingenting idag i jämförelse med slutet av 80 och 90-talet. men mycket om det är störande ljud eller inte beror på hur kabinettet diskarna sitter i är byggd rent akustiskt och om de agerar högtalare för vibrationerna som mekaniska diskar oundvikligen ger när de arbetar (utöver rotorobalansen som kan ge brummande)

Och där finns det en del att göra - då tex. Segates externa 8TB USB-diskar hörs nästan inte alls mer än mycket svagt ljud när läshuvudena arbetar - ett par av dem är så vibrationsfria att det inte går att avgöra om de snurrar mer än att vicka på dem för att känna gyrokrafterna.

med andra ord kabinettet diskarna sitter i är väldigt avgörande om de hörs störande mycket (liksom fläktbrus ifrån dessa) eller faktiskt är riktigt tysta.

Det kan jag inte påstå att jag håller med om riktigt (förutom att dagens diskar låter något mindre än 80- och 90-talets, det ställer jag mig definitivt bakom) - bakgrundsljudet från så väl min NAS som ett par andra jag byggt på senare år är inte nämnvärt högt, men vibrationerna och knattret från läsarmarna kan definitivt höras rejält på en del specifika diskmodeller. Sen om en SSD-Cache hade minskat det? Är spontant tveksam, men har inte känt något behov av att testa.

Även i ett väl ljuddämpat chassi har jag upplevt vissa diskmodeller som irriterande. (Fractal Design R-serien med gummimontering och ganska ordentliga ljuddämpningsmattor i sidorna, eller be quiet!s Silent Base-serie, exempelvis - Toshibas X300 4TB har inga problem att väsnas genom dessa, medan en Hitachi 7K3000 av samma storlek tuffar på rejält mycket tystare.)

Skrivet av Fenix:

Quantum bigfoot.. där snackar vi hårddisk

Kvaliteten har ju dessutom blivit i regel bättre, glöm aldrig IBM DeathStar. Och jävlar, den tiden det tog att spinna igång en Bigfoot och det ljudet när den började varva upp... vackra minnen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som stör sig på artikeln lite...
Jag förstår att den är sponsrad av Seagate men även Qnap? Eller har Seagate något avtal med Qnap? Känns som man dissar Synology helt här vilket som jag förstår det är det absolut vanligaste märket och största tillverkaren av NAS enheter?

Att SSD cache skulle påverka värmeutvecklingen i övriga diskar har jag aldrig hört talas om innan. Hade velat veta hurvida det stämmer i Synology NAS också? Alltså något test hade man väl kunnat i på en Synology då artikeln handlar om SSD cache i sin helhet eller? Inte bara specifikt SSD cache i Qnap? Hur hanterar Synology DSM detta jämfört?

Sen tycker jag att artikeln har lite missvisande information särskilt för nybörjare. De kommer läsa det som att flera ethernetportar på en NAS automatiskt innebär någon form av fördel i hastigheter? Det gäller ju enbart om man skulle sätta upp det något krångliga Link Aggregation som i sin tur enbart fungerar om clienterna i sin tur kan hantera det som jag förstår det. Det jag läst är att det inte är värt det för de flesta att krångla med detta då det inte har de direkta fördelarna man först kan tro.

Skydd mot strömförlust? Det är väl ingen som kör en NAS med känslig data som inte använder sig av en UPS? Sker det strömförlust är väl stor risk för korruption och förluster oavsett varje fall på de övriga diskarna? Allt som sker cachas väl inte? Det är väl bara det mest användna data som lagras på SSD cache. En SSD med dessa egenskaper är väl inte fel att ha bara som en bonus men artikeln nämner inte att det är UPS som gäller för att skydda sig mot detta då vid strömförlust kan ställas in att gå en signal så att NASen stänger ner sig snällt och försiktigt och därför undviker alla möjliga korruptionsmoment och förluster.

Jag förstår inte heller varför fler SSD cache diskar nödvändigtvis skulle vara bättre för prestandan som det står på förstasidan om värsting enterprise modellen.. Alltså att sätta in 4 st 2TB SSD cache diskar om man nu inte använder NASen på ett sånt sätt att det kommer använda så mycket cache är ju bara waste och kommer väl inte göra något extra med prestandan alls?

Men åter igen så kan jag inte vara säker då jag som många andra använder en Synology, och de kör ett helt annat system än Qnap.. Så jag vet inte mer nu efter denna artikeln om SSD cachens funktioner annat än vad som sägs göras på Qnap i denna reklamartikeln...

