Forumdelen sponsras av

Vad för 1ms(GTG) skärm ska man köpa?(för fightingspel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Vad för 1ms(GTG) skärm ska man köpa?(för fightingspel)

Det finns så många 1ms skärmar på marknaden men jag har svårt att bestämma mig för vilken. Fightingspel är den absoluta prioritet för mig och då är det en TN panel som gäller.
Jag har för närvarande en IPS skärm som jag har haft sen två år tillbaka och enligt AMDs prestandaövervakningsprogram har den 16.67ms inputlag vilket är ju ganska mycket mer än 1ms

Vilken skulle ni rekommendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Sep 2012

@Swedman18: Kan du ge mer information på skärmen. Jag kan bara ge dig rådet att stanna på ips. för du kommer inte gilla TN när dom har så extremt dåliga färger mot ips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du verkar blanda ihop responstid med input lag, 1 ms GTG säger egentligen väldigt lite om hur en viss skärm faktiskt upplevs. Det vore nog nyttigt för dig att läsa igenom avsnitten om responstid samt eftersläp i Sweclockers guide till bildskärmar, så kanske du får en bättre uppfattning om vad det är du letar efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

16,67ms är ju frametime för en 60Hz-skärm och således det absolut minsta man kan få på en sådan skärm som maximalt "input lag".

Vet inte vad AMDs prestandaövervakningsprogram är och vad det mäter men låter som någon gimmick för mig.

Fokusera inte på responstiden (ms) utan köp en skärm med högre frekvens (144Hz, 165Hz eller 240Hz) om spelen du kör stödjer det.

Skickades från m.sweclockers.com

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Axel95:

@Swedman18: Kan du ge mer information på skärmen. Jag kan bara ge dig rådet att stanna på ips. för du kommer inte gilla TN när dom har så extremt dåliga färger mot ips

Acer XF270HUA. Ja det bästa vore ju väl att inte behöva köpa en ny skärm alls så på så sätt är jag väldigt nöjd med den, men det vore synd att missa frames på grund av skärmen.

Skrivet av perost:

Du verkar blanda ihop responstid med input lag, 1 ms GTG säger egentligen väldigt lite om hur en viss skärm faktiskt upplevs. Det vore nog nyttigt för dig att läsa igenom avsnitten om responstid samt eftersläp i Sweclockers guide till bildskärmar, så kanske du får en bättre uppfattning om vad det är du letar efter.

Skrivet av olga32:

16,67ms är ju frametime för en 60Hz-skärm och således det absolut minsta man kan få på en sådan skärm som maximalt "input lag".

Vet inte vad AMDs prestandaövervakningsprogram är och vad det mäter men låter som någon gimmick för mig.

Fokusera inte på responstiden (ms) utan köp en skärm med högre frekvens (144Hz, 165Hz eller 240Hz) om spelen du kör stödjer det.

Okej då kanske jag slipper köpa en ny skärm:) tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Swedman18:

Okej då kanske jag slipper köpa en ny skärm:) tack för hjälpen.

Kolla bara så du kör den i 144Hz och inte 60Hz som testet du körde insinuerar.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Input lag/latens = tiden (i millisekunder) det tar från att signalen når skärmen till att den börjar en uppdatering. Alla spelskärmar jag kommit i kontakt med senaste åren och kan mäta på har en latens under 10 ms. Ofta mindre än så men jag väljer att avrunda till 10 ms pga av felmarginaler med kamerametoden.

Värt att tänka på vid reaktions- och koordinationskrävande spel likt snabba shooters har du med spelmotor, tangentbord och mus en betydligt högre latens än 10 ms. Detta testas mycket mer sällan och diskuteras alldeles för sällan. Jag gissar att majoriteten idag spelar med latenser på runt 70 till 150 millisekunder för övriga systemet. Sedan adderar spelskärmen mindre än 10 ms ovanpå detta.

1 ms (GtG) och MRPT etc. = påhittade/rövdragna specar som är tagna ur sitt sammanhang i syfte att sälja en produkt som "gaming". Säger ingenting om hur produkten beter sig utan handlar om vilken målgrupp man försöker sälja skärmen till.

Responstid (faktisk) = tiden i millisekunder det tar för kristallerna att övergå mellan två faser. Indikerar nivån av eftersläp.

Den faktiska responstiden varierar med frekvens, overdrive och inte minst själva transienten man mäter. Kräver rätt komplicerad utrustning för att mäta. Kolla till exempel testerna på https://www.tftcentral.co.uk/ Riktigt snabba spelskärmar håller sig inom 10 ms responstid oavsett definitionen på det man mäter responsen på. Andra skärmar likt VA-paneler kan vara mycket långsammare, uppemot 40 ms i vissa transienter.

16,67 ms är 1/60-dels sekund. En skärm som arbetar i 60 Hz behöver 16,67 ms på sig att rita upp skärmens innehåll. Skärmar uppdateras rad för rad uppifrån och ned. Så det som ligger i mitten på skärmen ritas upp efter 8 millisekunder och det i botten är då på 16:e millisekundrar. Detta hänger ihop med input lag. Mätningar av input lag varierar därför med var på skärmen man mäter.

Mäter jag toppen på en 60 Hz-skärm och får till exempel 4 ms, får jag ca 12 ms i mitten och ca 20 ms i botten. Då är input lag/latens egentligen under 4 ms. Men då man mäter från mitten som tumregel brukar man i tester skriva 12 ms. Ofta men inte alltid. Olika metoder ger då olika resultat.

Ifall jag kör 60 FPS till en skärm som kör panelen i 120 Hz (1/120 = 8,333 ms) inträffar något annat. Då får jag 4 ms i toppen, ca 8 ms i mitten och ca 12 ms i botten. Panelen ägnar sedan 8,33 ms till att repetera bilden.

Detta påverkar hur vi uppfattar bilden och därför kan 60 FPS på en 144 Hz-skärm (som då ofta kör panelen i 120 Hz) ge en annan upplevelse eftersom informationen som når ögat skiljer sig. Vi får en längre period av statisk bild vilket kan hjälpa med ett skarpare men även ryckigare intryck.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av olga32:

Detta är också lite fel i sig.
En 240hz TN, IPS, VA skiljer sig enormt. Där generellt TN -> IPS -> VA.