Permalänk

Stuck pixel på en OLED?

Har nyligen köpt en LG oled b8 55tum
Köpt den 7:e november I år.
Och märkt av att en pixel inte fungerar som den ska. Den är grön och skifftar inte färg oavsett material.
Testat att titta på videos som ska "lösa" detta och har även gjort en pixel refresh genom tvns inställningar.

Men den är fortfarande kvar, det ska gå att få bort den av det jag läst men den verkar vara jävligt envis.
Den försvann för att sedan Visa sig igen några timmar efter.

Något jag kan tänka på och göra för att gå bort den?

Förtydligade rubriken från "Stuck pixel?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@CtrlAltTheSwed: Kan du ta en bild på felet mot en svart bakgrund?
Låter som någon form av pixel fel, hade liknande krångel med min OLED C7V. Du kan inte lösa det genom att tricksa med inställningarna, utan du måste kontakta LG support och så kommer de att byta ut hela bildpanelen hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

@Manus24: Vad har dom för pixelgaranti? En dör/stuck pixel, fyra? Subpixlar?

Permalänk
Medlem

@Manus24: Det är inte garanterat på alla paneler, men i och med att det är en dyr oled panel från LG så borde det inte vara några problem

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Hittade denna listan förr när jag hade krångel med min OLED. Tror att samma Policy fortfarande är aktuell idag.

Som nämnt ovanför har LG's Oled pixel policy nolltolerans mot felet jag misstänker OP har.

Permalänk

@Manus24: Kan jag absolut göra, ahh vad skönt att LG byter hemma hos än. Så slipper jag vara utan tv i flera veckor.
Den lyser ganska kraftigt grönt. Märks knappt av i ljusscener men i mörka sticker den ut som bara den.
När man väl har sett den är det omöjligt att inte kolla efter den hela tiden.

Ska kontakta LG nu under eftermiddagen tänkte jag och höra vad dom tycker och tänker,hoppas innerligt att jag får den utbytt då jag är otroligt nöjd med tv:n annars.
Har ju annars garanti på Elgiganten men det blir jävligt jobbigt att dra tillbaka tv:n hela vägen speciellt eftersom det är en utgående modell och kommer nog inte kunna få en likadan.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte hundra på vad du kommer att få göra. Kan ju vara så att LG agerar olika beroende på situation, om din Tv är så pass ny kanske de kommer be dig att returnera den till Elgiganten. Bara kontakta LG supporten och berätta hur det gick.

Permalänk

Update:Det kommer en servicetekniker idag mellan 14-15 idag. Får se vad han säger.

Edit: Fick hela skärmen utbytt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem

Jag upptäckte precis nu att jag har samma problem på min LG OLED55C9 som jag köpte i måndags. Kontakta LG Kundtjänst via deras hemsida nu och hoppas att de ringer mig imorgon.

https://ibb.co/fDmrc2N

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Update:Det kommer en servicetekniker idag mellan 14-15 idag. Får se vad han säger.

Edit: Fick hela skärmen utbytt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Hade de med sig en utbytes-TV när de kom eller fick du vänta på att de kom en gång till?

Permalänk
Medlem

@pathe915: När jag hade problem med min skärm så kom servicetekniker redan på första besöket med en ny bildpanel, alltså endast ett besök. Det kan ju alltid skilja sig från situation, så var beredd på det.
Dessutom så bytte serviceteknikern endast ut bildpanelen, du kommer att behålla "baksidan" av TVn med moderkort och högtalare.
Tråkig situation för dig som köpt en ny splitter-ny premium skärm.

Uppdatera hur det gick!

Permalänk
Medlem

@Manus24:

Pixeln försvann efter några timmar och är nu borta. LG svarade och vill ha mer uppgifter av mig, jag ska svara i helgen att felet verkar intermittent och höra vad dom tycker att vi gör åt situationen.

Känns inte superkul med en panel som ger självlysande pixlar då och då.

Permalänk
Medlem

Om pixelfelet är återkommande så borde du byta skärmen. Överdriven användning av pixel refresher är inte bra för skärmen.

Permalänk
Medlem

@Manus24:

Tack för rådet. Jag har läst samma sak om Pixel refresh. Tyvärr är det inte upp till mig, men dyker det upp en självlysande pixel igen så räkna med att jag kommer ta strid om de nekar byte

Jag har öppet köp ett tag till, men eftersom TV:n inte går att få tag i för samma pris igen vill jag inte nyttja det. Dessutom var det jobbigt att ensam släpa den, montera och installera