Permalänk
Lego Master
Skrivet av HenrikM:

Det där testet är helt bängt och grovt felaktigt.
Svärfar körde med Avast vilket skall vara myyyyyycket bättre än windows defender i detta avseende.
Hans dator var nästan obrukbar pga alla resurser Avast tog.
Innan det så hade han McAfee. Samma jävla skit. Hårddisken tuggade konstant. Avinstallerade och slog igång windows defender och allt blev lugnt.
Men gubben blev lurad att installera Avast av nån linuxnörd som inte litade på windows defender.

Ait, kan inte tala för Avast. McAffee är ju välkänt för att vara rent av överjävla kass. Eset NOD32 däremot har jag kört hemma i en hel drös år, och aldrig haft några bekymmer med att det skulle hogga resurser.

Min generella princip:
Det finns två saker du SKA betala för i en dator; Windows, och ditt AV.
Om nån av de två är "gratis", då kommer du ändå inte billigt undan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skadar ju inte att skriva vad den gör också
Bra och bra... Jag tror de flesta tycker ganska tvärtemot om jag ska vara ärlig. Han skriver till och med själv upprepade gånger att han totalt struntar i säkerheten. Allt för att (för de flesta) få ett försumbart prestandalyft. Undra hur många som skulle klara av ett blindtest.

Jag skulle i alla fall aldrig följa den guiden och om någon planerar att göta det så tycker jag de ska vara väl insatta i riskerna.

Här är guiden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-gui...

Klart man ska vara medveten om det, sen räcker det säkert för de flesta att köra debloat.

Andra bra program imo:
https://www.stardock.com/products/start10/
https://www.henrypp.org/product/simplewall

Skrivet av AppleMuffin:

Man behöver ingen guide för att köra Windows 10 Debloater i GUI mode

Ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ait, kan inte tala för Avast. McAffee är ju välkänt för att vara rent av överjävla kass. Eset NOD32 däremot har jag kört hemma i en hel drös år, och aldrig haft några bekymmer med att det skulle hogga resurser.

Min generella princip:
Det finns två saker du SKA betala för i en dator; Windows, och ditt AV.
Om nån av de två är "gratis", då kommer du ändå inte billigt undan.

Jodå om du kör enligt min princip: skit i Windows och kör Linux - Det är helt gratis!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Haglund:

Jodå om du kör enligt min princip: skit i Windows och kör Linux - Det är helt gratis!

Inte i form av mina gråa hår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Vill även ändra så ram hastighet till högre. I Bios har jag xmp I och xmp II vad bör man sätta det på? Är inte intresserad av att överklocka då jag inte tycks det behövs än.

Jag såg inte vilka minnen du hade när du räknade upp dina delar.

Vill man kolla upp att det blir rätt inställd med XMP eller själv vill ställa in så behöver man också veta vad minnenas timing (latens) och spänning (volt) ska vara så man utgår från rätt siffror innan man försöker höja / ställa in minnenas hastighet (frekvens).

Minnes tillverkarens och vissa butikers hemsidor har siffrorna.

Permalänk
Medlem

Jag fick ingen pluspoäng för mitt förslag att ta backup som första åtgärd!
Tänk efter före! Tänk om datorn måste reklameras.

Blir det problem så kan man backa. Det gäller för övrigt vid alla stora uppdateringar. Det har räddat mig många gånger när jag haft ett helt obootbart system!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag såg inte vilka minnen du hade när du räknade upp dina delar.

Vill man kolla upp att det blir rätt inställd med XMP eller själv vill ställa in så behöver man också veta vad minnenas timing (latens) och spänning (volt) ska vara så man utgår från rätt siffror innan man försöker höja / ställa in minnenas hastighet (frekvens).

Minnes tillverkarens och vissa butikers hemsidor har siffrorna.

Ser detta vettigt ut?
https://imgur.com/a/y7fH9UT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första man gör är en egen W10 där man tagit bort allt skit man inte vill ha.
Sen kan man börja med ett W10 som inte är nerbloatat åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jodå om du kör enligt min princip: skit i Windows och kör Linux - Det är helt gratis!

Vänta ska bara spela lite, oh nvm Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vänta ska bara spela lite, oh nvm Linux

https://lutris.net/
https://www.protondb.com/

Permalänk
Medlem

Och det fungerar lika bra som på Windows menar du? Och stödjer alla spel på samma villkor osv?
För så har det aldrig varit förr med Linux.

Läser man är där gott om problem också på många spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och det fungerar lika bra som på Windows menar du? Och stödjer alla spel på samma villkor osv?
För så har det aldrig varit förr med Linux.

