Permalänk

Jobb utan förskottssemester

Jag har jobbat på ett antal olika företag, och har aldrig haft något problem att ta ut semester. Men det företag jag jobbar på nu har inte förskottssemester.

Eftersom man utan förskottssemester bara får betald semester året -efter- man tjänat in semestern, betyder inte det att jag inte får någon betald semester alls första året? Med 25 dagar semester så innebär det ju att jag i princip förlorar en hel månadslön på det här, och... det känns ju galet. Det innebär också att om man byter jobb varje år, och alltid byter jobb till jobb utan förskottsemester, så får jag aldrig någonsin mer betald semester?! Det känns rätt absurt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du får ju ut semesterersättningen när du slutar i såfall om du byter jobb varje år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Har alltid fått jobba in min semester första året för att ta ut den nästa året. De är ju som man jobbar in sin lön första mpnden och får den utbetald nästa månad. Inga konstigheter alls.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Så funkar det väl på alla jobb vad jag vet? Man måste jobba ihop semestern, annars får man ta den obetald först. Har man betald semester man inte tagit ut när man slutar får man den i pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Förskottssemester är ju en förmån för de anställda som företag helt frivilligt får välja om de vill använda sig av eller inte. Nackdelen med förskottssemester är att om du slutar inom 5 år så får du betala tillbaka pengarna för de dagar du nyttjat. Efter 5 år förfaller "skulden" till företaget och då kan man enkelt säga att du fått en månadslön. Men för att följa ditt resonemang så blir du av med sista lönen om du byter arbetsgivare varje år om de alla tillämpar förskottssemester. Således går du då 2 månader utan lön. Man kan inte alltid äta kakan och tro att det finns en ny i burken dagen efter 😀.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Defender:

Du får ju ut semesterersättningen när du slutar i såfall om du byter jobb varje år.

Okej, det låter rimligt, så om jag tar obetald semester och sen avslutar efter ett helt arbetat semesterår får jag tillbaka pengar som motsvarar det jag inte fick ut i lön under året, dvs. samma mängd pengar men senare.

Men jag kan inte ta ut obetald semester "som om det vore betald semester" mer än 5 dagar, eftersom bara 5 dagar går att flytta över till nästa år? Givet att jag inte totalt sett vill ta mer semester än de 25 betalda dagar min arbetsgivare ger mig.

Skrivet av Ikariwarrior:

Förskottssemester är ju en förmån för de anställda som företag helt frivilligt får välja om de vill använda sig av eller inte.

Det vet jag. Alla tidigare jobb jag har haft har dock haft det. Tycker det känns udda - många ställen stänger ju helt ner under några veckor på sommaren och under julen, så det kan väl knappast vara normalt att inte ha förskottssemester - även om det såklart är fördelaktigt för arbetsgivaren (som kan vänta med att betala ut semesterlön).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är förskotts- eller släpande semester så har du alltid minst 25 dagars semesterrätt. Byter du jobb innan du har tagit ut din semester ä, så får du dina redan intjänade dagar utbetalade. Förutsatt att du inte börjar samma vecka som du har tänkt ha semester så kommer du hinna tjäna ihop några betalda dagar beroende på hur länge du har jobbat innan det är dags för semester. Har du 25 betalda semesterdagar per år så jobbar du ihop ungefär 2 st betalda dagar per arbetad månad.

Olika företag gör på olika sätt helt enkelt.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Okej, det låter rimligt, så om jag tar obetald semester och sen avslutar efter ett helt arbetat semesterår får jag tillbaka pengar som motsvarar det jag inte fick ut i lön under året, dvs. samma mängd pengar men senare.

Men jag kan inte ta ut obetald semester "som om det vore betald semester" mer än 5 dagar, eftersom bara 5 dagar går att flytta över till nästa år? Givet att jag inte totalt sett vill ta mer semester än de 25 betalda dagar min arbetsgivare ger mig.

Du får två semesterdagar per månad (25dagar/år). Sen om du slutar får du ut dom i pengar. Semesterlönen är ca månadslönen +13 % beroende på var/hur man jobbar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Dock har du väl rätt att ta ut 20 dagar semester per år? Visserligen obetald, men ändå..

Edit: var visst 25 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock har du väl rätt att ta ut 20 dagar semester per år? Visserligen obetald, men ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

25 dagar är det tror jag.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft "förskottssemester" ska dem betala dig gratis då för att få vara ledig? Annars när du slutar så måste du ju betala tillbaka för den semestern du haft isåfall?

Jag har alltid haft som så att jag jobbar tex januari, får ut januarilönen 25 februari. När man jobbat ett helt år (på min firma är det april - april) så får man ta ut full semester, som du då har jobbat in under de föregående 12 månaderna. Om man börjar jobba i typ Januari på min firma så hinner man få in betalda semester dagar under Jan- April alltså får man typ 8 betalade semesterdagar att ta ut under den sommaren.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Aldrig haft "förskottssemester" ska dem betala dig gratis då för att få vara ledig? Annars när du slutar så måste du ju betala tillbaka för den semestern du haft isåfall?

