Krönika: AMD vann kärnornas krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Bra artikel som sammanfattar läget väl.

En sak med Intel mot AMD, är att Intel oftast haft rätt förfinade och välslipade produkter med stabilitet och kompatibilitet.
Jag säger inte att alla från respektive tillverkare varit bra el dåliga, men generellt har det varit så både nu och med tidigare generationer.
Ryzen har ju t ex varit känsligare med minnet och användare har i högre grad drabbats av blåskärmar m m.
Just i dessa bitar har AMD en bit kvar till Intel (samtidigt som de är före i andra).
Men är det så konstigt då?
Intel har haft många år på sig att finslipa sina produkter, samt avsevärt mer resurser för F & U.

Intel är lite Volvo i mina ögon, bra grejer som startar å går.
AMD är lite mer Alfa Romeo, bra knuff i grejerna så länge man kan skruva själv.

jag som person uppskattar en Alfa Romeo mer än en Volvo för vissa uppgifter, å Volvo med dragkrok för att köra tungt släp med..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon här som har blivit rik på aktien? Polaren gick in med 100k 2015 efter mitt tips. Han är nöjd idag. Jag gick inte in alls för jag hade ingen ekonomi till sånt då. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Gick in med lite mer en din kompis, oh ja.... Kan ju säga såhär, hade inte ägt mitt boende idag utan det

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Kan ni fatta att för 5 år sen så låg AMD näst intill i graven bara något hårstrå som stack upp ovanför jorden och bara helt plötsligt så kliver AMD upp år 2017 med Ryzen i handen med kniven mot strupen på Intel. Vi har fått 14nm, 12nm och nu 7nm.

Jag hoppas AMD kommer gör likna framsteg med Navi eller RDNA som det heter, men jag tro RDNA 2 eller RDNA 3 kommer va de som utmana Nvidia på allvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Kan ni fatta att för 5 år sen så låg AMD näst intill i graven bara något hårstrå som stack upp ovanför jorden och bara helt plötsligt så kliver AMD upp år 2017 med Ryzen i handen med kniven mot strupen på Intel. Vi har fått 14nm, 12nm och nu 7nm.

Jag hoppas AMD kommer gör likna framsteg med Navi eller RDNA som det heter, men jag tro RDNA 2 eller RDNA 3 kommer va de som utmana Nvidia på allvar.

AMD - ”Ryzen” from the dead

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

OM Intel kommer tillbaka!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

OM Intel kommer tillbaka!

Hoppas det annars får vi köpa överprisade Ryzenprocessorer om ett par år. :/

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Vem tusan vågar satsa på en Intel CPU för närvarande, ständigt nya avslöjanden om sårbarheter. Senaste (12/11) var:
Public disclosure of more RIDL-related issues
Details about issues such as TAA that have been embargoed for more than a year, are now public. The embargoed material has been added to the RIDL paper by means of an addendum.
Återfinns längst ner på denna sida: https://mdsattacks.com/, Intels CPUer är oerhört hårt drabbade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mycket bra krönika även för mig som inte spelar eller behöver prestandan. Ni får gärna skriva lite om (testa) Intels 10nm processorer för laptops som som faktiskt finns ute på marknaden nu sedan början av hösten. Även ta upp AMDs försök att etablera sig på laptopsidan.

Permalänk
Medlem

Definitivt årets bästa krönika på Swec! Förbannat trevlig läsning och ett objektivt förhållningssätt. Favoritstycket blir nog följande:
"Samtidigt var Intel inne på fjärde året med samma 14-nanometersteknik. Efter att ha satsat för högt och flugit för nära solen med 10 nanometer hade de ännu inte fått tekniken tillräckligt mogen för storskalig produktion. Samtidigt låg alla ägg där – i 10-nanometerskorgen. Därför är arkitekturen Skylake en så utdragen historia. Det fanns aldrig någon "Plan B" och oavsett hur Intel försöker spinna dagens situation misslyckades "Plan A" så kapitalt att det inte ens är roligt."

En shout-out till @jacob som levererar.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Intel med deras excpetionellt stora resurser bör kunna komma tillbaka men AMD har världens möjlighet nu att ta ordentliga marknadsandelar. Ofantligt viktigt för AMD att bli större på företagssidan samt laptops. Omedvetet hejar man väl lite på AMD men egentligen spelar det ingen roll för mig.

Sedan vet jag inte riktigt om USAs handelskrig mot Kina skulle kunna störa AMD som väl har tillverkning där, beror lite på hur det utvecklar sig. AMD lär nog anlita skickliga paragrafryttare för att undvika att påverkas. Skulle AMD gå framåt som tåget och Kina indirekt får en större betydelse för processortillverkarna i USA skulle det möjligtvis kunna bli känsligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

OM Intel kommer tillbaka!

Men tanke på vilka exceptionellt stora resurser Intel har så bör de kunna rycka upp sig. Det är ett välmående företag med en enorm kista så de bör kunna anlita den rätta kompetensen om den nu inte redan finns.

