Hur stort kan ett svart hål bli?

Permalänk
Medlem

Hur stort kan ett svart hål bli?

Inte utan att man känner sig litet liten och obetydlig.

Citat:

This huge galaxy has the biggest black hole ever measured
The monster black hole in galaxy cluster Abell 85 is roughly the size of our solar system, but packs the mass of 40 billion suns.

http://www.astronomy.com/news/2019/12/this-huge-galaxy-has-th...

Och en video om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=K3atcJy7LNY

Permalänk
Medlem

Jag gissar att ingen vet säkert. Det är kanske universum inuti en svarthål och vi är inuti i ett monster svarthål Det pratas även om att universum är ändligt stort som expanderar. Något att grubbla på.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så finns det ingen gräns för hur stort ett svart hål kan bli, och vi har ett i våran galax också.

Dock så är det svarta hålet än så länge för långt bort för att hota både oss och våra grannplaneter, solen inkluderat.

Något annat som också är intressant är maskhål, och hur vi skulle kunna utnyttja sådana i framtiden, blandannat för färd till andra galaxer men också för tidsresor, men det är en helt annan diskussion.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att kolla in lyxfällan när jag läste rubriken......

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om UFO podden med Sebastin Krantz inte p3
Kommer fram en hel del goa grejor som man inte hade en aning om, speciellt kul när han berättar om pyramiderna och dess precision.
Givetvis då en del info om svarta hål.
Hade alltid svårt för det här med svarta hål och gravitation innan jag hörde en liknelse som var ungefär så här:
Spänn ut en gummiduk och lägg en stor tyngd i mitten, snurra sedan puttekulor i en bana runt om tyngden.
Vid rätt varvtal stannar kulorna i en bana runt tyngden men vid en lite lägre hastighet snurrar de inåt för att sedan stanna vid tyngden.
Ett svart hål samlar alltså på sig materia under hela sin livscykel.
Alltså finns det ingen begränsning för hur stort ett svart hål kan bli, eller......

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Vad jag har förstått så finns det ingen gräns för hur stort ett svart hål kan bli, och vi har ett i våran galax också.

Dock så är det svarta hålet än så länge för långt bort för att hota både oss och våra grannplaneter, solen inkluderat.

Något annat som också är intressant är maskhål, och hur vi skulle kunna utnyttja sådana i framtiden, blandannat för färd till andra galaxer men också för tidsresor, men det är en helt annan diskussion.

/Lifooz

Vi har mer än ett svart hål i vår galax, men den stora är ju så klart i mitten,,,, scientists estimate that there are as many as ten million to a billion such black holes in the Milky Way alone.... https://science.nasa.gov/astrophysics/focus-areas/black-holes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Finns ingen övre gräns, men ju större/massivare det är desto mindre Haeking-strålning avger det så det blir lättare att "överleva". Små svarta hål avger mer strålning och försvinner snabbere, så det lönar sig att vara massiv, om man är ett svart hål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är: 5×10^10 M☉ eller 50 miljarder solmassor.

Anledning till denna gräns är ISCO, Innermost stable circular orbit

ScienceDaily "Black holes could grow as large as 50 billion suns before their food crumbles into stars, research shows"

"How Big Can a Black Hole Grow?" Andrew King, Department of Physics & Astronomy, University of Leicester. Printed 10 December 2015.

"How massive can black holes grow?" Dr. Becky Smethurst, Christ Church, University of Oxford

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Så klart det finns en övre gräns oavsett matematiska gissningarna i länkarna här ovan. Och anledningen är enkel:
När det svarta hålet har sörplar upp all materia i universum, då kan det inte växa mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om vi blir uppätna av ett svart hål så blir vi av med samtliga CO2-utsläpp på ett par picosekunder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips på kewl video. https://www.youtube.com/watch?v=i93Z7zljQ7I

Är det svarta hål som dyker upp vid typ 3.18 o 3.23 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad jag har förstått så finns det ingen gräns för hur stort ett svart hål kan bli, och vi har ett i våran galax också.

Dock så är det svarta hålet än så länge för långt bort för att hota både oss och våra grannplaneter, solen inkluderat.

