Problem med M2.SSD Samsung 960 EVO

Permalänk
Medlem

Problem med M2.SSD Samsung 960 EVO

Har ett väldigt frustrerande problem med min disk.

Jag har enligt windows "den här datorn" 150gb ledigt på disken, skulle installera ytterligare ett spel via Steam som låg på cirka 36gb utrymme, får då ett felmeddelande att spelet ej kan uppdateras då det krävs 1.2gb mer, men disken är inte full.

Har gjort alla åtgärder i steam, rensat download cache och följt hela deras guide i stort sett.

Testade även efter att installera ett spel via Origin och det gick bra, trodde jag tills spelet kom till 40% och stoppade med felmeddelandet att det saknas diskutrymme, hade runt 150gb kvar då enligt Windows.

Blir tokig, disken är knappt ett år gammal, är det en defekt? Suttit halva kvällen och försökt få bukt på det.

Övrig information som kanske hjälper?
Har försökt installera om windows på denna SSD för 2 -3 månader sedan men fick det ej att fungera, hade det lite småstruligt att hitta disken och få till en partition men löste det tillslut. Har dock sedan inköpet använt den som "speldisk" då jag ej kände för att installera om windows vid inköps tillfället och nu när jag gjort en ominstallation så ligger windows ändå kvar på min gamla SSD samsung 830, då jag som sagt ej fick datorn att boota från M2 disken. Kan flertalet försök att få till det skadat disken? Är inte försen nu som jag fyllt upp alla HDD med spel men vill minnas att jag hade den helt fylld innan ominstallationen av windows.

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Hej, Det låter onekligen konstigt!

Faktumet att du kunde påbörja installationen genom Origin och inte Steam är skumt iom att de båda borde använda samma anrop till operativsystemet. Minns dock att Steam reserverar utrymmet innan den börjar skriva, Origin kanske är mer opportunistiskt. Testa att köra något diskutrymmesverktyg som Windirstat, SpaceSniffer så borde du snabbt kunna se vart utrymmet tagit vägen.

Annars kan det vara filallokeringstabellen som blivit korrupt, men det borde lösas genom att köra chkdsk /f på disken från kommandoprompten eller i värsta fall formatera om disken.

Angående ditt gamla problem med att installera OS:et på den och inte kunna boota så kan det röra sig om att bootblocket skrivits till någon annan primär disk under installationen och kräver att den skall stå först i boot-ordningen, har hänt mig och det var otroligt irriterande. Det kan även vara så att moderkortet inte har tillräckligt stor buss för att kunna kommunicera med alla sata portar och M.2:an, då får man välja vad som skall prioriteras. Kan vara så att du har sata disk på en den porten som delas med M.2 sockeln.

Om jag inte minns helt fel så är det 5 års garanti på Samsung 960 EVO, så öppna ett supportcase med dom så kan du säkert skicka tillbaka din disk och få en ny i retur.

Permalänk
Medlem

tvivlar mycket starkt på att det är HW-mässigt problem med din M.2-disk utan det är fnurr i din windows-installation eller filsystemet.

har du kollat med spacesniffer, windirstat mm. att du inte har stora filer du inte visste om att du hade? - kör som administrator om du skall se allt!

ibland kan (klumpigt gjorda) installationer behöva dubbel diskutrymme innan den slutliga installationen har i storlek då det bildas temporärfiler och uppackningsareor innan filerna läggs till sin slutliga plats.

Problem kan också bli om filerna läggs på FAT32/VFAT-partitioner då dessa inte kan hantera filer över 2 GB styck.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips, ska testa dessa program när jag kommer hem igen, är just nu utomlands på lite semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om båda dessa program säger att det finns 180gb ledigt, men det ej går att installera något?! Vad kan ha hänt då? Riktigt konstigt detta...
Windirstat säger artt 62% är använt. Hittar inga osynliga filer heller.