Permalänk
Medlem

Dator till 10 årig grabb

Det är en djungel där ute, behöver hjälp att få förslag på bästa speldatorn för max 4000kr, ser att många ligger på helt andra nivåer men som julklapp till en 10åring borde det väl gå att hitta en begagnad dator?
Han vill spela ARK: Survival Evolved med bra upplösning och utan lagg.

Kan någon som är bra komponenter i datorn komma med förslag.
Kriterierna är att datorn klarar av ARK och ligger inom min budget, och att det blir ett köp.

Bor i Stockholm

Någon?

Permalänk
Medlem

Du bör hålla utkik här på marknaden och på Blocket. Det skulle hjälpa om vi visste var du bodde så att vi kan rekommendera datorer som kan hämtas/skickas.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Stockholm

Det va en miss, men bor i älvsjö,Stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte hur krävande spelet är? Det här är väl inget jag själv skulle köpa men det är möjligt att den här riggen skulle klara spelet.

Update: kollade lite benchmarks nu. I 1080p måste man troligtvis sänka till typ low/medium för hyfsad framerate. Gissar att man ska satsa på något i stil med RX 580 helst. Så begagnat är nog rätt väg att gå med den budgeten och de kraven.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bra med förslag, men gärna en färdigbyggd dator

Uppskattar förslaget men hoppas mera på ett förslag på en färdigbyggd dator.
Tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Uppskattar förslaget men hoppas mera på ett förslag på en färdigbyggd dator.
Tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du leta begagnat

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tack,ä

Såg den på säljsidan, håller den måttet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med den låga budgeten så köp begagnat om du ska få något vettigt.

Tipset du fick här ovanför är utmärkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Begagnat är helt ok

Skrivet av Jonas79:

Då får du leta begagnat

Det va begagnat jag tänkte på från början, förstår att man inte får en ny speldator för de pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Såg den på säljsidan, håller den måttet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Med den låga budgeten så köp begagnat om du ska få något vettigt.

Tipset du fick här ovanför är utmärkt.

Tack bra med flera som säger samma sak, hoppas på flera alternativ.
Det finns ju så många datorer där ute till salu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Här är spelets rekommenderade krav.

Citat:

OS: Win 10 64
Processor: Intel Core i5-4670K 3.4GHz / AMD Ryzen R5 1500X
Graphics: AMD Radeon RX 470 4GB or NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4GB
System Memory: 8 GB RAM
Storage: 60 GB Hard drive space
DirectX 11 Compatible Graphics Card

Sen kan ju kraven ändras lite upp och ner under ett spels fortsatte utveckling beroende på vad man lägger till och hur bra optimerat spelet är. Men det kan ju vara någonting av en utgångspunkt om man undrar vad för hårdvara man letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Här är spelets rekommenderade krav.
Sen kan ju kraven ändras lite upp och ner under ett spels fortsatte utveckling beroende på vad man lägger till och hur bra optimerat spelet är. Men det kan ju vara någonting av en utgångspunkt om man undrar vad för hårdvara man letar efter.

Tack, betyder det att datorn som just nu är föreslagen fungerar bra för detta spel med bra upplösning och utan lagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Såg den på säljsidan, håller den måttet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla pm skrev lite info där också, skulle definitvt säga att den håller måttet. Man kan också leta igenom blocket osv men det mesta där är väldigt överprisat, oseriösare säljare osv så mycket bättre att köpa här enligt mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nooben77:

Tack, betyder det att datorn som just nu är föreslagen fungerar bra för detta spel med bra upplösning och utan lagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är bra upplösning? Är det 1920x1080 eller annan? Skulle tro att ett 970 ska duga gott åt detta spel i relativt bra grafikinställningar men vågar ej säga säkert innan jag forskat vidare lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kolla pm skrev lite info där också, skulle definitvt säga att den håller måttet. Man kan också leta igenom blocket osv men det mesta där är väldigt överprisat, oseriösare säljare osv så mycket bättre att köpa här enligt mig!

