Permalänk

Hdd visar fel utrymme?

Hej. En av mina hårddiskar visar fel info. Under egenskaper så säger den att jag har använt 205gig. Men när jag kontrollerar filerna på disken så används bara 40 gig. Så det är 165gig som jag inte kan se.

Jag tog hem ett program som heter WinDirStat och där är det likadant, 205gig används men bara 40gig är synliga.

Jag har testat visa dolda filer utan att det visades något. Jag har tömt papperskorgen. Och windows ligger inte på disken (om det har någon betydelse)

Jag är rätt okunnig så jag önskar en förklaring for dummies

Permalänk
Medlem

@Robban221:
Prova även ställa in att system filer ska visas, då dessa är dolda även om man har att dolda filer ska visas.

Det finns även system mappar man inte kan se storlek på om man inte ger sitt användarekonto full kontroll till dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Robban221:
Prova även ställa in att system filer ska visas, då dessa är dolda även om man har att dolda filer ska visas.

Det finns även system mappar man inte kan se storlek på om man inte ger sitt användarekonto full kontroll till dem.

Testade det. Och fick fram lite olika filer mm som inte syntes innan. Dock var inget av det speciellt stort utan allt var/är fortfarande ca 40gig.
Tack ändå.

Permalänk
Medlem

@Robban221: Och vilka bibliotek på din hårddisk ligger dessa filer som du inte tycker dig se? Det ser du ju klart och tydligt i windirstat. Du kan ju börja med att tala om vila bibliotek är så är det nog lättare att förklara för dig. ÄR det t.ex. i temp? windows? desktop? osv osv osv

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du lägga ut en skärmdump från WinDirStat?

Vad har du på disken? Om man har extremt många små filer så kan mängden använt utrymme vida överstiga det utrymme som filerna faktiskt tar. Det beror på att det finns en minsta storlek som en fil kan ta i anspråk. Det känns extremt att det skulle vara detta som är problemet, men kan vara bra att veta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Edit. Problemet löst. Så jag tog bort länkarna.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Robban221: Och vilka bibliotek på din hårddisk ligger dessa filer som du inte tycker dig se? Det ser du ju klart och tydligt i windirstat. Du kan ju börja med att tala om vila bibliotek är så är det nog lättare att förklara för dig. ÄR det t.ex. i temp? windows? desktop? osv osv osv

Jag vet inte riktigt vad du menar med din fråga (som sagt jag är rätt okunnig). Men nu ska det finnas bilder i tråden som kanske besvarar din fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du programmet som administratör? Det finns mappar på disken som du inte kan se innehållet i. De kan mycket väl innehålla saker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Citat:

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kör du programmet som administratör? Det finns mappar på disken som du inte kan se innehållet i. De kan mycket väl innehålla saker.

Det gjorde jag inte. Men nu testade jag det och kunde då se vad det var som tog upp 165 gig.

Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@Robban221: Jag brukar köra diskrensning som finns i Windows 10 innan jag söker och manuellt tar bort onödiga filer på SSDn eller HDDn.

Diskrensning i Windows 10 https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026616/windows-10-d...

Visa signatur

janee