Fibaro insatsbrytare brann...

Permalänk

Fibaro insatsbrytare brann...

Hej!

Har ett par Fibaro Zwave FGS-213 insatsbrytare installerade bakom mina strömbrytare i huset. På ett ställe går insatsbrytaren sönder då och då. När det hände nu senast bestämde jag mig för att öppna upp den för att kika på vad som hänt.

Det ser ut som att den brunnit och smält och det luktar bränd elektronik. Ehh... den är installerad av behörig elektriker så nu känner jag att jag vill dra ut alla jag har i huset. Varför brinner den??

Den är kopplad till husets 230v så vitt jag vet. Denna står i tvättstugan så möjligt att det blir för varmt bakom brytaren? Har dock en förhöjd dosa här för att det ska ventilerad lite där inne iaf. Har skrivit till Fibaro för att höra vad dom säger, men en snabb googling visar på att dessa puckar inte har den bästa isoleringen osv. Vad hade ni gjort? Känner ni till detta?

En bild här:
FGS213 som brunnit

//TM

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men vad för last har du på brytaren?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Kanske dum fråga, men vad för last har du på brytaren?

Den går till en utelampa som har 2 st 6W lampor i sig.

Det är dock en dubbeltrapp som bryggats, där ena lasten går till 2 lysrörsarmaturer och den andra lasten går till Fibaron och vidare till utelampan.

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Dina lysrör ligger illa till att ha sönder enheten - speciellt om de inte har några inbyggda faskompeseringskondensatorer i sig

på bilden så verkar det vara en säkringsmotstånd som brunnit - och en flisa dessutom utslaget ur dess keramiklager vilket tyder på en kraftig transient och inte att det varit överström under lång tid (då brukar större område av kretskortet vara mörkare/brunbränt och det syns också omkring de närmaste komponenterna av värmen)

reläet är på 12V - hur drivs pucken - med 12V eller 230 Volt (att reläet sedan bryter 230V har inte med saken att göra då det är på drivsidan på elektronikdelen som det blivit skada på)

är det 230V så brukar dessvärre drivsystemen vara det enklaste möjliga - ofta med kapacitiv spänningsdelare, men här ser man en kloss som eventuellt kan vara en trafo. men bilden är för otydlig för att kunna dra några slutsatser (för det behöver man ta bilder ovanifrån, underifrån av kretskortet och att dessa är _skarpa_ att även den minsta lilla text man kan se på ytmonterade motstånd är fullt läsbara när man zoomar in i bilden - annars kan man lika gärna låta bli skicka in bilden för forumets räkning och köpa ny puck istället...)

Om det ger en hint för dig så är det en skarp transient, ja närmast åsknedslag som har tagit söder pucken och alla brytningar till elmotorer (som värmepumpar, elfläktar) och även drosslade lysrör utan faskompenseringskondensatorer på sin utsida mot elnätet kan ge väldig höga spänningsspikar om strömmen plötsligt bryts med brytare på fel ställe i slingan - huvudströmbrytaren är en sådan ställe där en brytning kan ge väldig hög spänningsspik i hela elsystemet när det bryts och det finns mycket induktanser (elmotorer, lysrör...) i fastigheten.

Att låta elektriken sätta in överspänningsskydd i elcentralen på förbrukarsidan kan minska problemet - dock ingen garanti att det tar allt.

Permalänk

Fibaro lämnar mycket att önska vad gäller kvalitet. Problemet är att deras utbud av olika typer av inbyggnadsmoduler är det bästa som finns från en och samma tillverare. Om jag var du så skulle jag satsa på qubino eller plejd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Tack för utförligt svar!

Här är fler bilder (dock inget underifrån, kan ta det när jag kommer hem)

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Skrivet av xxargs:

Dina lysrör ligger illa till att ha sönder enheten - speciellt om de inte har några inbyggda faskompeseringskondensatorer i sig

på bilden så verkar det vara en säkringsmotstånd som brunnit - och en flisa dessutom utslaget ur dess keramiklager vilket tyder på en kraftig transient och inte att det varit överström under lång tid (då brukar större område av kretskortet vara mörkare/brunbränt och det syns också omkring de närmaste komponenterna av värmen)

reläet är på 12V - hur drivs pucken - med 12V eller 230 Volt (att reläet sedan bryter 230V har inte med saken att göra då det är på drivsidan på elektronikdelen som det blivit skada på)

