AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Med ett helt nytt användargränssnitt släpper AMD sin senaste stora uppdatering av drivrutinen Radeon Software med flertalet nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat det ännu så verkar det onekligen som en trevlig uppfräschning av gränssnittet! Tack för en bra genomgång av alla finesserna!

Blir att smälla in detta senare ikväll

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Verkar vara intressanta funktioner och det märks att de har lagt ned mycket tid på drivrutinsarbetet och innovationer man kan göra på mjukvarunivå.

Nu vore det även kul att se om de faktiskt löst de höga klockfrekvenserna på Radeon VII minnen vid idle.

Permalänk
Medlem

Förr var drivrutiner några KB och ibland MB. Idag är det hundratals MB och bloatat som Windows med skräp. Dags för lite-drivrutiner utan allt inkluderat skräp.

Permalänk

Är det bara jag som inte hittar 2020 versionen? Hittar bara 2019, som borde vara den jag redan har?

Permalänk
Medlem

Wow... de slår på stora trumman.

Återstår som sagt att se hur bra mjukvaran går för, men det är kul att det är uppdaterat och modernt med allt du behöver samlat. Hade blandade meningar med Wattman, så blir kul o se vad det nyare går för. Fortsätt så AMD... glöm bara inte rätta till ev buggar som ligger på listan.

Nvidia skulle behöva göra om-design med senast jag kollade deras mjukvara, och slopa konto kravet för hårdvara man köpt. Känns som föråldrat bloatware jämfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Förr var drivrutiner några MB och ibland MB. Idag är det hundratals MB och bloatat som Windows med skräp. Dags för lite-drivrutiner utan allt inkluderat skräp.

Eller så installerar du drivrutinen utan extra software så har du inget å klaga på sen.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Medans nVidia kört med samma gränsnitt sedan 2001 typ...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte säga annat än att jag är lite avis.
Jag får ha nvidias dito vilken jag inte tycker är nå vidare alls faktiskt.
Det här ökar på skillnaden än mer ;).

Aja. Man får trösta sig med att mjukvaran (eller ja, dess GUI) för grafikkorten inte inte är något jag pillar med så ofta längre ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wow... de slår på stora trumman.

Återstår som sagt att se hur bra mjukvaran går för, men det är kul att det är uppdaterat och modernt med allt du behöver samlat. Hade blandade meningar med Wattman, så blir kul o se vad det nyare går för. Fortsätt så AMD... glöm bara inte rätta till ev buggar som ligger på listan.

Nvidia skulle behöva göra om-design med senast jag kollade deras mjukvara, och slopa konto kravet för hårdvara man köpt. Känns som föråldrat bloatware jämfört.

Det är inget kontokrav för att använda någon hårdvara. Geforce Experience är mjukvara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Är det bara jag som inte hittar 2020 versionen? Hittar bara 2019, som borde vara den jag redan har?

Hittar inte heller?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Wow... de slår på stora trumman.

Återstår som sagt att se hur bra mjukvaran går för, men det är kul att det är uppdaterat och modernt med allt du behöver samlat. Hade blandade meningar med Wattman, så blir kul o se vad det nyare går för. Fortsätt så AMD... glöm bara inte rätta till ev buggar som ligger på listan.

Nvidia skulle behöva göra om-design med senast jag kollade deras mjukvara, och slopa konto kravet för hårdvara man köpt. Känns som föråldrat bloatware jämfört.

Instämmer hela vägen.
Speciellt den sista delen med krav på inloggning för att kunna uppdatera via gränssnittet. Det är så dumt så änglarna gråter. Jag skaffade till och med ett förbenat nvidiakonto för att förenkla den processen. Men ja, mjukvaran glömmer ju bort lösenordet med jämna mellanrum så man får rota fram det sabla lösenordet vid updates iaf. Helt menlöst. Tröttnade och bad dem nvidia fimpa mitt konto till sist. Blev enklare att gå till deras hemsida och bara ladda ner uppdateringarna.
I-landsproblem givetvis. Men samtidigt föga imponerande från nvidias håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Hittar inte heller?

