Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Ja precis! Vi vet ju såklart att alla snälla fina gubbar och gummor jobbar hos AMD och sprider kärlek och trådar till alla, och alla dumma människor jobbar på Intel och tar alla barnens klockcykler.

När man betett sig som Intel sen start är det förväntat, men AMD har inte visat någon ful sida än så länge, vilket tyder på att ledningen har fina förutsättningar för att inte utföra akter.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mm nä det är den inte, kanske i gammla spec och annat som inte är optimerat för många trådar/kärnor, fast där är den inte snabbare heller bara nästan lika snabb. Överklockat visst där har dom en poäng, men vanliga personer som köper en sån cpu överklockar inte.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

@Xinpei: senast var AMD FX-8350 Black Edition. Och den var helt OK. Men AMD ryzen känns väldigt plastigt och fattigt.

Känns? Om du inte har ägt en.. hur kan du då veta hur den "känns"?

Skrivet av ts1337:

@DokujiN: AMD Ryzen är för fölk som snålar eller inte har råd med Intel

Dumheter. Överväger en AMD processor vid nästa byte av CPU trots att jag har lätt råd med en 9900K.

Skrivet av Cloudstone:

Ja precis! Vi vet ju såklart att alla snälla fina gubbar och gummor jobbar hos AMD och sprider kärlek och trådar till alla, och alla dumma människor jobbar på Intel och tar alla barnens klockcykler.

När snackade AMD skit om Intel senast? Ska vi påminna herrn om debaclet runt "Ihopklistrade kärnor" och "Inget stöd bland större tillverkare" som kom från Intel för något år sedan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Visste @sweclockers att det skulle bli diskussioner om denna nyheten innan den las ut montro ?
Nästan lite Aftonbladet anda.

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad jag ska säga... men oj vilken skev bild Intel försöker hålla fram. Dom greppar efter halmstrån medvetet!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

@Xinpei: senast var AMD FX-8350 Black Edition. Och den var helt OK. Men AMD ryzen känns väldigt plastigt och fattigt.

Eh? Du prisar AMDs Bulldozer-arkitektur (som var misslyckad enligt dem själva) över Ryzen? Vad gör en CPU plastig? Syftar du på substratet?

Det här är ju löjligt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

När senast provade du en AMD processor?

DET är faktiskt ett problem. Jag har aldrigt ägt en amd cpu men har alltid känt som de är ostabila o otrevliga att ha o göra med. Även fast ja oftast är påläst inom datorprylar så har ja fått den känslan. Vet inte vart det kommer ifrån.

Med det sagt så tar ja mitt första kliv över till amd vid Årsskiftet från 6600k till en 3700x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

DET är faktiskt ett problem. Jag har aldrigt ägt en amd cpu men har alltid känt som de är ostabila o otrevliga att ha o göra med. Även fast ja oftast är påläst inom datorprylar så har ja fått den känslan. Vet inte vart det kommer ifrån.

Med det sagt så tar ja mitt första kliv över till amd vid Årsskiftet från 6600k till en 3700x.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska aldrig basera ett köp på känslor. För då blir det nästan alltid bara fel. Gäller självfallet alla märken och tillverkare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu ska jag inte vara sån men är verkligen denna i3 bättre på tex RDR2 där det krävs 4 kärnor och 8 trådar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av infigo:

Spela lite red dead så vår vi se hur bra 4 kärnor tuggar.
Tycker Intel tappar bollen och börja skrika på att andra är dumma när det inte går deras väg längre.
Kom igen intel, ge oss en bra konkurrent istället för att försöka vinna folk med dålig reklam. De förstör bara för sig själva

https://www.sweclockers.com/nyhet/28570-red-dead-redemption-2...

Synd att många bara kommer ihåg den första "nyheten"

Försvarar inte Intel men känns som att "dagens spel minsann behöver fler kärnor" kommer leva kvar extremt länge, möjligtvis tills det faktiskt behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väl bara skita i att uppdatera bios, jag tror inte att din morsa bryr sig om vilken bios-version hon har

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att du riktigt förstod poängen med mitt inlägg; Många av BIOS-updateringarna är för att patcha säkerhetsluckor (Spectre m.m, buggar i Intel Trusted Execution Engine osv). Jag vill inte att hon ska ha ett system som är sårbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Intel definierar här verkliga scenarion som spelande, hemanvändning och lättare produktivitet/skapande.

Jag skulle vilja se den i3 som slår Ryzen 5 när det gäller produktivitet och skapande.

Undrar vem på Intel det är som tar besluten att komma med det ena urbota dumma uttalandet efter det andra. Att de inte fattar hur det får dem att framstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

@Xinpei: senast var AMD FX-8350 Black Edition. Och den var helt OK. Men AMD ryzen känns väldigt plastigt och fattigt.

AMD FX-8350 var inte helt ok.. Den var en katastrof.

Ryzen däremot, har faktiskt enligt SweC som närmst referens, slagit Intel i senaste kriget...
Det står liknande saker överallt på nätet.

Du sågar dig själv vid fotknölarna genom att säga... känns väldigt xxxxxxxx. Ingen fakta bara känslor.. riktigt illa.
Att gå på en känsla utan fakta... mmmhmmmmm

Gör om gör rätt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Jag har inte litat på AMD sedan deras förbaskade FX9590 allt har bara vart skräp och krångel med AMD sedan athlon 64? tiden.

Har alltid vart grovt AMD Fanboy. Men gång på gång har de lurat mig som konsument att köpa deras skräp.

Intel har alltid levererat relativt stabilt man får det man betalar för till skillnad från hur det vart med AMD de senaste årtiondet.