är det 230V så brukar dessvärre drivsystemen vara det enklaste möjliga - ofta med kapacitiv spänningsdelare, men här ser man en kloss som eventuellt kan vara en trafo. men bilden är för otydlig för att kunna dra några slutsatser (för det behöver man ta bilder ovanifrån, underifrån av kretskortet och att dessa är _skarpa_ att även den minsta lilla text man kan se på ytmonterade motstånd är fullt läsbara när man zoomar in i bilden - annars kan man lika gärna låta bli skicka in bilden för forumets räkning och köpa ny puck istället...)

Om det ger en hint för dig så är det en skarp transient, ja närmast åsknedslag som har tagit söder pucken och alla brytningar till elmotorer (som värmepumpar, elfläktar) och även drosslade lysrör utan faskompenseringskondensatorer på sin utsida mot elnätet kan ge väldig höga spänningsspikar om strömmen plötsligt bryts med brytare på fel ställe i slingan - huvudströmbrytaren är en sådan ställe där en brytning kan ge väldig hög spänningsspik i hela elsystemet när det bryts och det finns mycket induktanser (elmotorer, lysrör...) i fastigheten.

Att låta elektriken sätta in överspänningsskydd i elcentralen på förbrukarsidan kan minska problemet - dock ingen garanti att det tar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Ska kika på dom!

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Fibaro lämnar mycket att önska vad gäller kvalitet. Problemet är att deras utbud av olika typer av inbyggnadsmoduler är det bästa som finns från en och samma tillverare. Om jag var du så skulle jag satsa på qubino eller plejd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Nu är jag hemma och har kollat upp kretskortet. Bifogar även bild på baksidan. Det verkar drivas av 12V.

Kan lysrören påverka pucken även om dom inte ligger på samma knapp på brytaren?

Vill minnas att jag fick ett jäkla strömavbrott när jag släckte lysrören häromdan, som för övrigt tog en jäkla tid att tända. Fick byta propp i skåpet ute på huset och byta lysrör/glimtändare.

Kan ha varit att pucken smällde i samband med det. Men märkligt nog så är det just denna puckplaceringen som äter puckar titt som tätt.

Bifogar bilder här

Skrivet av xxargs:

Dina lysrör ligger illa till att ha sönder enheten - speciellt om de inte har några inbyggda faskompeseringskondensatorer i sig

på bilden så verkar det vara en säkringsmotstånd som brunnit - och en flisa dessutom utslaget ur dess keramiklager vilket tyder på en kraftig transient och inte att det varit överström under lång tid (då brukar större område av kretskortet vara mörkare/brunbränt och det syns också omkring de närmaste komponenterna av värmen)

reläet är på 12V - hur drivs pucken - med 12V eller 230 Volt (att reläet sedan bryter 230V har inte med saken att göra då det är på drivsidan på elektronikdelen som det blivit skada på)

är det 230V så brukar dessvärre drivsystemen vara det enklaste möjliga - ofta med kapacitiv spänningsdelare, men här ser man en kloss som eventuellt kan vara en trafo. men bilden är för otydlig för att kunna dra några slutsatser (för det behöver man ta bilder ovanifrån, underifrån av kretskortet och att dessa är _skarpa_ att även den minsta lilla text man kan se på ytmonterade motstånd är fullt läsbara när man zoomar in i bilden - annars kan man lika gärna låta bli skicka in bilden för forumets räkning och köpa ny puck istället...)

Om det ger en hint för dig så är det en skarp transient, ja närmast åsknedslag som har tagit söder pucken och alla brytningar till elmotorer (som värmepumpar, elfläktar) och även drosslade lysrör utan faskompenseringskondensatorer på sin utsida mot elnätet kan ge väldig höga spänningsspikar om strömmen plötsligt bryts med brytare på fel ställe i slingan - huvudströmbrytaren är en sådan ställe där en brytning kan ge väldig hög spänningsspik i hela elsystemet när det bryts och det finns mycket induktanser (elmotorer, lysrör...) i fastigheten.

Att låta elektriken sätta in överspänningsskydd i elcentralen på förbrukarsidan kan minska problemet - dock ingen garanti att det tar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har kört med Fibaros brytare i minst 5 år nu utan problem. Det som styrs är belysning och då nästan uteslutande LED-lampor utomhus.

