Ni med hund - vilken hundförsäkring är faktiskt bäst?

Permalänk
Medlem

Ni med hund - vilken hundförsäkring är faktiskt bäst?

Hej Sweclockers

Vi har nu i dagarna köpt våran första egna hund. En blandras av Labrador, Golden retriever och BorderCollie
Nu är det dags att teckna en försäkring åt lillen.
Detta är dock lite mer komplicerat än vad jag trodde.

Själva beloppen som ska betalas av mig, samt de diverse belopp som bolagen betalar ut förstår jag mig på. Men själva djungel är vilka försäkringsbolag som faktiskt betalar ut bäst när olyckan händer?

Först kollade jag på diverse listor som rankade bolagen. Där stod det tydligt vilka som hade bäst avtal. Tex Moderna Försäkringars "dubbel försäkring" kom etta på flera listor. Den var klart billigast sett till de belopp de betalar ut. "Topprankad" skryter de med om på sin hemsida. Den kör vi på, tänkte jag.

Sen googlade jag fram lite faktiska omdömen från kunder till bolaget, o då snittar de ca 2/10 i betyg. Helvete.

Det verkar vara en vanlig grej av försäkringbolagen att trixa så mycket det går så att de får skita i att betala så mycket det går.

Så, vilken försäkring är verkligen den man ska ha?

Om man bortser från såna här sidors recensioner(säkert betalda)https://www.hundförsäkring.nu/moderna-forsakringar/

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag även kolla på självriskerna och hur dessa är.
Vissa bolag kanske har låga premier men hög självrisk, vissa har fast medan andra bolag har ett % belopp på notan.

Vi valde IF Stor Hund på våran jycke, mycket beroende på att det är en fast självrisk.

Lycka till, det är inte lätt med försäkringsbolag...

Permalänk
Medlem

Tjenare! vi har bara haft en försäkring på våran hund och det har varit Agria, dels för att uppfödaren hade han försäkrad där plus att dom hade ett okej pris för våran ras. Vi har nyttjat försäkringen tre gånger och dom har varit toppen alla gångerna! En gång hade vi två vetrinärbesök väldigt nära varandra och då sa hon på Agria att hon smällde ihop besöken till ett besök så vi skulle slippa två självrisker mycket nöjda!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Datavetare

Tror inte det är någon gigantisk skillnad i slutändan. Vi har Agria för båda jyckarna, hade även Agria när vi var hästägare (och då var det lite mer kritiskt med rätt försäkring då hästen kostade asmycket vid vård).

Så vårt "val" verkar till viss det vara dikterad av en naturligt tröghet i att inte byta något som fungerar OK. Kan tillägga här att vi utnyttjat försäkringen ett par gånger, det helt utan gnissel.

Här finns en jämförelsetabell man gjort för en fiktiv referenshund. T.ex. så verkar Moderna inte ha ersättning för medicin och rehab.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vi har Svelands hundförsäkring på vårt lilla troll av den enkla anledningen att uppfödaren hade sin kennelförsäkring där och vi slapp både veterinärundersökning och karenstid om vi tecknade vår försäkring hos dem inom en viss tid efter att vi tagit över hunden.

Bland det första som hände var att han blev rejält kass i kistan och fick ligga på djursjukhus i nästan en vecka för att behandla både magen och vätskebristen som uppkommit. Jag minns inte vad det kostade men vi var definitivt glada att vi hade försäkring på honom (jag tror att bara självrisken var 10-12000 kr). Det var inte heller något gnäll från försäkringsbolaget utan djursjukhuset och försäkringsbolaget löste allt sinsemellan, vi behövde bara betala självrisken när vi hämtade honom.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Har inte dessa försäkringar blivit extremt dyra? Vi hade 1 år på Agria för många år sedan, därefter sa vi upp.
https://www.radron.se/granskningar/Sa-mycket-kostar-hundforsa...
Runt 2000kr/år pratar de om att en försäkring kostar idag.

Generellt är det så med försäkringar att det är mer lönsamt att ej har dem, på hund så har man i början så får man en bra blick om det är en frisk eller mindre frisk hund man har.

Permalänk
Medlem

OBS !!!!
Tänk på att kolla vilket belopp som försäkringen gäller, mitt råd är att maxa ut för skulle hunden bli sjuk så går pengarna snabbt iväg.
Haft en hund inne på djursjukhus som drog över 35 tusen på 4 dagar och tänk på att beloppet gäller för ett helt år, så måste man in flera gånger så når man snabbt maxtaket.

Jag har agria och nöjd

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Spontant skulle jag även kolla på självriskerna och hur dessa är.
Vissa bolag kanske har låga premier men hög självrisk, vissa har fast medan andra bolag har ett % belopp på notan.

Vi valde IF Stor Hund på våran jycke, mycket beroende på att det är en fast självrisk.

Lycka till, det är inte lätt med försäkringsbolag...