Något annat som också är intressant är maskhål, och hur vi skulle kunna utnyttja sådana i framtiden, blandannat för färd till andra galaxer men också för tidsresor, men det är en helt annan diskussion.

/Lifooz

Det svarta hålet i Vintergatans mitt kommer aldrig få en massa nog att hota planeter på det här avståndet från galaxens centrum. Universums expansion förhindrar det svarta hålet från att någonsin kunna få den otroliga massa det skulle kräva. En vanlig missuppfattning är förövrigt att ett svart hål har starkare gravitation än annan massa. Skulle solen bytas ut mot ett svart hål med samma massa som solen skulle planeter, asteroider och annat fortsätta som vanligt utan att sugas in.
Så om inte en väldig massa galaxer skulle komma farandes och mata Sagittarius A så kan det inte bli så stort att det utövar något större hot mot övriga galaxen alls.

Skrivet av brackemannen:

Kan tipsa om UFO podden med Sebastin Krantz inte p3
Kommer fram en hel del goa grejor som man inte hade en aning om, speciellt kul när han berättar om pyramiderna och dess precision.
Givetvis då en del info om svarta hål.
Hade alltid svårt för det här med svarta hål och gravitation innan jag hörde en liknelse som var ungefär så här:
Spänn ut en gummiduk och lägg en stor tyngd i mitten, snurra sedan puttekulor i en bana runt om tyngden.
Vid rätt varvtal stannar kulorna i en bana runt tyngden men vid en lite lägre hastighet snurrar de inåt för att sedan stanna vid tyngden.
Ett svart hål samlar alltså på sig materia under hela sin livscykel.
Alltså finns det ingen begränsning för hur stort ett svart hål kan bli, eller......

Kan tipsa om att man ska ha en rejäl dos källkritik och inte vara för svag för fantasifulla "tänk om"-frågor om man ska lyssna på sådant. Vad de har att säga om pyramiderna är nog mest magiskt och intressant om du bara har dem och dylika källor till din information. Pyramidernas förhållande till Orion osv är tyvärr önskedrömmar.

Skrivet av Eriksson:

Det korta svaret är: 5×10^10 M☉ eller 50 miljarder solmassor.

Anledning till denna gräns är ISCO, Innermost stable circular orbit

ScienceDaily "Black holes could grow as large as 50 billion suns before their food crumbles into stars, research shows"

"How Big Can a Black Hole Grow?" Andrew King, Department of Physics & Astronomy, University of Leicester. Printed 10 December 2015.

"How massive can black holes grow?" Dr. Becky Smethurst, Christ Church, University of Oxford

Fast den gränsen gäller ju enbart ackretion med en ackretionsdisk. Supermassiva svarta hål växer ju till sin storlek främst genom galaxkollisioner. Och inte bara genom en kollision, utan flera. Så även om två supermassiva svarta hål kan lägga sig i cirkulära banor så är det bara stabilt så länge det är ganska dammsuget mellan dem. Varje gång stjärnor, svarta hål och andra supermassiva svarta hål passerar mellan dem så krymper deras banor. Och vid galaxkollisioner så kan det vara en hel del sådant som äger rum. Allra helst när en jättegalax slukar flera galaxer.
Sedan kan ackretionsdiskar rotera åt olika håll vid olika avstånd till ett svart hål, och vid gränserna mellan rotationsriktningarna har du friktion som effektivt stoppar materia så den faller rakt in. Och på vägen in så stör massan hela inre ackretionsdisken. Denna massförskjutning påverkar den yttre ackretionsdisken också som då kan minska avståndet och friktionen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Kan tipsa om UFO podden med Sebastin Krantz inte p3
Kommer fram en hel del goa grejor som man inte hade en aning om, speciellt kul när han berättar om pyramiderna och dess precision.
Givetvis då en del info om svarta hål.
Hade alltid svårt för det här med svarta hål och gravitation innan jag hörde en liknelse som var ungefär så här:
Spänn ut en gummiduk och lägg en stor tyngd i mitten, snurra sedan puttekulor i en bana runt om tyngden.
Vid rätt varvtal stannar kulorna i en bana runt tyngden men vid en lite lägre hastighet snurrar de inåt för att sedan stanna vid tyngden.
Ett svart hål samlar alltså på sig materia under hela sin livscykel.
Alltså finns det ingen begränsning för hur stort ett svart hål kan bli, eller......

Begränsningen kanske är vad som orsakade Big Bang? Litet som Mr Creosote.

Fast vi är då inne på en del av fysiken där ingen har något bra svar eftersom både tid och rum som vi känner det inte längre gäller.

För övrigt så startade jag tråden mest med frågan som en retorisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Kan tipsa om UFO podden med Sebastin Krantz inte p3
Kommer fram en hel del goa grejor som man inte hade en aning om, speciellt kul när han berättar om pyramiderna och dess precision.
Givetvis då en del info om svarta hål.
Hade alltid svårt för det här med svarta hål och gravitation innan jag hörde en liknelse som var ungefär så här:
Spänn ut en gummiduk och lägg en stor tyngd i mitten, snurra sedan puttekulor i en bana runt om tyngden.
Vid rätt varvtal stannar kulorna i en bana runt tyngden men vid en lite lägre hastighet snurrar de inåt för att sedan stanna vid tyngden.
Ett svart hål samlar alltså på sig materia under hela sin livscykel.
Alltså finns det ingen begränsning för hur stort ett svart hål kan bli, eller......

Det finns ju en motkraft till gravitation. Den elektriska kraften, där två lika laddningar repellerar. Där då storleken på denna kraft ökar med minskat avstånd mellan lika laddningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det finns ju en motkraft till gravitation. Den elektriska kraften, där två lika laddningar repellerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag nyfiken på hur mycket elektrisk kraft som anses existera ute i rymdens vakuum? Det snackas sällan om detta i ytligare publikationer och diskussioner.

Är det så att vi räknar alla aktiva stjärnor som elektriskt aktiva p.g.a. deras sammansättning? Denna slutsats drar jag enbart från det faktum att vi kan samla solkraft som energi, och det faktum att all elektricitet vi skördar alltid kan härröras till vår sol.

Sen, hur skulle denna kunna motverka gravitationen i ett svart hål, då inte ens ljus kan ta sig undan den dragningskraften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Nu är jag nyfiken på hur mycket elektrisk kraft som anses existera ute i rymdens vakuum? Det snackas sällan om detta i ytligare publikationer och diskussioner.

Är det så att vi räknar alla aktiva stjärnor som elektriskt aktiva p.g.a. deras sammansättning? Denna slutsats drar jag enbart från det faktum att vi kan samla solkraft som energi, och det faktum att all elektricitet vi skördar alltid kan härröras till vår sol.

Sen, hur skulle denna kunna motverka gravitationen i ett svart hål, då inte ens ljus kan ta sig undan den dragningskraften?

Nu är ju ett svart hål väldigt långt från vakuum då det är fullt med massa och energier.

Elektriska krafter verkar mellan tex elektroner och protoner. Ner på kvarknivå har jag dock mycket litet kunskap så de luckorna låter jag någon annan fylla i.

Sedan hann jag även redigera inlägget ovan, vet inte ifall du han se det?

Där alltså elektriska kraften ökar med minskat avstånd, gravitationen i svarta hål pressar samman elektroner och protoner tätt samman, det blir väldigt små avstånd mellan dessa och då ökar dessa krafter. Där då alltså 2 elektroner repellerar och även 2 protoner repellerar varandra.

Om jag inte missminner mig så tappar ett svart hål energi över tid, (här får någon gärna fylla i).
Vad händer då om du pressar samman en fjäder om då den kraften som pressar samman fjädern minskar över tid?

(När jag använder ordet kraft så syftar jag till en kraft mätt i Newton för att förtydliga.)

Skrivet av Yonie:

Denna slutsats drar jag enbart från det faktum att vi kan samla solkraft som energi, och det faktum att all elektricitet vi skördar alltid kan härröras till vår sol.