Jag tycker det är anmäkninsvärt att du drabbas av samma position går sönder flera gånger. Vad har du mer anslutet på samma säkring? Har du jordfelsbrytare?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

oj, det var bra mycket mer som hade brunnit på undersidan - går det se vilken komponent som har producerat all dessa sot och rök? - eller om det är något som är kvar i kåpan nu...

den där stora kondingen vid skruvplinten - vilken spänning är det på denna??

Misstänker att kapslingen med QR-koden är en komplett lite switchare och kondingen är då dess resevoir-konding för 230V-sidan och sådana brukar ligga på typisk 350 - 500 Volt... - men det är inte den som brunnit utan mer troligt en varistor ytmonteringslödd på undersidan - hur eller hur så gjorde motståndssäkringen sitt jobb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Intressant! Jag har kört med Fibaros brytare i minst 5 år nu utan problem. Det som styrs är belysning och då nästan uteslutande LED-lampor utomhus.

Jag tycker det är anmäkninsvärt att du drabbas av samma position går sönder flera gånger. Vad har du mer anslutet på samma säkring? Har du jordfelsbrytare?

/z

Gissar att TS har klassiska lysrör med drossel-ballaster som knackar sönder modulen efter ett antal gånger vid avstängningar och de kan ge ganska duktiga spänningsspikar om de inte har faskompenseringskondingar och strömmen bryts i början av grenen med dessa grejor hängande på.

Det är som att knacka en stor sten med en slägga - efter tillräckligt många slag börja sprickorna komma och efter rätt få slag ytterligare så spricker det upp och det klyvs upp eller går sönder i mindre bitar..

---

Vi har motsvarande problem i anläggningar där man provar reservkraft en gång i kvartalet och i omkopplingen mellan nät och generator hänger brytarna i luften ett antal millisekunder och då trycker hela fastighetens alla tända lysrör (även om dessa har faskompenserade kondingar så är dessa inte fullkompenserade), elmotorer och andra induktiva laster på för att fortsätta strömmen och utrustningen den vekaste delen (varistorn med lägsta ledningsspänningen) tar smällen - vi pratar om pulser långt över 100 Ampere här...

Varför man inte fullkompenserar lysrörsarmaturer beror impedansen i elnät inte skall bli kapacitivt dominerande då om de är kapacitivt dominerande så kan man få verkat att elmotorer som man stänger av eller ofrivilligt stängs av vid strömavbrott och huvudsäkringsutlösning - agerar generator och matar ut ström baklänges - ger backström medans de varvar ned och det anses som en fara elsäkerhetsmässigt.

Permalänk

400v6,8 står det på den stora och 16v100 på den lilla.

Så motståndet räddade en brand här?

Jag är jävligt skeptisk till att installera någon puck här igen. Men det känns också fel att inte kunna göra det... denna höll i cirka ett år men slumpen kan inte döda 4-5 puckar bakom samma brytare...

Kollar jag skåpet med vipporna så är denna kopplad till belysning & vägguttag tvätt, wc och bad. Bifogar bild på elritning ursprunglig, lampan jag styr är 11, med brytaren nere till vänster. Jag har jordfelsbrytare.

Skrivet av zonar:

Intressant! Jag har kört med Fibaros brytare i minst 5 år nu utan problem. Det som styrs är belysning och då nästan uteslutande LED-lampor utomhus.

Jag tycker det är anmäkninsvärt att du drabbas av samma position går sönder flera gånger. Vad har du mer anslutet på samma säkring? Har du jordfelsbrytare?

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

OK, modulen med QR-koden är alltså en switchar-modul 12V som ger klenspänningen för styrelektroniken.

Det är mycket svart under reläet på kretskortssidan - frågan är om det inte gått en massa ström så pass att ledarna till/från reläet har försvunnit - man skulle behöva en oskadat att jämföra med, men samtidigt verkar inte glasfiberns bränd på det sättet att det tyder på att det är något som pågått länge utan vi pratar om sekunder - som en stor kortis skulle kunna ge på förbrukarsidan - eller kraftig övespänning eller åsksmäll...