Tack, har tagit kontakt med säljaren.
Återkommer om det blir affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vad är bra upplösning? Är det 1920x1080 eller annan? Skulle tro att ett 970 ska duga gott åt detta spel i relativt bra grafikinställningar men vågar ej säga säkert innan jag forskat vidare lite

Bra fråga, skulle inte ha skrivit så för jag vet igentligen inte svaret på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Tack, har tagit kontakt med säljaren.
Återkommer om det blir affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv försökt satsa på 4770k-4790k med tillhörande moderkort med din budget sett massa av dessa till salu på marknaden inom din budget men alla säljs inom bra tid.

Så själv skulle jag kolla på flera datorer eller sätta ut en köpes annons.

Var väll till och med någon firma som sålde 4770k med moderkort, ram och grafikkort för 3500 kr i höstas men alla såldes inom bra tid

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av Jonas79:

Själv försökt satsa på 4770k-4790k med tillhörande moderkort med din budget sett massa av dessa till salu på marknaden inom din budget men alla säljs inom bra tid.

Så själv skulle jag kolla på flera datorer eller sätta ut en köpes annons.

Var väll till och med någon firma som sålde 4770k med moderkort, ram och grafikkort för 3500 kr i höstas men alla såldes inom bra tid

Jag ser att det finns massor av dator till salu, mitt problem är att jag inte vad som är bra. Det händer så mycket inom detta område och jag har tappat kunskapen om vilka produkter som är bra för länge sedan, därför vände jag mig hit för hjälp av någon som är insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Nooben77:

Jag ser att det finns massor av dator till salu, mitt problem är att jag inte vad som är bra. Det händer så mycket inom detta område och jag har tappat kunskapen om vilka produkter som är bra för länge sedan, därför vände jag mig hit för hjälp av någon som är insatt.

Userbenchmark och SweClockers Prestandaindex för grafikkort är riktigt bra sidor där du kan se hur komponenter från olika tillverkare och tider presterar jämfört med varandra. Traderas avslutade annonser är en bra fingervisning om hur myck olika komponenter är värda. Leta inte efter en specifik modell, för då blir det svårt att få tag på innan jul, utan leta efter bra prestanda till bra pris.

  • i3 8350K, i5 7500, i5 7400, i5 6500, i5 6400, i5 4670K, i5 4690K, i7 3770K, i7 2700K, i7 970 & i7 980, R5 2600, R5 1600, R7 1700 är ett fåtal exempel på några intressanta processorer.

  • GTX 1060, GTX 1050Ti, GTX 1050, GTX 970, GTX 960, GTX 780Ti, GTX 780, RX 590, RX 580, RX 570, RX 480, RX 470, R9 Fury X, R9 Fury Nano, R9 390X, R9 390, R9 290X, R9 290, R9 280X, är ett fåtal exempel på några intressanta grafikkort.

  • Försök hitta något med 16GB RAM.

  • Köp en SSD om det inte kommer med.

"Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel."

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Dottern har spelat en hel del Ark, och tyvärr verkar det vara ett av de sämre optimerade spelen som går att få tag på. Hon har kört det på ett Geforce GTX1070 i 1440p och ett AMD RX580 i 1080p och fps har inte varit jättebra. Det känns som spelet är litet bättre optimerat mot Nvidia då det gick betydligt bättre trots den högre upplösningen. Nu är ju 1070 rejält mkt snabbare iofs, men RX580 i 1080p borde ungefär vara som 1070 i 1440p. Fps har legat på mellan 20-50 i blandade inställningar och ibland en viss resolution scaling påslagen.

Jag skulle satsa på så bra gpu som möjligt, minst 1660 super eller bättre, tex 1660ti, 1070, 1080, 2060 osv. Skulle man använda något av dessa i 1080p så skulle man få en riktigt bra upplevelse.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Dottern har spelat en hel del Ark, och tyvärr verkar det vara ett av de sämre optimerade spelen som går att få tag på. Hon har kört det på ett Geforce GTX1070 i 1440p och ett AMD RX580 i 1080p och fps har inte varit jättebra. Det känns som spelet är litet bättre optimerat mot Nvidia då det gick betydligt bättre trots den högre upplösningen. Nu är ju 1070 rejält mkt snabbare iofs, men RX580 i 1080p borde ungefär vara som 1070 i 1440p. Fps har legat på mellan 20-50 i blandade inställningar och ibland en viss resolution scaling påslagen.

