Input på speldator för ~15k (-gpu)

Permalänk

Input på speldator för ~15k (-gpu)

Hej, har satt ihop en dator utan gpu då jag tar med sen förra och är lite nyfiken på nvidias nästa generation. Om inte tittar jag på något åt 2070 super-hållet.

Datorn kommer endast att vara till för spelande, streaming, media. Minimal multitasking och kommer inte att användas som workstation, därav Intel.

Jag vill mest se om någon har något att anmärka på då jag satt ihop den själv efter bästa förmåga. Om man ska prispressa någonstans tänker jag mig ett billigare moderkort men det är inget måste. Har mest billigare msi-brädor att välja på i så fall.

Chassit är inte släppt än så hade egentligen velat vänta på en review, dock är det snarlikt 220T Airflow fast nu med härdat glass som frontpanel. Det är också modell mindre av mid tower och får bara plats med ett 300mm långt grafikkort men det är inget problem.

Input mottages tacksamt!

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Tycker det läggs lite väl mycket på CPU+Moderkort+Kylare.

Tråkigt SSD också samt du skulle lika gärna slänga på mer ram eller snabbare.

Nu säger du Intel men jag skulle gjort något i stil med detta:

Och jämfört med ditt bygge om man lägger på grafikkortet så kan du gå upp till något av 2080 korten i mitt för liknande pris.

Om man ändå envisas med Intel hade jag kikat på Asus Z390-P som skulle spara dig en liten slant samt 9600k vilket känns bra mycket mer balanserat. Antagligen vad jag valt om jag skulle byggt Intel system idag. Marginellt bättre än 3600 i spel men sämre i MT men bra mycket mer human prisbild än 9900k.

Så typ byt ut mitt förslag med Asus Z390-P och 9600K och peta tillbaka kylaren men min rekommendation att lägga lite extra på minne och att ha en M2 som bas lagring kvarstår oavsett. På minne kan du antingen gå upp till 32gb eller hitta snabbaste som lirar med CPUn.

För mer specifikt vad som är optimalt så beror det lite också på vad för upplösning och hz du spelar på eller siktar på i framtiden. Samt om det är något särskilt spel eller bara spel allmänt.

Nu har du ju också valt att få den byggd så jag hade även tittat på vad som finns helt färdigt i din prisklass och jämfört med byggandet. Kan du plugga samman saker själv så kan man öven spara en del på att köpa från flera ställen eftersom du kommer upp i fri frakt på väldigt många utav sakerna. T.ex köpa CPU på ett ställe, GPU på ett vilket kan vara värt att tänka på.

Extra tillägg t.ex denna: https://www.komplett.se/product/1139165/gaming/speldator/stat...

1tb m2 ssd, 2tb hdd 2080super samt 9700k. ändå som direkt direkt klingade fel hos mig var väll 2666hz ram men samma prisklass som du skulle landa på. För att vara helt säker på att man får valuta så vill man dock kolla så att det är vettigt moderkort, kylning och hastighet på M2an men bara för att ge ett exempel till.

Permalänk

@psilobe: Det är möjligt men tänker att jag borde köpa det bästa jag har råd med. Tanken är att den ska hänga med ett bra tag (5+ år) och 9900k känns framtidssäker. Tyvärr erbjuder Intel inte så mycket mer än 9900k på den fronten tycker jag, vill ha 8 kärnor (9600K går bort) och vill ha HT (9700k går bort).

Ryzen är absolut ett intressant alternativ som jag tittat en del på men valde preliminärt bort då jag verkligen bara använder processorn till spel.
SSDn bryr jag mig inte om då den fungerar minst lika bra som en m.2a i spel.

Känner heller inget behov av mer än 16gb ram.

Kanske 3700X kan vara något, fortfarande prisvärd gentemot en 9900k fast med 8 kärnor och HT.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: Sant om minnet.

Åter till CPU iaf, beroende på upplösning och hz som du planerar att sikta på så påverkar det val av CPU. Du kan stanna på intel men jag hade nog kollat på de lite billigare

I grova lag så desto högre fps desto viktigare CPUn är. Så vill du satsa på 4k så kommer grafikkortet vara viktigast och begränsa snabbare än CPUn men om du spelar 1080p i 240hz så är det större risk att det är CPUn som begränsar.

Så att gå ner något iaf på CPU fronten för att ta några kliv upp på GPU fronten är troligen värt mest.

T.ex 9600k ser ut att dra väldigt jämt med 3700x i många spel och finns på inet för en skälig peng. Jämför man 9900k med 9600k så är det relativt små skillnader mellan dom i många spel och 3000kr extra på ett grafikkort skulle kunna göra större skillnad, eller 4k om du väljer ett annat modekort.

Och angående lagringen, räcker 500gb eller tar du med dig någon annan hårddisk från nuvarande? För om det bara är 500gb för system + bös + spel så kan det nog ta slut ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

vid 4K skiljer det väldigt lite mellan en snabb AMD eller Intel, så det spelar roll vad du har för skärm och planerad upplösning.

Ärligt talat tror jag inte det kommer skilja så mycket mellan dagens 8-core om några år i spel, men fördelen med amd är att plattformen har stöd för uppgradering av cpu framöver, men intel är död.

Som du sa är ditt moderkort dyrt, men även din ssd. Det finns idag bra 1tb m.2 ssd för ungefär samma pengar.

I dagsläget behövs ju inte 750w till någon dator heller, men det agg du valt är bra och ligger bättre ur effektivitetsperspektiv (bäst effektivitet vid 50% last)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@psilobe:

@medbor:

Har inte någon tanke på att köra 4K, kör 1080p 144hz just nu och är mer än nöjd med det. Det skulle eventuellt vara 1440p jag tar ett kliv upp till i framtiden. Men föredrar frames över upplösning.

Visst är socketen en dead end men en 9900k lär hålla så pass länge att det inte är något att bry sig om.

Har klarat mig på mindre lagringsutrymme men kan bli så att jag väljer 1TB istället, kommer dock aldrig någonsin att fylla den. Däremot efter Modern Warfare och RDR2 som båda är enorma downloads kanske man bör tänka två gånger.

Ska tänka över om inte en 3700x är nåt att ha istället för 9900k.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Jag tror intel är helt rätt för dig, ville bara informera dig om alternativen som finns!

1080p så regerar intel

Skickades från m.sweclockers.com