Permalänk

Datorn började brinna

Hej. Skulle ikväll rengöra min dator med luft på burk. När jag stod där i mitt kök o sprayade genom datorn så var det något som fattade eld och ett par sekunder senare hade det slutar igen. Min gissning är att det var luftburken som fattade eld. Datorn var såklart inte inkopplad i något vägguttag under tiden. Hade tänk att jag skulle felsöka den nu men är lite nojig över att koppla in den för att testa. Någon som vart med om liknande sak?

Permalänk
Inaktiv

Var datorn nyligen använd och varm när du sprayade? Gissar på att det var gasen i luftburken som fattade eld men ska ej säga säkert.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av luftburk användes?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av askmyrenn:

Hej. Skulle ikväll rengöra min dator med luft på burk. När jag stod där i mitt kök o sprayade genom datorn så var det något som fattade eld och ett par sekunder senare hade det slutar igen. Min gissning är att det var luftburken som fattade eld. Datorn var såklart inte inkopplad i något vägguttag under tiden. Hade tänk att jag skulle felsöka den nu men är lite nojig över att koppla in den för att testa. Någon som vart med om liknande sak?

Måste ha varit butangas eller liknande som drivgas om det var från burken, om det inte var damm.
Skumt man använder brännbar gas som drivmedel i dem, men har aldrig använt färdigfyllda själv så jag vet inte.

I avvaktan på fler svar skulle jag börja med en visuell kontroll vad du kan se, men med litet tur är det bara utan som blivit ful.

Edit, jag såg att två andra redan postat samma sak medan jag skrev...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Använde mig utav biltema luft på burk

Kan skicka lägga en bild inuti när jav är nära datorn igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av askmyrenn:

Använde mig utav biltema luft på burk

Kan skicka lägga en bild inuti när jav är nära datorn igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, ja den heter luft men den vet jag innehåller brännbar gas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Ah aja hänt har hänt. Jag ska testa koppla in och se ifall den går runt. Om inte börjar jag med att testa en annan psu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av askmyrenn:

Ah aja hänt har hänt. Jag ska testa koppla in och se ifall den går runt. Om inte börjar jag med att testa en annan psu

Skickades från m.sweclockers.com

Mig veterligen, med reservation för eventuella felaktigheter, så bör det bara vara eld och inte statisk urladdning om detta händer, och det sitter ju som regel plast och annat runt komponenterna, så om ingen annan säger annat innan du kör så kan de ha klarat sig då det är såpass kort tid det exponeras för värme, jämfört med om man tex glömmer en kylfläns, så att massan inte hinner ta upp värmen utifrån in till komponenternas känsliga delar, med litet tur har det bara blivit typ som om man flashar med en tändare i näven som man gjorde när man var liten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag ger goda besked. Datorn startar om snabbare än någonsin. Alla borde testa lite butan brand i datorn för att få bort damm som sitter på svåra ställen. Skämt osido. Nu ska jag byta kylarpasta så att allt är frid och fröjd. (förhoppningsvis)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, ja den heter luft men den vet jag innehåller brännbar gas.

Se där ja, det gör den!
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/235...

Finns det någon luftspray som bara är luft?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maweric:

Se där ja, det gör den!
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/235...

Finns det någon luftspray som bara är luft?

Enklast är nog om du tex köper biltemas refillburk och fyller den på macken, räcker något i allafall...

Det var riktigt svårt att hitta renblåsningsmedium på sprayburk som inte var brännbart, enda jag kommer på för närvarande ur skallen var en produkt som hette EADH200D från Electrolube, men vet ej om den går att köpa som privatperson, den vet jag inte är brännbar.

Måste finnas någonting mer som inte kan brinna tycker man...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Ström är.inte luftburen,så att du skulle fått en skada av det set jagg som en omöjlighete kanske på månen speciellt som den inte var ikopplad!!! Bra att du fick igång den
Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com