Nu pratar du istället om energier, där vi omvandlar en energi till elektrisk energi. Men undra jag om ditt påstående stämmer, att månt och mycket av energin kommer från solen det köper jag, men när vi omvandlar en massa till energi i form av fusion eller fission, kan då detta verkligen räknas som energi indirekt från solen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nu är ju ett svart hål väldigt långt från vakuum då det är fullt med massa och energier.

Elektriska krafter verkar mellan tex elektroner och protoner. Ner på kvarknivå har jag dock mycket litet kunskap så de luckorna låter jag någon annan fylla i.

Sedan hann jag även redigera inlägget ovan, vet inte ifall du han se det?

Hann nog inte se, tyvärr. Dock ska jag förtydliga att vakuum i det här fallet inte syftar på svarta hål specifikt, utan tomrummet. Min förståelse är att atomer generellt inte interagerar i absolut noll, utan är frysta i stasis.

Skrivet av Elektron:

Nu pratar du istället om energier, där vi omvandlar en energi till elektrisk energi. Men undra jag om ditt påstående stämmer, att månt och mycket av energin kommer från solen det köper jag, men när vi omvandlar en massa till energi i form av fusion eller fission, kan då detta verkligen räknas som energi indirekt från solen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kallar det elektricitet, men är det inte ett annat namn eller form för energi? Jag tänker nu på ett så högt abstrakt plan att vi tar oss tillbaka till tidernas begynnelse, och då säger min logik att en viss energi samlas i form av stjärnor. Dessa stjärnor utstrålar så denna energi och värme genom sina interna processer. Detta är grundläggande kravet för att liv som vi känner till det ska både starta och fortgå på planeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nu är ju ett svart hål väldigt långt från vakuum då det är fullt med massa och energier.

Elektriska krafter verkar mellan tex elektroner och protoner. Ner på kvarknivå har jag dock mycket litet kunskap så de luckorna låter jag någon annan fylla i.

Sedan hann jag även redigera inlägget ovan, vet inte ifall du han se det?

Där alltså elektriska kraften ökar med minskat avstånd, gravitationen i svarta hål pressar samman elektroner och protoner tätt samman, det blir väldigt små avstånd mellan dessa och då ökar dessa krafter. Där då alltså 2 elektroner repellerar och även 2 protoner repellerar varandra.

Om jag inte missminner mig så tappar ett svart hål energi över tid, (här får någon gärna fylla i).
Vad händer då om du pressar samman en fjäder om då den kraften som pressar samman fjädern minskar över tid?

(När jag använder ordet kraft så syftar jag till en kraft mätt i Newton för att förtydliga.)

Nu pratar du istället om energier, där vi omvandlar en energi till elektrisk energi. Men undra jag om ditt påstående stämmer, att månt och mycket av energin kommer från solen det köper jag, men när vi omvandlar en massa till energi i form av fusion eller fission, kan då detta verkligen räknas som energi indirekt från solen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det du säger om att protoner/elektroner repelerar varandra stämmer men det finns en liten detalj och det är när man utsätter elektroner och protoner för stora yttre krafter faller elektronerna in i protonerna och bildar en neutron dom har neutral elektrisk laddning.

Ang fission och fusion är det lite klurigare fusion skulle jag nog vilja säga nej det kommer inte från våran sol även fast fusion är en kopia av förhållandena i solen. Egentligen likaså med fission det kommer inte från VÅRAN sol. Det kommmer från en tidigare sol som exploderade i en supernova och spred sin massa med tex uran ut i rymden som sedan blev våran planet (alla grundämnen tyngre än järn kommer från supernovor), detta material är inte stabilt utan vi kan klyva det och utvinna energi.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad jag har förstått så finns det ingen gräns för hur stort ett svart hål kan bli, och vi har ett i våran galax också.

Dock så är det svarta hålet än så länge för långt bort för att hota både oss och våra grannplaneter, solen inkluderat.

Något annat som också är intressant är maskhål, och hur vi skulle kunna utnyttja sådana i framtiden, blandannat för färd till andra galaxer men också för tidsresor, men det är en helt annan diskussion.