Jag skulle satsa på så bra gpu som möjligt, minst 1660 super eller bättre, tex 1660ti, 1070, 1080, 2060 osv. Skulle man använda något av dessa i 1080p så skulle man få en riktigt bra upplevelse.

nu var ju budgeten 4000kr! och inte 1000kr

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nooben77:

Bra fråga, skulle inte ha skrivit så för jag vet igentligen inte svaret på det

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du vilken skärm dator ska vara inkopplad i? Isf kan jag själv kolla upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Jag ser att det finns massor av dator till salu, mitt problem är att jag inte vad som är bra. Det händer så mycket inom detta område och jag har tappat kunskapen om vilka produkter som är bra för länge sedan, därför vände jag mig hit för hjälp av någon som är insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår detta men lär dig en sak folk tipsar sällan om rätt pris satta varor enligt mig utan dessa försvinner ganska snabbt.

Detta är en likvärdig som tipset med bättre kvalité på chassit med bud på 2000 kr.
@Nooben77
https://www.sweclockers.com/marknad/177346-itx-i7-3770k-8gb-5...

Ryzen 5 1600 eller nyare på Am4 , Haswell eller nyare på Intel 4670 eller högre på första siffran ( ex 6500, 7400 m.m)

Lättare med annons som sagt men du är inte ensam att leta dessa delar.

Hittade en grymt bra enligt mig 4670K + 1070 grafikkort, 16 GB ram inom 4000 kr
https://www.sweclockers.com/marknad/176963-speldator-4670k-st...

Dock Göteborg

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

nu var ju budgeten 4000kr! och inte 1000kr

Ok, sorry. Ser det nu. Tidigare i tråden har det nämnts Ryzen 1600, försök hitta en sån billigt med ett hyfsat b350 moderkort. Sedan ett beg gtx970 alt AMD 570 eller bättre. Börja med 8GB RAM.

Köp inte ett DDR3-system vad du än gör. Med instegs AM4 Ryzen får du något som går att uppgradera och det blir billigare i längden.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooben77:

Uppskattar förslaget men hoppas mera på ett förslag på en färdigbyggd dator.
Tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena,

Att låta grabben bygga sin egen dator är både billigare och kommer ge honom helt andra förutsättningar till att utveckla ett genuint intresse för hur datorer är uppbyggda och fungerar.
Jag började själv bygga mina datorer när jag var runt 10-11 år (på 90 talet) och skulle säga att det är tack vare det som jag jobbar som SysAdmin ("IT Tekniker" eller vad man ni vill kalla det i generellt begrepp) på ett av Nordens största IT företag idag.
Självlärd och utan högskoleutbildning (Ja det går, bara man lyckas får chansen att visa vad man går för)

Visst, det betyder ju inte per automatik att din grabb kommer få upp det intresset, men även om chansen ökar med säg 30% så är det ju värt det. Istället för att bara sitta och spela spel

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en dator som matchar spelets minimum krav och kan intyga att att det är spelbart med dem specifikationerna.

i5 4690k, rx 470 8GB, 16 DDR3.

Ark Survival Evolved är dock extremt dåligt optimerat/krävande spel. Det kommer aldrig vara snyggt eller jättestabil framerate med dem specifikationerna, men det är spelbart och kommer nog duga åt pojken!

En sak som är värt att ha i åtanke är att om 1-2 år kommer han vilja spela något annat och då kommer datorn vara irrelevant. Jag rekommenderar att om man köper ny dator att man köper en som ska hålla i 5 år iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av dazelou:

Köp inte ett DDR3-system vad du än gör.

Varför skulle DDR3 vara så dåligt?
Endast ~5% skillnad mellan 4690K med DDR3 och 6600K med DDR4.
Hade själv tänkt köpa en 4690K ny, ända anledningen till att det blev 6600K ny var att jag hittade den billigare.
Med högre presterande processorer spelar minneshastighet större roll, men inte med vad man får för de här pengarna...
Det finns många DDR3 datorer som är mycket bättre än en instegs Ryzen dator.