Samma här, ser heller inget email från AMD där announcar releasen i vanlig ordning. Får söka via andra siter tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hade ju varit nice att testa. Om man hittade det. xD

Permalänk

Jag har letat lite och uppdateringen finns inte tillgänglig än. Den borde hoppa in på AMDs hemsida när den väl släpps till allmänheten.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Frågor frågor....

Permalänk
Medlem

Verkar som ni missade delen om DirectML för Vega och framåt?

Denoising och upscaling. Var har man hört det förut?

Permalänk
Medlem

Nu får fan Nvidia ta sig i kragen. Det har klagats på deras mjukvara i många många år och det händer inte ett skit.

Det är värdelöst att ha nvidia utan program som MSI Afterburner. Det ska inte behövas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Image sharpening i dx11...=)

Permalänk
Skrivet av Snedspark:

Är det bara jag som inte hittar 2020 versionen? Hittar bara 2019, som borde vara den jag redan har?

Samma här, hittar inte? Ångrade dom sig direkt...

Permalänk
Medlem

Den har helt enkelt inte släppts än. Kommer "under dagen", räkna med amerikansk tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inget kontokrav för att använda någon hårdvara. Geforce Experience är mjukvara.

Njae,, Vill du använda funktioner som hårdvaran säljs med, tex ansel , så måste du använda GE, och då blir det konto som gäller. Såvitt jag vet så finns det inga alternativ där. (video inspelning/streaming går ju med OBS tex,)
Och förutom konto så envisas fanskapet med att i tid och otid skanna av dina diskar och rapportera hem. något som vid vissa tillfällen fått 7zip att bugga ur. (använder tydligen det för att packa datan.)
Men det största problemet med GE är UI, som är något av ett skräckexempel.

För min del använder jag video inspelning mycket, och det bara funkar,, för det mesta. Men det är ju en del strul innan kan göra det.

Permalänk
Inaktiv

Kanske jag äntligen kan börja uppdatera AMDs drivrutiner utan att först köra DDU varenda jävla gång. Det är något jag saknat sen jag gick från Nvidia, hade då aldrig några problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Image sharpening i dx11...=)

Dumma funktioner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Nu får fan Nvidia ta sig i kragen. Det har klagats på deras mjukvara i många många år och det händer inte ett skit.

Det är värdelöst att ha nvidia utan program som MSI Afterburner. Det ska inte behövas.

Det är just detta jag gillar med Nvidia, kör mycket hellre Afterburner ändå. Och Nvidias drivrutiner har i alla fall för mig fungerat så mycket bättre än AMDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är just detta jag gillar med Nvidia, kör mycket hellre Afterburner ändå. Och Nvidias drivrutiner har i alla fall för mig fungerat så mycket bättre än AMDs.

Okey. Själv förstår jag inte varför det ska behövas ett extra program för en så enkel sak som att styra grafikkortets fläkt.
Kan du förklara för mig vad det är med det du gillar?

Jag hade kunnat gå med på om Nvidia fortsatte med sin mjukvara som den är nu, OM dom samtidigt informerade OCH skickade med tex MSI afterburner på cd/usb när en köper deras kort. Men det gör dom inte.
Vi som användare måste leta upp detta själva. Det är för jävla dåligt av dom.
Detta är inget eller nästan inget problem för dig eller mig eller merparten som hänger här på sweclockers.
Men för gemene man där ute som bara vill att allt ska fungera och inte har intresse av hårdvara och mjukvara så är det en helt annan sak.

MSI afterburner är skitbra. Använder det själv.
Men jag skulle väldigt gärna sett dess funktioner finnas med i Nvidias egna mjukvara. Det är liksom inte svårt att införa det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar oerhört lovande :)

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tänk vad saker förändras med tiden, för några år sedan klagades det mycket på AMDs mjukvara och drivrutiner och nu klagar många på att Nvidia.
Kul att se att det satsningar AMD gör på mjukvaran/drivrutin uppskattas, de årliga stora uppdateringarna som AMD gör är lika spännande var gång.

Permalänk
Medlem

Snabbare isntallation. Har de äntligen slopat online checken efter nyare version som görs innan själva installationen startar? Helt meningslöst när man redan installerar senaste versionen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.