Köpa top-of-the-line nu eller skall man vänta?

Permalänk

Köpa top-of-the-line nu eller skall man vänta?

Hej på er!

Jag är på gång att uppgradera min nuvarande dator (agerar workstation/gamingrig, se signatur nedan) och vill nu ha lite insiktsfull input från några som kan, nämligen ni experter.

Sitter i dagsläget på en i7-7700K, 32GB RAM och Nvidia 1080. Redigerar 4K film (2st UHD-skärmar), editerar foton och spelar FPS-spel (Call Of Duty, Battlefield, Rainbow6 osv). Nu när jag uppgraderar så vill jag (som så många andra) ha "most bang for the buck" men budgeten har inget tak i dagsläget (dock realistisk) och har kikat på att köpa en helt ny dator (ger den gamla till svågerns grabb) men det är ju lite strid på kniven vad man skall välja.

Minnesstorleken är 32GB alt. 64GB pga videoredigeringen, antingen en i9-9900K eller AMD 3950X samt ett Nvidia 2080ti, men det är här ni som experter kommer in, vad tycker ni att jag skall välja (med tanke på vad jag kommer göra med datorn)?

AMD har ju fått en hel del hype kring sin Ryzen 3950X som krossar Intel när det gäller video/bild-redigering men som halkar efter i spelprestanda, så där ser ju en i9-9900K ut som en generell lösning, men kommer jag att märka de få % som en i9-9900K kommer ge extra gentemot vad en 3950X kan krama ut?

Är det oklokt att spendera en massa pengar på ett 2080ti så här sent i dess livscykel då det har börjat ryktas om nästa version av kort (Prisma?) eller är det så långt fram i framtiden så jag lika gärna kan köpa ett 2080ti?

Skulle VERKLIGEN uppskatta ett lite mer uttömmande svar (om tid finnes givetvis) kring era tankar kring mitt köp.
(chassi, nätagg, kringutrustning och liknande har jag koll på)

Stort tack på förhand!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=qjBWlZ0aJWQ

Halkar efter var då?

Kan du få tag på en 3950x så köp. Har du verkligen användning för kärnorna så är det ett givet köp. 9900k har ingenting att säga till om när det gäller rendering. För de ynka fps mer du får i spel (och överhettad cpu @5GHz) så är det inte värt de. Intel har gjort sitt, för tillfället. Nu är det AMDs tur att visa klassen. Och då har inte 64core släppts än

Ska du skänka gammeldatorn behöver du nytt gfx. Annars kan du bibehålla gamla kortet likväl. 2080Ti överhypat och överprisat imo. 3950x har du iaf användning för produktivitetsmässigt.

Då du inte har en budget så köp 2080Ti och 3950x samt ett stabilt X570 bord. Godlike är overkill dock.

Edit: OBS.. Detta syftas till att du ska sitta på grejerna länge.. Får du köpmani redan nästa år så kan du lika gärna vänta.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Köpa top of the line lönar sig väl egentligen aldrig, annat än för säljaren, men som det ser ut idag så ligger AMD bättre till för produktivitet tack vare alla kärnorna, och i spel är det praktiskt taget skit sak samma, så mitt råd hade varit en 3950x. Den får mer gjort när du jobbar, och är nästan lika bra när du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

att köpa nytt tycker jag låter lite galet och otroligt dyrt med tanke på att du redan sitter på en dyr dator, skiter du ut pengar eller vad är det frågan om?

det enda jag hade gjort om jag var gjord av pengar är att byta till någon nyare ryzen processor för att få lite mer kärnor + ett rtx 2080ti men annars är det redan en fullt duglig dator i flera år till.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Köp 3950X om du kan få tag på den och behåll din GPU till nästa säsong av nVidiakarusellen, 2000-serien är inget att hänga i granen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Haller inte med, satt sjalv pa ett 1080 och 2080 super var ett klart steg upp for mig, i alla fall om du vill spela i 4k. For min del var 2080 ti inte vart det for i princip dubbla priset.