Permalänk
Medlem

Nokia 800 Tough

Det kommer ut en ny mobil från Nokia i oktober. Det är den tåligaste telefonen Nokia har gjort. Jag tänker göra mig av med min smartphone och är ute efter en så kallad feature phone. Jag har min stationära dator till internet och behöver inte ha med mig en dator i fickan. Jag tänker stänga av internet uppkopplingen på kommande mobil.

Vad tror ni om denna?

Nokia 800 Tough

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kommer ut en ny mobil från Nokia i oktober. Det är den tåligaste telefonen Nokia har gjort. Jag tänker göra mig av med min smartphone och är ute efter en så kallad feature phone. Jag har min stationära dator till internet och behöver inte ha med mig en dator i fickan. Jag tänker stänga av internet uppkopplingen på kommande mobil.

Vad tror ni om denna?

Nokia 800 Tough

Verkar vara en bra seniormobil. Perfekt till min 80-åriga far.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter sunt! Har själv gått i samma tankebanor och funderat på 8810.
Det som är en dealbreaker för mig är en hyfsad kalender. Många recensenter sågade kalendern i Nokia 8810.
Om den är bra på 800 så ska jag överväga byte! Tack för tipset om denna modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Jag tycker det låter sunt! Har själv gått i samma tankebanor och funderat på 8810.
Det som är en dealbreaker för mig är en hyfsad kalender. Många recensenter sågade kalendern i Nokia 8810.
Om den är bra på 800 så ska jag överväga byte! Tack för tipset om denna modell

Den här är också intressant .

https://www.webhallen.com/se/product/306791-Nokia-2720-Svart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror de kan bli en riktigt bra jobbtelefon!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Bra som en nödtelefon om man ska ut och campa eller vandra i fjäll och skog.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Den är ännu väldigt dyr. Jag kanske slår till om den kommer ner kring 700 kronor.
Jag har en 3310 som är ganska usel faktiskt. Det enda jag skulle vara intresserad av med Tough är hållbarheten och batteritiden

Permalänk

Ser jäkligt tuff ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kommer ut en ny mobil från Nokia i oktober. Det är den tåligaste telefonen Nokia har gjort. Jag tänker göra mig av med min smartphone och är ute efter en så kallad feature phone. Jag har min stationära dator till internet och behöver inte ha med mig en dator i fickan. Jag tänker stänga av internet uppkopplingen på kommande mobil.

Vad tror ni om denna?

Nokia 800 Tough

Jag sålde min smartphone och köpte just en Nokia 800 T.
Det bästa som jag har gjort, mer fritid och mindre notifikationer...

Visa signatur

Send
Messages,
Not Metadata.

https://getsession.org/

Permalänk
Medlem

Yas detta kan bli min nästa efter min Blackberry Passport möjligtvis.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Vill verkligen göra något sådant här, men Swish...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Verkar kanon som en Jobbtelefon men till vardags funkar den inte alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en feature phone igen, om:
Det finns bra integration med Google Calendar
Det finns WhatsApp
Den tar bra bilder
Det går att köra Spotify
Det finns en webbläsare för nödfall
Den inte är för stor

Det blir för mycket dumstirrande som det är nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vill verkligen göra något sådant här, men Swish...

Skickades från m.sweclockers.com

Har Swish på min surfplatta som ligger hemma=)

Visa signatur

Send
Messages,
Not Metadata.

https://getsession.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Verkar kanon som en Jobbtelefon men till vardags funkar den inte alls.

För mig så funkar Nokia 800 T bra till vardags.

Visa signatur

Send
Messages,
Not Metadata.

https://getsession.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Skulle gärna ha en feature phone igen, om:
Det finns bra integration med Google Calendar
Det finns WhatsApp
Den tar bra bilder
Det går att köra Spotify
Det finns en webbläsare för nödfall
Den inte är för stor

Det blir för mycket dumstirrande som det är nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns intergration med Google.
Det finns WhatsApp
Bra bilder tar den inte, man får köpa en kamera då.
Operativsystemet KaiOS har idag över 100 miljoner enheter, så Spotify är bara en tidsfråga.
Det finns webbläsare.
Tycker man att Nokia 800 T är för stor, så finns tex Nokia 2720 och 8110