Inte DDR3 vs DDR4 men skillnad på RAM hastighet

Dold text
Skrivet av dazelou:

Sedan ett beg gtx970 alt AMD 570 eller bättre.

GTX 780Ti presterar ~10% bättre för ett par hundralappar mindre!
Man får inte hänga upp sig på specifika modeller när man letar begagnad deals!
GTX 970 kommer också att ha en större värdeminskning under de kommande åren än GTX 780Ti, vilket också bör beaktas.
Alla grafikkort runt GTX 970 prestanda bör vara av intresse! Man får bara kolla Userbenchmark och SweClockers Prestandaindex för grafikkort för att se så att de presterar tillräckligt bra!

Skrivet av Mjuuu:

Att låta grabben bygga sin egen dator är både billigare och kommer ge honom helt andra förutsättningar till att utveckla ett genuint intresse för hur datorer är uppbyggda och fungerar.

Detta är en bra idé!
Fick datordelar i 10 års dag och fick bygga ihop dem med min farbror, en av de bästa födelsedagspresenterna än idag.
Min flickvän fick begagnade datordelar i julklapp förrförra året. Hon har mest använt datorn till Sims, men pratar fortfarande om när vi byggde chassi och monterade komponenterna tillsammans.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det finns många fall då man ser en tydlig förbättring med snabbare DDR3, tex Starcraft II
https://www.corsair.com/eu/en/blog/HaswellRealWorld
Det går givetvis att cherry picka här åt båda håll, det finns spel som inte är känsliga för minneshastighet och de som är det.
Dessutom finns det inga socket 1150/1155 cpuer som är mer än 4C, så köper du en sådan plattform nu så har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter. Om vi drar gränsen för "Ryzen instegsdator" vid Ryzen 1600 och ej räknas in APUerna så tror jag faktiskt inte att det finns så väldigt många socket 1150/1155-datorer som är bättre. I många äldre spel är 4790K i paritet med första gen Ryzen. Det händer också att 4790k är långsammare, speciellt i nyare spel då 4C8T och DDR3 inte är så hett längre. En ren 4C cpu, tex 4690k, är givetvis ännu sämre.
I Swec test av 3700x och 3900x finns både 2600k och 4790k med och de ligger faktiskt sist i alla testade spel förutom ett.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Angående gpuer så menade jag mest att man bör lägga sig på en nivå som motsvarar 970/570 och jag håller med om att man får leta så bra man kan till vettigt pris och hålla ögonen öppna. Jag är inte helt övertygad dock om 780ti
Kortet håller inte jättebra ihop i många nyare spel, speciellt dx12.
https://www.sweclockers.com/test/26175-amd-radeon-r9-290x-mot...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför skulle DDR3 vara så dåligt?
Endast ~5% skillnad mellan 4690K med DDR3 och 6600K med DDR4.
Hade själv tänkt köpa en 4690K ny, ända anledningen till att det blev 6600K ny var att jag hittade den billigare.
Med högre presterande processorer spelar minneshastighet större roll, men inte med vad man får för de här pengarna...
Det finns många DDR3 datorer som är mycket bättre än en instegs Ryzen dator.

https://youtu.be/utWnjA4NzSA

Inte DDR3 vs DDR4 men skillnad på RAM hastighet
https://youtu.be/D_Yt4vSZKVk?t=421

Dold text

GTX 780Ti presterar ~10% bättre för ett par hundralappar mindre!
Man får inte hänga upp sig på specifika modeller när man letar begagnad deals!
GTX 970 kommer också att ha en större värdeminskning under de kommande åren än GTX 780Ti, vilket också bör beaktas.
Alla grafikkort runt GTX 970 prestanda bör vara av intresse! Man får bara kolla Userbenchmark och SweClockers Prestandaindex för grafikkort för att se så att de presterar tillräckligt bra!
Detta är en bra idé!
Fick datordelar i 10 års dag och fick bygga ihop dem med min farbror, en av de bästa födelsedagspresenterna än idag.
Min flickvän fick begagnade datordelar i julklapp förrförra året. Hon har mest använt datorn till Sims, men pratar fortfarande om när vi byggde chassi och monterade komponenterna tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59