Ryzen gjorde mig enormt glad för intel behövde verkligen en kick och Amd behövde börja bygga upp sitt förtoende igen och vissa vad de gick för och de lyckades!

Fortsätter AMD leverera så kommer jag fortsätta vara AMD fanboy men senaste åren har jag köpt intel för det är vad som faktiskt alltid funkat.

Det dyraste köp jag gjort på senare tid inom hårdvara är faktiskt AMD och har inte varit så här nöjd med AMD sedan tidigt 2000 tal.

Till poängen med min kommentar både intel och amd har fulat sig enormt genom åren men just nu verkar allt fokus ligga på intel. Bara tänk tillbaka på FX9590 återigen och bulldozer hur den marknadsfördes presenterades och vad det var i verkligheten. Kan nämna tonvis av exemplar från båda håll och ja båda har spelat fult mot oss konsumenter mer än en gång.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Det enda som är sant i Intels påståenden är ju stabilitet i drivrutiner men det är ju för att många tillverkare inte prioriterar dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

@pellen: AMD FX-8350 Black Edition funka väldigt bra för för mig

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Med Intel får du en väl beprövad arkitektur lanserad 2015 där man lyckats hitta en handfull allvarliga säkerhetsbuggar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Triton242:

Visste @sweclockers att det skulle bli diskussioner om denna nyheten innan den las ut montro ?
Nästan lite Aftonbladet anda.

Vi får väl börja skriva nyheter om saker ingen bryr sig om istället.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ytterst märkligt och snudd på fördummande uttalande från Intel. Anar jag lite hybris?
Är inte vad som är ett "relevant test" väldigt subjektivt och varierar från användare till användare?

För mig som nästan uteslutande "bara" använder datorn som ett nöjesredskap (surf, film, spel) har jag definitivt behov av mer än 4 kärnor. Redan nu finns det mjukvara (spel) där min 8700Ks nuvarande 6 kärnor går i taket och stundtals ligger på 100% användning.
Idén att en 4/4 CPU (med högre frekvens) skulle ge mig en bättre upplevelse än en 6/12 CPU (med lägre frekvens) är befängd, och att Intel inte verkar klassa det jag använder datorn till som relevant gör mig faktiskt lite irriterad.

TLDR: Hade tagit en 3600 över en 9350K varje dag i veckan.

Edit: Och nu har jag inte ens gått in på säkerhetshålen...

Håller med, visst går det att spela på 4c/4t. Men jag gick från en klockad 4790K till 3700x. Märker stor skillnad i de flesta spelen, särskilt stor i nya FPS, BF, Pubg, Ins: Sandstorm, Squad osv. Allt från 30-70% mer avg fps och min/lows är oerhört mycket bättre, inga fler märkbara dips & flaskar inte mitt 1080Ti längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Vi får väl börja skriva nyheter om saker ingen bryr sig om istället.

Ja, lite AMD nyheter kanske 😁🤭😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefCon:

AVX2 och AVX512 gör Intel (x) ett givet val för mig om jag skulle köpa CPU idag.

Jag är lite nyfiken på vad du utför för uppgifter och med vilka program om som kräver AVX512 om AMDs AVX2 inte duger, eller tänker jag fel.
AVX2 presterar rätt bra med modern AMD hårdvara.

Permalänk

Jag gillar det står med email på deras lista så tt man vet vad för cpu man bör satsa på om man ska ha en dator som klarar av att maila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

@pellen: AMD FX-8350 Black Edition funka väldigt bra för för mig

Jag hade också en FX-8350 som fungerade väl för mig då jag använde den, men du låter mest som om du trollar så som du uttalar dig, för ryzens massiva ökning av prestanda över FX kan ju inte ha undgått dig?
Så vad är det som känns plastigt med dem?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Gillar att det blev AMD mot Intel fråga istället för att Intel blaska till reklam är ju problemet tycker jag. gillar inte lögner när det är bra processorer kan det väl visa det istället för att hålla på ljuga.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Undrar vilka applikationerna är som 9350k presterar bättre än 3600x i, kan ingen lägga upp vilka? För nu är jag nyfiken!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag och fyra kompisar kör alla nu på Ryzen 7 processorer och vi gick alla över från Intel. Och ja, vi har alla nog med cash att köpa vilken processor vi vill.

För mig var säkerhetshålen i Intel arkitekturen en deal breaker och så vill jag stödja AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag skulle vilja se den i3 som slår Ryzen 5 när det gäller produktivitet och skapande.

Undrar vem på Intel det är som tar besluten att komma med det ena urbota dumma uttalandet efter det andra. Att de inte fattar hur det får dem att framstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt desperata.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Ok jag är med dig, men att du "känner" så är ju bra, men kanske inte faktabaserat.
Du får gärna visa på vad du känner är mer stabilt med Intel jämfört med AMD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag skulle vilja se den i3 som slår Ryzen 5 när det gäller produktivitet och skapande.

Undrar vem på Intel det är som tar besluten att komma med det ena urbota dumma uttalandet efter det andra. Att de inte fattar hur det får dem att framstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller lättare produktivitet/skapande. Intel är snabbare i mspaint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag tror inte att du riktigt förstod poängen med mitt inlägg; Många av BIOS-updateringarna är för att patcha säkerhetsluckor (Spectre m.m, buggar i Intel Trusted Execution Engine osv). Jag vill inte att hon ska ha ett system som är sårbart.

Jo jag förstod din poäng. Det var nog lite mer <vad är du rädd ska hända om du inte patchar bios>-tänk från min sida. (För att förtydliga)

Permalänk
Medlem

har aldrig haft så lite fps drops någonsin sen jag köpte min ryzen 7 men fpsen har inte blivit mycket högre än när jag körde intel, är ju inte ren fps som är hela sanningen heller

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.