Permalänk

Som sagt, troligen skedde detta när jag släckte de gamla lysrören som fick en av de 3 säkringarna jag har ute på huset att gå. Om man kollar schemat jag bifogat, så ser det ut som att strömmen går upp via lysrören och sen ut till lampan på fasaden? Jag är inte elektriker så jag kan inte läsa sådana här scheman, men tänker att det kan vara pga lysrören då, även om jag i strömbrytaren har en brun kabel (L) till lysrören och en annan brun kabel (L) till lampan ute (som förvisso båda utgår från en och samma bruna sladd som kommer ut från väggen).

//TM

Skrivet av xxargs:

Det är mycket svart under reläet på kretskortssidan - frågan är om det inte gått en massa ström så pass att ledarna till/från reläet har försvunnit - man skulle behöva en oskadat att jämföra med, men samtidigt verkar inte glasfiberns bränd på det sättet att det tyder på att det är något som pågått länge utan vi pratar om sekunder - som en stor kortis skulle kunna ge på förbrukarsidan - eller kraftig övespänning eller åsksmäll...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Nu har jag tvättat av så gott det går. Så här ser det ut nu. Den svarta massan i mitten är mjuk. Är det en komponent som smält helt och hållet? Ska jag skrapa bort det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Hittade en bild på ett fungerande ex! Tydligen så var där inget annat än den där mjuka massan även innan ser det ut som.

Här är var bilden kommer ifrån samt allt som har med det tekniska att göra

Länk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Inne i hålen där sladdarna fästes är bläcken eller vad som kallas i stort sett bortskrapade på sina ställen. Det kan väl inte vara bra eller? Kan det ha bidragit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Som sagt, troligen skedde detta när jag släckte de gamla lysrören som fick en av de 3 säkringarna jag har ute på huset att gå. Om man kollar schemat jag bifogat, så ser det ut som att strömmen går upp via lysrören och sen ut till lampan på fasaden?
Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, antagligen en dosa bakom armaturen i tak, man brukar försöka lägga utomhusbelysning på egen säkring men ser inte ut som att du har det...

Tittar jag närmare på ritningen är det ingen ledning till centralen, kanske nummer 10 är en dosa på kraftritningen eller en annan ritning som förklarar ledningen till centralen? borde dock ha varit ett sträck mellan dosan och armaturen (jobbar med att rita ritningar)
(om inte den kommer från höger på ritningen)

har själv en Fibaro Dimmer 2 och har fungerat felfritt i ett år iaf, hoppas inte min har liknande bekymmer... har dock inga lysrör i huset, i princip allt är LED

Permalänk

Ok!

Den tjocka svarta linjen går till elcentralen (syns inte på bild).

Vad tror ni då om detta. Är det en idé att slopa pucken här, eller är det pga de gamla lysrören som det havererat och att det nu är lugnt då jag bytt till nya lysrör? Bör jag göra någon förändring med lysrören, köpa några mer avancerade som har skydd mot spikar i spänningen? Vilka i så fall? Byta ut dom till Led?

När jag tvättat kretskortet och jämfört med ett nytt såg det inte ut som att det var så stor skada skedd egentligen, utan att en kraftig spik i spänning slog ut pucken som räddades från att börja brinna tack vare motståndssäkringen.

Vad tror ni? Är det värt att byta till Plejd/Qubino eller det kan kvitta om det ändå beror på lysrören?

//TM

Skrivet av Viochee:

Det stämmer, antagligen en dosa bakom armaturen i tak, man brukar försöka lägga utomhusbelysning på egen säkring men ser inte ut som att du har det...

Tittar jag närmare på ritningen är det ingen ledning till centralen, kanske nummer 10 är en dosa på kraftritningen eller en annan ritning som förklarar ledningen till centralen? borde dock ha varit ett sträck mellan dosan och armaturen (jobbar med att rita ritningar)
(om inte den kommer från höger på ritningen)

har själv en Fibaro Dimmer 2 och har fungerat felfritt i ett år iaf, hoppas inte min har liknande bekymmer... har dock inga lysrör i huset, i princip allt är LED

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Fibaro lämnar mycket att önska vad gäller kvalitet. Problemet är att deras utbud av olika typer av inbyggnadsmoduler är det bästa som finns från en och samma tillverare. Om jag var du så skulle jag satsa på qubino eller plejd.

Skickades från m.sweclockers.com

vad är det för inbyggnadsmodul du tänker på som tex qubino inte har som fibaro har?

