Installera om windows hjälp..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Installera om windows hjälp..

Hej har köpt ett uppgraderingspaket (nytt moderkort, grafikort, RAM och hårddisk) till min datorn som jag ska bygga in i veckan men i samband med detta kommer jag också köra i Win10 från USB, dvs rensa hela datorn.

Nu till min stora fråga då.
Jag har köpt en:
Kingston A2000 250GB NVMe M.2 SSD
(https://www.komplett.se/product/1135887/datorutrustning/lagri...)
och vill ju självklart ha windows installerat på denna, får jag välja det när jag kör in usb-stickan? och kommer det "krocka" på något sätt att jag har Win7 på en annan hårddisk samtidigt? eller rensas alla hårddiskar från allt när Win10 installeras?

Tänk på att jag inte är den skarpaste kniven i låden så svara gärna på ett lätt sätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@Ekinnn:
1. Ja du får välja var du vill installera windows
2. Nej det kommer inte vara ett problem att du har w7 på din gamla hårdisk
3. När du startar datorn måste du gå in i moderkortets egna operativsystem kallat BIOS och ställa in att du vill starta datorn från din nya SSD.
Googla:set boot device i BIOS så ser du.
Det står även i manualen för ditt nya moderkort hur du gör

Define Nano S\i5 9600k\Zotac 1080ti AMP!\MSI z390 mITX\
Corsair sf600 v2\16GB DDR4\Dark Rock 4\Win10pro

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du bör koppla bort alla andra lagringsenheter än den du ska installera på vid installtionen för att vara säker på att bootlodern hamnar på den.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.