Permalänk

Dålig prestanda på batteri

Fick idag hem min bärbara dator med följande prestanda:

Windows® 10 Home (64-bit)
Processor
9th Gen Intel® Core™ i7-9750H 6 Core (2.6GHz/4.5GHz)
Graphics
NVIDIA® GeForce RTX™ 2060 (6GB GDDR6 VRAM)
Display
15.6" Full HD 144Hz, 100% sRGB, 4.9mm bezel, factory calibrated
Storage
512GB SSD (NVMe) + empty 2.5" (SATA, 7mm max. thickness)
Memory
16GB Dual-Channel (8GB x 2) DDR4 2667MHz

Mitt problem är att den "studder"-ar i flera 3d-program så som spel och liknande när den går på batteri. Till exempel redigerar jag bilder i Adobe Lightroom och Photoshop. Spelar Diablo3, Darksouls 3, COD:BO4 och Warframe. Samtliga av dessa aktiviteter går rikitgt bra, förväntad prestanda och flytande med kabel. Så fort jag drar ut kabeln blir upplevelsen oanvändbar. I redigeringsprogram blir det segt och helt oinspirerat att redigera och i spel går min fps ned till en nivå där jag inte är bekväm med. Spelen går på låg fps och "hackar" med 1 sekunds mellanrum.

Någon som känner till någon snabb lösning för detta?

Windows Power plan är satt på allt prestanda.
Nvidia tror jag har alla satt till prestanda.

Tack på förhand
/Martin

Permalänk
Inaktiv

Gissar att det ändå är någon strömsparningsfunktion. Nåt medföljande program kanske?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Gissar att det ändå är någon strömsparningsfunktion. Nåt medföljande program kanske?

Vad jag kan hitta är det endast en programvara installerad på datorn utöver windows clean install. Denna har inget att göra med powermanagement vad jag förstår. Har på riktigt inte någon idé. Men har kört stationär i nästan 15 år så är inte så insatt i laptop-världen som jag kanske borde vara.

Permalänk
Medlem

Det kan finnas en inställning i BIOS som påverkar prestandan när du kör på batteri. Beror lite på vilken modell du har, men bl.a. HP:s bärbara kan ha det. Det heter "Enable Turbo Boost on DC" i BIOS på vissa bärbara.

Permalänk
Medlem

Hej,

Antar du testat dra i slidern till höger för batteriprestanda när du kör på batteri?

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/customize/d...

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Skrivet av JackA:

Det kan finnas en inställning i BIOS som påverkar prestandan när du kör på batteri. Beror lite på vilken modell du har, men bl.a. HP:s bärbara kan ha det. Det heter "Enable Turbo Boost on DC" i BIOS på vissa bärbara.

Skrivet av daniz:

Hej,

Antar du testat dra i slidern till höger för batteriprestanda när du kör på batteri?

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/customize/d...

JackA, ska kolla detta, men bör inte processorn klara D3 med bra förutsättningar i alla fall?
Tack för svar!

deniz, har inte slidern som standard men ska se över detta under kvällen.
Tack för svar!

Ska kolla båda grejerna, återkommer med svar under kvällen/natten.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Det kan finnas en inställning i BIOS som påverkar prestandan när du kör på batteri. Beror lite på vilken modell du har, men bl.a. HP:s bärbara kan ha det. Det heter "Enable Turbo Boost on DC" i BIOS på vissa bärbara.

bios inställningar är som de ska vara. Tack för rådet, JackA.

Skrivet av daniz:

Hej,

Antar du testat dra i slidern till höger för batteriprestanda när du kör på batteri?

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/customize/d...

Slidern visas änbart i balanced läget. Har redan testat alla batteriinställningar där allt är satt på prestanda i batteriläge. Tack för rådet, daniz.

Någon annan som har råd på vad man kan göra med en highmid-end gaming dator som inte går bra på batteri?

Permalänk
Medlem

Vad säger tillverkaren? Vem har gjort datorn? Känns som de borde kunna svara på dina frågor!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattimattson:

bios inställningar är som de ska vara. Tack för rådet, JackA.

Slidern visas änbart i balanced läget. Har redan testat alla batteriinställningar där allt är satt på prestanda i batteriläge. Tack för rådet, daniz.

Någon annan som har råd på vad man kan göra med en highmid-end gaming dator som inte går bra på batteri?

är det inte så att dom flesta "spel" laptops dra ner grafikkort mm om inte sladden är i?
Jag vet det till och med varit problem när man kört med kabel och fulladdat batteri men "bricken" inte klarat ge tillräckligt med ström för sladdarna blivit slitna efter ett par månader vilket resulterat i att datorn sänkt prestandan.
har du kollat så batteriet kan leverera tillräckligt med ström för att klarar driva grafikkort och cpu i högre lägen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

är inte så att den väljer att använda intel 630 gpu´n i processorn när den går på batteriet?

min laptop i från fabrik deaktiverade nvidia gpun när när laddaren inte satt i för att spara ström.

man kan ändra det i Nvidia kontrollpanelen i en rullgardin längst upp under 3d inställningarna där du kunde välja vilken gpu den skulle föredra att använda.

rutan som säger Auto Select på bilden

går också ända specifikt för varje program under fliken program settings om man vill ha kvar att den ska köra intel gpun i idle och bara använda nvidia gpun i vissa applikationer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Vad säger tillverkaren? Vem har gjort datorn? Känns som de borde kunna svara på dina frågor!

Har inte kontaktat tillverkaren än. Tänkte kolla om någon annan haft liknande problem innan man går igenom de generella felsökningar som görs av servicetekniker på helpdesk. Razer. Tack!

Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte så att den väljer att använda intel 630 gpu´n i processorn när den går på batteriet?

min laptop i från fabrik deaktiverade nvidia gpun när när laddaren inte satt i för att spara ström.

man kan ändra det i Nvidia kontrollpanelen i en rullgardin längst upp under 3d inställningarna där du kunde välja vilken gpu den skulle föredra att använda.

rutan som säger Auto Select på bilden
https://support.parsecgaming.com/hc/article_attachments/360002097511/unnamed.png

går också ända specifikt för varje program under fliken program settings om man vill ha kvar att den ska köra intel gpun i idle och bara använda nvidia gpun i vissa applikationer.

Alla dom inställningarna är som sagt redan inställda på performance.

Enligt tester jag sett online så ska datorn ha rätt mycket bättre thermals än föregående modell. Även om detta är fallet så är mina temp helt jävlar kokande;
Från tester med kabel och spel i bara D3:

CPU: MAX: 100C
GPU: MAX: 83C

Fattar som sagt inte vad som händer. Datorn bör hålla bättre prestanda än vad den gör.

Permalänk
Medlem

Så här är det dessvärre med laptops, det finns ingen fysisk möjlighet att få tillnärmelsevis samma prestanda som i en desktop med rejäl kylare under mer än extremt korta perioder. Skulle datorn dra som den gör med laddaren ansluten skulle batteriet hålla i en halvtimme-timme. Tänker 54Wh batteri, en laddare på 90W och energiförbrukning som ligger nära det under full last.

Bara grafikkortet har ett TDP på 80W.