/Lifooz

Som sagt egentligen en annan diskussion men att maskhål skulle vara nånting annat än en matematisk konstruktion förefaller som högs osannolikt. Dom förslag som skulle möjliggöra något sådant kräver bland annat materia med negativ massa vilket inte har observerats. Och även om ett maskhål skulle kunna skapas är dom väääldig ostabila och skulle genast kollapsa innan nånting skulle kunna passera igenom. För att inte tala om vad detta skulle betyda för kausalitet när verkan kan föregå orsak (på makroskopisk nivå).

Skrivet av talonmas:

Så klart det finns en övre gräns oavsett matematiska gissningarna i länkarna här ovan. Och anledningen är enkel:
När det svarta hålet har sörplar upp all materia i universum, då kan det inte växa mer

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur allvarig du var med detta inlägg men detta kommer inte att ske. Alla observationer tyder på ett universum med en platt geometri och en positiv kosmologisk konstant vilket medför en accelererande expansion. Dom svarta hål (och all annan materia) som finns kommer helt enkelt längre ifrån varandra inte tvärt om. På stor skala det vill säga. Inom enskilda galaxer eller galaxkluster vinner gravitationen fortfarande inom "överskådlig framtid".

Skrivet av Aleshi:

Det svarta hålet i Vintergatans mitt kommer aldrig få en massa nog att hota planeter på det här avståndet från galaxens centrum. Universums expansion förhindrar det svarta hålet från att någonsin kunna få den otroliga massa det skulle kräva. En vanlig missuppfattning är förövrigt att ett svart hål har starkare gravitation än annan massa. Skulle solen bytas ut mot ett svart hål med samma massa som solen skulle planeter, asteroider och annat fortsätta som vanligt utan att sugas in.
Så om inte en väldig massa galaxer skulle komma farandes och mata Sagittarius A så kan det inte bli så stort att det utövar något större hot mot övriga galaxen alls.

Kan tipsa om att man ska ha en rejäl dos källkritik och inte vara för svag för fantasifulla "tänk om"-frågor om man ska lyssna på sådant. Vad de har att säga om pyramiderna är nog mest magiskt och intressant om du bara har dem och dylika källor till din information. Pyramidernas förhållande till Orion osv är tyvärr önskedrömmar.

Fast den gränsen gäller ju enbart ackretion med en ackretionsdisk. Supermassiva svarta hål växer ju till sin storlek främst genom galaxkollisioner. Och inte bara genom en kollision, utan flera. Så även om två supermassiva svarta hål kan lägga sig i cirkulära banor så är det bara stabilt så länge det är ganska dammsuget mellan dem. Varje gång stjärnor, svarta hål och andra supermassiva svarta hål passerar mellan dem så krymper deras banor. Och vid galaxkollisioner så kan det vara en hel del sådant som äger rum. Allra helst när en jättegalax slukar flera galaxer.
Sedan kan ackretionsdiskar rotera åt olika håll vid olika avstånd till ett svart hål, och vid gränserna mellan rotationsriktningarna har du friktion som effektivt stoppar materia så den faller rakt in. Och på vägen in så stör massan hela inre ackretionsdisken. Denna massförskjutning påverkar den yttre ackretionsdisken också som då kan minska avståndet och friktionen fortsätter.

Helt rätt att svart håll också kolliderar och dessa massor kombineras. Men även detta har en gräns. Det största supermassiva svara hål som har observerats (Holmberg 15A*) har en massa på "endast" 40 miljarder solmassor. Jag kan mycket väl ha fel men jag har inte hört talas om någon observation av två eller flera galaxer på väg att kollidera som skulle medföra ett kombinerat svart hål med en massa större än 50 miljarder solmassor. Och som jag tidigare påpekat så kommer den accelererande expansion av universum sätta stopp för dessa sammanslagningar på relativt kort sikt.

Har du några källor på multipla ackretionsskivor med olika riktningar på omloppsbanorna? Detta skulle också medföra att en eller flera av dess skivor har en omloppsbana i motsatt riktning mot det svarta hålets rotation. Inget slutar förvisso att förvåna när man tittar ut i universum och man ska akta sig för "det kan jag inte tänka mig" men jag är ändå skeptisk till detta.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det du säger om att protoner/elektroner repelerar varandra stämmer men det finns en liten detalj och det är när man utsätter elektroner och protoner för stora yttre krafter faller elektronerna in i protonerna och bildar en neutron dom har neutral elektrisk laddning.

Ang fission och fusion är det lite klurigare fusion skulle jag nog vilja säga nej det kommer inte från våran sol även fast fusion är en kopia av förhållandena i solen. Egentligen likaså med fission det kommer inte från VÅRAN sol. Det kommmer från en tidigare sol som exploderade i en supernova och spred sin massa med tex uran ut i rymden som sedan blev våran planet (alla grundämnen tyngre än järn kommer från supernovor), detta material är inte stabilt utan vi kan klyva det och utvinna energi.

Faktisk så tyder allt fler observationer att stora delar att dess grundämnen som skapas via R-processen eller "snabba processen" istället härstammar från kollisioner mellan neutronstjärnor.

PBS Space Time (som för övrigt alla borde följa) tog upp detta ämne för inte alls länge sen: The Alchemy of Neutron Star Collisions. Höjdpunkten för den med lite kunskap om vad en neutrino är och hur den (inte) interagerar med materia kommer vid 6:05.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Helt rätt att svart håll också kolliderar och dessa massor kombineras. Men även detta har en gräns. Det största supermassiva svara hål som har observerats (Holmberg 15A*) har en massa på "endast" 40 miljarder solmassor. Jag kan mycket väl ha fel men jag har inte hört talas om någon observation av två eller flera galaxer på väg att kollidera som skulle medföra ett kombinerat svart hål med en massa större än 50 miljarder solmassor. Och som jag tidigare påpekat så kommer den accelererande expansion av universum sätta stopp för dessa sammanslagningar på relativt kort sikt.

Hela modellen som sätter en gräns på hur stort ett svart hål kan bli baseras på beräkningar där man bara har två supermassiva svarta hål runt om varandra. Det hela sönderfaller så fort du har en till i sammanhanget betydande massa. Med en tredje galaxkärna så har du ett till supermassivt svart hål och de kan nu närma sig varandra, du har också otroliga mängder interstellär gas och stoft (som utgör merparten av massa ni en galax) som nu kan komma mellan och få dem att falla mot varandra.
Det är främst genom galaxkollisioner supermassiva svarta hål växer, och inte för att de slås samman, utan för all gas som annars varit på behörigt avstånd från en galaxkärna plötsligt krockar med en annan galaxkärna. Det är därför du inte har ett linjärt förhållande mellan galaxers storlek och det svara hålet i dess mitt. De svarta hålen ökar sin massa mångfalt om två jämstora galaxer krockar.
Det här är ett intressant scenario in action, även om svarta hålen inte har de aktuella massorna:
https://en.wikipedia.org/wiki/NGC_6240

TON 618 är en annan kandidat till titeln tyngst kända svarta hål på 66 miljarder solmassor. Men jag har i ärlighetens namn inte riktigt sett källan till den siffran.

Skrivet av Eriksson:

Har du några källor på multipla ackretionsskivor med olika riktningar på omloppsbanorna? Detta skulle också medföra att en eller flera av dess skivor har en omloppsbana i motsatt riktning mot det svarta hålets rotation. Inget slutar förvisso att förvåna när man tittar ut i universum och man ska akta sig för "det kan jag inte tänka mig" men jag är ändå skeptisk till detta.

Olika rotationsriktningar på ackretionsdisk:
https://iopscience.iop.org/article/10.3847/2041-8213/ab3c64

Hursomhelst. Poängen med cirkulära omloppsbanor gäller bara ostörda omloppsbanor. Vad som helst som dämpar rotationshastigheten på gas, som t.ex. mötande ackretionsdiskar, eller saker som kan föra in betydande massa mellan två ultramassiva svarta hål, kan få dem att falla in mot varandra.

Så skulle inte påstå att gränsen riktigt gäller då det finns undantag då den inte gäller. Och med ett så stort universum så infaller undantagsfall hela tiden.