Förresten kör jag själv 2st Read/write 500gb SSD i Raid-1 på min Synology NAS, men detta satte jag i bara för att maxxa vid bygget och slippa bry mig senare. Exakt vad de gör och vilken benefit osv är jag inte helt säker på men när jag läste om det så sades det en del om benefits för vissa men till och med negativa resultat för andra helt beroende på användningsområdet.
Däremot givetivs om man kör en hel volym med SSD lagring så pratar vi något helt annat...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men har länge funderat lite på en NAS och ersätta alla mekaniska diskar i burken.
Vad får man räkna med att lägga ut för en NAS med kanske 10-15 TB lagringsutrymme, kanske så att den klarar av att streama filmer till ens TV och kanske köra torrents direkt till NAS , går det ens?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Då har man nog tänkt rejält snett om man jobbar med småfiler från en NAS. NAS är för långsam lagring av större saker, inte som arbetslagring - det fixar man lokalt, där en SSD är optimal.

För NAS-typisk data spelar några millisekunder längre accesstid absolut noll roll.

Instämmer helt för 20år sedan.
Idag ska man dock undvika arbeta lokalt så mycket som det bara går, detta av hur många anledningar som helst, främst för att man lokalt ofta inte har bra datasäkerhet med versionshantering av annat.
Visst för vissa saker finns det stora fördelar med att ha filerna lokalt, men man kan samtidigt fundera på om det är ens lokala dator som sak utföra arbetet?

Nasen TS-932X-8G som testades har dubbla 10GbE SFP+, dvs fiberportar och nyttjar man dessa så självklart ska man minst ha ssd cache i sin nas.

Det enda klagomål jag kan ha är att artikeln mer är riktad åt kundgruppen Early adapters från gruppen nördar som köper dyra datorproduker: https://en.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Det är snordyrt att bygga något vettigt, men om något år så kanske 10GB ethernet blir billigare. Många kör ju en "konsument router" som en slags mittpunkt i deras nätverk där denna begränsar precis allt. Nu är jag inte uppdaterad, men jag har inte sett någon "konsument router" med 10Gbit ethernet än.

*edit*
Angående 10GbE SFP så är det något som nästan varje riktig nörd har hemma, men då är det ofta någon gammal server som vi har köpt billigt, där denna server har kasseras. Men att ha nya schyssta saker med 10GbE SFP, ja då får det allt vara en nörd med stor plånbok.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln gav ju inte mycket tyvärr. Det är ju i princip bara ett reklamblad från Seagate med uppräknade hårddiskfeatures. Jag förväntade mig en guide om hur man konfigurerade SSD-cache på olika NAS och kanske även en vanlig PC.

Permalänk
Skrivet av VictorY23:

Har SSD caching någon påverkan på ljudnivån på diskarna i nasen?

Köpte en NAS med 2 ironwolf-diskar på black friday. Var dock inte beredd på diskarnas ljudnivå. Just nu överväger jag att lämna tillbaka allt då det låter som en vibrerande kaffekokare hela tiden när den är igång.

Bor i en relativt liten lägenhet så kan inte gömma undan den någonstans.

Jag kör en HDD + SSD-cache lösning (bcache) på min dator och det minskar knattret i hårddiskarna ganska markant.
Detta för att systemet helt enkelt gör så hårddiskens arm inte behöver hoppa omkring lika mycket.

Nu vet vi inget om enheternas cache-lösning men skulle förvåna om det inte fungerade på liknande vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorY23:

Har SSD caching någon påverkan på ljudnivån på diskarna i nasen?

Köpte en NAS med 2 ironwolf-diskar på black friday. Var dock inte beredd på diskarnas ljudnivå. Just nu överväger jag att lämna tillbaka allt då det låter som en vibrerande kaffekokare hela tiden när den är igång.

Bor i en relativt liten lägenhet så kan inte gömma undan den någonstans.

IronWolf låter en hel del, jag kör WD Red och upplever dessa som tämligen ljudlösa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt för 20år sedan.
Idag ska man dock undvika arbeta lokalt så mycket som det bara går, detta av hur många anledningar som helst, främst för att man lokalt ofta inte har bra datasäkerhet med versionshantering av annat.
Visst för vissa saker finns det stora fördelar med att ha filerna lokalt, men man kan samtidigt fundera på om det är ens lokala dator som sak utföra arbetet?

Nasen TS-932X-8G som testades har dubbla 10GbE SFP+, dvs fiberportar och nyttjar man dessa så självklart ska man minst ha ssd cache i sin nas.