Till ts: testa qubino flush 1 relay men montera en glassäkring på den.
(ska inte behövas om du har 10amp men med tanke på att det ser ut som det gör skulle jag nog gjort det)
Jag kör qubino på mina lysrör utan problem, innan hade jag nexas vanliga relay puck den gick dock sönder efter 6 månader sedan testade jag fibaro men den strulade som f** då den stundtals slutade fungera. hmm kanske hade med lysrören att göra?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Som sagt, troligen skedde detta när jag släckte de gamla lysrören som fick en av de 3 säkringarna jag har ute på huset att gå. Om man kollar schemat jag bifogat, så ser det ut som att strömmen går upp via lysrören och sen ut till lampan på fasaden? Jag är inte elektriker så jag kan inte läsa sådana här scheman, men tänker att det kan vara pga lysrören då, även om jag i strömbrytaren har en brun kabel (L) till lysrören och en annan brun kabel (L) till lampan ute (som förvisso båda utgår från en och samma bruna sladd som kommer ut från väggen).

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Det syns att det varit överslag (plasma) i enheten, det blir en elektriskt ledande ljusbåge som i princip kortsluter samman alla punkter den träffar. Så det som räddade från brand vad den av de tre säkringarna som gick. Förutom fabrikationsfel och spänningstransienter på nätet kan det vara en kort kardel som lossnat från en av anslutningsledarna vid installation och lagt sig på ett olämpligt ställe, Sen kan det räcka med en liten spänning-spik eller vibration för att det ska bli överslag.

Permalänk

Har köpt en Qubino Relay 1 nu som jag tänkt sätta i så får vi se om det blir bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av aragon:

vad är det för inbyggnadsmodul du tänker på som tex qubino inte har som fibaro har?

Till ts: testa qubino flush 1 relay men montera en glassäkring på den.
(ska inte behövas om du har 10amp men med tanke på att det ser ut som det gör skulle jag nog gjort det)
Jag kör qubino på mina lysrör utan problem, innan hade jag nexas vanliga relay puck den gick dock sönder efter 6 månader sedan testade jag fibaro men den strulade som f** då den stundtals slutade fungera. hmm kanske hade med lysrören att göra?

Jag var lite otydlig, Qubino har precis det man vill ha vad gäller inbyggnadsmoduler men de förlitar sig på att man använder en annan platform då de inte har en egen gateway. De har heller inga andra tillbehör som drivs med batteri för att täta upp ett nät av inbyggnadsmoduler.

För en som bara vill att det ska fungera så är det helt enkelt bara fibaro som har utbudet av produkter för svenska marknaden som kan göra ett hem smart inom mer än belysning då plejd nästan uteslutande fokuserar på just belsyning.

Min erfarenhet är alltså att qubinos kvalitet är bättre än fibaros men att det kräver mer av användrare för att använda qubino.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Som jag förstår det behöver man ingen separat säkring till Qubino Relay 1 då den avsäkras med 10A? Detta tar jordfelsbrytaren i skåpet hand om eller? Inget jag behöver bry mig om?

Läser att Dimmern och Relay 2 ska avsäkras med mindre, men för Relay 1 är det annorlunda och för den behöver inga åtgärder vidtas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag var lite otydlig, Qubino har precis det man vill ha vad gäller inbyggnadsmoduler men de förlitar sig på att man använder en annan platform då de inte har en egen gateway. De har heller inga andra tillbehör som drivs med batteri för att täta upp ett nät av inbyggnadsmoduler.

För en som bara vill att det ska fungera så är det helt enkelt bara fibaro som har utbudet av produkter för svenska marknaden som kan göra ett hem smart inom mer än belysning då plejd nästan uteslutande fokuserar på just belsyning.

Min erfarenhet är alltså att qubinos kvalitet är bättre än fibaros men att det kräver mer av användrare för att använda qubino.

Fast fibaro har väll inte kontrollenheter för z-wave plus (vertion 5)
Då måste man ändå köpa en 3 part kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

En uppdatering för alla som undrar. Det berodde på lysrören som saknade faskompenseringskondensatorer. Jag bytte ut lysrören mot LED-lampor och sedan dess har allt fungerat som det ska.

//TM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Toppen och tack för uppdateringen!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]