Får fryslagg i cirkus 1-2 sekunder då och då, Vad kan detta vara? Sjukt störande.

Permalänk
Medlem

Får fryslagg i cirkus 1-2 sekunder då och då, Vad kan detta vara? Sjukt störande.

Hej!

Har under en längre tid haft problem och stört mig på att min dator får nåt form av fryslagg som håller i runt 1-2 sekunder bara per gång, Kan hända när som helst kvittar vad jag gör om jag spelar spel eller bara flummar runt i windows. Fryslaggen dyker upp kanske mellan 1-5 gånger per dag.

Skulle hemskt gärna vilja ha hjälp att få detta utrett för det är extremt störande.

Min dator finns i min signatur. Den är helt omformaterad sen en vecka tillbaka så det hjälpte inte.. Datorn är också överklockad till 5Ghz men får även dessa fryslagg i Stock mode.

Vad kan man göra? Finns det något program man kan ha igång som kan få med detta lagget i någon logg eller liknande?

Tack på förhand och trevlig helg på er Sweclockare!
/Tobias

Permalänk
Vila i frid

Jag har på senare tid, cirka sedan ett år tillbaks, märkt att MicrosoftSecurityEssentials och WindowsDefender fullständigt haltar mina datorer i upp till 10 - 20 sekunder där Visual Studio 2015 är installerat. Inaktiverad realtids-skanning = inga problem längre. Go figure!

Permalänk
Medlem

när man drar igång debug i Visual Studio så hickar datorn till...kanske inte så konstigt då den krokar i en massa processer....

Man kör väl bara MSE eller Defender? Inte bägge?

För mig så funkar w10 inbyggda virusskydd perfekt

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Bump, har provat att mixtra med antivirus och haft det helt avstängt bland annat. Fryslagget dyker endå upp... Någon som har någon idé?

Extremt tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

SSD'n skulle kanske kunna vara en bov i dramat. Prova med en annan disk och installera windows där för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma sak. Mitt stannar till i kanske en halvsekund, knappt de, samt att de låter i lurarna som när man får blåruta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

SSD'n skulle kanske kunna vara en bov i dramat. Prova med en annan disk och installera windows där för att vara säker.

Också tänkt den tanken, men har tyvärr ingen annan hårddisk att prova med :/ Finns det möjligtvis något program man kan stressa hårddisken med för att kanske stressa fram felet isåfall?

Skrivet av Jaegrlicious:

Jag har precis samma sak. Mitt stannar till i kanske en halvsekund, knappt de, samt att de låter i lurarna som när man får blåruta.

Ja det är riktigt störande, jag får dock inget ljud som du verkar få utan bara frys i 1-2sec.

Permalänk
Medlem

Öppna Resursövervakaren? (Resource Monitor) , winkey+r (runbox) -> " resmon.exe "
Välj fliken Disk.
Ha programmet liggandes öppet i bakgrunden.
Växla över till Resursövervakaren? vid "fryslagg" och se om du har mycket aktivitet på ssd:n.
Du kan även se vilka processer som är aktivt använder ssd:n.

Permalänk
Medlem

@Toobbbbee:
Jag vet ärligt talat inte om det finns mjukvara som skulle identifiera det, men det kanske är värt 3-400 spänn att bara köpa en 120-240GB SSD för att utesluta. Man får ju typ samma peng om man säljer den sen, alternativt fular och returnerar till nätbutik.