Microsoft Xbox "Lockhart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Sometime: vad i det där är clickbait och fake news? Vad artikeln säger att prestandajämförelsen med PS4 Pro avser grafisk beräkningskraft, då både lagring och processordel ska vara betydligt snabbare. På vilket sätt är det clickbait? Fake news handlar det inte om, däremot rapportering av vad en speljournalist med lång historik av insikt i branschen säger om Microsofts kommande konsoler.

"Microsoft Xbox "Lockheart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda"
och så vare inte det :PP:ppPP:p.p:PPP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

"Microsoft Xbox "Lockheart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda"
och så vare inte det :PP:ppPP:p.p:PPP

"Microsoft Xbox "Lockheart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro GPU beräkningsprestanda". Åhh, vad fint det klingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sometime: det här är något vi tagit upp femtielva gånger tidigare, men vi kör en gång till: det går inte att stoppa in hela nyheten i rubriken. Där kan vi ta upp några få detaljer som mest. För att ta del av nyheten i sin helhet är det nödvändigt att, logiskt nog, läsa nyhetens faktiska innehåll.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade ju känts lite fräschare om den åtminstone presterade snäppet bättre än One X. Varför ta ett steg bakåt liksom?

Skulle tro om de kan nå ett bra pris, är det inte fel tänkt, ut marknadsföringen.
Inte alla vill lägga max pris på en konsol, och de har trots allt haft både One S och X ett tag nu, och troligen sett att S säljer än.

Föräldrarna vill inte lägga en förmögenhet på den, så de tar den billigare. De som vill och måste ha max tar den dyrare (som i teorin verkar kunna tävla mot mångas PC), så den lär kosta.

Sen förstår jag tanken, men både One X och PS4 Pro är ju helt okej GPU mässigt... det är CPUn som sviker dem, och det kan de ju göra en prisvärd lösning med ny Ryzen som inte kommer vara så illa. Så det bör bli samma grafiska nivå, men utan stutter.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart det hänger på hur krävande spelen är jag påstår inte att One X inte kan visa 60 FPS men det finns många fall där dagens konsoler enbart har 30FPS pga cpu som jag förstått det. Spel som GTA V skulle säkert kunna köras i 60FPS på dessa nya trots att grafikdelen är sämre än den i en One X.
Är ju enklare att anpassa efter en klen GPU än en klen CPU, så är det ju på PC också jag har hellre en GPU flaskhals än CPU när det kommer till speldatorer.
Så jag tror i alla fall att det i många fall blir en trevligare spelupplevelse på "lockheart" än Xbox one X trots att den får en klernare GPU (om man jämför i samma spel).

Precis.

Det enda artikeln nämner är GPU prestanda... inte övrig prestanda

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Playboy_1338: Det Jason Schreiers källor säger att Microsofts mål för utvecklare är 4K@FPS för Scarlett och 1440p@60 FPS för Lockhart. Precis som att det varierar mycket på Xbox One och PS4 kommer det säkerligen variera på Scarlett/Lockhart/PS5 också.

En utvecklare kan satsa på 4K vid 60 FPS medan en annan utvecklare vars grafikmotor och grafiska komplexitetsgrad gör det möjligt att köra 4K i 120 FPS. PS3 kunde ändå köra ett (väldigt begränsat) urval av spel i 1080p, men det var knappast grafiskt avancerade titlar som nådde den nivån. Enligt samma princip kan Lockhart också köra spel i 4K, men då inte med samma grafiska komplexitet och bilduppdatering som Scarlett mäktar med.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Microsoft Xbox "Lockheart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro GPU beräkningsprestanda". Åhh, vad fint det klingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är väl viktigare att det är tydlig och rätt information än att det "klingar fint"?

