Permalänk
Medlem

Vad är FELET? Jag är lost!

Hejsan Clockers! Skulle verkligen behöva eran expertis!

För ca 1 månad sedan så började min dator krascha när jag körde något krävande program/spel. Ibland tog det flera timmar och ibland skedde det efter bara någon minut. Datorn slocknade och startade om. Jag tänkte direkt att det måste bero på temps. Men efter att noggrant ha bevakat temperaturerna, så kan jag utesluta det. Då tänkte jag direkt på PSU. Jag bytte då ut mitt EVGA 750w G2 mot ett Corsair RM 850x. Kopplade in allting, men utan resultat. Datorn startar då inte alls? Det klickar bara till i nätagget, men datorn startar ej. Dioderna lyser på moderkortet och allting är inkopplat rätt. Jag stoppar i gamla nätagget och det startar upp som vanligt, men problemet kvarstår med krascherna. Jag kopplar in det nya igen, men precis samma problem, det bara klickar till men vägrar att starta. Nu startar inte ens det gamla nätagget heller. Jag bestämmer mig då för att byta moderkort, ram och cpu. Men exakt samma problem, varken nya eller gamla startar.

Jag hoppas att jag har förklarat tydligt nog, men jag känner mig verkligen helt lost nu. Kan jag ha haft oturen att få ett DOA nätagg?
Setupen: Asus Crosshair VI (har ett nytt och ett gammalt), Ryzen 1700 och en ny 2700x, G.Skill TridentZ 3000mhz och ett par nya Corsair Vengeance LPX 3200 Ryzen. Har även ett MSI 1070, Corsair H115i.

Jag känner mig helt lost, någon som kan ge mig något tips? Uppskattar alla tips jag kan få!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Kan ju vara allt möjligt, cpu, minnen osv. Men en sak jag varit med om och som gav typ detta förfarande var att moderkortet tog emot plåten under på något ställe. Jag kunde få att datorn inte ville starta, dra ut strömsladden, stoppa i den, sedan startade datorn igen osv.
Testade också byta PSU, kunde inte starta alls osv.

Man såg ingen tydlig kontakt, men jag fick en magkänsla och tog en urklippt bit kartong och lade mellan moderkort och plåten bakom och efter det blev datorn helt normal igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Låter som du inte bytte kablar när du bytte psu. Kablar går INTE att byta mellan nätagg, känns som om du blandat ihop kablarna lite nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svar. Jag testade att installera i mitt nya chassi igår kväll, men ingen skillnad. Självklart bytte jag kablar när jag bytte psu

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Bara för att säkerställa, du använder distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Absolut, jag använder distanser. Har byggt ett gäng datorer tidigare, men jag fattar verkligen inte vad felet är nu..

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som om det är kortis någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@tonuz Hur är det med väggutaget eller kör du med grenuttag?
Har du testat på annat ställe?

Permalänk
Medlem

Låter inte som felet, men du har inte möjlighet att testa med annat grafikkort? För att ytterligare plocka bort saker från felsökningslistan?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomson:

@tonuz Hur är det med väggutaget eller kör du med grenuttag?
Har du testat på annat ställe?

Hm kan helt enkelt vara skum inspänning, vanligt i äldre fastigheter där nollan inte funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med krascher, i mitt fall var det ett ramminne som inte mådde bra. Ska tilläggas att när jag körde något minnestest så rapporterade den inga fel.

Däremot varför inget vill starta vet jag inte, har du provat att koppla in saker en i taget? Börjat med bara moderkortet osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att bota memtest på USB-sticka och kör tester.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har testat olika uttag, kör inte med grendosa. Inget som löser ut i proppskåpet heller. Har testat utan gpu, men precis samma resultat.. Jag kan inte se några felkoder, eftersom att jag inte kommer så långt.. Jag tror att mitt gamla moderkort är helt dött. Har felsökt lite mera och då upptäckt att mitt nya mobo + gamla cpu + gamla ramminnena startar, ihop med gamla psun men INTE med nya psun.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hm kan helt enkelt vara skum inspänning, vanligt i äldre fastigheter där nollan inte funkar.

