Permalänk

Fläktposition i chassit??

Jag funderar på att smäcka in två nya fläktar i mitt chassi.

https://imgur.com/a/5FpanJY

Så som på den nedersta bilden har jag det nu, men för att få lite bättre luftflöde funderar jag på att smäcka in två till. (eller är det onödigt??)

Jag funderade på om jag skulle flytta CPUfläkten+radiator till en övre position. Eller om jag skulle ha kvar CPUfläkt+radiator där den är och sätta in två nya fläktar där uppe?

Mvh Masse

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Du vill ha mer luft in än ut i chassit. Så du får ett positivt tryck. Det motverkar att damm samlas inne i chassit. Det tar ju såklart inte bort allt damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Ook! Mäter jag detta på nåt sätt eller höftar jag haha?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Fläktposition i chassit??

@Cropsgrinder: https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA

LTT video som förklarar det ganska bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Ook! Mäter jag detta på nåt sätt eller höftar jag haha?

Fler fläktar som blåser in i chassit än blåser ut brukar vara ett bra mått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Fler fläktar som blåser in i chassit än blåser ut brukar vara ett bra mått

Skickades från m.sweclockers.com

Gött! Känns bara lite knepigt att bara ha en fläkt som blåser på radiatorn (det är en AIO)... Som också är enda utblåset. Känns som det skulle vara för mkt värme som går genom radiatorn från GPUn etc? Men då kanske jag borde va nöjd som det är??

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Gött! Känns bara lite knepigt att bara ha en fläkt som blåser på radiatorn (det är en AIO)... Som också är enda utblåset. Känns som det skulle vara för mkt värme som går genom radiatorn från GPUn etc? Men då kanske jag borde va nöjd som det är??

Du har inte möjlighet att montera en fläkt i botten? Att fylla radiatorns fläktplatser är starkt rekommenderat.

Vilket chassi har du?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Provade negativt tryck i min NZXT H400 låda och GPU tempen gick ner med 4 grader jämfört med neutralt / positivt tryck. CPU kylaren är en AIO i fronten med pull konfiguration.

Ibland är negativt tryck en god ide för svalare temps.

Permalänk
Medlem

Den första frågan som jag får är har du behov av det extra luftflödet ? Hur ser dina temps ut ? För fler fläktar innebär ju mer ljud från burken.

Följande testade jag i mitt förra chassi, vad som funkar bäst i just din burk kan ju variera lite beroende på hur chassit är filtrerat.

"Har testat lite olika konfigurationer med mina 6x 120mm fläktar. Det som gav bäst resultat för mig blev 3 in 3 ut, 3 in i front, 1 ut bak och 2 ut i toppen. Provade med negativt tryck med alla på utblås, det gav det sämsta resultatet. Sedan prova jag alla på inblås, det blev bättre men som sagt bäst resultat var tre in tre ut. Andra platsen blev tre in och tre ut fast med utblåset i fronten och insug baktill.

Med bara 4 fläktar blev mitt bästa resultat två insug i fronten och två utblås i toppen eller 1 top 1 bak. Var ingen mätbar skillnad på det i mitt fall."

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Du har inte möjlighet att montera en fläkt i botten? Att fylla radiatorns fläktplatser är starkt rekommenderat.

Vilket chassi har du?

Nae det tror jag inte! Carbide spec 03. Är nå chassi jag fick med datorn från komplett

Skrivet av knaz:

Den första frågan som jag får är har du behov av det extra luftflödet ? Hur ser dina temps ut ? För fler fläktar innebär ju mer ljud från burken.

Följande testade jag i mitt förra chassi, vad som funkar bäst i just din burk kan ju variera lite beroende på hur chassit är filtrerat.

"Har testat lite olika konfigurationer med mina 6x 120mm fläktar. Det som gav bäst resultat för mig blev 3 in 3 ut, 3 in i front, 1 ut bak och 2 ut i toppen. Provade med negativt tryck med alla på utblås, det gav det sämsta resultatet. Sedan prova jag alla på inblås, det blev bättre men som sagt bäst resultat var tre in tre ut. Andra platsen blev tre in och tre ut fast med utblåset i fronten och insug baktill.

Med bara 4 fläktar blev mitt bästa resultat två insug i fronten och två utblås i toppen eller 1 top 1 bak. Var ingen mätbar skillnad på det i mitt fall."

Alltså... Mjaee vet inte, vill få bättre kylning i hela chassit för tycker GPUn har lite höga temps ibland. Kommer inte ihåg nu på rak arm...

Funderar på om jag bara skulle fixa till en fläkt där uppe på. Det känns som sagt för mkt värme för AIOn och dess radiator att hantera...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Få bättre temps på gpu genom fler fläktar i chassit ger sällan något betydande resultat. Iaf enligt dom tester jag sett. Klart att det kan bli skillnad, men räkna inte med underverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Nae det tror jag inte! Carbide spec 03. Är nå chassi jag fick med datorn från komplett

Alltså... Mjaee vet inte, vill få bättre kylning i hela chassit för tycker GPUn har lite höga temps ibland. Kommer inte ihåg nu på rak arm...

Funderar på om jag bara skulle fixa till en fläkt där uppe på. Det känns som sagt för mkt värme för AIOn och dess radiator att hantera...

Om man vill få ner temp på gpu så är den fläkt position jag sett gör någon märkbar skillnad bottenmonterade intake fans som blåser rakt på GPU, men det har bara rört sig om någon enstaka grad. De flesta GPU´s går rätt varmt under hög load, mitt ligger oftast run 80 grader i krävande applikationer och spel. Nu ser jag dock att ditt chassi inte har blats för bottenmonterade fläktar. Bättre luftflöde är ju aldrig fel men förvänta dig inte mer än någon enstaka grads förbättring på GPU temperaturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Nae det tror jag inte! Carbide spec 03. Är nå chassi jag fick med datorn från komplett

Alltså... Mjaee vet inte, vill få bättre kylning i hela chassit för tycker GPUn har lite höga temps ibland. Kommer inte ihåg nu på rak arm...

Funderar på om jag bara skulle fixa till en fläkt där uppe på. Det känns som sagt för mkt värme för AIOn och dess radiator att hantera...

Vad har du för grafikkort och vilken kylare? På rak arm låter det som en bättre grafikkortskylare skulle hjälpa mer