Med förskottssemester kan man börja jobba tidigt på året, ta ut 25 dagar betald semester, sluta samma tid som man började året efter och då behöver du inte betala tillbaka något (och du får inte heller ut något). Eller ja, givet att du tajmar med semesteråret.

Skrivet av Extremaz:

Om man börjar jobba i typ Januari på min firma så hinner man få in betalda semester dagar under Jan- April alltså får man typ 8 betalade semesterdagar att ta ut under den sommaren.

Då har du fått förskottssemester - du får inte ta ut betald semester fören året -efter-. Dvs. även om du har jobbat jan-april så får du inte nyttja dessa dagar fören nästa år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Då har du fått förskottssemester - du får inte ta ut betald semester fören året -efter-. Dvs. även om du har jobbat jan-april så får du inte nyttja dessa dagar fören nästa år.

Ne för vi har inte Januari - Januari vi har April - April, så det du tjänar in tills April är den semestern du får ta ut (stor rikstäckande firma) hos oss iallafall. Så i Maj är det "nytt år" för oss. Vet inte varför det är såhär eller vad det ens gör för skillnad, känns som det hade varit lättare att bara ha det årsvis alltså Jan- Jan typ.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Ne för vi har inte Januari - Januari vi har April - April, så det du tjänar in tills April är den semestern du får ta ut (stor rikstäckande firma) hos oss iallafall. Så i Maj är det "nytt år" för oss. Vet inte varför det är såhär eller vad det ens gör för skillnad, känns som det hade varit lättare att bara ha det årsvis alltså Jan- Jan typ.

April-April är det enligt semesterlagen. Om du får börja ta ut semester du tjänat in under året under samma år så har du en form av förskottssemester. Jag har det inte, och kan därför inte ta ut en enda dag betald semester innan april 2020.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

April-April är det enligt semesterlagen. Om du får börja ta ut semester du tjänat in under året under samma år så har du en form av förskottssemester. Jag har det inte, och kan därför inte ta ut en enda dag betald semester innan april 2020.

Nej du kan inte ta ut några betalda semesterdagar innan April 2020 om du börjat jobbet mellan April 2019 och April 2020. Eftersom perioden du tjänar in dagar till är April 2020 till April 2021.

Det är inte förskottssemster utan det är hur systemet fungerar.

Man tjänar in sina betalda semesterdagar inom en 12 månadersperiod (i ditt fall from första dagen i April tom sista dagen i Mars).

Tar man inte ut alla sina semesterdagar när man säger upp sig så blir dom utbetalda i en klumpsumma. Om man missköter sig under uppsägningsperioden kan arbetsgivaren välja att låta dina betalda semesterdagar+komp+flex brinna inne (ja det är lagligt att göra så av arbetsgivaren OM arbetaren misskött sig).

Byter du jobb förlorar du alla betalda dagar och du får det i pengar istället, förutsatt att både du och arbetsgivaren sköter sig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Nej du kan inte ta ut några betalda semesterdagar innan April 2020 om du börjat jobbet mellan April 2019 och April 2020. Eftersom perioden du tjänar in dagar till är April 2020 till April 2021.

Det är inte förskottssemster utan det är hur systemet fungerar.

Man tjänar in sina betalda semesterdagar inom en 12 månadersperiod (i ditt fall from första dagen i April tom sista dagen i Mars).

Tar man inte ut alla sina semesterdagar när man säger upp sig så blir dom utbetalda i en klumpsumma. Om man missköter sig under uppsägningsperioden kan arbetsgivaren välja att låta dina betalda semesterdagar+komp+flex brinna inne (ja det är lagligt att göra så av arbetsgivaren OM arbetaren misskött sig).

Byter du jobb förlorar du alla betalda dagar och du får det i pengar istället, förutsatt att både du och arbetsgivaren sköter sig.

Korrekt! Kan dock vara värt att nämna att på de flesta företag kan man faktiskt ansöka om att få ut sin semester i förskott, även om det är april-april. Sen om man får det godkänt är en annan sak.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

April-April är det enligt semesterlagen. Om du får börja ta ut semester du tjänat in under året under samma år så har du en form av förskottssemester. Jag har det inte, och kan därför inte ta ut en enda dag betald semester innan april 2020.

Sammanfallande semesterår är ganska vanligt, dvs man har avtalat bort semesterlagens intjänande- och uttagsår (dvs man tjänar in semesterdagarna år 1 och får ta ut dem år 2) mot att man kan ta ut semesterdagarna samma år som man tjänar in dem. Det kan väl ses som en typ av förskottssemester men du behöver inte ansöka om den utan det gäller för alla.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du får ju ut semesterersättningen när du slutar i såfall om du byter jobb varje år.

Precis, då är det bara lägga undan de stålarna (från förra arbetet) till semestertiden för nya jobbet och ta ut sin lagstadgade semester där och då, leva på de sparade pengarna

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K