Bör inte bero på det? Jag bor i en nyproduktion, den byggdes nu i Augusti. Men jag är inte jätteinsatt i hur elen fungerar i en fastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk

1. Återställ bios om du inte redan gjort det.
2. Prova med 1 ramsticka och starta byt sedan till en annan ramsticka i samma slot.
3. tryck till alla kablar på psu sida och på anslutningsida.
4. För Cpu-strömförörjningen prova att endast ha 8pin inkopplad på moderkortet sedan 8+4pin och se om det blir skillnad.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

1. Återställ bios om du inte redan gjort det.
2. Prova med 1 ramsticka och starta byt sedan till en annan ramsticka i samma slot.
3. tryck till alla kablar på psu sida och på anslutningsida.
4. För Cpu-strömförörjningen prova att endast ha 8pin inkopplad på moderkortet sedan 8+4pin och se om det blir skillnad.

Tack, men jag har tyvärr provat allt detta. Ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Snart är det dags för en exorcist. Vågar jag föreslå att testa bootning utanför chassit för att eliminera kortslutningsproblematiken också? Om du byggt flera datorer låter det ju osannolikt men jaja.

Du har alltså bytt nätagg, moderkort, cpu, minnen, testat utan GPU, och har i stort samma fel?
Testat 1 sticka i taget, och ändå samma fel?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

En liten nyfiken fråga, allt har funkat tidigare och helt plötsligt dök detta fel med krascher upp eller har de kommit direkt efter att du byggt ihop datorn första gången?

Att det ska bli kortslutning helt plötsligt köper jag inte så länge det inte ramlat in något i datorn eller att nätagget börjar strula som du var inne på i början.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tonuz:

Bör inte bero på det? Jag bor i en nyproduktion, den byggdes nu i Augusti. Men jag är inte jätteinsatt i hur elen fungerar i en fastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Dansk elektriker?
https://open.spotify.com/track/4y0DGJMPtmX1Ncl0kzR17T

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Snart är det dags för en exorcist. Vågar jag föreslå att testa bootning utanför chassit för att eliminera kortslutningsproblematiken också? Om du byggt flera datorer låter det ju osannolikt men jaja.

Du har alltså bytt nätagg, moderkort, cpu, minnen, testat utan GPU, och har i stort samma fel?
Testat 1 sticka i taget, och ändå samma fel?

Ja verkligen, en exorcist hade varit på sin plats! Bra tips, har redan testat att boota utanför chassit. På moderkortslådan, testat både gamla och nya mobo, både gamla och nya cpun, både gamla och nya ramstickorna, både gamla och nya psun, både med och utan gpu. Men helt utan resultat! Det blir liksom ingen skillnad hur jag än gör!

Skrivet av Stefflo:

En liten nyfiken fråga, allt har funkat tidigare och helt plötsligt dök detta fel med krascher upp eller har de kommit direkt efter att du byggt ihop datorn första gången?

Att det ska bli kortslutning helt plötsligt köper jag inte så länge det inte ramlat in något i datorn eller att nätagget börjar strula som du var inne på i början.

Datorn har rullat som en klocka sen jag byggde ihop den för ca 2,5 år sedan. Bytte gpu i våras, men allt har rullat sen dess. Fram tills för ca 1 månad sedan, då jag började få random krascher i spel och tyngre program. Misstänkte värme först, men kunde snabbt utesluta det. Tänkte då att det berodde på gpun, men den rullar också som en klocka. Har installerat om windows. Så tillslut tänkte jag att det måste bero på att min 4 år gamla EVGA psu har blivit dålig. Bytte då ut den för ca 2 veckor sedan och sen dess har jag alltså inte fått igång datorn alls. Varken med gamla eller nya psun. Jag är mycket noggran med att hålla rent och snyggt kring datorn, datorn är inte alls dammig och har alltid gått svalt. Det känns helt enkelt som att det är någon detalj jag missar här

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Någon typ resetknapp på moderkortet som fastnat? Batteriet som inte sitter i ordentligt? Startar du men knappen i chassit, kan den vara trasig? Provat starta direkt på moderkortet (med typ skruvmejsel eller något annat lämpligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Någon typ resetknapp på moderkortet som fastnat? Batteriet som inte sitter i ordentligt? Startar du men knappen i chassit, kan den vara trasig? Provat starta direkt på moderkortet (med typ skruvmejsel eller något annat lämpligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har plockat loss batteriet både på nya och gamla mobo. Testat både med startknappen på mobo och med knappen på chassit. Ingen skillnad alls!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Utgår från att du stoppat tillbaka batteriet igen också 🙂
Var är det för knapp på moderkortet du refererar till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tonuz:

Jag har plockat loss batteriet både på nya och gamla mobo. Testat både med startknappen på mobo och med knappen på chassit. Ingen skillnad alls!

Trippelkolla att det inte sitter någon distans där den inte skall finnas, sådant kan ge kortslutning.
Otroligt skumt fel.
Koppla ur allting och koppla in igen en sak i taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Utgår från att du stoppat tillbaka batteriet igen också 🙂
Var är det för knapp på moderkortet du refererar till?

Haha! Jag stoppade givetvis tillbaka batteriet, har t.o.m köpt ett nytt för att utesluta batteriproblem. På detta moderkort så finns en fysisk strömknapp som man kan använda istället för knappen på chassit. Perfekt i såna här lägen.. Ifall det funkar dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Trippelkolla att det inte sitter någon distans där den inte skall finnas, sådant kan ge kortslutning.
Otroligt skumt fel.
Koppla ur allting och koppla in igen en sak i taget.

Har kollat det, har även monterat allt i ett helt nytt chassi. Ingen skillnad alls!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag lyckades boota systemet löst på kartonglådan. Gamla Mobo, ny cpu, gamla ramstickorna och gamla nätagget. Det startade och körde igång utan problem. När jag sen testar att montera det i chassit, så lyser inget alls. Testar då ännu en gång att ta ur och boota det på kartongen, men utan lycka. Ingen diod eller RGB lyser upp numera, varken på gamla eller nya mobo, inte heller med gamla eller nya psun. Vad är problemet? Blir tokig här snart

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tonuz:

Jag lyckades boota systemet löst på kartonglådan. Gamla Mobo, ny cpu, gamla ramstickorna och gamla nätagget. Det startade och körde igång utan problem. När jag sen testar att montera det i chassit, så lyser inget alls. Testar då ännu en gång att ta ur och boota det på kartongen, men utan lycka. Ingen diod eller RGB lyser upp numera, varken på gamla eller nya mobo, inte heller med gamla eller nya psun. Vad är problemet? Blir tokig här snart

Du har väl inte dragit åt skruvarna till moderkortet för hårt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte erbjuda någon lösning utan vill bara erbjuda mina sympatier. Hade liknande problem med sonens dator. Bytte nästan allt men i slutändan visade det sig vara ett kasst grafikkort. Det höll på att driva mig till vansinne!

gl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har väl inte dragit åt skruvarna till moderkortet för hårt?

Nej det kan jag ej påstå, men moderkortet bootar ju inte ens utanför chassit?

Skrivet av [SmR]BMF:

Jag kan inte erbjuda någon lösning utan vill bara erbjuda mina sympatier. Hade liknande problem med sonens dator. Bytte nästan allt men i slutändan visade det sig vara ett kasst grafikkort. Det höll på att driva mig till vansinne!

gl!

Ajdå, vad segt! Jag kan ju inte ens boota utan gpu, så den verkar inte vara problemet här. Var det någon annan komponent som tog skada av eran gpu?

Tack för dina sympatier, det suger verkligen att känna sig så maktlös!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB