Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Medlem

@loevet: Jag hade räknat med att få paketet i helgen mem enligt Dhl så har det nu dragits ut till på tisdag. Jag gjorde några försök med min egna dator som kör på 5Ghz mem fick dock inte att fungera. Ska göra några försök i helgen och se om jag lyckas med kabel kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

@AxeZ:
På vilket sätt fungerade det inte? Lagg, eller helt enkelt omöjligt att få igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@AxeZ:
På vilket sätt fungerade det inte? Lagg, eller helt enkelt omöjligt att få igång?

Asnlutningen var inte bra nog för att dra igång. Jag har 500mbit så det borde inte vara några problem. Mem stort närverk hemma så ska se idag om det är något ämnat som stör. Jag kommer uppdatera er under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Min första upplevelse..

@loevet, @Badmondy: Jag har urfört några försök. Jag har kört med att öppna upp portar och kör med ikognite läge på webbläsaren. Funkar bra på dator med tangentbord men inser ganska fort att andra tynger tjänster går inte att köra samtidigt. Funkar bäst när man stänger av alla andra tjänster! Nu är det bara kontrollen och Chromecasten som saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av AxeZ:

@loevet, @Badmondy: Jag har urfört några försök. Jag har kört med att öppna upp portar och kör med ikognite läge på webbläsaren. Funkar bra på dator med tangentbord men inser ganska fort att andra tynger tjänster går inte att köra samtidigt. Funkar bäst när man stänger av alla andra tjänster! Nu är det bara kontrollen och Chromecasten som saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Stadia är känsligt för att andra betungande aktiviteter pågår på samma nätverk. Man kan lösa det dels genom att inte ha andra tunga aktiviteter igång, och dels genom att skaffa en router som ska upprätta olika nätverk på separata radiokanaler. Även konfigurera upp nätverksfunktioner som QoS kan hjälpa en del.

Hoppas du får det kul med Stadia nu!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxeZ:

@loevet, @Badmondy: Jag har urfört några försök. Jag har kört med att öppna upp portar och kör med ikognite läge på webbläsaren. Funkar bra på dator med tangentbord men inser ganska fort att andra tynger tjänster går inte att köra samtidigt. Funkar bäst när man stänger av alla andra tjänster! Nu är det bara kontrollen och Chromecasten som saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för update!, verkar som att det verkligen kräver egen tillgång till nätverket. Sambon här hemma kommer döda när hon inte får se netflix eller ha mobilen uppkopplad, haha.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Superhot har presenterats för Stadia. Det är ett effektfullt och roligt FPS med slowmotion-mekanik i fokus. Har bara testkört PC-versionen, kanske blir att testa hur detta fungerar med latensen hos Stadia. Det fungerar bra nog hemma hos mig för att kunna stöda ett FPS av det här slaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av loevet:

Superhot har presenterats för Stadia. Det är ett effektfullt och roligt FPS med slowmotion-mekanik i fokus. Har bara testkört PC-versionen, kanske blir att testa hur detta fungerar med latensen hos Stadia. Det fungerar bra nog hemma hos mig för att kunna stöda ett FPS av det här slaget.

https://youtu.be/dcaPw-W6ZNs

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa versionen av Superhot är dock VR, om någon undrar. Helvete vad roligt! <3

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av emilakered:

Bästa versionen av Superhot är dock VR, om någon undrar. Helvete vad roligt! <3

Ja jo, visst är det så! Alla som köper VR-utrustning för att spela Half-Life: Alyx bör köpa på sig ett exemplar av Superhot också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Och där dök mitt egna Stadia-paket upp. Likt många andra beställde jag direkt efter förbokningarna öppnade, men får paketet nära en vecka efter lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

hur sätter man upp olika accounts för google stadia ? mvh

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@turboprocess: du använder ditt Google-konto för att registrera ditt Stadia-konto, men du kan inte registrera ett Stadia-konto till flera Google-konton för närvarande. Familjedelning var en funktion som skulle finnas tillgänglig men som nu är på listan över "kommande funktioner".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

@turboprocess: du använder ditt Google-konto för att registrera ditt Stadia-konto, men du kan inte registrera ett Stadia-konto till flera Google-konton för närvarande. Familjedelning var en funktion som skulle finnas tillgänglig men som nu är på listan över "kommande funktioner".

Okej kanon. Tack. Får vänta lite då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Fått mina låda!

Nu fick jag äntligen min låda! Så nu ser ja äntligen fram emot att spela på Chromecasten och den nya Stadia-kontrollen!! Jag har förberedd så ja kan spela både med 5GHz Wifi och via kabel. När som helst så får ni snart höra om vad ja stött på för problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

@AxeZ:

Hur går det :)?

Permalänk
Medlem

@badmonday, @loevet: Inter för att jävlas jag har fått mitt att funka rätt bra. Chromecasten fine den blir lite var, men hoppas dom löser det med en uppdatering. Jag spelade på min Chromecasten genom Wifi 5Ghz hela kvällen men däremot Spelet reagerade på knapptryck riktigt fort, kändes nästan som att det var en konsol kopplad dit. Självklart finns det ju problem som måste uppdateras men samtidigt nådde detta mina förväntningar. Vi är ju betatestare nu ett år och nästa år kommer det säkert en bra uppdatering.

Däremot stöter jag på problem när jag spelar på min stationära dator i mitt rum. Spelet går igång och jag kan spela i ca 30 sek efter så avbrytes spelandet och varning om att anslutningen inte var tillräckligt bra. Jag har även aktiverat QoS på min router. Stöter fortfarande på samma problem. Ska forska vida på det här. Om inte nån av er har några bra tips?

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AxeZ: kör du trådlöst eller via Ethernet på datorn? För mig är det tvärtom, det fungerar helt klart bäst på datorn över Wifi 5GHz, över Ethernet fungerar båda ungefär likvärdigt bra. På datorn finns det tyvärr en hel del olika möjliga felkällor som inte nödvändigtvis behöver ha med nätverket att göra. HTPC:n och Macbook Pro:n där hemma har inga problem alls, men min jobbdator som är en annars väldigt bra Dell XPS 13 har stora problem med Stadia som är helt ospelarbart på den. Jag har ännu inte lyckats isolera var felet ligger då den lider av samma problem oavsett om jag kör Ethernet eller Wifi, medan en kollega som också kört Stadia i webbläsaren på en bärbar dator inte har några problem alls.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Google har nu meddelat att Buddy Pass är tillgängligt. Man bjuder in vänner genom en brev-ikon i Stadia-appen. Vännen kommer då få en passkod som ska matas in i Stadia-appen. När kompiskontot är registrerat har vännen också ett tre månaders abonnemang på Stadia Pro, men behöver då spela via datorn fram till dess att det är möjligt att köpa en Stadia-kontroller löst.

Länk: https://twitter.com/GoogleStadia/status/1199485493802483712

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
Ska vi gissa att det betyder att det kommer vankas en black market för Buddy Passes?

Ja, jag skulle själv vilja ha ett...

Dold text
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Shudnawz:

@loevet:
Ska vi gissa att det betyder att det kommer vankas en black market för Buddy Passes?

Ja, jag skulle själv vilja ha ett...

Dold text

På den officiella Discorden uppmanade Google folk att inte börja sälja koder utan faktiskt bjuda in sina vänner, men ja det lär nästan garanterat ske i någon utsträckning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det går tydligen att spela på valfri rootad androidtelefon om man spoofar att det är en Pixel som man spelar på. Jag har en rootad telefon från Xiaomi som jag ska prova med. Tyvärr har jag varken sladd till kontrollen eller hållare till telefonen. Får se hur det går!

Guide: https://www.xda-developers.com/enable-google-stadia-any-andro...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lyckades däremot med hjälp av VPN testköra Projekt XCloud den är ju däremot begränsad till Storbritannien.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk

Jag köpte ett buddy-pass här på sweclockers då jag ska ha det till sonen och han ska bara använda det på en gammal dator. Jag har bara claimat dom två gratisspelen och provade destiny 2 lite snabbt. Men jag blev överraskad och tyckte att det flöt på väldigt bra. Om jag verkligen letade så kunde jag känna av latensen lite. Det känns ju lite som att det fortfarande är i alfa/beta -version men tummen upp för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Stadia på Nvidia shield?

Då Nvidia shield har inbyggd Chromecast om jag har förstått det hela rätt, är det då möjligt att även kunna koppla upp sig till Stadia via den då också?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bärplockaren: så här inledningsvis stöds bara Chromecast Ultra med firmware-versionen för Founder's/Premiere-paketen, även om det verkar som att firmwareuppdatering går att få in på existerande CC Ultra-enheter. Men då Shield och Shield TV är separata produkter från ett annat företag har de inte den firmware som krävs för att kunna använda Stadia. Det kan mycket väl tillkomma stöd för Shield-produkter framöver, men just nu krävs Chromecast Ultra dessvärre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Vad tror du om fulhack på tex shield?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SCORPIUS: det kanske är möjligt längre fram, men nu i början när endast Chromecast Ultra stöds är det nog knivigt att få till. Google kontrollerar hela kedjan, från Stadia-tjänsten till firmwaremjukvaran på Chromecast Ultra som är betydligt svårare att fulhacka än ett traditionellt Android-system som Shield-produkterna använder. Längre fram när Google släpper fram Stadia-stöd för fler Android-produkter tror jag möjligheterna till fulhack kommer öka eftersom communityn får enklare åtkomst till mjukvaran då. Men fram till dess tror jag inte så mycket på möjligheterna till att fulhacka in stöd på andra produkter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Okey tack.

Jag går i tankarna om det kommer komma små lådor som innehåller vad som behövs för Stadia med wifi, nätport, några st usb för tangentbord, mus osv samt bluetooth. Från tredjepart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SCORPIUS: mm det kommer nog bli så längre fram, men Stadia ser ut att rullas ut stegvis på alla fronter så det kan nog dröja är jag rädd.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nej men vad skådar mitt öga, Google har till slut rullat ut Stadia-butiken i webbläsaren. Nu är man inte längre bunden till mobil-appen för att kunna utforska och köpa spelutbudet. Sent ska syndaren vakna heter det ju. Nu återstår det bara att man ska kunna dela med sig av de skärmdumpar och videoklipp man fångar med Stadia-kontrollen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas