Hur bra fungerar Saphi i Philips modeller?

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar Saphi i Philips modeller?

Hej,

Jag är ute efter o hitta någon bra (inte för dyr) deal under veckan. Har hittat denna modell från Philips Philips 55" men vad jag har förstått så är det Saphi och inte Android 9.0 som finns i denna.

Jag ser att det finns stöd för Netflix, men skulle även vilja kunna se Viaplay (eventuellt HBO). Jag har försökt söka efter vad som fungerar till Saphi utan framsteg.
Ni ser på ett ungefär min prisklass..

Ni som haft dessa modeller eller kanske kan lite info om philips modellerna med Saphi, vet ni var begränsningarna är i utbudet?

Har ni någon bättre modell som ni tycker jag borde gå för eventuellt? Jag har tittat på "The One " men då kostar 50" modellen 6490:-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

App-stödet i smart-TVs är generellt uselt, uselt underhållna appar och ibland sämre funktionalitet/kvalitet. Har aldrig hört talas om Saphi så känner att kanske den plattformen inte är fokus om Netflix skulle byta codec eller DRM. Oavsett vilken TV får du bättre appar i en separat streamingbox/mediaplayer. Undantag finns i högre klassen när bandbredd över HDMI kan vara ett problem. Snikvarianten är väl att skaffa en chromecast för appar som inte finns.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ja nu är det så att jag för tillfället äger en gammal panasonic 1080p tv utan vare sig smart-tv eller 4k.
Den är kopplad till min stationära så jag kan spela upp allt möjligt direkt på den om det behövs. Men tanken var väl att uppgradera tv och då slippa kopplingen mellan TV-Dator för att kunna placera tv på bättre ställe & enkelheten i att slippa starta datorn var gång jag vill se en serie/ film..

Alltså... I detta fall fungerar dator lösningen bättre än chromecast.
Saphi är vad jag förstått det operativsystem philips använde på sina smart-tv's innan de integrerade android i de nyare modellerna.

Permalänk
Medlem

Saphi är sådär. Med facit i hand hade jag lagt lite tilloch köot en med Android TV istället.
Bild och ambilight är kanon med tanke på priset jag gav i somras, men Saphi funkar sisådär och jag satte dit en Xiaomi mi box 4s ganska omgående för barnen skulle kunna se Barnkanalen.
Oförklarliga omstarter, flippande mellan källor (mi box och ps4 pro} och svårigheter att manuellt byta källa tillhör nästan vardagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Viaplay finns men inte HBO
annars ganska skralt ingen svt-play mm.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Som andra är inne på, då det är Philips eget och endast för billigare modeller lär fokus vara närmast noll från olika leverantörer. Så, om man tycker "vanliga" Smart-OS åldras snabbt lär Saphi bli antikt ännu kvickare. Räcker med några mindre ändringar hos Netflix eller whatnot för att det ska ta lång tid innan saker fungerar igen, om någonsin.

Räkna med att plugga in en extern spelare, helt enkelt. Eller gör som Thomas rekommenderar och spara slantarna tills du kan ta steget till mellanklassen. Då får du både Android (vilket iaf lär vara mer långlivat) och en bättre TV i allmänhet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag kan väl stå på andra sidan, skippa att lägga till pengar för att få Android TV, kör hellre en HTPC, Box, Chromecast eller liknande. Jag har haft två Phillips med Android TV och jag tyckte det var helt värdelöst. Segt, buggigt och problem med första uppsättningen på båda apparaterna. Det enda positiva var väl play store. Det ena var en oled 55 från i år, det andra en 75" Led från förra året. Inte budgetvarianter med andra ord. Enligt mig iaf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Saphi är sådär. Med facit i hand hade jag lagt lite tilloch köot en med Android TV istället.
Bild och ambilight är kanon med tanke på priset jag gav i somras, men Saphi funkar sisådär och jag satte dit en Xiaomi mi box 4s ganska omgående för barnen skulle kunna se Barnkanalen.
Oförklarliga omstarter, flippande mellan källor (mi box och ps4 pro} och svårigheter att manuellt byta källa tillhör nästan vardagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MCRJ:

Viaplay finns men inte HBO
annars ganska skralt ingen svt-play mm.

Skrivet av emilakered:

Som andra är inne på, då det är Philips eget och endast för billigare modeller lär fokus vara närmast noll från olika leverantörer. Så, om man tycker "vanliga" Smart-OS åldras snabbt lär Saphi bli antikt ännu kvickare. Räcker med några mindre ändringar hos Netflix eller whatnot för att det ska ta lång tid innan saker fungerar igen, om någonsin.