Att stoppa in GPU i rubriken hade inte varit så svårt. Blir det för långt så skriv Ps4 Pro istället för Playstation 4 Pro t ex. "Microsoft" är ju också något som är helt överflödigt för det finns inte så många andra som gör Xbox konsoler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Sometime: det här är något vi tagit upp femtielva gånger tidigare, men vi kör en gång till: det går inte att stoppa in hela nyheten i rubriken. Där kan vi ta upp några få detaljer som mest. För att ta del av nyheten i sin helhet är det nödvändigt att, logiskt nog, läsa nyhetens faktiska innehåll.

Kom igen, den där rubriken går att göra tydligare på flera olika sätt. Även källan ni länkar till använder en mer sansad rubrik. Och jag läste artikeln (dock snabbt får medges) och i andra stycket i artikeln nämns enbart prestanda, först i tredje stycket kommer det sanna påståendet. Det känns lite Aftonbladet för min del.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en ganska vettig idé. Det är ju i mångt och mycket processorn som varit flaskhalsen för PS4 Pro och One X. Snabbare processor men enklare grafikdel betyder lägre pris och fler potentiella kunder tidigt i konsolens barndom. Förmodligen även ganska låg ljudnivå och strömförbrukning. Perfekt för alla de barn och ungdomar (och det är många) som sitter med tv-apparater omkring 40 tum och full-HD. Till skillnad mot processorn går det ju justera inställningarna för grafiken i mycket högre grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men det är väl viktigare att det är tydlig och rätt information än att det "klingar fint"?

Att stoppa in GPU i rubriken hade inte varit så svårt. Blir det för långt så skriv Ps4 Pro istället för Playstation 4 Pro t ex. "Microsoft" är ju också något som är helt överflödigt för det finns inte så många andra som gör Xbox konsoler.

Alltså, jag är helt enig med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alltså, jag är helt enig med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha... eeh, high five!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Precis. Grafik beräkningskraft = antal TFlop = antalet CUs och klockfrekvens.

Tänker mig att de bådas APU:er innehåller samma CPU-del men att GPU-delen motsvarar ungerfär RX5700 resp RX5500. Dvs Lockhart APU är klart mindre och därmed billigare. Det ger även olika bussbredd mot minnet och olika antal minnekretsar.

(tror dock bussbredden blir högre än vad den är för RX5700 resp RX5500)

Vidare sparar man en slant på enklare kylning i Lockhart. Och disc-drive. $349 och $499 incoming?

Förutsatt att skillnaden i minnesmängd inte är allt för stor så ser jag inga direkta problem med upplägget.

En Navi10 Lite eller Navi12 Lite med ~22WGPs hade dock kört en hel del snabbare än PS4 pro, även i spel som inte anpassats för RDNA. Och bussbredden verkar vara en del som håller tillbaka det, så om man lägger ihop allting så är den nog hyfsat snabb ändå. Om vi även lägger till optimeringarna i next-gen spel så bör den klara det rätt så bra (tänker på variable rate shading och så som har varit bekräftat i över ett års tid).

Hade dock varit intressant att se korten med ML-acceleratorer och någon typ av uppskalning/denoising för xcloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

En Navi10 Lite eller Navi12 Lite med ~22WGPs hade dock kört en hel del snabbare än PS4 pro

Precis, som jag sa tidigare i tråden. 4+ RDNA TFlops (Lockhart) borde resultera i högre prestanda än 4+ GCN TFlops (P4Pro).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trodde du verkligen att Scarlet skulle rendera i 8K/120fps?

Verkligen inte, men med tanke på att fler o fler tv apparater kommer ut med 8k så vore det trevligt om den klarade av 8k filmuppspelning. 120hz hade också varit mjukare och skönare för ögonen hellre 1440p 120fps än 4K/60fps vid spelande, men med nedsatta mål så lär det bli en billig hdmi port som inte klarar dem upplösningarna.
Dock är jag förvånad hur vissa spel idag ens går att starta upp på dagens konsoler tanke på hur slöa lowpower kärnor det sitter i dom Jaguar processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Verkligen inte, men med tanke på att fler o fler tv apparater kommer ut med 8k så vore det trevligt om den klarade av 8k filmuppspelning. 120hz hade också varit mjukare och skönare för ögonen hellre 1440p 120fps än 4K/60fps vid spelande, men med nedsatta mål så lär det bli en billig hdmi port som inte klarar dem upplösningarna.

Så utifrån nyheten drar du alltså slutsatsen att de bytt till en enklare hdmi-transmitter? Ok, det är du nog världsunikt med.

Edit: Däremot så är det nog mkt möjligt att Lockhart stannar på 4K60 på sin hdmi-transmitter. Ännu en lämplig segmentering mot den dyrare modellen.

Ditt inlägg väcker förresten en tanke. Anaconda skulle, i de spel det är lämpligt, kunna erbjuda ett 120 Hz läge där spel kör i typ Lockhart-settings (ev. "ultra-textures" kan nog behållas dock). Får man ju dubbel nytta av Lockhart-settings så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade ju känts lite fräschare om den åtminstone presterade snäppet bättre än One X. Varför ta ett steg bakåt liksom?

Den presterar ju bättre. Bara GPUn ska vara likvärdig PS4Pro. Resten är förbättrat. I stort betyder det att nästa generations grund kommer att ligga på dagens 4K-spelade. Inget stort hopp grafiskt. Stannar kvar vid Switch + PC

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Bara GPUn ska vara likvärdig PS4Pro.

I fråga om beräkningskraft.
Vilket återigen betyder högre prestanda än PS4Pro.

Förhoppningsvis slutar klockan en bit högre än så och vips så börjar man närma sig One X prestanda, vi får se. Varpå Anaconda dubblar (alt. 2.25 ggr) detta. Vore snyggt.

Det där med "inget stort hopp grafiskt" kommer du nog få äta upp btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Precis. Grafik beräkningskraft = antal TFlop = antalet CUs och klockfrekvens.

Tänker mig att de bådas APU:er innehåller samma CPU-del men att GPU-delen motsvarar ungerfär RX5700 resp RX5500. Dvs Lockhart APU är klart mindre och därmed billigare. Det ger även olika bussbredd mot minnet och olika antal minnekretsar.

(tror dock bussbredden blir högre än vad den är för RX5700 resp RX5500)

Vidare sparar man en slant på enklare kylning i Lockhart. Och disc-drive. $349 och $499 incoming?

Förutsatt att skillnaden i minnesmängd inte är allt för stor så ser jag inga direkta problem med upplägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror absolut detta kan vara en smart strategi. Många är rätt nöjda med dagens konsoler (inte Pro/X) fortfarande och billigt säljer ju liksom. Ett möjligt problem är om de känner sig tvingade att lansera denna på grund av det höga priset på Scarlett, så det kanske inte blir $349/$499 utan typ $599/$899 eller nåt. Hade Scarlett kostat som One gjorde vid lansering och som X kostar idag så borde ha väntat lite med budgetvarianten, men är den dyr som fan så måste de ha en billigare direkt för att inte tappa merparten av marknaden. Hmm, bara kilgissningar förstås...

Det kan också vara så att de ville ha en "download only" konsol med rimligt pris för att bundla med Gamepass/Live eller någon annan form av prenumerationstjänst. Har man en konsol utan optisk enhet så måste man ju nästan ha en prenumerationstjänst då spelen i allmänhet är väldigt dyra jämfört med skivorna, så det kan bli en bra strategi också. Självklart med möjlighet att byta till den fetare för lite mer pengar i månaden då.

Permalänk
Medlem

Är inte alla konsoler budgetmodeller

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Så Lockhart är sämre än Xbox One X? Om man ändå funderar på att köpa en 4K-blurayspelare, och ibland vill lira lite 4K, är Xbox One X värd att köpa nu för ca 3300 kr eller avvaktar man till nästa generation? Kommer Xbox One X sjunka mer i pris vid lansering av nästa generation eller till och med ta slut? Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com