Dell överväger närmare samarbete med AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Om AMD löser latency-problemen och så deras processorer kan ha 1,5TB ram så kanske nästa Mac Pro ha Threadripper? 64 kärnor är bättre än 28.

Är ju redan löst, för om det inte vore löst med 3000 serien så borde inte AMD's senaste desktop i vissa fall spöa intel's senaste HEDT.
TR 2000 serien supportar 2TB i upp till 2933MHz ECC och 3000 upp till 3200MHz ECC.
TR 3970X har 32 kärnor, även det borde vara bättre än 28...
Sen ryktas att TR 3990X släpps i början av 2020 med just 64 kärnor.

På bärbart är det endast ett CCX så där har inte funnits något problem med latenser

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Snart får vi Sveklockare börja stöd-köpa Intel...

Tvåtusenförtisju skall jag fundera på det om de fortfarande har problem då. Det är möjligtvis deras aktieägare som kan tycka att livet är orättvist för att Intel inte levererar sjukt höga vinster men dom har haft ett tag på sig att avyttra aktierna om de inte är nöjda med bara jättehög vinst...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Intel säljer fortfarande väldigt bra och har det mesta av OEM systemen och laptops som säljs.
De flesta färdigbyggda datorer är utrustade med Intel och Intel maxar sin tillverkning samt funderar på att lägga ut kretstillverkning i andra fabs.
Intel lider ingen kris, jag hoppas däremot att AMD lyckas plocka fler marknadsandelar och lyckas gå med vinst då jag tror att det ökar konkurrensen vilket är bra för alla.
Det bästa vore om marknadsdelarna vägde lite jämnare mellan Intel och AMD men jag kan inte se att så kommer ske inom överskådlig tid utan Intel kommer fortsätta dominera marknaden.

Det är bra om Dell bygger fler AMD baserade system men Dell kommer trots det fortsätta sälja en majoritet av Intel-baserade system, AMD baserade systemen kommer endast utgöra mindre del av försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Hur ser ni på t.ex. 2500U? Vi köpte in dessa som mobila arbetsstationer för autocad och revit (+ monitor dock etc) förra året.
3500 och 3700 seriens (Zen+) är de intressanta apu:erna för våra behov idag om vi skulle välja nytt (dock ser jag mera fram emot Zen2 APU och Navi)

Är dessa inget som fungerar för er? Isf är ni ute efter starkare nvidia gpu lösningar för era behov eller räcker inte 4c 8t cpu delen?

Har själv tittat runt efter en billig fungerande Zen laptop för enklare cad presentationer, har under den färden förstått att det finns Zen laptops med bra mycket starkare grafiklösningar. Men det med Intel/Nvidia verkar vara djupt rotat även hos importörer, personligen så upplever jag det nästan som snudd på något religiöst...

Skrivet av Erik_T:

Ett problem med AMDs processorer med inbyggd grafik är att de fortfarande är baserade på förra generations CPU arkitektur, vilket gör dem betydligt mindre intressanta jämfört med Intels utbud (som visserligen inte heller alltid använder senaste arkitekturen, men det är rätt små skillnader mellan generationerna hos Intel över de senaste åren). AMD har bättre inbyggd grafik, men Intel's inbyggda grafik är tillräckligt bra för de flesta.
Sedan så har vi strömförbrukningen. AMD har helt enkelt inte lika bra utbud av riktigt strömsnåla processorer som Intel, och det är en stor nackdel när det gäller laptops.

När AMD släpper mobila processorer baserade på Zen2, då kan de bli riktigt intressanta.

Ett problem gällande utbud är även att inte många laptops med AMD landar på våra breddgrader (norden), både HP och Acer har ett långt större utbud än vad dom visar och tar in här i norden. I dagsläget så tar HP in endast en 15 tum och en 17 tum (i HP web store), internationellt så har dom en uppsjö av varianter och då även med externt grafikkort (samma moderkort på dom två dom tar in med tom plats för grafik krets och minne).

