Permalänk
Medlem

Dator startar men får ingen bild

Tjenare, beställde hem nya delar för ett litet tag sen, köpte allt nytt förutom grafikkort då jag redan hade ett 1080

Satt och byggde ihop allt ikväll och nu när jag ska starta den så går inte grafikkortsfläktarna igång och det kommer inte upp någon bild. Någon som har någon aning vad det kan bero på och vad jag kan göra för att felsöka?

Permalänk
Medlem

Inte glömt att koppla i 8pin/6pin kabeln från nätagget? Startar den normalt utan kortet?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Näe den är inkopplad, inte testat starta den utan kortet men testade köra en hdmi sladd från moderkortet in till skärmen och fick ingen bild då heller. Kan tillägga att grafikkortet fungerade i min gamla dator 10 minuter tidigare så borde inte vara något fel på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackzl:

Näe den är inkopplad, inte testat starta den utan kortet men testade köra en hdmi sladd från moderkortet in till skärmen och fick ingen bild då heller. Kan tillägga att grafikkortet fungerade i min gamla dator 10 minuter tidigare så borde inte vara något fel på det

Skickades från m.sweclockers.com

Då verkar det luta mer åt RAM eller CPU. Prova ta ur en sticka i taget och försök boota.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk

Det blir till att felsöka lite.
Kolla först om skärmen fungerar i något annat sammanhang. Det kan vara så enkelt som glapp i någon kontakt efter att du flyttat runt lite.

Men datorn verkar bete sig normalt annars? Den håller inte på att starta om flera gånger?
Vad har du för CPU? Om din CPU inte har integrerad grafik så går det inte med moderkortets hdmi-ingång heller. Om din CPU har integrerad grafik, koppla loss grafikkortet så du helt kan stryka den variabeln ett tag och koppla in skärmen via moderkortet igen och se till att inget glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det blir till att felsöka lite.
Kolla först om skärmen fungerar i något annat sammanhang. Det kan vara så enkelt som glapp i någon kontakt efter att du flyttat runt lite.

Men datorn verkar bete sig normalt annars? Den håller inte på att starta om flera gånger?
Vad har du för CPU? Om din CPU inte har integrerad grafik så går det inte med moderkortets hdmi-ingång heller. Om din CPU har integrerad grafik, koppla loss grafikkortet så du helt kan stryka den variabeln ett tag och koppla in skärmen via moderkortet igen och se till att inget glappar.

https://imgur.com/gallery/CNuYWWV
Här är alla nya delar
Kan det vara att jag inte har ström till något? Kopplade in strömsladdar till moderkortet, cpun och grafikkortet. Är det något mer som behövs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja 9700k har förstås en inbyggd grafikkrets, så du borde få bild via moderkortets utgång. Har du en äldre lagringsenhet med något OS på? Isf behöver den/de också ström. Men du borde oavsett kunna komma in i BIOS. När du bootar upp, testa att hålla in Delete-knappen, det brukar vara det eller F2 som öppnar UEFI BIOS. Men även om du inte skulle göra det borde du hinna se en bild på skärmen innan du bootar upp ditt OS/din installationsenhet, så det är nog något annat som är knas. Har du satt RAM i varsin minneskanal? Med fyra DIMM-slots ska du sätta dina två stickor med ett mellanrum mellan, dvs antingen slot 1&3 eller 2&4. Min sambos dator vägrade boota när de satt i samma minneskanal.
Se också till att när du sätter i RAM-stickorna att de klickar på plats, så de där plastlåshakarna åker upp av sig själv, så hakarna nästan är helt på plats innan du drar upp dem sista biten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackzl:

Näe den är inkopplad, inte testat starta den utan kortet men testade köra en hdmi sladd från moderkortet in till skärmen och fick ingen bild då heller. Kan tillägga att grafikkortet fungerade i min gamla dator 10 minuter tidigare så borde inte vara något fel på det

Skickades från m.sweclockers.com

När man kopplar skärmen till moderkortet så måste man ofta ta bort grafikkortet HELT för att få bild. Bios bruka vara inställd så.

Ta bort mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, alla diskar, DVD, kablar till diskar/DVD mm som inte behövs för att få bild för dom och porten den kopplats till är kända för att kunna orsaka startfel, ingen bild, död dator mm. Också lättare att hitta fel med färre saker inblandade.