Intel spelar redan fulare än jag hade känslan av

Permalänk
Medlem

Intel spelar redan fulare än jag hade känslan av

Även om man historiskt sett Intel spela fult och känt att möjligheten finns att de skulle börja igen nu så har iaf inte jag tyckt att det var så illa ännu.

Men med en sammanställning så ser man att det är bra mycket mer saker än jag trodde det var.
Och då tänker jag endast på de saker här som Intel är känt att vara kopplade till.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av inquam:

Även om man historiskt sett Intel spela fult och känt att möjligheten finns att de skulle börja igen nu så har iaf inte jag tyckt att det var så illa ännu.

Men med en sammanställning så ser man att det är bra mycket mer saker än jag trodde det var.
Och då tänker jag endast på de saker här som Intel är känt att vara kopplade till.

https://youtu.be/eINDw7zH5dk

Bör väl kanske ta AdoredTV med en nypa salt också.

Kan du inte berätta vad det är du reagerar på istället för att länka till en 30min+ video som jag inte tänker titta på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Just detta, trådstarten alltså, är varför jag äger en amd-rigg nu, och kommer fortsätta med det under överskådlig tid.

Intel är en chronycapitalist, monopolyseeking, anti-consumer behemoth. Jag kan tänka mig att köpa AMD även om de presterar sämre bara för det.

Med det sagt, ponera att AMD fortsätter kicka intels röv så att rollerna är ombytta om 5 år, och AMD sätter igång att bli anticonsumer, monopolyseeking, mutande Dell och HP osv.

Då köper jag intel igen, omedelbart.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

@inquam: Detta är varför jag aldrig skulle titta på benchmarking från en tillverkare, flera oberoende källor skall det vara innan jag lite på en enda siffra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Om du inte vill titta på videon så kan du ej heller vara med i diskussionen om videon eller hur?

TLDR: Videon går igenom flera tveksamheter med Intels sätt att testa deras processorer emot AMD och hur dom troligen bryter emot domstolsbeslut emot sig med deras sätt att publicera dessa tester.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@DavidtheDoom: Om du inte vill titta på videon så kan du ej heller vara med i diskussionen om videon eller hur?

TLDR: Videon går igenom flera tveksamheter med Intels sätt att testa deras processorer emot AMD och hur dom troligen bryter emot domstolsbeslut emot sig med deras sätt att publicera dessa tester.

AMD har väl gjort exakt samma sak med de två senaste lanseringarna eller minns jag fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tycker att man skall presentera mer i en trådstart än ett YT-klipp. Vad gäller saken?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: TLDR: Videon går igenom flera tveksamheter med Intels sätt att testa deras processorer emot AMD och hur dom troligen bryter emot domstolsbeslut emot sig med deras sätt att publicera dessa tester.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

AMD har väl gjort exakt samma sak med de två senaste lanseringarna eller minns jag fel?

Källa på det?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Coca: Du får vara lite mer specifik istället för att länka till någon skotte som sitter och hittar på saker och fått en following för att han hyper upp skit onödigt mycket.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Jag länkar?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@Valonen: TLDR: Videon går igenom flera tveksamheter med Intels sätt att testa deras processorer emot AMD och hur dom troligen bryter emot domstolsbeslut emot sig med deras sätt att publicera dessa tester.

Eh va? Svarade du rätt nu?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Källa på det?

Som sagt "Eller minns jag fel?".

Verkar inte hitta något så ser ut som jag mindes fel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Valonen: Ja, videon går igenom vad jag beskrev i korthet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

https://i.redd.it/9c5d219349j31.png

Denna är ifrån officiell AMD-video som lades upp på Youtube (5GHz). Men när det kom rapporter att det inte gick i 5Ghz togs videon bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://i.redd.it/9c5d219349j31.png

Denna är ifrån officiell AMD-video som lades upp på Youtube (5GHz). Men när det kom rapporter att det inte gick i 5Ghz togs videon bort.

Här är artikel om detta, https://wccftech.com/amd-advertises-ryzen-pro-capable-of-hitt...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Coca: Du får vara lite mer specifik istället för att länka till någon skotte som sitter och hittar på saker och fått en following för att han hyper upp skit onödigt mycket.

Han citerar dock källor där bland annat Intel själva är en av dem så svårt att bara vifta bort det som "hittar på".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://i.redd.it/9c5d219349j31.png

Denna är ifrån officiell AMD-video som lades upp på Youtube (5GHz). Men när det kom rapporter att det inte gick i 5Ghz togs videon bort.

Ja, den var vilseledande kan jag hålla med om. Även om nålen egentligen inte pekar oå 5GHz. Men sådan semantik skall man inte lämna till konsumenten. Därför jättebra att det belystes. Det blir dock snäppet mer träsk när man inte bara hypar sina egna produkter med fakta man kan ifrågasätta utan mer fokuserar på att gimpa eller attackera en konkurrens produkter.

Jag har ägt mycket Intel sedan slutet av 80-talet fram till idag. Jag har sett cyklerna förr när Intel blir pressade och beter sig rätt lågt. Och jag börjar känna igen tecknen måste jag säga.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Ibland har han källor, tänker inte titta på den en 30 minuters video då han hittat på mycket förut inför varje AMD release.
Du skojar väl också när du säger att nålen inte pekar på 5 Ghz i screenshotten som länkas? Det är direkt implied 5 Ghz.

@Coca: Du förväntar dig att folk ska lyssna noga i 30 minuter på en person som blivit ertappad med att ljuga rakt ut flera gånger och då folk påpekat det har han typ sagt fuck off jag har rätt, dom ändrade bara på allt jag sa men jag hade rätt.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Först och främst skall du gå tillbaka till början och inse att jag inte startade denna tråd. Det är ingen som tvingar dig att se den men jag såg den och det var intressant. Det är lite som att klaga på att du inte vill se ett avsnitt av en TV serie men du vill diskutera den ändå?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@inquam: Ibland har han källor, tänker inte titta på den en 30 minuters video då han hittat på mycket förut inför varje AMD release.
Du skojar väl också när du säger att nålen inte pekar på 5 Ghz i screenshotten som länkas? Det är direkt implied 5 Ghz.

@Coca: Du förväntar dig att folk ska lyssna noga i 30 minuter på en person som blivit ertappad med att ljuga rakt ut flera gånger och då folk påpekat det har han typ sagt fuck off jag har rätt, dom ändrade bara på allt jag sa men jag hade rätt.

Vad har du för källa på att han hittat på och inte fått information från källor som inte visat sig stämma?
De flesta källor vet inte allt om allt. De vet detaljer här och ni som kan påverkas av en massa variabler. När de inte gör det fram till release så säger man "wow, kolla hur tidigt de visste". När planer ändras eller källan kanske rent av missuppfattat något så säger man att de som refererar till källans information "hittar på"?

Denna video innehåller inget från källor om uppkommande releaser dock.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://i.redd.it/9c5d219349j31.png

Denna är ifrån officiell AMD-video som lades upp på Youtube (5GHz). Men när det kom rapporter att det inte gick i 5Ghz togs videon bort.

1. Detta är inte bilden som ges i videon. Pekaren är på ungefär samma ställe hela tiden, och själva intervallet börjar som en animation och går från 0 till 5Ghz. Pekaren landar under inget tillfälle på 5Ghz, utan en bit under det.

2. Efter kritik samma dag och fake news artiklar från wccftech, så tog de bort 5:an och laddade upp videon för att de inte ville vilseleda (och förmodligen var de rädda för att bli stämda, I guess? Inte för jag tror det hade lett någonstans alls då det är en fjärt i rymden). En omärkt axel kan vara vad som helst, så att gnälla om det när alla gör det ändå känns lite onödigt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Du skojar väl också när du säger att nålen inte pekar på 5 Ghz i screenshotten som länkas? Det är direkt implied 5 Ghz.

Det finns mycket lägre hängande frukt såsom PBO , Bulldozer , Primitive shaders till Vega? De första två handlar om semantik, sista om ett faktiskt fel. (Ni får gärna fylla i fler saker som hänt på senaste tiden. Har försökt hålla reda på alla saker som hänt, gäller Intel och NVIDIA med).

Intel har dock allra flest övertramp, by far. Jag hoppades på att allt skulle fixa sig efter Raja och Co. gick över då de verkade ha ändrat attityd. Men nej, tydligen inte.

Om det finns någon del att ta med sig från videon (som även går utmärkt att lyssna på i 2x hastighet, det är iallafall så jag gör för långsamma talare) så är det biten om disclaimers. Sammanfattat är det så att FTC säger:

I alla benchmarks som Intel visar i marknadsföringsmaterial (för mainstream), måste de ha en lång disclaimer.
OM denna disclaimer ej får plats, använd en kortare disclaimer.

Därefter visas att Intel klart och tydligt bryter mot uppgörelsen, texten får plats, men ändå används den kortare disclaimern. Även om man inte skulle säga "jag tror inte de slidsen finns!" , så kan en riktig slide visas här där de verkligen har plats (har illustrerat det här efter några sekunder i paint). Hur det egentligen ska se ut går att återse i tidigare slides från intel (se t.ex slide 5, 6 , 8 , 9).

Utöver det är Intels kompilator på tapeten igen, efter att det konstaterats att matlab kan få upp till 4,5x mer prestanda genom att säga åt intels kompilator att inte bry sig om vem som tillverka den.

Jag låter rätt så många "smågrejer" inte påverka mig från Intel, NVIDIA och AMD. Men i dessa fall är det så att det Intel gjort kan få rättsliga konsekvenser. Tänk att det ska vara så svårt för dessa att vara ärliga och laglydiga...

Permalänk
Medlem

Finns andra saker som det fortfarande (!) fulspelas med...

Precis som @Radolov skriver, den gamla go'a kompilatorn is back!

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/e4klj0/intel_is_still_s...

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/e24jqp/extremetech_how_...

I nuvarande läge ser jag definitivt varför Intel skulle kunna se detta gamla fulknep som en skänk från ovan.
Intel sätter nog sitt hopp till att folk skall glömma, gå vidare, inte känna till osv.

Det Intel ägnar sig åt nu är att nyttja sin extrema hög med pengar till att utöva legala undanmanövrar för att slippa spela ärligt om prestandan.
Mycket cherrypicking och annat. Helt och hållet marknadsföring med en liten twist.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.