När det kommer till Aspire hos Acer så kommer inte en endaste AMD modell med extern grafik in här fastän Acer i princip har en motsvarande modell med extern grafik för var modell utan extern grafik, här är det A515-41, A515.42 och A515-43 som gäller fastän Acer även har A515-41G, A515.42G och A515-43G (extern grafik).

PS! Ska det vara Acer så gå efter -43 varianten då den har full m.2 Nvme och inte m.2 SATA som -42 och -41...

lade till (i HP web store)
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De hotar alltså med, att överväga ett utökat samarbete med AMD.
Detta luktar mest tomt hot mot Intel, inget annat.
- "Se till att förse oss med processorer, annars!"

Skrivet av Erik_T:

Jag tror inte det är ett tomt hot, men visst - förhoppningen är antagligen att övertyga Intel om att allokera fler processorer till Dell.
Om Intel inte gör det, då finns det nog en hyfsad chans att Dell faktiskt börjar köpa mer från AMD. Någonstans behöver de köpa processorer från trots allt.

Dell har flera gånger i historien använt just detta "Tomma hotet", så det är numera en tradition.

Helt klart att det är ett tomt hot!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Intel säljer fortfarande väldigt bra och har det mesta av OEM systemen och laptops som säljs.
De flesta färdigbyggda datorer är utrustade med Intel och Intel maxar sin tillverkning samt funderar på att lägga ut kretstillverkning i andra fabs.
Intel lider ingen kris, jag hoppas däremot att AMD lyckas plocka fler marknadsandelar och lyckas gå med vinst då jag tror att det ökar konkurrensen vilket är bra för alla.
Det bästa vore om marknadsdelarna vägde lite jämnare mellan Intel och AMD men jag kan inte se att så kommer ske inom överskådlig tid utan Intel kommer fortsätta dominera marknaden.

Det är bra om Dell bygger fler AMD baserade system men Dell kommer trots det fortsätta sälja en majoritet av Intel-baserade system, AMD baserade systemen kommer endast utgöra mindre del av försäljningen.

Hur kan du vara så extremt säker att saker kommer bli på det sättet även i framtiden..//

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Ojojoj... Dell som är "den bästa vän pengar kan köpa" håller alltså på att se sig om efter alternativ? Ja det var faktiskt rätt mäktigt att lösa. Det vittnar ju om att den typ av absolut kris som Intel nu befinner sig i vad gäller tillgången på chip, ja den kan de inte köpa sig ur. Pengar hjälper inte alls i det här sammanhanget, vilket är tråkigt för Intel då pengar är allt de har kvar snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Men det med Intel/Nvidia verkar vara djupt rotat även hos importörer, personligen så upplever jag det nästan som snudd på något religiöst...

"ingen har fått sparken för att köpt in intel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det räcker inte med 1GHz, går du efter minimum spec från tillverkaren utan att verklighetsförankra spec-kraven efter arbetet så har du ett underpresterande arbetsverktyg, som i detta fall skulle bli helt oanvändbart för oss inom byggkonstruktion.

Autocad är enkeltrådat i grunden så en 3GHz+ cpu är minimum, dessutom används autocad ofta i samband med andra program samtidigt som t.ex. revit, så 4 kärnor är också då ett minimum.
Inbyggda grafikkortet i en 2500U (Vega 8) är bra nog för både autocad för 2d ritningar och revit för 3d modeller av byggnader, skulle kalla det minimum eller entry level nivå.

Hoppas detta förklarar och svarar på din fråga.

Är som med dom mesta (3D) CAD då, rätt irriterad att ingen cad motor ännu tagit steget till flertrådat på 20+ år...
Ja, rendering, simulering m.m. drar nytta av fler trådar, men har ännu inte sett över 8 trådar aktiva, däremot så äter en 3/8 hålplåt på några kvadrat upp minnet även om det är på 32 eller 64 GB

Förutsätter att du menar minsta turbo med 3´GHz+, då jag sällan ser en hastighet över 3 GHz i PTC Creo Element Direct eller Solidworks under vanlig konstruktion. Är ett tag sen som jag använde Inventor så kan inte säga hur dagens ver är...

På Element Direct så är 8 GB ram minimum för bra flyt i en medium assembly, för Solidworks så bör man sikta på 16 GB, är antagligen samma för Inventor.
GPU'n kan vara skrämmande svag utan att påverka nämnvärt, kör idag med W5100 och skulle höja på ögonbrynen om den går över 10%.
Däremot så vill jag alltid ha snabbt grafikminne därav valet av W5100, W3100 kändes för lamt även om GPU'n var mer än nog.

Vad är minimum på autocad och revit idag, gällande minne och grafik?

Ohh... En m.2 Nvme ssd är helt underbar vid laddning av större assy, en underskattad bit

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ojojoj... Dell som är "den bästa vän pengar kan köpa" håller alltså på att se sig om efter alternativ? Ja det var faktiskt rätt mäktigt att lösa. Det vittnar ju om att den typ av absolut kris som Intel nu befinner sig i vad gäller tillgången på chip, ja den kan de inte köpa sig ur. Pengar hjälper inte alls i det här sammanhanget, vilket är tråkigt för Intel då pengar är allt de har kvar snart.

Det uttalandet kanske är dött, precis som den mun det kom ur numera är RIP...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag har hört mycket om detta påstådda strul med AMD och ljud, men jag har inte märkt några problem alls. Kör ASIO med ett Roland Quad-capture (USB) och får totalt c:a 10 ms latency utan problem. Ska man upp i massor med spår (jag kör sällan mer än säg 20-25) och mixa så kan man ju ändå höja latency utan att det spelar roll, alternativt frysa vissa spår med krävande effekter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det uttalandet kanske är dött, precis som den mun det kom ur numera är RIP...

Det var det de lovade i och med förlikningen, Ja, men Intel har ju helt uppenbart fortfarande ett väldigt starkt band till Dell så vem vet vad som försigår bakom lyckta dörrar. Hur som haver så kan ju Intel helt uppenbart inte lösa sin kris med pengar, och pengar är deras bästa tillgång just nu.

Det är en rävsax de sitter i. De kan inte konkurrera med AMD genom att sänka priset, så de säljer slut på allt även med nuvarande prisbild, och kan de inte sänka priset, så kan de inte vinna "prisvärdhetskriget" heller. Visst. HEDT-segmentet har de halverat priset på vilket är bra, men där är inte efterfrågan lika stark som i mainstreamsegmentet, så det enda de kan göra är att försöka få ordning på tillgången, och ska de envisas med att göra det in house så kommer det ta tid oavsett hur mycket pengar de öser in.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var det de lovade i och med förlikningen, Ja, men Intel har ju helt uppenbart fortfarande ett väldigt starkt band till Dell så vem vet vad som försigår bakom lyckta dörrar. Hur som haver så kan ju Intel helt uppenbart inte lösa sin kris med pengar, och pengar är deras bästa tillgång just nu.

Det är en rävsax de sitter i. De kan inte konkurrera med AMD genom att sänka priset, så de säljer slut på allt även med nuvarande prisbild, och kan de inte sänka priset, så kan de inte vinna "prisvärdhetskriget" heller. Visst. HEDT-segmentet har de halverat priset på vilket är bra, men där är inte efterfrågan lika stark som i mainstreamsegmentet, så det enda de kan göra är att försöka få ordning på tillgången, och ska de envisas med att göra det in house så kommer det ta tid oavsett hur mycket pengar de öser in.

Ja den rävsaxen...

Inte gör dom det bättre med sin kontring med fler kärnor som ändå inte kan konkurrera, vore nog bättre om dom kört på med mindre antal kärnor och bättre utfall. Menar, deras lojala (läs Dell med flera) skulle varit mer nöjda och handlat ändå.