Skrivet av Adnerhill:

Tjenare! vi har bara haft en försäkring på våran hund och det har varit Agria, dels för att uppfödaren hade han försäkrad där plus att dom hade ett okej pris för våran ras. Vi har nyttjat försäkringen tre gånger och dom har varit toppen alla gångerna! En gång hade vi två vetrinärbesök väldigt nära varandra och då sa hon på Agria att hon smällde ihop besöken till ett besök så vi skulle slippa två självrisker mycket nöjda!

Skrivet av skanepiraten:

OBS !!!!
Tänk på att kolla vilket belopp som försäkringen gäller, mitt råd är att maxa ut för skulle hunden bli sjuk så går pengarna snabbt iväg.
Haft en hund inne på djursjukhus som drog över 35 tusen på 4 dagar och tänk på att beloppet gäller för ett helt år, så måste man in flera gånger så når man snabbt maxtaket.

Jag har agria och nöjd

Tack för era svar allesammans!
Det var nära på att det blev Svelands försäkring med valp-rabatt första året. Men det blir IF istället IOM den fasta självrisken. Sen tar vi maxbeloppet på ersättningen. Dumt att vara dumsnål

Tack för era svar, de gjorde att jag valde en smartare försäkring än det som var tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har inte dessa försäkringar blivit extremt dyra? Vi hade 1 år på Agria för många år sedan, därefter sa vi upp.
https://www.radron.se/granskningar/Sa-mycket-kostar-hundforsa...
Runt 2000kr/år pratar de om att en försäkring kostar idag.

Generellt är det så med försäkringar att det är mer lönsamt att ej har dem, på hund så har man i början så får man en bra blick om det är en frisk eller mindre frisk hund man har.

Jo dem har gått upp mycket i pris på senare år dock är det i grund och botten inte försäkringsbolagens fel.
Problemet är att några få riskkapitalbolag köpt upp i princip samtliga veterinärkliniker i hela landet vilket i stora delar av landet lett till monopol liknande situationer. I exempelvis stockholms regionen finns det i dagsläget ca 150 kliniker av dessa ägs 143 st av 3 stora företag. Dessa 3 företag har sedan gemensamt drivit upp veterinärkostnaderna extremt mycket

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Agria har vi våra små blandisar försäkrade hos och det har inte varit några problem när man behövt nyttja försäkringen. Dock har veterinärerna skött regleringen helt själva så vi har aldrig haft någon kontakt själva med Agria.

Permalänk

Hej, tar upp en gammal tråd ang djurförsäkringar, tycker det är som en djungel därute av försäkringsbolag. Så svårt att hitta rätt.
Så, vilket är det bästa försäkringsbolaget? Varit inne och kikat på hundförsäkrlngar.nu och https://tecknasmart.se/hundforsakring/agria, två bra sidor jag kan rekomendera! Men tycker ändå att det känns bra att kolla med folk som faktiskt har erfarenhet utav bolagen.

Permalänk
Medlem

Vi tog försäkring på våra hundar hos moderna då de verkar vara billigast för våra staffar. Läste det hos https://www.hundforsakringen.se provade även att kolla priset hos 5-6 bolag och det verkar stämma på den rasen. Men som de säger så ändras ju priset efter tiden, så den billigaste försäkringen kan mycket väl vara den dyraste efter ett par år...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi blir med valp snart och på vinst och förlust blåser jag liv i en gammal tråd här. Väger mellan Folksam och If just nu, någon med erfarenheter?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Vi blir med valp snart och på vinst och förlust blåser jag liv i en gammal tråd här. Väger mellan Folksam och If just nu, någon med erfarenheter?

Vi har Folksam på våran italienska vinthund och det har aldrig varit några problem med dem. Har haft en del kontakt med dem pga att doggo bröt benet förra sommaren och de var väldigt enkla att ha att göra med.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vi har Folksam på våran italienska vinthund och det har aldrig varit några problem med dem. Har haft en del kontakt med dem pga att doggo bröt benet förra sommaren och de var väldigt enkla att ha att göra med.

Tack, det ju det som är viktigast. Att faktiskt få hjälpen när det skiter sig.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Tack, det ju det som är viktigast. Att faktiskt få hjälpen när det skiter sig.

Absolut. Men sen är det ju som vanligt viktigt att kolla i villkoren vad som ingår i försäkringen och bestämma vad som är ett rimligt maximalt ersättningsbelopp, hur hög självrisk man vill betala etc. I vårt fall slog vi i taket för maxersättning på 50k, men överskjutande belopp var såpass litet så det hade inte varit lönt att ha ett högre tak.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har Sveland på båda hundarna. Främst för att min rasklubb har rabatt och de är enkla att ha att göra med. Agria är störst men är rent ut sagt för dyra.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Avstängd

Nu har det på sista tiden dykt upp en drös med olika djurförsäkringar och det har blivit en enorm djungel.
Vi har själva Agria men det är mest för att vi får vissa rabatter via medlemskap i hundklubbar, sambons jobb och annat. Det viktigaste är väl att kolla på maxbeloppet och sen vad olika försäkringar INTE betalar för.
Exempelvis så har Agria delat upp sin försäkring på ras och det gör att vissa raser inte har samma försäkringsskydd på grund av att det är vanliga problem hos just den rasen, ex fransk bulldog får bara ett visst antal kejsarsnitt osv då de har svårt att föda fram valpar på naturlig väg.
Se till att ha ett högt maxbelopp så ni inte plötsligt står där och måste välja, ska hunden få leva eller lämna.

