Permalänk
Avstängd

Benq vs LG samt lenovo nano-ips

Behöver några skärmar till ungar så har tittat olika alternativ.
Första valet var så klart Lenovo med LG panelen men när man ser att problem uppstått verkar LG egna vara ett säkrare kort (har villande order på dessa) men så har en Benq dykt i upp.

Bantade versioner finns av både Benq och LG med mindre finesser usb hubar mm och lägre pris som mer inriktade på gaming finns av dem båda men dessa tas inte in till vår marknad.
LG bantade lågpris version av LG 27GL850-B är LG 27GL83A-B https://www.youtube.com/watch?v=jTp1vEZW_2Y
och Benq EX2780Q är Pixio PX7 Prime
Benq har panel Innolux panel 165hz och uppgiven C/R contrast till 1000:1 vilken en tester mätts upp att hålla detta.

Lg verkar ha lite glädje siffror i sin marknadsföring dels C/R angiven till 1000:1 men uppmätt till 848 samt Response time 1ms G2G men uppmätt faktisk 4.9-5.0ms om man inte vill ha för mycket artefacts. källa: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm

Benq har angiven 5 ms G2G vilken den enl tester klara samt C/R 1000:1 och uppmätt till 1,091:1 samt sitt egna HDRi vilket enl youtube och tester ska fungera bra, HDR på LG verkar inte eln tester fungera så bra. Gällande budget varianten pix7 så nämns på ett forum att gsynk upp till 165hz fungerar.
källa: https://uk.pcmag.com/benq-ex2780q/123774/benq-ex2780q

Vad gör att skärmar med LG panelen verkar vara förstahandsvalet och Benq med Innolux inte ens nämns på sweclockers?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nikitalord: Specade millisekundtider är endast ett påhitt i syfte att tydliggöra att man riktar in sig till en målgrupp av spelare. Det finns ingen koppling till faktiskt prestanda där. Man måste gå på tester för att se hur det förhåller sig i verkligheten.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:
Exakt vad jag försökte få fram, i detta fall ser det ut som att vara en gimmick som följer med de tillverkare som använder LG panelen men detta är väl inget som Sweclockers medlemmar går på.

Benq utseende tilltalar mig lite mer neutralt vuxet, trots att tanken att det skulle vara skärmar till ungarna.

Har du någon erfarenhet av Benq alternativet eller de två budget varianterna av dito dvs LG 27GL83A-B vs Pixio PX7 Prime. Båda tycker jag borde få plats på Svenska marknaden alla behöver ju inte högtalare eller usb hubbar mm.

Vad finns som talar mot att avbeställa kampanjpris satta men försenade LG skärmar (nu leverans tidigast 27) och istället rikta in sig på något dyrare Benq som finns i lager 11/12?

Försökte få upp denna tråd tidigare men hann att bli avstängd just innan jag publicerade denna frågeställning så ev har forumet redan avhandlat varför Lg är att föredra framför Benq ursäktar i så fall detta och tråden kan förbise eller bara raderas.

Försökt hitta de mer utförliga testerna jag läst om Benq, men hittar dem inte just för tillfället, återkommer när googling hinns med, men minns jag rätt så efter kalibrering låg kontrasten inte mycket under specen till skillnad mot LG som visade mer negativt resultat.

Benq verkar inte i marknadsföringen nämna g-synk men enl tester ska det fungera fullt ut.
En framtida fördel verkar vara skärmens egna skalning av 4 k källa dvs i en framtid när allt körs på 4 k kan en avdankad då gammal benq fungera bra som extra monitor i 4 k uppsättning.

Har även sökt efter efter uppgifter på viewsonics kommande panel men ev kommer den ändå inte till vår marknad.

Är någon recension gällande Benq på väg eller på budget alternativen?

stavning syftning mm
Permalänk
Bildexpert 📺

@nikitalord: Har inte testat Benq-skärmen eller sett den. Men det är ganska mycket samma skrot och korn över de här produkterna. Det skiljer sig på detaljer och funktioner medan bildkvaliteten överlag är snarlik. Mycket av sådant som diskuteras runt blödningar och glow är som regel olika exemplarvariationer.

Permalänk
Medlem

En fråga bara.
Du skriver du ska ha de till ungarna, antar för spelande?

Varför då satsa på 1440p IPS skärmar till dom?

Om det är spel varför inte bara köra på TN, och 1080p.

Eller så tolkade jag "Behöver några skärmar till ungar så har tittat olika alternativ." helt fel och då är det bara o ignorera detta

Permalänk
Avstängd

@Nivity: Har köpt och sålt mycket begagnade skärmar genom åren så ungarna har fått tagit det dom gillat men du tolkar helt rätt det är skärmar till ungar, två minstingarna redan bortskämda med bättre bildkvalite kör sims/minecraft mm på äldre s-pva skärmar bl.a 275-t samsung. Min äldsta kodar-tjejen ByLo i England överlät sin tn 144 till grabben när hon fick 27" 165hz ips och var helt lyrisk över uppgraderingen , grabben som övertog detta är det nu som i första hand behöver skaffa en någorlunda framtidssäker skärm som fungerar för annat än bara snabba spel.

Lg verkade vara självklara valet till man förra veckan började kolla upp Benq alternativet kanske fler som gjort jämförelsen och haft funderingar kring valet?

En nackdel som framkommit är ej hissbart stand men vesa fäste finns och bra skärm fötter finns gratis, jag köpte tidigare in mycket beg skärmar till ett företag som använde endast panelen i produktionen så fötter och stativ med vesa fästen går till skrot, nämnt detta tidigare i forumet.

Permalänk
Avstängd

Ännu en kandidat som såg intressant ut: ViewSonic XG270QG
https://pcmonitors.info/reviews/viewsonic-xg270qg/

Permalänk
Medlem

Aoc 24g2u verkar ju vara rätt bra 1080 dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ripan_:

Aoc 24g2u verkar ju vara rätt bra 1080 dock

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken var ju större dvs 27" och 2k till åtminstone två av ungarna.

Troligen går Benq ner i pris när den släpps, vissa web sidor för svenska företags it-inköp specar priset ink moms redan nu 3 hundringar lägre än den billigaste privat näthandelsföretaget, brukar ju annars vara tvärtom i prissättningen. Ser man på priser utanför gränsen tex Holland mfl blir skillnaden just nu ca 1000:- billigare ink frakt moms mm.

Detta till skillnad mot LG som istället går upp pga av för hög efterfrågan.

Hoppas någon av de första som handlar kan ge något omdöme.