Permalänk
Inaktiv

Verkar som de går ut på att skryta hur mycket man tjänar, varenda inlägg är typ folk som har 40k + i månaden.

Då kontrar jag med arbetsfri sedan snart 2 år inkomst 10k i månaden, inga bekymmer, ledig jämt och kan göra de jag vill, tar de alla dagar i veckan istället för jobb och slit för 40k +.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Verkar som de går ut på att skryta hur mycket man tjänar, varenda inlägg är typ folk som har 40k + i månaden.

Då kontrar jag med arbetsfri sedan snart 2 år inkomst 10k i månaden, inga bekymmer, ledig jämt och kan göra de jag vill, tar de alla dagar i veckan istället för jobb och slit för 40k +.

Arbetsfri? Vart kommer pengarna ifrån?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BananaFace:

Arbetsfri? Vart kommer pengarna ifrån?

Levt på avgångs vederlag och sparade pengar, ska snart börja jobba igen, blir väl ca 5 år sedan blir de pension.

Permalänk

20500 brutto på heltid, Attendo Care. Tar hand om människor som varje stund behöver stöd för att överleva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puoti Pelkonen:

20500 brutto på heltid, Attendo Care. Tar hand om människor som varje stund behöver stöd för att överleva.

Ett riktigt jobb som är vettigt och de är du som borde ha 40k i månaden, lönerna i Sverige är snedvridna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ett riktigt jobb som är vettigt och de är du som borde ha 40k i månaden, lönerna i Sverige är snedvridna.

Moraliskt håller jag med dig. Men samtidigt är det tillgång och efterfrågan som gäller även på arbetsmarknaden. Du har rätt i att lönerna är snedvridna i Sverige. Men i precis motsatt riktning mot vad du tror. Det är mycket större skillnad i lön mellan högskoleyrken och yrken utan krav på högskoleutbildning i många andra i-länder. Sverige är närmast unikt i att löneskillnaden är så låg mellan kvalificerade och okvalificerade yrken.

Permalänk
Inaktiv

Tycker alla inom omsorg och vård yrken ska ha ordentligt betalt, de är slitsamma jobb, alla dom som har hög inkomst sliter inte speciellt mycket i sitt jobb och dom kan hålla på att jobba hur länge dom vill i princip, min far är arkitekt och håller på ännu och han har fyllt 85 år, skulle vilja se någon inom vården som jobbar efter 50 och de är just därför dom borde ha bra betalt eftersom dom inte kommer orka med jobbet till pension.

Och så är de väl allmänt i Sverige, dom som är mest sjuka och som har utslitna kroppar har nästan alltid kass lön, borde vara tvärtom egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

20500 brutto på heltid, Attendo Care. Tar hand om människor som varje stund behöver stöd för att överleva.

Skrivet av anon301768:

Ett riktigt jobb som är vettigt och de är du som borde ha 40k i månaden, lönerna i Sverige är snedvridna.

Jag håller med. Finns ett antal yrken som känns väldigt underbetalda. Jag blir irriterad när jag hör hur lite folk inom ex. vården, barnomsorgen och skolan tjänar. Jag har en civing-examen och visst är jag trött i huvudet efter en arbetsdag men det är nog de som jobbar inom tidigare nämnda yrken också (alt. även kroppsligt också).

Vad ett kvalifierat yrke är beror på hur man definierar det. Som exempel är jag föräldraledig nu med två småbarn och det "sliter" minst lika mycket på mitt psyke att hantera en trotsig 4-årin (+ en 1-åring som klättrar på allt samt sköta marktjänsten) som att jobba. Å andra sidan är det ju också härligt att spendera tid med sina barn också men allt är knappast bara en dans på rosor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Verkar som de går ut på att skryta hur mycket man tjänar, varenda inlägg är typ folk som har 40k + i månaden.

Då kontrar jag med arbetsfri sedan snart 2 år inkomst 10k i månaden, inga bekymmer, ledig jämt och kan göra de jag vill, tar de alla dagar i veckan istället för jobb och slit för 40k +.

Å andra sidan heter tråden ” Vad har ni i lön?”.
Så man behöver kanske inte reta sig på att folk ”skryter” över sina löner här
Du däremot skriver här utan att ens ha lön utan har bidrag eller försäkring. Samt verkar ha någon form av komplex över det.

On topic så bytte jag precis jobb. Fick 45k + bil och det vanliga.

Permalänk

50-60.000

Jobbar varannan vecka bara

12 veckors semester/år

Lokförare

Världsklass

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

On topic så bytte jag precis jobb. Fick 45k + bil och det vanliga.

Denna information är rätt orelevant om du inte säger vad du fått jobb som.

Skrivet av Woundsinmysalt:

50-60.000

Jobbar varannan vecka bara

12 veckors semester/år

Lokförare

Världsklass

Hur långa är veckorna som du jobbar?
Hur ser det ut, är du borta hemifrån helt och hållet under en vecka för att sedan vara hemma ledig en vecka?

Permalänk
Medlem

@Woundsinmysalt: Så du jobbar 14 veckor per år? Det vore inte illa.

Gillar den sparsamma kommentaren "Världsklass" Fast vad innebär det rent konkret?

@anon301768: Jag håller med om att folk inom vården etc är underbetalda, men den större sanningen är väl att Sverige har väldigt låga löner över lag. Sen har Sverige även som andra redan nämnt en väldigt platt lönefördelning jämfört med andra länder. Det tjänar då väldigt lite till at peka finger åt de som satsat tid, energi, och även pengar, på att utbilda sig och bli unikt kvalificerad till något särskilt jobb. Resten är bara marknadsekonomi.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av huttala:

Hur långa är veckorna som du jobbar?
Hur ser det ut, är du borta hemifrån helt och hållet under en vecka för att sedan vara hemma ledig en vecka?