Sen så har vi Xe HP som nu ryktas bli 750 till 800 kvadrat millimeter med en mikroarkitektur för allt, visst den blir nog tillverkad i Samsung fabrik. Men för mig osar det en Radja ugn på samma stig som Radeon var för några år sen.

Uppriktigt så förväntar jag mig inte att se något riktigt från intel dom närmsta åren med deras desperata beslutskaos.

Sorry! Alla intel fan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det räcker inte med 1GHz, går du efter minimum spec från tillverkaren utan att verklighetsförankra spec-kraven efter arbetet så har du ett underpresterande arbetsverktyg, som i detta fall skulle bli helt oanvändbart för oss inom byggkonstruktion.

Autocad är enkeltrådat i grunden så en 3GHz+ cpu är minimum, dessutom används autocad ofta i samband med andra program samtidigt som t.ex. revit, så 4 kärnor är också då ett minimum.
Inbyggda grafikkortet i en 2500U (Vega 8) är bra nog för både autocad för 2d ritningar och revit för 3d modeller av byggnader, skulle kalla det minimum eller entry level nivå.

Hoppas detta förklarar och svarar på din fråga.

Då förstod jag inte alls kontexten i din fråga om vad andra tycker om 2500U.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

AMD har problem med latency i processorn för sina kärnpaket. Detta gör att Intel med 18 kärnor i ett paket mot AMD med 8x2 kärnor presterar bättre i seriös ljudproduktion. Inget en Mac Pro kan komma släpandes.

Vad använder man för program i seriös ljudproduktion? Vad använder du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Det har varit knapphändigt med benchmarks för musikproduktion, av det jag har sett för 3000 serien så är det många som förespråkar även för amd i forum och reddit, att det är bättre pris för likvärdig intel prestanda. Har du bättre källa för mig att läsa om det? hade uppskattat.

För övrigt om swec redaktionen läser detta, vad sägs om musikproduktions-benchmarks till nästa gång?

Det finns gott om trådar som reflekterar detta. Se tex Head-fi:s forum tex. Många AMD Ryzen ägare som har problem med latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det finns gott om trådar som reflekterar detta. Se tex Head-fi:s forum tex. Många AMD Ryzen ägare som har problem med latency.

Vilken latency är det fråga om då?
Den extra latency som kan uppstå av uppdelningen av CPU:n i olika "chiplets" är i storleksordningen nanosekunder, och även om den kan ge mätbar effekt på CPU-prestanda som helhet så är det alldeles för korta tider för att ge någon märkbar effekt på ljud.

Vad gäller de trådar du refererar till, så är jag rädd att en snabb google-sökning inte hittade någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Hur kan du vara så extremt säker att saker kommer bli på det sättet även i framtiden..//

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många orsaker till att marknaden är så trög, det skulle bli en väldigt omfattande analys som jag inte har tid att skriva just nu.
Det förenklade svaret är att väldigt många tillverkare och kunder har byggt hela sin struktur kring Intel hårdvara men frågan är mer komplicerat än så.
Jag skrev inte framtiden utan överskådlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Marknadsandelar och potential att ta marknadsandelar inom en nära framtid. Sådant hänger naturligtvis ihop med prestanda, men inte bara prestanda utan många andra faktorer spelar också in - pris, strömförbrukning, utbud av moderkort från tredje-parts tillverkare, tillhörande chipset, volymer som kan levereras, m.m.

På flera områden så har Intel helt enkelt bättre helhetslösningar för tillfället. Sådant kan naturligtvis ändras snabbt, vartefter endera företaget släpper nya produkter.

Ja, Intel verkar behålla mycket av sina marknadsandelar trots sämre produkter över hela kartan, förutom laptops. Undra varför?

Skrivet av Leoms:

AMD har problem med latency i processorn för sina kärnpaket. Detta gör att Intel med 18 kärnor i ett paket mot AMD med 8x2 kärnor presterar bättre i seriös ljudproduktion. Inget en Mac Pro kan komma släpandes.

