Propp gick i lägenheten - nu funkar inte datorn

Permalänk
Medlem

Propp gick i lägenheten - nu funkar inte datorn

Hej!

En propp gick i lägenheten och efter det gick inte datorn att starta, var och köpte ett nytt nätagg och den startade ändå inte - bytte även ut kablarna till SSD/HDD och då startar datorn, men jag fastnar i BIOS och det finns inga hårddiskar att boota ifrån. Någon som har någon ide vad som kan vara fel? Har en till hårddisk som jag ska prova senare ikväll, men kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Börja med att definiera att datorn inte startar, i de olika stegen. Det vill säga är den helt död eller ger den livstecken.

Det låter som att nätaggregatet dog och säkringen gick, och även hårddisken. Vad var det för nätaggregat du hade?

Permalänk
Medlem

Det blir alltid transienter på elnätet när en propp går. Man kan ju tycka att alla nätagg borde ha skydd mot sådant, det är ju ändå ett ganska vanligt förekommande scenario, men antar man inte kan förutsätta att det finns eller funkar som det ska då.

Har du bytt nätagget utan att det gjorde skillnad kan man räkna bort det i alla fall.

Det låter ju dock väldigt märkligt att det skulle blivit fel på kablarna. Det ska till rent jävulska spänningar för att du skulle få överslag i dem. Att hårddiskarna eller controllern avlidit är i sådana fall betydligt mer sannolikt. Är du helt säker på att det var kabelbytet som gjorde skillnad? Du har kopplat in allt likadant som tidigare, men med nya kablar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du inte att datorn gick sönder så att säkringen löste ut pga det ?
Jag hade misstänkt att nått hänt med nätdelen som fick säkringen att lösa ut snarare än att nått hänt med säkringen som fått datorn att gå sönder så börja med att felsöka nätdelen i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det blir alltid transienter på elnätet när en propp går. Man kan ju tycka att alla nätagg borde ha skydd mot sådant, det är ju ändå ett ganska vanligt förekommande scenario, men antar man inte kan förutsätta att det finns eller funkar som det ska då.

Har du bytt nätagget utan att det gjorde skillnad kan man räkna bort det i alla fall.

Det låter ju dock väldigt märkligt att det skulle blivit fel på kablarna. Det ska till rent jävulska spänningar för att du skulle få överslag i dem. Att hårddiskarna eller controllern avlidit är i sådana fall betydligt mer sannolikt. Är du helt säker på att det var kabelbytet som gjorde skillnad? Du har kopplat in allt likadant som tidigare, men med nya kablar?

Det funkade inte med dom gamla kablarna och nya nätagget, men när vi satte i nya kablar så funkade det.

Och nu har jag satt i en ny hårddisk som jag vet funkar, men BIOS hittar ingen. Står SATA Port 1-6: Not present.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vettigt resonerat, sämre läst. "var och köpte ett nytt nätagg och den startade ändå inte"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Börja med att definiera att datorn inte startar, i de olika stegen. Det vill säga är den helt död eller ger den livstecken.

Det låter som att nätaggregatet dog och säkringen gick, och även hårddisken. Vad var det för nätaggregat du hade?

Datorn startar med nya nätagget och nya kablar, men sitter fast i BIOS och den hittar nu inga hårddiskar, ingen av dom gamla 2 eller den nya som jag satt i som ska funka.

Det satt ett Fractal Design Integra M 650w innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erqod:

Datorn startar med nya nätagget och nya kablar, men sitter fast i BIOS och den hittar nu inga hårddiskar, ingen av dom gamla 2 eller den nya som jag satt i som ska funka.

Det satt ett Fractal Design Integra M 650w innan

Skickades från m.sweclockers.com

Den gamla nätdelen går sönder och det drar även med sig lite annan hårdvara som bonus.
Ett bra sätt att felsöka är att prova om det går att starta via en livelinux från usb, går den normalt så är det troligen inte fel på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erqod:

Det funkade inte med dom gamla kablarna och nya nätagget, men när vi satte i nya kablar så funkade det.

Och nu har jag satt i en ny hårddisk som jag vet funkar, men BIOS hittar ingen. Står SATA Port 1-6: Not present.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du monterat det nya agget med modulära kablar från det gamla, har du nog dessvärre dödat ett antal komponenter.

Modulära kablar följer ingen standard.
Inte ens med agg från samma tillverkare, kan man förutsätta kompatibla modulära kablar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Använd alldrig andra kablar till modulära nätaggregat än de som följer med.
Funkar det inte nu har du nog grillat datorn.

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios om det går.

Sen skulle lite mer info om datorn inte skada.

Oavsett vilken sata du sätter kabeln i så funkar det ej?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du monterat det nya agget med modulära kablar från det gamla, har du nog dessvärre dödat ett antal komponenter.

Modulära kablar följer ingen standard.
Inte ens med agg från samma tillverkare, kan man förutsätta kompatibla modulära kablar.

Skrivet av anon298854:

Använd alldrig andra kablar till modulära nätaggregat än de som följer med.
Funkar det inte nu har du nog grillat datorn.

TS har inte skrivit att de gamla nätaggskablarna användes till det nya agget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

TS har inte skrivit att de gamla nätaggskablarna användes till det nya agget.

@twit
Jo så här skrev TS: Det funkade inte med dom gamla kablarna och nya nätagget, men när vi satte i nya kablar så funkade det.

#18189476

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jo så här skrev TS: Det funkade inte med dom gamla kablarna och nya nätagget, men när vi satte i nya kablar så funkade det.

Nej det är en feltolkning. TS refererar till sitt första inlägg och "bytte även ut kablarna till SSD/HDD".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av erqod:

Datorn startar med nya nätagget och nya kablar, men sitter fast i BIOS och den hittar nu inga hårddiskar, ingen av dom gamla 2 eller den nya som jag satt i som ska funka.

Det satt ett Fractal Design Integra M 650w innan

Om du körde de gamla modulära kablarna till det nya nätaggregatet kan datorn ha skadats. Inte säkert att de är kopplade likadant, om man inte köper ett identiskt. Ville bara kolla att nätaggregatet inte är av ett no-name märke.

Men datorn startade inte alls när du bytt propp och körde med det gamla nätaggregatet?

Om du inte rört ihop kopplingarna så låter det som att något blivit skadat, troligen moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS har inte skrivit att de gamla nätaggskablarna användes till det nya agget.

Och vilka "gamla kablar" tror du att han menar?

Jag tror du drar för bestämda slutsatser baserade på otillräcklig info.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Moderkortet är sönder. Har du möjlighet att testa med ett nytt?

Permalänk
Medlem

Det var med gamla SATA kablar som datorn inte startade alls, för att klargöra. Jag antar att det kanske är moderkortet som kanske gått då, eller bara "Sata" delen? Är så otroligt kass på sånt här. Kanske bäst att lämna in till någon form av reparatör.

Skrivet av KoiKoo:

Moderkortet är sönder. Har du möjlighet att testa med ett nytt?

Ingen möjlighet till det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Använd alldrig andra kablar till modulära nätaggregat än de som följer med.
Funkar det inte nu har du nog grillat datorn.

Bara av det jag förstår av BIOS så verkar ju allting fungera utom just att den inte finner några hårddiskar, och provade ju med en ny hårddisk som den inte heller hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du körde de gamla modulära kablarna till det nya nätaggregatet kan datorn ha skadats. Inte säkert att de är kopplade likadant, om man inte köper ett identiskt. Ville bara kolla att nätaggregatet inte är av ett no-name märke.

Men datorn startade inte alls när du bytt propp och körde med det gamla nätaggregatet?

Om du inte rört ihop kopplingarna så låter det som att något blivit skadat, troligen moderkortet

Nej precis, då hände ingenting när man försökte starta datorn. Var inte förens med nya nätagget som datorn faktiskt startade och jag kom in i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

Testa uppdatera bios om det går.

Sen skulle lite mer info om datorn inte skada.

Oavsett vilken sata du sätter kabeln i så funkar det ej?

Skickades från m.sweclockers.com

Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
Samsung 750 EVO 250GB
Corsair 8GB (2x4) DDR4 2133MHz 12GB
Intel Core i5 6600K 3,5GHz 6MB
MSI B150 Gaming m3
MSI GeForce GTX960 4GB

Och har provat byta sata portar, samma resultat

Permalänk
Medlem

@erqod: Bara för att klargöra så bytte du alltså ut samtliga strömkablar till kablarna som följde med det nya nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Moderkortet är sönder. Har du möjlighet att testa med ett nytt?

Aha du har varit på plats och verifierat detta? vad för hårdvara sitter i datorn kan vara bra att veta för oss andra.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av erqod:

Och har provat byta sata portar, samma resultat

Samtliga? Ibland har vissa olika kontroller, så om en skadats kan ett par fortfarande funka.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Har du någon garanti kvar på moderkortet?

Kanske går att ta det på garanti om sata portarna gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@erqod: Bara för att klargöra så bytte du alltså ut samtliga strömkablar till kablarna som följde med det nya nätagget?

Ja

Permalänk
Medlem

Låter illa att det kan plötsligt gå till så här.

Permalänk
Medlem

Testa updatera bios och rensa cmos, så kanske du får någon kontakt. Annars leta reda på ett beggat z170 moderkort. Borde vara billiga nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat med att enbart ha en disk inkopplad åt gången? Jag tänker att om en eller flera av diskarna fått kortslutning så kanske den/de fryser sata-kontrollern när den försöker initiera diskarna.

Sen kan det vara värt att köra en fysisk inspektion av alla diskar för att se om någon har bränd kontakt, eller luktar lite bränt.

Har du en sata till usb-adapter/docka till hands kan du testa diskarna på en annan dator för att utesluta om det är diskarna eller moderkortet som strular. Vet inte om jag hade vågat köra dem direkt på satakontrollern i en fungerande burk, med risk för att någon av dem är defekt efter nätdelshaveriet, eller kanske rent av orsakat haveriet.