Tänk också på att det är krångligt att byta försäkring under hundens levnadstid då man måste göra en ny besiktning av hunden och alla problem som hunden redan haft kommer inte gå att försäkra, ex. har hunden ryggproblem så kommer nya ryggproblem inte med på försäkringen och du får betala allt själv.

Att tillägga så är det ruskigt dyrt att försäkra djur, vi betalar mer för vår hund (Cockerspaniel) än för vårt hus i försäkringspremie Tyvärr är det inte många som inte ser kostanden med att ha djur förrän den dagen det skiter sig, djur är en lyxartikel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi kör Agria, och har alltid gjort på våra nuvarande (tre nu) och gamla hundar. Vi har haft hundar med mycket problem och vid ett tillfälle under en månad hade vi tre ärenden pågående samtidigt, över 90 000. Men inga problem med försäkringen.

Läste nått gammalt inlägg att försäkringar är så dyra att det är billigast utan, må så vara så länge dom är friska. Men jag älskar mina djur så det är ingen option.

Men jag gillar inte att Agria höjer arvodet varje år och man måste bevaka som hökar då dom ändrar villkor markant och tar bort nått (det sker stora förändringar mellan perioderna). Hade gärna bytt bolag för våra hundar, men det är svårt att byta med våra gamla hundar (7 år) och bonusen vi får med 3 hundar gör att tredje hunden blir kvar.

Dock har vi aldrig någonsin haft problem med Agrias direktreglering hos veterinär historiskt. Vi har senaste 10 åren blivit väldigt mycket "Vi" med vårt lokala sjukhus här så vi har gjort en hel del besök.

En sak som märks av dock är att det blir mer och mer special tillägg då sjukhusen gärna hugger som en kobra på om man har försäkring eller inte. Så man kan ifrågasätta vissa undersökningar om de verkligen skall göras.

I sak tror jag att idag finns det väldigt mycket bra alternativ för Agria. Såg inte samma ut för 5 år sedan. Men kolla försäkringsperioderna. En sak 1 år, med maxbelopp på 120 000 kronor och 1 självrisk. Eller 120 dagar med maxbelopp på 60 000 med självrisk under perioden.

Edit: I övrigt så sammanfattade Stefflo här ovan det bättre än jag lyckades med.

Permalänk
Medlem

Vi har haft Agria på ena och ManyPets på andra. Nu när agria återigen skulle höja premien så valde vi att plocka över båda till ManyPets. Vi betalar 900kr i månaden för båda, då har vi 0 fast självrisk och 15% rörlig per besök. Kommer inte ihåg exakt hur stor skillnad det var per månad, men det var iallafall så att ett veterinärbesök så var den fasta självrisken insparad. Hittils haft ett besök och det var inga problem iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har inte dessa försäkringar blivit extremt dyra? Vi hade 1 år på Agria för många år sedan, därefter sa vi upp.
https://www.radron.se/granskningar/Sa-mycket-kostar-hundforsa...
Runt 2000kr/år pratar de om att en försäkring kostar idag.

Generellt är det så med försäkringar att det är mer lönsamt att ej har dem, på hund så har man i början så får man en bra blick om det är en frisk eller mindre frisk hund man har.

2000 kr ? Det var billigt.

Permalänk
Medlem

men det varierar stort, har fått allt från 3k per år till 7k per år för grovt sett samma omfattning

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk

Endast haft Agria på min Finska Lapphund. Är väldigt nöjd med dem, speciellt med tanke på att han varit väldigt sjuk med allergier (Som vi tack och lov fått ordning på efter ett par år). Utan Agria tror jag vi hade lagt ut ca 80 000:- sen han flyttade till oss för tre år sedan.

Med detta sagt förstår jag dock att folk upplever Agria som dyrt. Men för vår del har det helt klart varit värt varenda krona.
Värt att notera är att det kan bli svårt att inkludera knäleder och höftleder om man skulle vilja byta djurförsäkring i ett senare skede. Så dubbelkolla verkligen att detta ingår vid ett byte.

Permalänk
Samsung Sverige

Har kört med If på min och sambons hund. Har aldrig varit några problem med det när vi har behövt vara hos veterinären eller dylikt. Vet inte hur det fungerar på andra bolag men med If får man några gratis samtal varje år med firstvet vilket har varit väldigt bra att ha för råd eller tips

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel