Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

@Sebben89: Rent spontant skulle jag tacka nej till den lönen men ja till positionen beroende på ansvar och arbetstryck. Om du godtar det för att komma vidare snabbt så ska du göra upp om en villkorsstyrd lönestege, bundet till hur du utvecklas som chef och ledare, alternativt tidsbunden.

Som nickhe nämnde bör du sikta på över 50000kr för vad det innebär att vara platschef. Dock så beror det på vad du har för ansvar i den rollen. Olika på olika ställen, men från vad jag hört så är det svårare att förhandla om lön inom företaget. Det upplevde jag endast som visstidsanställd.

Jag har för tillfället 34000 som arbetsledare i Norrland, 4-6 års erfarenhet, beroende på hur man räknar. Åkte nyss och började vid ett projekt i stockholm, där jag får (läs har förhandlat) över 40000kr+resor+traktamente+boende. 25 år

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

35k + bonus på runt 40k/år. Utvecklingsingenjör inom fordonsindustrin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Drickz:

@Sebben89: Rent spontant skulle jag tacka nej till den lönen men ja till positionen beroende på ansvar och arbetstryck. Om du godtar det för att komma vidare snabbt så ska du göra upp om en villkorsstyrd lönestege, bundet till hur du utvecklas som chef och ledare, alternativt tidsbunden.

Som nickhe nämnde bör du sikta på över 50000kr för vad det innebär att vara platschef. Dock så beror det på vad du har för ansvar i den rollen. Olika på olika ställen, men från vad jag hört så är det svårare att förhandla om lön inom företaget. Det upplevde jag endast som visstidsanställd.

Jag har för tillfället 34000 som arbetsledare i Norrland, 4-6 års erfarenhet, beroende på hur man räknar. Åkte nyss och började vid ett projekt i stockholm, där jag får (läs har förhandlat) över 40000kr+resor+traktamente+boende. 25 år

Ja de känns lite för lite men samtidigt känner jag att det rent karriärsmässigt är helt rätt och få detta på cv't. Har redan några fina projekt på cv't så och få en Pc roll där kan nog gynna mig vid ett eventuellt företagsbyte. Känns som det är vid byte man kan få till en fin löneökning.
Är löneförhandling i mars igen och kommer gå hårdare då, finns alltid andra firmor som betalar mer men gillar företaget jag är på.

fujitsu u572

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Sebben89:

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

37 år, högskoleutbildning.
Arbetar sedan 2013 inom beläggning i Storstockholm på ett av de större byggföretagen i Sverige.

Arbetsledare 2013-2018
37 000 kr/mån innan byte av tjänst.
Övertidsersättning.
Upp till 15 % av årslön i bonus.
28 dagar semester.
Valfri telefon vid behov.
3 500 kr friskvård.

Platschef sedan okt. 2018
45 000 kr/mån.
Förtroendetid.
6 veckor semester.
3 500 kr friskvård.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av voro12:

Hur fungerar bonusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Redhawk:

37 år, högskoleutbildning.
Arbetar sedan 2013 inom beläggning i Storstockholm på ett av de större byggföretagen i Sverige.

Arbetsledare 2013-2018
37 000 kr/mån innan byte av tjänst.
Övertidsersättning.
28 dagar semester.
3 500 kr friskvård.

Platschef sedan okt. 2018
45 000 kr/mån.
Förtroendetid.
6 veckor semester.
3 500 kr friskvård.

Hur fungerar bonusen ?

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Webbutvecklare på ett mindre företag.
10 års erfarenhet och 1 års högskolestudier.

40 000 kr/mån
Flextider
Möjlighet att jobba hemma upp till fyra dagar i veckan
Stort inflytande över teknik- och miljöval

Lägre lön än de flesta andra i samma bransch, men som barn- och hundägare är flextiderna och möjligheten till hemjobb värt mer än några tusenlappar.

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur fungerar bonusen?

Den baseras på företagets resultat under året. X miljarder i vinst ger Y kronor i bonus till varje anställd. Samma bonus till alla oavsett tjänst eller prestation. Maxbeloppet man kan få är drygt 50k, tror det blir nåt sånt för 2019

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2011

Försvarsmakten
Tekniker flygunderhåll

35k/mån

7V betald semester

3 timmar betald friskvård/vecka som kan förläggas på valfri vald plats

2000:- som får disponeras vartannat år till träningskläder och skor

Flextid med max 40 timmars + och 10 timmar -

Övertid kan man lägga som komptid, då med 1,5ggr arbetad timma eller så ekonomisk ersättning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2002

IT infrastruktur (Linux/OpenShift/Unix/SAN/Övervakning/Backup + lite applikasjons drift.)

60 000 kr/mån
+17 500 kr var 6:e vecka (jour) + eventuell övertid utanför arbetstiden.
2% pension sparing av brutto utan jour.
7,75h dagars arbetstid på vintern/7h dagars arbetstid på sommarn (får betald lunch tid 30min alla dagar).
25 dagar semester.
Flextid
Kan jobba hemifrån när jag har lust förutom när jag har jour vecka.
1-2 konferans/kurs-resor varje år (Red Hat Summit/LISA etc..)
Laptop och telefon med abb.
Diverse labb hårdvara/cloud hemma efter behov.
Land: Norge

Kan säkert få mycket mer i brutto lön om jag byter jobb men trivs väldigt bra på platsen jag är nu med arbetskamrater och flexibiliteten när man har barn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av voro12:

Hur lång erfarenhet har du?
Jag har samma titel och ungefär samma lön samt bonus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2017

45k (+ÖT, Benify och företagsbonus mm). Civ ing med examen 2008, jobbar inom fordonsindustrin som verksamhetsutvecklare/projektledare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Mar 2011

@voro12: Får man fråga vart ? Gör examensarbete inom integrerad produktutveckling i vår

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Verkar som de går ut på att skryta hur mycket man tjänar, varenda inlägg är typ folk som har 40k + i månaden.

Då kontrar jag med arbetsfri sedan snart 2 år inkomst 10k i månaden, inga bekymmer, ledig jämt och kan göra de jag vill, tar de alla dagar i veckan istället för jobb och slit för 40k +.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige tror jag
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Guggen64:

Verkar som de går ut på att skryta hur mycket man tjänar, varenda inlägg är typ folk som har 40k + i månaden.

Då kontrar jag med arbetsfri sedan snart 2 år inkomst 10k i månaden, inga bekymmer, ledig jämt och kan göra de jag vill, tar de alla dagar i veckan istället för jobb och slit för 40k +.

Arbetsfri? Vart kommer pengarna ifrån?

The what what in the what now?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av BananaFace:

Arbetsfri? Vart kommer pengarna ifrån?

Levt på avgångs vederlag och sparade pengar, ska snart börja jobba igen, blir väl ca 5 år sedan blir de pension.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

20500 brutto på heltid, Attendo Care. Tar hand om människor som varje stund behöver stöd för att överleva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Puoti Pelkonen:

20500 brutto på heltid, Attendo Care. Tar hand om människor som varje stund behöver stöd för att överleva.

Ett riktigt jobb som är vettigt och de är du som borde ha 40k i månaden, lönerna i Sverige är snedvridna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Guggen64:

Ett riktigt jobb som är vettigt och de är du som borde ha 40k i månaden, lönerna i Sverige är snedvridna.

Moraliskt håller jag med dig. Men samtidigt är det tillgång och efterfrågan som gäller även på arbetsmarknaden. Du har rätt i att lönerna är snedvridna i Sverige. Men i precis motsatt riktning mot vad du tror. Det är mycket större skillnad i lön mellan högskoleyrken och yrken utan krav på högskoleutbildning i många andra i-länder. Sverige är närmast unikt i att löneskillnaden är så låg mellan kvalificerade och okvalificerade yrken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Tycker alla inom omsorg och vård yrken ska ha ordentligt betalt, de är slitsamma jobb, alla dom som har hög inkomst sliter inte speciellt mycket i sitt jobb och dom kan hålla på att jobba hur länge dom vill i princip, min far är arkitekt och håller på ännu och han har fyllt 85 år, skulle vilja se någon inom vården som jobbar efter 50 och de är just därför dom borde ha bra betalt eftersom dom inte kommer orka med jobbet till pension.

Och så är de väl allmänt i Sverige, dom som är mest sjuka och som har utslitna kroppar har nästan alltid kass lön, borde vara tvärtom egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Nils-Göte:

Moraliskt håller jag med dig. Men samtidigt är det tillgång och efterfrågan som gäller även på arbetsmarknaden. Du har rätt i att lönerna är snedvridna i Sverige. Men i precis motsatt riktning mot vad du tror. Det är mycket större skillnad i lön mellan högskoleyrken och yrken utan krav på högskoleutbildning i många andra i-länder. Sverige är närmast unikt i att löneskillnaden är så låg mellan kvalificerade och okvalificerade yrken.

Det är ju dock en fullständigt vansinnig idé att betrakta "enklare" vårdyrken som okvalificerade. Något som verkar väldigt vanligt inom tex hemtjänsten.

Vad som då sker är ju att man kontinuerligt sänker kvalitén eftersom "kunderna" klagar för döva öron om de överhuvudtaget är förmögna att klaga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Skrivet av Guggen64:

Jag håller med. Finns ett antal yrken som känns väldigt underbetalda. Jag blir irriterad när jag hör hur lite folk inom ex. vården, barnomsorgen och skolan tjänar. Jag har en civing-examen och visst är jag trött i huvudet efter en arbetsdag men det är nog de som jobbar inom tidigare nämnda yrken också (alt. även kroppsligt också).

Vad ett kvalifierat yrke är beror på hur man definierar det. Som exempel är jag föräldraledig nu med två småbarn och det "sliter" minst lika mycket på mitt psyke att hantera en trotsig 4-årin (+ en 1-åring som klättrar på allt samt sköta marktjänsten) som att jobba. Å andra sidan är det ju också härligt att spendera tid med sina barn också men allt är knappast bara en dans på rosor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Guggen64:

Å andra sidan heter tråden ” Vad har ni i lön?”.
Så man behöver kanske inte reta sig på att folk ”skryter” över sina löner här
Du däremot skriver här utan att ens ha lön utan har bidrag eller försäkring. Samt verkar ha någon form av komplex över det.

On topic så bytte jag precis jobb. Fick 45k + bil och det vanliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

50-60.000

Jobbar varannan vecka bara

12 veckors semester/år

Lokförare

Världsklass

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av ZyntaX:

On topic så bytte jag precis jobb. Fick 45k + bil och det vanliga.

Denna information är rätt orelevant om du inte säger vad du fått jobb som.

Skrivet av Woundsinmysalt:

50-60.000

Jobbar varannan vecka bara

12 veckors semester/år

Lokförare

Världsklass

Hur långa är veckorna som du jobbar?
Hur ser det ut, är du borta hemifrån helt och hållet under en vecka för att sedan vara hemma ledig en vecka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

@Woundsinmysalt: Så du jobbar 14 veckor per år? Det vore inte illa.

Gillar den sparsamma kommentaren "Världsklass" Fast vad innebär det rent konkret?

@Guggen64: Jag håller med om att folk inom vården etc är underbetalda, men den större sanningen är väl att Sverige har väldigt låga löner över lag. Sen har Sverige även som andra redan nämnt en väldigt platt lönefördelning jämfört med andra länder. Det tjänar då väldigt lite till at peka finger åt de som satsat tid, energi, och även pengar, på att utbilda sig och bli unikt kvalificerad till något särskilt jobb. Resten är bara marknadsekonomi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av huttala:

Hur långa är veckorna som du jobbar?
Hur ser det ut, är du borta hemifrån helt och hållet under en vecka för att sedan vara hemma ledig en vecka?

70h ungefär. Sover både på hotell och hemma, blandad kompott där.

Skrivet av gibbon_:

@Woundsinmysalt: Så du jobbar 14 veckor per år? Det vore inte illa.

Gillar den sparsamma kommentaren "Världsklass" Fast vad innebär det rent konkret?

22 veckor jobb/år blir det. 4 veckors semester har jag. Det "blir" 12 eftersom när jag tar en veckas semester så blir det 3 veckor p.g.a. att jag är ledig varannan vecka.

Per årsbasis: 12 (4x3) veckors semester, 22 veckors jobb och 18 veckor ledigt.

Rent konkret är detta världsklass för 44 veckors utbildning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

@Woundsinmysalt: Ah, jag håller inte med om matematiken men jag förstår vad du menar. Tack för förklaringen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av gibbon_:

@Woundsinmysalt: Ah, jag håller inte med om matematiken men jag förstår vad du menar. Tack för förklaringen!

Dissar du min matematik? 😂😂

Semester