Permalänk

Mycket trevlig krönika, lättläst och underhållande!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nu har jag hunnit läsa igenom alla kommentarer ordentligt! Tack för de fina orden @Bulan75 @Dew87 @Ozzed @Emil Hansson @Paddanx @waster @heffaklumpmamma @septembro @D. @spiderweb @Snogge @SchaaSchaa och även @holter med flera som kom fram på vår Meet & Geek i fredags för att prata med mig om krönikan. Det motiverar att göra mer av den här typen av innehåll framöver!

Just den här har jag gått runt och sugit på ett bra tag, tror sedan Intel gick ut med prissänkningen av Cascade Lake-X, utan att komma till skott. Sen i måndags trillade polletten ned, jag såg en röd tråd och hamrade ned allt jag såg på tangenterna. Jag måste själv känna att det är något jag brinner för samtidigt som jag måste våga börja våga väva samman det objektiva med det mer subjektiva. Efter att i flera år hamrat in att åsikter ska hållas borta från texter är det mer ovana än något annat som sätter stopp.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning!

Ska bli spännande att se hur väl AMD utnyttjar fördelen de har nu och ett par år framåt vad vi gissar. Hoppas verkligen Intels GPUer inte blir Windows for Phone utan ett väsentligt val.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Intressant läsning till slutet, bra jobbat!

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

OM Intel kommer tillbaka!

Kunde AMD resa sig när det gick som sämst och folk började snacka om konkurs i forumet så lär ju Intel klara det också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Briljant krönika @Jacob

Själ och känsla. Precis som en krönika skall ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som har lite problem med svengelskan? Tänker på alla "Välskrivet"-kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rubriken på den här krönikan får mig att ställa frågan:
Hur definierar ni "Kärnornas Krig", och är det verkligen redan över (med AMD som oomtvistad segrare)?

Om "kriget" bara gått ut på att få konsument-processorerna att ha fler än fyra kärnor så har AMD definitivt vunnit, men jag tycker man måste tänka större än så.

Jag anser att "kriget" startade i oktober 2011 då AMD släppte sina åttakärniga Bulldozer-processorer.
Därefter hände i praktiken ingenting på fem och ett halvt år, eftersom Bulldozer (och dess senare iterationer) inte var så bra som förväntat.
Intel vann första "slaget".
(Ry)Zen släpptes våren 2017. Då som först blev Intel tvungna att öka antalet kärnor till först sex och senare åtta i konsumentprodukterna.
Med tredje generationens Ryzen och Threadripper (i kombination med Intels kraftigt försenade 10nm) har AMD tagit ett rejält grepp om marknaden. Detta grepp ser ut att hålla några år framöver.
AMD har vunnit det andra "slaget".
Intel har dock inte helt dragit sig tillbaka för att slicka såren och ömka sig, utan har sitt nya XPU-koncept på gång.
Jag tycker inte man kan anse att "kriget" är över förrän Intel släppt (eller skrotat) XPU.
* Om XPU blir lika misslyckat som Bulldozer kommer Intel ha små möjligheter att komma igen efter sisådär tio år av kraftig kräftgång.
* Om XPU blir så bra som Intel hoppas kan AMD åter få hård konkurrens (när Intels krympta noder är i full sving).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En kul krönika! Gillade den.
Håller med till 100% om att man aldrig trodde att AMD skulle sno prestandatronen från Intel. Lite som att USA skulle förlora sin supermaktsposition inom en nära framtid (och det trodde jag var betydligt större chans till).

Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu väntar vi bara på samma krig bland GPUer.

Det hoppas jag verkligen.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Sist jag såg cobben skriva en krönika kallade han sig smartidiot89. Det var väl ca 7-8 år sen eller nått.
Riktigt välskrivet, och inspirativt! Väckte upp lite av den gammla PC-hypeskänslan från förr. Stort tack för det

...Ja, om cobben har rätt så kommer intel endast regera inom området energieffektiva laptops (om äns det, med tanke på 5nm vs 14/10nm). Personligen har jag alltid dragit mig lite från att köpa AMD system, och det är en gammal skada jag ådrog mig från 90-talet och millenieskiftestiden, då det ofta var drivrutinsstrul med AMD moderkort (diskcontrollers, intgrt ljud, chipset, m.m.), och en del andra ökända missar som att vissa serier CPUer inte hade överhettningsskydd. Samt att jag var en av dom som satte högt värde kring att man på 90-talet uttalat brukade märka system med "100% IBM compatible PC" stämpeln, och om man köpte Intel, som är x86's urfader, så "kändes det" som att man köpte senaste officiella revisionen av denna standard (..ja, trots att 100% IBM compatible övergavs). Fanns alltid just denna kanske obefogade skräck att man skulle missa nått som krävs för framtida kompatibilitet o stabilitet om man köpte AMD.

Mao så har jag låtit såna känslor styra en del kring mina datorköp, men senaste årens säkerhetsproblem i intels hårdvara har haft gett en ganska vissen eftersmak. Mer så än förlusten av prestandatronen. Med det sagt så kan mitt nästa bygge mycket väl tänkas ha en mäktig AMD CPU.
Näre kommer till laptops däremot så föredrar jag smidiga med bra batteritid, och iom Ice Lake o dess säkerhetsfixar så pekar dock allt mot att nästa laptop fortsättningsvis kommer vara en Intel.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!