Nu vet jag inte vad "seriös ljudproduktion" är men jag antar att vi pratar datorprogram här.
Kan du dela med dig länk till tester för att se hur mycket sämre Ryzen presterar?

Samtidigt så säger du att Intels 18 kärnor slår AMDs 16 kärnor, vilket borde inte vara så konstigt med tanke på att den ena har 2 kärnor fler.
Skillnaden är dock att Intels HEDT processorer stannar vid 18 kärnor medans AMDs har redan en 32-kärning CPU ute och snart släpps minst en till SKU på 64 kärnor.

Att Apple föredrar Intel framför AMD har ingeting med produkten att göra.
Vad tror du är anledningen till att Apple kör med AMDs grafikkort och inte nVidias?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Ja, Intel verkar behålla mycket av sina marknadsandelar trots sämre produkter över hela kartan, förutom laptops. Undra varför?

Nu vet jag inte vad "seriös ljudproduktion" är men jag antar att vi pratar datorprogram här.
Kan du dela med dig länk till tester för att se hur mycket sämre Ryzen presterar?

Samtidigt så säger du att Intels 18 kärnor slår AMDs 16 kärnor, vilket borde inte vara så konstigt med tanke på att den ena har 2 kärnor fler.
Skillnaden är dock att Intels HEDT processorer stannar vid 18 kärnor medans AMDs har redan en 32-kärning CPU ute och snart släpps minst en till SKU på 64 kärnor.

Att Apple föredrar Intel framför AMD har ingeting med produkten att göra.
Vad tror du är anledningen till att Apple kör med AMDs grafikkort och inte nVidias?

Skulle också vilja se tester, dock då detta gäller ljud så är det ett minimikrav att den som gjort testet inte har köpt ethernetkablar av silver eller dylikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

AMD har problem med latency i processorn för sina kärnpaket. Detta gör att Intel med 18 kärnor i ett paket mot AMD med 8×2 kärnor presterar bättre i seriös ljudproduktion. Inget en Mac Pro kan komma släpandes.

Om det är som du säger så säger det mer om ljudproduktions-programmen än om AMD tycker jag.
Det finns många fler saker i ett datorsystem som kan ställa till värre latensproblem än vad skriv-läs-hastighet i delat minne mellan kärnor i olika CCX utgör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ojojoj... Dell som är "den bästa vän pengar kan köpa" håller alltså på att se sig om efter alternativ? ... absolut kris som Intel nu befinner sig i vad gäller tillgången på chip, ja den kan de inte köpa sig ur. Pengar hjälper inte alls i det här sammanhanget, ...

När det gäller att behålla Dell som förtrogen leverantör hjälper nog pengar, på kort sikt. Bara Intel kompenserar Dell för alla missade leveranser och förlorade kunder kommer de nog att hänga kvar...

På längre sikt är det i alla fall bara bättre produkter i större kvantitet och till bättre pris som kan rädda Intel, och jag är ganska säker på att vi kommer få se det inom tio år, men inte nödvändigtvis inom fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller att behålla Dell som förtrogen leverantör hjälper nog pengar, på kort sikt. Bara Intel kompenserar Dell för alla missade leveranser och förlorade kunder kommer de nog att hänga kvar...

På längre sikt är det i alla fall bara bättre produkter i större kvantitet och till bättre pris som kan rädda Intel, och jag är ganska säker på att vi kommer få se det inom tio år, men inte nödvändigtvis inom fem år.

Gäller att dom även har bra produkter. Nu när alla och dess hund kört intel sista 10åren så har man varit i rätt läger. Man erbjuder samma sak som alla andra med olika förpackning. Men om alla andra börjar leverera AMD så vill man nog inte sticka ut med att vara den enda som inte har det utbudet. Särskilt om intel har den sämre produkten också.

Personligen tror jag intel har bäst chans att hänga kvar i laptop segmentet. Där är också majoriteten av alla jobb datorer så handlar om mycket pengar totalt. Gissar att dell säljer mest med laptops och servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det finns gott om trådar som reflekterar detta. Se tex Head-fi:s forum tex. Många AMD Ryzen ägare som har problem med latency.

Har du någon länk? Snabb sökning hittade inget på "ryzen latency" på deras forum riktigt.
Behöver börja spela in lite grejer igen, har en 3900x så om det är ett seriöst issue kanske jag bör köra på annan rigg/laptop.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

... om alla andra börjar leverera AMD så vill man nog inte sticka ut med att vara den enda som inte har det utbudet. ...

Som jag skrev i föregående inlägg är frågan om Dell helst vill sälja datorer eller tjäna mycket pengar.
Givet att de tjänar mer på att rulla tummarna och ta emot pengar från Intel i stället för att öka försäljningen av datorer (med CPU från AMD) kanske de föredrar det första alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som jag skrev i föregående inlägg är frågan om Dell helst vill sälja datorer eller tjäna mycket pengar.
Givet att de tjänar mer på att rulla tummarna och ta emot pengar från Intel i stället för att öka försäljningen av datorer (med CPU från AMD) kanske de föredrar det första alternativet.

Intel ger dom inga pengar förutom bra priser på CPUer. Det ska inte underskattas då marknaden är så prispressad. 20% lägre pris på CPU än konkurrenterna slår direkt ut till högre vinst.

Men om intel är kass i jämförelse så hjälper inga rabatter. Nu säger jag inte intel är dålig på något sätt men fortsätter deras problem 3år till och AMD hinner ner till 3nm så kommer intels topp modeller ligga långt efter AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

Har du någon länk? Snabb sökning hittade inget på "ryzen latency" på deras forum riktigt.
Behöver börja spela in lite grejer igen, har en 3900x så om det är ett seriöst issue kanske jag bör köra på annan rigg/laptop.

Testa åtminstone på den nuvarande, innan du köper något. Jag har som sagt inga problem att köra ett gäng spår med gitarrer+effekter, trumplugin, ett par Kontakt-instanser med syntar/körer osv på en Ryzen 7 1700, så om nu detta är ett någorlunda vanligt problem så är det ändå inte inget som alla har.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Har du någon länk? Snabb sökning hittade inget på "ryzen latency" på deras forum riktigt.
Behöver börja spela in lite grejer igen, har en 3900x så om det är ett seriöst issue kanske jag bör köra på annan rigg/laptop.

Det var inte på Head-fi's forum utan ett annat forum som jag tyvärr glömt bort just nu. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Testa åtminstone på den nuvarande, innan du köper något. Jag har som sagt inga problem att köra ett gäng spår med gitarrer+effekter, trumplugin, ett par Kontakt-instanser med syntar/körer osv på en Ryzen 7 1700, så om nu detta är ett någorlunda vanligt problem så är det ändå inte inget som alla har.

Well, hade inte köpte något isåfall, har en XPS 9570 (dock har den ökända latensproblem, vet ej om de är lösta än) som jag alltid kan använda, har även en xeon-workstation ståendes bredvid gamingriggen. I värsta fall har jag jag nog en low-end skylake bräda och ännu mer lowend bulldozer bräda någon stans i förrådet
Ärligt talar brukar ju äldre = dest bättre gälla för mig vad gäller ljudkort och latens.

Skrivet av Dinkefing:

Det var inte på Head-fi's forum utan ett annat forum som jag tyvärr glömt bort just nu. Återkommer.

Plockade inte fram riktiga ljudkort eller mjukvara igår men kunde i rocksmith faktiskt få okej latency med ett g6x- är van vid att behöva gå över till mitt Akai EIE Pro för rocksmith så var välkommen förbättring- säger inte så mycket dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd städad ***

Jag har rensat "lite", ca 20 inlägg, som alla startade med ett inlägg om fanboyism. Det ska gå att läsa trådar och hitta något intressant utan att behöva skrolla förbi massor av meningslösa inlägg.

/KimTjik
Moderator