Windows laddar länge när jag loggar in på datorn

Permalänk
Medlem

Windows laddar länge när jag loggar in på datorn

När jag startar upp datorn så går allt som det borde, bios-tid runt 20 sekunder och kommer till inloggning snabbt.
När jag väl loggar in så står den still och tänker vid ”välkommen” innan jag kommer in till skrivbordet, och min taskbar visar inte mina ikoner som jag tidigare placerat där. Efter ca 1 minut och 30 sekunder fungerar allt och jag kan köra på som vanligt.
Några förslag på hur jag kan lösa detta?

Jag har:
Ryzen 3700x
Msi X570-a PRO
2070s
16gb 3200mhz ram
750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quizie:

När jag startar upp datorn så går allt som det borde, bios-tid runt 20 sekunder och kommer till inloggning snabbt.
När jag väl loggar in så står den still och tänker vid ”välkommen” innan jag kommer in till skrivbordet, och min taskbar visar inte mina ikoner som jag tidigare placerat där. Efter ca 1 minut och 30 sekunder fungerar allt och jag kan köra på som vanligt.
Några förslag på hur jag kan lösa detta?

Jag har:
Ryzen 3700x
Msi X570-a PRO
2070s
16gb 3200mhz ram
750w

jadu?
kör du nyaste bios?

AMI BIOS
Version
7C37vH6
Release Date
2019-11-07
File Size
14.12 MB
Description
- Improved system boot up time.
- Improved PCI-E device compatibility.

annars kanske fast startup
Control Panel\Hardware and Sound\Power Options\System Settings

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@Quizie:
Har du alltid haft det problemet sen du byggde datorn?
Gjorde du eller hände det något speciellt innan problemet började?
Har du installerat om Windows mm efter att du byggde färdigt datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Quizie:
Har du alltid haft det problemet sen du byggde datorn?
Gjorde du eller hände det något speciellt innan problemet började?
Har du installerat om Windows mm efter att du byggde färdigt datorn?

Det började hända kanske en dag efter jag byggde datorn.
Vet inte vad som hände, och ja det första jag gjorde efter jag bootade upp datorn för första gången var en ominstallation.
Tänkte prova en ominstallation här i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quizie:

Det började hända kanske en dag efter jag byggde datorn.
Vet inte vad som hände, och ja det första jag gjorde efter jag bootade upp datorn för första gången var en ominstallation.
Tänkte prova en ominstallation här i helgen.

Om det var länge sedan du skapade din Win 10 USB kan det löna sig att skapa en ny. Man får med många uppdateringar och i vissa fall har det fixat fel som inte gamla versionen klarade av.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nedre blå knappen laddar ned verktyget man bruka använda. Den laddar i sin tur ned Win 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.

Passa på starta datorn från USB och ta bort alla partitioner på Windows disken så det verkligen blir en ren installation. Vissa fel krävde att man gick så långt för att fixa när det inte räckte att bara formatera, återställa, reparera på olika sätt.

Om du har flera diskar så kopplar du ur dom andra tills USB har installerat klart Windows. Annars kan USB lägga / använda något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Permalänk

Har du skrivit vad du har för systemdisk? Den komponenten är viktigare än någon av de som du skrev i första posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

https://www.groovypost.com/howto/disable-startup-programs-win...

Vassegoo
(Titta sista bilden, där kan du se lite mer exakt vad som är slött)