Permalänk
Medlem

vi har weller på jobbet och dom gör sitt jobb år efter år, så kommer man över en begagnad eller billig weller så tveka inte..

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då det handlar om lödning (vet inte var jag ska lägga den annars)
Jag hade en Weller WECP-20 innan som jag trodde det var fel på och köpte en ny lödstation Dibotech och det är samma sak där, tennet smälter INTE!!!

Hur hög temp ska jag ha för att tennet på moderkortet ska smälta? är det nåt special tenn dom använder för att det inte ska smälta så lätt? Ska byta ut en kontakt som inte går att använda längre

Känner mig som en noob när det gäller lödning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Lånar tråden då det handlar om lödning (vet inte var jag ska lägga den annars)
Jag hade en Weller WECP-20 innan som jag trodde det var fel på och köpte en ny lödstation Dibotech och det är samma sak där, tennet smälter INTE!!!

Hur hög temp ska jag ha för att tennet på moderkortet ska smälta? är det nåt special tenn dom använder för att det inte ska smälta så lätt? Ska byta ut en kontakt som inte går att använda längre

Känner mig som en noob när det gäller lödning

Det låter mycket underligt om inte spetsen i sig blir tillräckligt varm men det kanske är enormt mycket att värma så att värmen leds iväg utan att meterialet i sig blir varmt pga att du har en för liten lödstation ?
Kontakter kan kräva ganska mycket effekt och tempkontroll för att hålla styr på temperaturen och ibland så går de inte att löda alls med vanliga spetsar för att värmen leds bort så snabbt att man aldrig får upp tempen i lödstället.
Moderkort brukar ju ha många lager med koppar för jordplan och värmespridning så de kan vara besvärliga och kräva andra verktyg som värmer en större yta.

Det kan också vara så att du kan klippa loss kontakten och sedan rensa resterna bit för bit för att slippa värma allt på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mycket underligt om inte spetsen i sig blir tillräckligt varm men det kanske är enormt mycket att värma så att värmen leds iväg utan att meterialet i sig blir varmt pga att du har en för liten lödstation ?
Kontakter kan kräva ganska mycket effekt och tempkontroll för att hålla styr på temperaturen och ibland så går de inte att löda alls med vanliga spetsar för att värmen leds bort så snabbt att man aldrig får upp tempen i lödstället.
Moderkort brukar ju ha många lager med koppar för jordplan och värmespridning så de kan vara besvärliga och kräva andra verktyg som värmer en större yta.

Det kan också vara så att du kan klippa loss kontakten och sedan rensa resterna bit för bit för att slippa värma allt på en gång.

Jag läste att tenn som innehåller bly kräver högre temp för att smälta. Kan det vara bly i tennet på mitt moderkort trots att det ska vara förbjudet. Jag kör med väldigt smal spets också. Kanske kan vara en orsak?

Båda lödstationerna jag kör med har ju fått bra kritik av andra som köpt samma som mig
Ska testa min vanliga lödkolv och se om det händer nåt

Edit:
Testade Weller stationen och drog upp den på 480 c (max temp) då smälte tennet men det tog lång stund innan det hände nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag läste att tenn som innehåller bly kräver högre temp för att smälta. Kan det vara bly i tennet på mitt moderkort trots att det ska vara förbjudet. Jag kör med väldigt smal spets också. Kanske kan vara en orsak?

Båda lödstationerna jag kör med har ju fått bra kritik av andra som köpt samma som mig
Ska testa min vanliga lödkolv och se om det händer nåt

Kan även vara kontaktytan mellan tennet och spetsen som är liten så det tar länge att överföra värmen så det smälter. Testa smälta lite lödtenn på spetsen först så ytan mot lödningen på kortet blir större och se om det smälter. Se även till så spetsen är ren och fin till att börja med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag läste att tenn som innehåller bly kräver högre temp för att smälta. Kan det vara bly i tennet på mitt moderkort trots att det ska vara förbjudet. Jag kör med väldigt smal spets också. Kanske kan vara en orsak?

Båda lödstationerna jag kör med har ju fått bra kritik av andra som köpt samma som mig
Ska testa min vanliga lödkolv och se om det händer nåt

Lödstationen i sig lär ju klara 100-200 grader med än vad någon vanlig lödtennslegering kräver för att smälta men en tunn spets är troligen katastof om du ska värma en kontakt på ett moderkort, du behöver den största spets som kommer åt för att kunna överföra tillräckligt med värme snabbt nog.

Blyfria legeringar är nog normalt det som kräver högre temp men lödstationen klarar väl uppåt 450- 500 C om du vill och det bör räcka med god marginal bara spetsen är stor nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag läste att tenn som innehåller bly kräver högre temp för att smälta. Kan det vara bly i tennet på mitt moderkort trots att det ska vara förbjudet. Jag kör med väldigt smal spets också. Kanske kan vara en orsak?

Båda lödstationerna jag kör med har ju fått bra kritik av andra som köpt samma som mig
Ska testa min vanliga lödkolv och se om det händer nåt

Edit:
Testade Weller stationen och drog upp den på 480 c (max temp) då smälte tennet men det tog lång stund innan det hände nåt

Ibland kan det hjälpa med flussmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Ibland kan det hjälpa med flussmedel.

Ok, sånt har jag inte hemma. Men tack för tipset

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är som @mrqaffe säger att blyfritt har så gott som alltid högre smälttemperatur än lödtenn som innehåller bly.

Det man kan göra för att öka värmeöverföringen från spetsen till pad'en är att lägga på lödtenn på spetsen (och paden). Tennet hjälper då till att sprida värmen över en större yta. Man får sen plocka bort överflödet med lödfläta eller liknande, men tricket underlättar vid avlödning om man har "svårt att få ner tillräckligt med effekt".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera ersa i-con nano för den som letar en bra lödstation, är nog inte mycket som kommer i närheten av den för de pengarna.

Berättade högre upp hur jag hade problem med modellen grövre kablar vilken är en barnlek för min nya station plus att pennan är det smidigaste jag har använt och det finns ett stort utbud med spetsar för skapliga priser.

Skickades från m.sweclockers.com