Räkna med att plugga in en extern spelare, helt enkelt. Eller gör som Thomas rekommenderar och spara slantarna tills du kan ta steget till mellanklassen. Då får du både Android (vilket iaf lär vara mer långlivat) och en bättre TV i allmänhet.

Skrivet av macmann1:

Jag kan väl stå på andra sidan, skippa att lägga till pengar för att få Android TV, kör hellre en HTPC, Box, Chromecast eller liknande. Jag har haft två Phillips med Android TV och jag tyckte det var helt värdelöst. Segt, buggigt och problem med första uppsättningen på båda apparaterna. Det enda positiva var väl play store. Det ena var en oled 55 från i år, det andra en 75" Led från förra året. Inte budgetvarianter med andra ord. Enligt mig iaf.

Haha intressant hur detta fick mer fäste nu än när jag egentligen ställde frågan, ~2 veckor sedan.
Jag köpte en Philips 58PUS7304, (Android 9.0) för det grymma priset 6990:-

Tack för tipsen oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag kan väl stå på andra sidan, skippa att lägga till pengar för att få Android TV, kör hellre en HTPC, Box, Chromecast eller liknande. Jag har haft två Phillips med Android TV och jag tyckte det var helt värdelöst. Segt, buggigt och problem med första uppsättningen på båda apparaterna. Det enda positiva var väl play store. Det ena var en oled 55 från i år, det andra en 75" Led från förra året. Inte budgetvarianter med andra ord. Enligt mig iaf.

Sitter också med en Android-TV, en Philips från 2015 och Sony från 2016. Android-TV I sig är grymt bra och appstödet blir bara bättre och bättre. Även plattformen i sig blir bara bättre och bättre.
På en nyare TV från random tillverkare är Android-TV riktigt bra och snabbt. Det är mina early adopter-modeller som inte höll måttet, verken SoC eller implementeringen av Android-TV. Går jag och tittar på en ny Sony TV ibdag så är det ljusår från min, och inte minst Philipsen vars implementering av Android-TV är riktigt dålig, och uppdaterades heller aldrig utan står kvar på Android 6.0. Uselt.
Jag inbillar mig att om man köpet en bättre Sony, TCL, Xiaomi Mi TV eller till och med Philips i dag, så tror jag i regel man blir ganska nöjd med sitt inbyggda Android-TV TV och slipper köpa till en Shield, Mi box, Chromecast eller Apple TV. Men sedan är det ju klart att det beror på ens krav också, en Shield är alltid en Shield liksom, men för dagligt användande kanske det inte behöver vara en Ferrari, Volvo är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

Sitter också med en Android-TV, en Philips från 2015 och Sony från 2016. Android-TV I sig är grymt bra och appstödet blir bara bättre och bättre. Även plattformen i sig blir bara bättre och bättre.
På en nyare TV från random tillverkare är Android-TV riktigt bra och snabbt. Det är mina early adopter-modeller som inte höll måttet, verken SoC eller implementeringen av Android-TV. Går jag och tittar på en ny Sony TV ibdag så är det ljusår från min, och inte minst Philipsen vars implementering av Android-TV är riktigt dålig, och uppdaterades heller aldrig utan står kvar på Android 6.0. Uselt.
Jag inbillar mig att om man köpet en bättre Sony, TCL, Xiaomi Mi TV eller till och med Philips i dag, så tror jag i regel man blir ganska nöjd med sitt inbyggda Android-TV TV och slipper köpa till en Shield, Mi box, Chromecast eller Apple TV. Men sedan är det ju klart att det beror på ens krav också, en Shield är alltid en Shield liksom, men för dagligt användande kanske det inte behöver vara en Ferrari, Volvo är helt ok.

Absolut, Android-TV i sig är inte dumt, och nu för tiden har jag en shield. Dock, om det skiljer sig 2000kr mellan ett par apparater där enda skillnaden är just OS (kanske inte helt sannorlikt att det skulle vara enda skillnaden förvisso) så hade jag inte lagt den pengen, utan istället skaffat en shield.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Lyfter tråden lite det har kommit en uppdatering till Saphi med svt-play bla.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MCRJ:

Lyfter tråden lite det har kommit en uppdatering till Saphi med svt-play bla.

SVT-play, Viaplay mm finns, men Philips är dåliga på att underhålla systemen. Man kan logga in på t ex viaplay en gång, men nästa gång man ska logga in så hittar den inte Philips-servern. Man kan lösa det genom att dra ur sladden och vänta några sekunder. Då fungerar det igen. Hi-tech.

Har Philips verkligen övergett Saphi? Ser att de har Saphi på många nya modeller också. Android hade varit att föredra. Även Samsungs operativsystem ska vara bra.