Kräver man sedan för många tekniska finesser på sin telefon, så är det inte längre en "dumbphone" och man kan lika gärna ha en "smartphone"
Det är trots allt en telefon som man ska kunna ringa med, vem går runt med en dator i fickan liksom=)

Visa signatur

Send
Messages,
Not Metadata.

https://getsession.org/

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Grauior:

Har Swish på min surfplatta som ligger hemma=)

Önskar att jag också hade det.
Hmhmm, Mmicrohmsoft.... -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Citerar här en recension från prisjakt:
EXAKT HUR JAG KÄNNER OCH TÄNKER OM MIN NYA NOKIA 800 TOUGH

"Detta är för mig mer än en ny mobil, det är en ny livsstil. Bakgrund: Jag behövde en enkel TÅLIG mobil med bra batteritid för att ringa och skicka SMS, praktiskt taget ingenting annat. Har en liten bebis som med lätthet (kast på trägolv från 30cm) lyckats ha sönder 3 stycken överdrivet dyra smartphones i rad. Smartphones vars funktioner jag till 99% inte ens har tid eller lust att använda. Måttet var sannerligen rågat och det var dags för en förändring! Fördelar:

* Tålig! Klarar tapp på betonggolv från 1.8 meter.

* Vattentät, klarar 40 minuter på 1,2 meters djup (mer än vad jag klarar). Reptålig, dammtålig, dimmtålig (ja vissa fancy dyra headsets och smartphones klarar förbluffande nog inte luftfuktighet), stöttålig, temperaturtålig etc.

* Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning.

* Inget fancy stuff som distraherar och stjäl värdefull tid!

* Google Assistant för enkla röstkommandon (ej ännu för svenska så kör engelska vilket är fine-by-me).

* Google Maps och GPS finns för nödfallsnavigering. Ren bonus för min del (papperskarta och observationsförmåga funkar även utmärkt).

* E-post och webbläsare finns för de som verkligen alltid behöver detta. Jag har inget behov av detta då jag sköter sånt under begränsad dedikerad tid på en riktig dator.

* 3,5 mm stereouttag för enkel lyssning.

* Stöd för minneskort där man enkelt kan lägga sin musik, talböcker mm.

* FM-radio när man vill ha omväxling till ovannämnda.

* KaiOS känns enkelt och tydligt. Gillar skarpt deras förhållningssätt. Det är f.d. Firefox OS som har vidareutvecklats och har en egen enkel app store, KaiStore, för enklare appar (Google har nyligen investerat så det ska tydligen komma mer med tiden).

* Den kostar vad en telefon ska kosta, max en tusenlapp.

* Den stör inte och låter mig leva i nuet! Inget konstant tjatande "läs mig, ladda mig, uppdatera mig, läs mig igen och acceptera att jag äger din själ och hela ditt privatliv!"

* Det är precis som Bruce Lee säger: "Keep it simple stupid". Jag skulle modifiera detta lätt till "Keep it simple, smart" Om du transfererar all smarthet till dina prylar, vad finns då kvar hos dig? Prylarna som du äger ska aldrig börja äga dig!

Nackdelar:
* Ingen touchscreen vilket tar lite tid att avvänja sig vid. Detta är dock ingen big deal. Dels känns back-to-basics ärligt talat rätt befriande. Dels funkar Google Assistant utmärkt om och när man inte vill använda de fysiska knapparna.

* Mobilt BankId och Swish finns ej (ännu?) för KaiOS så du behöver spara en platta eller gammal "smartphone" för dessa ändamål. Detta är dock ingen big deal då det är ett ytterst sällsynt behov för min del.

Sammanfattning:
delete.facebook
delete.twitter
free.your.mind
free.your.time"

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4935720

Visa signatur

Send
Messages,
Not Metadata.

https://getsession.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grauior:

Citerar här en recension från prisjakt:
EXAKT HUR JAG KÄNNER OCH TÄNKER OM MIN NYA NOKIA 800 TOUGH

"Detta är för mig mer än en ny mobil, det är en ny livsstil. Bakgrund: Jag behövde en enkel TÅLIG mobil med bra batteritid för att ringa och skicka SMS, praktiskt taget ingenting annat. Har en liten bebis som med lätthet (kast på trägolv från 30cm) lyckats ha sönder 3 stycken överdrivet dyra smartphones i rad. Smartphones vars funktioner jag till 99% inte ens har tid eller lust att använda. Måttet var sannerligen rågat och det var dags för en förändring! Fördelar:

* Tålig! Klarar tapp på betonggolv från 1.8 meter.

* Vattentät, klarar 40 minuter på 1,2 meters djup (mer än vad jag klarar). Reptålig, dammtålig, dimmtålig (ja vissa fancy dyra headsets och smartphones klarar förbluffande nog inte luftfuktighet), stöttålig, temperaturtålig etc.

* Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning.

* Inget fancy stuff som distraherar och stjäl värdefull tid!

* Google Assistant för enkla röstkommandon (ej ännu för svenska så kör engelska vilket är fine-by-me).

* Google Maps och GPS finns för nödfallsnavigering. Ren bonus för min del (papperskarta och observationsförmåga funkar även utmärkt).

* E-post och webbläsare finns för de som verkligen alltid behöver detta. Jag har inget behov av detta då jag sköter sånt under begränsad dedikerad tid på en riktig dator.

* 3,5 mm stereouttag för enkel lyssning.

* Stöd för minneskort där man enkelt kan lägga sin musik, talböcker mm.

* FM-radio när man vill ha omväxling till ovannämnda.

* KaiOS känns enkelt och tydligt. Gillar skarpt deras förhållningssätt. Det är f.d. Firefox OS som har vidareutvecklats och har en egen enkel app store, KaiStore, för enklare appar (Google har nyligen investerat så det ska tydligen komma mer med tiden).

* Den kostar vad en telefon ska kosta, max en tusenlapp.

* Den stör inte och låter mig leva i nuet! Inget konstant tjatande "läs mig, ladda mig, uppdatera mig, läs mig igen och acceptera att jag äger din själ och hela ditt privatliv!"

* Det är precis som Bruce Lee säger: "Keep it simple stupid". Jag skulle modifiera detta lätt till "Keep it simple, smart" Om du transfererar all smarthet till dina prylar, vad finns då kvar hos dig? Prylarna som du äger ska aldrig börja äga dig!

Nackdelar:
* Ingen touchscreen vilket tar lite tid att avvänja sig vid. Detta är dock ingen big deal. Dels känns back-to-basics ärligt talat rätt befriande. Dels funkar Google Assistant utmärkt om och när man inte vill använda de fysiska knapparna.

* Mobilt BankId och Swish finns ej (ännu?) för KaiOS så du behöver spara en platta eller gammal "smartphone" för dessa ändamål. Detta är dock ingen big deal då det är ett ytterst sällsynt behov för min del.

Sammanfattning:
delete.facebook
delete.twitter
free.your.mind
free.your.time"

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4935720

Omdömet på Prisjakt är från en Cat B35

Så här står det tex i omdömet:
* Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning

Datumen har inte ens inträffat än

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Omdömet på Prisjakt är från en Cat B35

Så här står det tex i omdömet:
* Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning

Datumen har inte ens inträffat än

Hen skriver ju att det omdömet, från prisjakt, är precis så hen känner för sin Nokia 800 Tough. Så läs ordentligt först... 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Omdömet på Prisjakt är från en Cat B35

Så här står det tex i omdömet:
* Grym batteritid! Laddade den 16 december direkt efter inköp. Det är idag den 29 december och har ej behövt ladda den igen! Står idag på drygt 50% efter ~10st medellånga samtal samt ett par rejäla sessioner med KaiOS testning

Datumen har inte ens inträffat än

Prisjaktinlägget är postat 2018-12-29

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Även om man inte gillar smartphones och bara ringer så har vi ju appar som BankId och Swish som är bra att ha i en mobil och även olika betalningsmöjligheter med mobilen ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Hen skriver ju att det omdömet, från prisjakt, är precis så hen känner för sin Nokia 800 Tough. Så läs ordentligt först... 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ser det nu
Men märkligt att kopiera någon annans omdöme rakt av från en helt annan telefon (kunde ju redigerat det innan).