Det enda klagomål jag kan ha är att artikeln mer är riktad åt kundgruppen Early adapters från gruppen nördar som köper dyra datorproduker: https://en.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Det är snordyrt att bygga något vettigt, men om något år så kanske 10GB ethernet blir billigare. Många kör ju en "konsument nas" som en slags mittpunkt i deras nätverk där denna begränsar precis allt. Nu är jag inte uppdaterad, men jag har inte sett någon "konsument nas" med 10Gbit ethernet än.

*edit*
Angående 10GbE SFP så är det något som nästan varje riktig nörd har hemma, men då är det ofta någon gammal server som vi har köpt billigt, där denna server har kasseras. Men att ha nya schyssta saker med 10GbE SFP, ja då får det allt vara en nörd med stor plånbok.

Versionshantering? Pratar du om arbetsplatser nu?

Jag menar hemmabruk. Folk som vill ha fillagring primärt utanför datorn. I mitt fall främst för att slippa snurrhårddiskar i vanliga datorn, och för att ha en filserver som alltid är på, för att kunna se filmer och serier från mobila enheter i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Jag måste bara ställa mig lite frågande, då du i så gott som varenda inlägg på forumet generaliserar ganska hårt - jag vill gärna ha lite källor eller åtminstone underbyggda argument som stödjer det du påstår.

Citat:

Många kör ju en "konsument nas" som en slags mittpunkt i deras nätverk där denna begränsar precis allt.

"Många"? Hur många då? Hur begränsar denna "precis allt"? Tänker du på throughput, omkodningsmöjligheter, lagringskapacitet eller något annat? Vad är det många *behöver* som deras "konsument nas" [sic] begränsar dem i?

Citat:

...nyttjar man dessa så självklart ska man minst ha ssd cache i sin nas.

(Om 10GbE-portar.) Du menar alltså att det inte går att belasta mer än en 1Gb/s-länk enbart med mekaniska diskar i en, säg, RAID 5 eller 10? Jag påstår att det är helt självklart att en snabbare anslutning än 1Gb/s i dagsläget kan ge en förbättring oaktat SSD cache eller ej. En större förbättring med SSD, visst, men du gör fortfarande en vinst även utan. Seagate Ironwolf Pro 10TB har som exempel specificerat en maxhastighet på 214MB/s, eller 1.7Gb/s. Med en ensam disk, utan någon overhead inräknad.

Citat:

Idag ska man dock undvika arbeta lokalt så mycket som det bara går

Jag håller med i vissa avseenden gällande detta, i några inte alls. Offsite-hantering medför en del risker/sårbarheter och svagheter som är svåra att komma runt, inte minst i kritiska tillämpningar (där en bruten nätverkslänk kan innebära kostnader) och/eller där säkerhet är extra viktigt. I tillämpningar där låga latenser är viktigt är det också rejält mycket lättare att uppnå detta på en lokal klient än i "molnet". Och precis som @cyklonen nämner, hur är detta relevant för hemmaanvändare? En PC i den traditionella bemärkelsen är inte utrotningshotad än på ett tag, allt är inte förlagt till "molnet". Än, i alla fall. Som tur är.

Citat:

10GB ethernet

Förutsätter att du menar 10Gb/s.

Citat:

Angående 10GbE SFP så är det något som nästan varje riktig nörd har hemma

Oh, rly? Ah, du definierar nätverksthroughput och/eller -anslutningar som någon slags nörd-kriterie? Spännande.

Citat:

då är det ofta någon gammal server som vi har köpt billigt, där denna server har kasseras

Varför skulle varenda "riktig" nörd behöva en server med 10GbE SFP? Är jag inte en riktig nörd som kör snabb lokal lagring där prestanda är viktigt, och en mer långsam, regelbunden, offsite-backup där det inte spelar någon större roll? Jag skulle gärna köra snabbare Ethernet, men med tanke på utbudet av grejer, prisvärdheten och vad bandbredden skulle användas till så känns det fantastiskt ovärt. Då slänger jag hellre i en till NVMe-disk där prestandan gör nytta, lokalt.

Ta det inte personligt, men dina generaliseringar verkar så tvärsäkra att jag är nyfiken på var du fått dem från.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kanske lite offtopic men har länge funderat lite på en NAS och ersätta alla mekaniska diskar i burken.
Vad får man räkna med att lägga ut för en NAS med kanske 10-15 TB lagringsutrymme, kanske så att den klarar av att streama filmer till ens TV och kanske köra torrents direkt till NAS , går det ens?

Jag kan ge lite personlig feedback på detta.
Skaffade en Qnap TS-453A (https://www.qnap.com/sv-se/product/ts-453a) vilket inte är den fetaste modellen på något sätt men primärt var det för att backa min filserver via iscsi.
Den löser ovan galant.
Den är tyst med 4 diskar i och känns rätt välbyggd.
Petade i 16GB minne i hopp om att testa Virtualization station för att kanske köra en enkel Windows Server men det är den rent för klen för.
Att streama från den är inga problem och i ren diskprestanda är den bara cappad av 1Gb-länken den är kopplad på.
Köper du en 4bay med minst "celeron/pentium" eller dylik prestanda är du safe för det mesta.
TS-453Be kan vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

"Många"? Hur många då? Hur begränsar denna "precis allt"? Tänker du på throughput, omkodningsmöjligheter, lagringskapacitet eller något annat? Vad är det många *behöver* som deras "konsument nas" [sic] begränsar dem i?

Nyvaken som jag var så skrev jag nas när jag menade router. Och det är "routern" i folks hemmanätverk som begränsar allt när det gäller nätverket. Även om det finns nas med 10Gbe så måste de flesta skaffa en "router" som klarar av detta och det lär dröja innan dessa kommer. -Varför jag skriver citat runt router är att konsumentrouter är en samlingsprodukt som både är switch, router, nas, ftp etc.

Skrivet av Pettson88:

(Om 10GbE-portar.) Du menar alltså att det inte går att belasta mer än en 1Gb/s-länk enbart med mekaniska diskar i en, säg, RAID 5 eller 10? Jag påstår att det är helt självklart att en snabbare anslutning än 1Gb/s i dagsläget kan ge en förbättring oaktat SSD cache eller ej. En större förbättring med SSD, visst, men du gör fortfarande en vinst även utan. Seagate Ironwolf Pro 10TB har som exempel specificerat en maxhastighet på 214MB/s, eller 1.7Gb/s. Med en ensam disk, utan någon overhead inräknad.

Om man ska lägga ut en massa pengar på en snabb nas. Den ena nasen i testet gick väl på över 8000kr, med en massa hdd och ssd så kanske priset hamnar på 15 000kr.
Ja för att man ska göra denna stora investering så vill man ha bort andra flaskhalsar. Jag själv kommer aldrig lägga så mycket pengar på en nas före jag har 10Gbit ethernet.
Så jag ser artikeln mer för en lösning som man kan sätta upp i framtiden, just nu ser jag det mer som svindyrt.

Skrivet av Pettson88:

Varför skulle varenda "riktig" nörd behöva en server med 10GbE SFP? Är jag inte en riktig nörd som kör snabb lokal lagring där prestanda är viktigt, och en mer långsam, regelbunden, offsite-backup där det inte spelar någon större roll? Jag skulle gärna köra snabbare Ethernet, men med tanke på utbudet av grejer, prisvärdheten och vad bandbredden skulle användas till så känns det fantastiskt ovärt. Då slänger jag hellre i en till NVMe-disk där prestandan gör nytta, lokalt.

Nu skrev jag att de hade gammal dritt som de hade fått tag på. Liksom företag kasserar hårdvara när den blir gammal, sånt får nördar nästan gratis.
Min poäng var dock att riktigt bra saker med 10GbE SFP är snordyrt. När nu Hedt plattformen från både Intel och AMD blir bättre så minskas behovet av att köpa gamla servergrejer, som tack varje sin ålder, slitage snart inte har någon fördel alls.
De är inte snabbare, de p.g.a. driftkörningslängden inte hellre inte mer pålitliga.

Skrivet av cyklonen:

Versionshantering? Pratar du om arbetsplatser nu?

Jag menar hemmabruk. Folk som vill ha fillagring primärt utanför datorn. I mitt fall främst för att slippa snurrhårddiskar i vanliga datorn, och för att ha en filserver som alltid är på, för att kunna se filmer och serier från mobila enheter i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla bör versionshantera sitt arbete, det gäller t.o.m elever från mellanstadiet.
Man kan dock versionshantera på olika sätt, där man bör fundera ut rätt sätt för ens behov.
Att sätta upp en centralpunkt i hemmet och därifrån ta hand om backup, versionshantering etc är för vissa bra. Även om utvecklingen går emot att nästan alla använder molnet. T.o.m riktigt stora företag kan ta bort nästan alla hemmalagring och då borde konsumenter kunna göra detsamma.

Permalänk
Medlem

Vad är det för arbete du tror folk håller på med? Jag lagrar filmer/serier, foto och video primärt. Jag har inte massa versioner av saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Angående 10GbE SFP så är det något som nästan varje riktig nörd har hemma, men då är det ofta någon gammal server som vi har köpt billigt, där denna server har kasseras. Men att ha nya schyssta saker med 10GbE SFP, ja då får det allt vara en nörd med stor plånbok.

Om det skulle vara så, ja då finns det inte särskilt många "riktiga nördar".