70h ungefär. Sover både på hotell och hemma, blandad kompott där.

Skrivet av gibbon_:

@Woundsinmysalt: Så du jobbar 14 veckor per år? Det vore inte illa.

Gillar den sparsamma kommentaren "Världsklass" Fast vad innebär det rent konkret?

22 veckor jobb/år blir det. 4 veckors semester har jag. Det "blir" 12 eftersom när jag tar en veckas semester så blir det 3 veckor p.g.a. att jag är ledig varannan vecka.

Per årsbasis: 12 (4x3) veckors semester, 22 veckors jobb och 18 veckor ledigt.

Rent konkret är detta världsklass för 44 veckors utbildning

Permalänk
Medlem

@Woundsinmysalt: Ah, jag håller inte med om matematiken men jag förstår vad du menar. Tack för förklaringen!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

@Woundsinmysalt: Ah, jag håller inte med om matematiken men jag förstår vad du menar. Tack för förklaringen!

Dissar du min matematik? 😂😂

Semester

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

Dissar du min matematik? 😂😂

Semester

Skickades från m.sweclockers.com

Jo 12 veckor om du sprider ut den, men om du tar sammanhängande semester blir det 9 veckor väll?

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Jo 12 veckor om du sprider ut den, men om du tar sammanhängande semester blir det 9 veckor väll?

Som jag sagt innan, jag sprider ut den 4x3 som du ser för att få maximalt med semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

Som jag sagt innan, jag sprider ut den 4x3 som du ser för att få maximalt med semester.

Men du får inte ta alla tolv veckorna i följd, eller? Sambon hade liknande och skulle de göra sådär fick de inte ta varannan vecka mer än två gånger. (alltså 5 veckors ledigt för 2 veckors semester).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

22 veckor jobb/år blir det. 4 veckors semester har jag. Det "blir" 12 eftersom när jag tar en veckas semester så blir det 3 veckor p.g.a. att jag är ledig varannan vecka.

Per årsbasis: 12 (4x3) veckors semester, 22 veckors jobb och 18 veckor ledigt.

Borde det inte bli 24 veckors jobb? 52 veckor på ett år, 4 veckors semester. Du jobbar varannan vecka --> 24 veckors jobb?

Permalänk

@NisseG91: Jo det får jag men då blir det bara 9 veckor om jag tar allt i följd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

@NisseG91: Jo det får jag men då blir det bara 9 veckor om jag tar allt i följd.

Fantastiskt! Lillebror utbildar sig till lokförare nu, hoppas han får det lika bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Å andra sidan heter tråden ” Vad har ni i lön?”.
Så man behöver kanske inte reta sig på att folk ”skryter” över sina löner här
Du däremot skriver här utan att ens ha lön utan har bidrag eller försäkring. Samt verkar ha någon form av komplex över det.

On topic så bytte jag precis jobb. Fick 45k + bil och det vanliga.

Har varken försäkring eller bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

du har rätt så klart. jag tänkte fel när jag utgick från att du skall jobba varannan vecka efter det att semestern är "avdragen". Du jobbar ju varannan vecka dvs 26 veckor totalt och av de 26 veckorna har du semester 4 veckor. Jag får skylla på att det fortfarande är mörkt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundsinmysalt:

50-60.000

Jobbar varannan vecka bara

12 veckors semester/år

Lokförare

Världsklass

Vilket företag?

Permalänk

@agitax: Green Cargo

Permalänk
Medlem

Signade precis för första "riktiga" jobbet nu i veckan! 32.000 plus halva pendlingskostnaden täckt. 6 veckors semester. Kommunikatör. Pluggat nästan 6 år retorik. Så nöjd för att vara första jobbet, och för att jag får över 30k trots att jag bara läst humaniora

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nytt jobb så ny uppdatering här

IT-koordinator i ideell sektor.
28 000 Brutto med bra friskvårdsförmåner och flexibel arbetstid.
Edit: 23år, 4årig teknisk gymnaiseutb och lite strökurser på högskola

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jag funderar också över det, samt den skevheten vi har i lönenivåer. Utbildning i Sverige lönar sig inte. Det får man bekräftat gång på gång.

Funderar också över 500h/månad. Vad säger våra lagar kring arbetstider och vilotider mellan arbetspass.

För att återgå till ämnet, en liten löneökning sen sist: 30200/månad, med 6 veckors semester och flextidsavtal samt litet friskvårdsbidrag 1Tkr + 1h friskvård/vecka på betald arbetstid.

Väntar på besked angående en utlyst tjänst med vad jag hoppar och antar är ett par tusen till (tror vi närmar oss 35-37).

Nu var det ju länge sen man skrev något här. Men nytt jobb och lite längre resa (40 minuter dörr till dörr), jämfört med 3 minuter dörr till dörr.

Från 38000 i månaden till 41800 i månaden. Det innebär även att numera är veckoarbetstiden 39.15 h istället för 40, samma generösa flexmöjligheter som tidigare. Numera känns det dock mer legalt att arbeta hemifrån med tanke på resväg än tidigare. Därutöver skiljer sig friskvårdsbidraget från tidigare 1900 till nuvarande 1800 per år.

Sedan är det samma 6 veckors semester, 1 timme friskvård i veckan på betald arbetstid men även att klämdagar är lediga samt fler halvdagar än tidigare arbetsplats i samma bransch.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Hur lång erfarenhet har du?
Jag har samma titel och ungefär samma lön samt bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

3 år på företaget efter examen, har dock precis börjat jobba inom R&D efter att ha jobbat inom produktion tidigare.

Skrivet av Kardizz:

@voro12: Får man fråga vart ? Gör examensarbete inom integrerad produktutveckling i vår

Scania