Windows MediaCreationTool "förstörde" mitt USB-minne

Permalänk

Windows MediaCreationTool "förstörde" mitt USB-minne

Försökte skapa en boot-bar disk på ett USB-minne med hjälp av Windows MediaCreationTool. Nu är USB-minnet på 64 mb, trots att det egentligen på 16GB, och jag kan inte formatera det eller komma åt det på något sätt.

Har även försökt rensa och skapa en partition via kommandoprompten, men får bara meddelande att
"No usable free extent could be found. It may be that there is insufficient
free space to create a partition at the specified size and offset......"

Någon som stött på detta?

Permalänk
Medlem

Om du har en Linux-dator skulle du kunna testa att manipulera det där. Om inte det heller går så är det nog rökt.
Flashminnen som USB-minnen är varar inte för evigt.

Permalänk
Medlem

@gunnargren: Har du provat att använda diskpart? Det brukar ordna det mesta.

Permalänk
Medlem

Det har hänt mej ofta, men jag brukar lösa det med Gparted på en annan sticka.
(SE BARA TILL ATT INTE FÖRVÄXLA VILKEN DU FORMATERAR)

Lycka till

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@gunnargren: Har du provat att använda diskpart? Det brukar ordna det mesta.

Det var det jag testade när jag fick "No usable free extent could be found. It may be that there is insufficient
free space to create a partition......"

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Det har hänt mej ofta, men jag brukar lösa det med Gparted på en annan sticka.
(SE BARA TILL ATT INTE FÖRVÄXLA VILKEN DU FORMATERAR)

Lycka till

Det var sista stickan jag hade hemma, och min stationära dator vägrar starta efter en windows-update som sket sig så det var därför jag försökte skapa en sticka med Win10.

Går bra nu...

Permalänk
Medlem

Precis.
Använd Windows egna verktyg för att fixa, går galant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Precis.
Använd Windows egna verktyg för att fixa, går galant.

Det var det första jag testade, men den säger att det är ett 64 MB-minne fast det egentligen är på 16 GB och kunde inte formatera eller göra något där heller.

Permalänk
Medlem

Testa Bootice, jag använder det när jag får problem med USB,
En liten guide: https://www.thewindowsclub.com/bootice-fix-incorrect-storage-...

Permalänk
Medlem

@gunnargren:

Testade du detta i diskpart?
Dubbelkolla att du väljer rätt USB minne, innan du kör detta!

In Windows, we'll use diskpart, a command line utility tool that comes pre-installed in all modern Windows versions.

Open cmd.exe from either the list of all installed applications, or from the "Run..." dialog usually accessible by pressing Ctrl+X.

Type diskpart.exe and press "Enter". You'll be asked to provide administrator permissions, and a new prompt window will appear. The following commands should be run in the new window.

Run list disk to list the available drives. Take note of the number id that identifies the drive you want to clean.

Run select disk N, where N corresponds to the id from the previous step.

Run clean. This command will completely clean your drive by erasing any existent filesystem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Det var det första jag testade, men den säger att det är ett 64 MB-minne fast det egentligen är på 16 GB och kunde inte formatera eller göra något där heller.

Ta bort alla partitioner och volymer och börja om, skapa på nytt.
Inte bara formatera, då händer inte mycket.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

SD Formatter har räddat några gånger för mig.
https://www.pendrivelinux.com/restoring-your-usb-key-partitio...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av maweric:

Ta bort alla partitioner och volymer och börja om, skapa på nytt.
Inte bara formatera, då händer inte mycket.

Kan inte ens ta bort den enda partition som finns, den på 64mb, finns inget annat.

Permalänk
Medlem

Lägger ett ord för SD Formatter som redan länkats om du inte redan testat den.
Har hjälp mig i situationer där tidigare lösningar inte funkat - så SD Formatter är min go-to-guy numera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Det är icke förstört! Men Windows ser bara partitioner med deras filsystem. Lätt att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Lägger ett ord för SD Formatter som redan länkats om du inte redan testat den.
Har hjälp mig i situationer där tidigare lösningar inte funkat - så SD Formatter är min go-to-guy numera.

Funkar inte heller, får bara att "Formatting faild"

Men har köpt ett nytt, men allt jävlas bara, nu är fokus att få igång stationära datorskrället.

Permalänk

Börjar bli jäkligt less...

Har en annan tråd där jag frågade om jag skulle ominstallera windows eller om det gick att fixa på annat sätt. Fick då rådet att ominstallera. https://www.sweclockers.com/forum/post/18189415

Nu har jag hållit på att jävlas hela dagen (till och från), och nu är det andra gången jag får det här felet. Trodde första gången att det blivit något fel när jag skapade min bootbara-usb, men nu har det hänt två gånger.

Har hårddisken gått sönder, eller kan det bero på något annat?

Permalänk
Medlem

@gunnargren: Antagligen så att partitionstabellen är skadad på usb-minnet, vilket gör att Windows ger upp. I Linux kan man återställa genom att skriva null dvs hexadecimala nollor över första gigabyte vilket återställer disken.

Kommandot är sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX där X är en bokstav som motsvarar diskens fysiska placering. placeringen kan ses med kommandot lsblkid

är disken en M.2 med nvme så är enheten /dev/nvme0n1. 0 är siffran noll. om det finns flera enheter av nvme-typ så ändras sista siffran beroende på placering.

i båda fallen oavsett om det är en ssd eller M.2 disk så motsvarar båda exemplen en hel fysisk disk, för /dev/sdX så är en unik partition en siffra vilket ger exempelvis /dev/sda2 den andra partitionen på den första disken. för diskar som är nvme så är /dev/nvme0n1p1 första partitionen på första disken.

Om du har möjlighet att att ha en bootbar sticka med Linux på så kan jag hjälpa dig via en fjärradministration att utföra det du vill göra.
Säkerheten här ligger i att stickan måste vara inkopplad och startad och sedan loggar du in på min dator och använder dina enheter som ansluten media. Men jag utför kommandona. Vill du vara helt säker så behöver du på så vis bara koppla ur power/sata från dom diskar du inte vill att jag ska kunna se / röra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Media Creation Tool har jävlats med mig många gånger också, det brukar fungera bättre att låta Media Creation Tool ladda ner ISO-filen men sen använda ett 3e parts verktyg såsom Rufus (https://rufus.ie/) för att få över det på USB.

Sen vad gäller USB-minnena som fått sina partitioner sabbade av Media Creation Tool brukar de kunna fixas med Diskpart:
1. Öppna kommandotolken eller PowerShell som administratör.
2. Skriv diskpart
3. Skriv "list disk". En lista på alla fysiska lagringsenheter listas nu, inkl USB-minnen.
I listan ser du den "fysiska" storleken på själva lagringsenheten (inte bara partitionen), vilket gör att du bör kunna se vilket som är ditt USB-minne.
4. Skriv "select disk x", där x är utbytt mot ditt USB-minne.
5. Skriv "clean" för att rensa ut alla partitioner/tabeller från minnet. Skriv sedan exit.

Nu bör du kunna öppna disk management/diskhantering och skapa partition och formatera minnet som vanligt.

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Nu har jag hållit på att jävlas hela dagen (till och från), och nu är det andra gången jag får det här felet. Trodde första gången att det blivit något fel när jag skapade min bootbara-usb, men nu har det hänt två gånger.
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/55714809e4b0da9c2f508d26/1575753209095-KORW8L9ABIEKPR0PZWJB/ke17ZwdGBToddI8pDm48kDHPSfPanjkWqhH6pl6g5ph7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0mwONMR1ELp49Lyc52iWr5dNb1QJw9casjKdtTg1_-y4jz4ptJBmI9gQmbjSQnNGng/IMG_6265.JPG?format=2500w

Har hårddisken gått sönder, eller kan det bero på något annat?

Jag hade sparat en ISO av Windows-installationen via Media Creation Tool, sen använt Rufus för att kopiera över det på USB (se mitt ovanstående inlägg). Troligen har Creation Tool inte klarat av att kopiera allting till USB-minnet, vilket har hänt mig flera gånger tidigare. Rufus har däremot aldrig svikit mig.

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk

Glömde att skriva att jag laddade ned en ny iso fil från visualstudio, då jag är msdn-prenumerant, och använde sen Rufus för att flytta över det till usb-stickan.

Som sagt fått samma fel två gånger, med två olika nedladdningar och med olika sätt att föra över det på usb-stickan. Har formaterat disken där jag hade windows installerat, och det fungerade.

Permalänk
Skrivet av ipmew:

Media Creation Tool har jävlats med mig många gånger också, det brukar fungera bättre att låta Media Creation Tool ladda ner ISO-filen men sen använda ett 3e parts verktyg såsom Rufus (https://rufus.ie/) för att få över det på USB.

Sen vad gäller USB-minnena som fått sina partitioner sabbade av Media Creation Tool brukar de kunna fixas med Diskpart:
1. Öppna kommandotolken eller PowerShell som administratör.
2. Skriv diskpart
3. Skriv "list disk". En lista på alla fysiska lagringsenheter listas nu, inkl USB-minnen.
I listan ser du den "fysiska" storleken på själva lagringsenheten (inte bara partitionen), vilket gör att du bör kunna se vilket som är ditt USB-minne.
4. Skriv "select disk x", där x är utbytt mot ditt USB-minne.
5. Skriv "clean" för att rensa ut alla partitioner/tabeller från minnet. Skriv sedan exit.

Nu bör du kunna öppna disk management/diskhantering och skapa partition och formatera minnet som vanligt.

Har som sagt testat det, och det fungerar inte. Men ett nytt usb-minne kostar inte så mycket så det är inte hela världen.