Jag spelar Path of Exile, Blizzards spel och ett något nischat FPS Deep Rock Galactic utan problem på Linux. Det har hänt jäkligt mycket på spelsidan för Linux på senaste tiden, mycket tack vare Valve bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Ja, allt verka stämma när jag jämför med butikernas info om dina minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och det fungerar lika bra som på Windows menar du? Och stödjer alla spel på samma villkor osv?
För så har det aldrig varit förr med Linux.

Läser man är där gott om problem också på många spel

Om man gör annat än bara spela finns det gott om incitament för att hoppa över Windows. Linux är på många sätt ett mycket bättre operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kanske stänga av serieporten (COM) i BIOS också, onödig interrupt.

Kan du utveckla?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Kan du utveckla?

Jag är osäker på vad som är oklart.
Hur man gör? Det är olika för varje BIOS, serial port eller com port borde det heta.
Varför? I princip all hårdvara som inte används bör vara disablad så att inte windows allokerar resurser till den.
https://www.crn.com/recipes/channel-programs/163101066/optimi...

Något annat mer specifikt som är oklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag är osäker på vad som är oklart.
Hur man gör? Det är olika för varje BIOS, serial port eller com port borde det heta.
Varför? I princip all hårdvara som inte används bör vara disablad så att inte windows allokerar resurser till den.
https://www.crn.com/recipes/channel-programs/163101066/optimi...

Något annat mer specifikt som är oklart?

Nej, nu är allt klart, undrade mest varför, men nu vet jag

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Tjena!
Nyss fått igång min nya dator vad är det första jag bör göra?
Vilka program osv behöver man?
Vad är enklaste sättet och se till så drivers och allt funkar som det ska?

Har även 144hz skärmar men dem är är just nu på 60hz, när jag ändrar till 144 i bild instläningar så blir texten typ suddig.
Vill även ändra så ram hastighet till högre. I Bios har jag xmp I och xmp II vad bör man sätta det på? Är inte intresserad av att överklocka då jag inte tycks det behövs än.

Det första man gör är att installera en version av operativsystemet som inte har tillverkarens bloatware bifogat.

Permalänk

User Benchmark är ett perfekt LITET program som testar CPU, GPU, HDD, SSD, under 6mb, och du kan jämföra med liknande system.
Använd samtidigt någon 'hardware monitor' att kolla temperaturerna med i bakgrunden.
Testet är kanske 1,5 minuter eller så.

Det är förstås fin hårdvara du har, så toppbetyg är att vänta.
Temperaturerna går att googla sig till vad andra användare får/kyllösningar.

Här är min körning just nu: https://www.userbenchmark.com/UserRun/22422633

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Har asus något som hjälper mig med drivers? för vet inte om jag ska uppdatera alla sen står det man måste ta bort gamla först, låter jätte rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

User Benchmark är ett perfekt LITET program som testar CPU, GPU, HDD, SSD, under 6mb, och du kan jämföra med liknande system.
Använd samtidigt någon 'hardware monitor' att kolla temperaturerna med i bakgrunden.
Testet är kanske 1,5 minuter eller så.

Det är förstås fin hårdvara du har, så toppbetyg är att vänta.
Temperaturerna går att googla sig till vad andra användare får/kyllösningar.

Här är min körning just nu: https://www.userbenchmark.com/UserRun/22422633

https://www.userbenchmark.com/UserRun/22443197
säger inte mig mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Öppnar Edge.
För att ladda hem och installera Firefox.
Sedan använder man aldrig Edge igen.

Använder stort sätt Chrome, men om man ska titta på Netflix får det bli Edge, finns inte så mycket annat välja på för just det under windows.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

@Riese: Din processor verkar inte arbeta optimalt, kan hända att någon inställning i BIOS/UEFI inte stämmer överens med kraften i en 9900k.

Din övriga hårdvara ger ju liknande resultat, så att uppdatera drivrutiner är nog en bra början.

Eventuellt också ta hjälp av någon kompis med mer erfarenhet att optimera. Det är vad jag kan se från ditt test.
Då tittar jag på vart du hamnar procentuellt sett till övriga med liknande hårdvara. Din processor är den som avviker mest från förväntat resultat.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

@Riese: Din processor verkar inte arbeta optimalt, kan hända att någon inställning i BIOS/UEFI inte stämmer överens med kraften i en 9900k.

Din övriga hårdvara ger ju liknande resultat, så att uppdatera drivrutiner är nog en bra början.

Eventuellt också ta hjälp av någon kompis med mer erfarenhet att optimera. Det är vad jag kan se från ditt test.
Då tittar jag på vart du hamnar procentuellt sett till övriga med liknande hårdvara. Din processor är den som avviker mest från förväntat resultat.

Jag har ju inte ändrat något i bios så förstår inte varför saker under presterar.. har försökt uppdatera moderkortets drivers men står bara jag har fel bit var gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första jag gör är alltid kontrollpanelen > mus och kryssa ur pointer-precision (acceleration).

Skickades från m.sweclockers.com