Ärligt talat, 15-20 000 för ett 2080 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hade jag helt glömt, men visst var det nästan så...

https://www.sweclockers.com/nyhet/25975-nvidia-tvingar-svensk...

@KalBumling så mycket för att låta marknaden styra. Det är bra när den styr priset uppåt, men kontrollera den när den vill styra neråt.

Euhm, inget prisskydd handlar ju om att tillverkaren inte vill kompensera när handlarna köpt på sig för stora lager, vilket dom gjorde i hysterin runt mining boomen. Knappast Nvidia's fel att återförsäljare/distributörer/AiBs gjort en felkalkyl. Det handlar inte om att hålla priserna uppe så som du verkar antyda. Förövrigt inget som kommer som en direkt överraskning, avtalen är skrivna långt i förväg och det luktar krokodiltårar om den där storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Antagligen för att priserna på dessa kort är åt h-e rent ut sagt.

Tycker du att de skulle struntat i att skapa 2080Ti och kallat 2080 för Ti istället? Flyttat hela serien ett snäpp upp i namn? Hade det varit bättre då eller?

Alternativt kunde de struntat i att inovera med RT, men ska vi sitta på ett teknikforum och förbanna företag för att de driver tekniskutveckling så kan vi lika gärna stänga ner allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Top of the line kostade 3000 kr för inte så länge sedan. Voodoo 2.

Bästa grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Bästa grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt största uppgrade jag någonsin varit med om. Man satt där med nått rallyspel som var fult och laggigt så stoppa man in ett voodoo 2 o wips vare 100ggr snyggare o flöt som bara den !

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker du att de skulle struntat i att skapa 2080Ti och kallat 2080 för Ti istället? Flyttat hela serien ett snäpp upp i namn? Hade det varit bättre då eller?

Alternativt kunde de struntat i att inovera med RT, men ska vi sitta på ett teknikforum och förbanna företag för att de driver tekniskutveckling så kan vi lika gärna stänga ner allt.

Man kan ju också argumentera för att 2080 ti borde hetat 2090 eftersom det är i en helt ny priskategori och helt ny storlek på chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Euhm, inget prisskydd handlar ju om att tillverkaren inte vill kompensera när handlarna köpt på sig för stora lager, vilket dom gjorde i hysterin runt mining boomen. Knappast Nvidia's fel att återförsäljare/distributörer/AiBs gjort en felkalkyl. Det handlar inte om att hålla priserna uppe så som du verkar antyda. Förövrigt inget som kommer som en direkt överraskning, avtalen är skrivna långt i förväg och det luktar krokodiltårar om den där storyn.

Jag märker att vi inte kommer ha samma syn på saken. Känns som ett bra ställe att avsluta på med att säga "I respectfully disagree"

Vi kan väl båda komma överens om att vi ser fram emot AMD's nästa GPU-release iaf?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi kan väl båda komma överens om att vi ser fram emot AMD's nästa GPU-release iaf?

Det kan vi! Jag behöver nåt nytt till HTPCn med freesync då jag har en 2018 Samsung och Turings HDMI VRR stöd verkar inte fungera enligt vad jag hört.

Permalänk
Inaktiv

Lite vid sidan om. Som trådskaparen skrivit fast jag kan ta upp med att jag köpte min i7 8700k för ca 3100:- (år 2018) som sedan gick upp till 4500-4800 kr år 2019. Detta var innan släppet av i7 8900 serien kom ut. Så priset på de gamla gick upp ganska mycket (lika så grafikkortet 1060, 6gb fick jag för 3099) som sedan också gick upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det kan vi! Jag behöver nåt nytt till HTPCn med freesync då jag har en 2018 Samsung och Turings HDMI VRR stöd verkar inte fungera enligt vad jag hört.

Själv vill jag ha tillräckligt med prestanda för Valves Index och HL:A utan att behöva betala 13k för ett grafikkort

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det finns många andra produkter som blir mer och mer avancerade för varje år, utan att priserna rusar.
Det enda det handlar om i detta fall är väl bristen på konkurrens.
Att en del verkar se det som något positivt är nästan mer fascinerande än situationen i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det finns många andra produkter som blir mer och mer avancerade för varje år, utan att priserna rusar.
Det enda det handlar om i detta fall är väl bristen på konkurrens.
Att en del verkar se det som något positivt är nästan mer fascinerande än situationen i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med delvis, men om det finns konkurrans någonstans så är det på mobiltelefoner, och idag kan en telefon kosta 20000kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Bra kort är 2080 TI men håller med om att priserna sprungit iväg. Beror mycket på dollarns utveckling samt brist på konkurrens i det högre segmentet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 , 32 GB ram, Palit 2080 GameRock Pro , 4 TB SSD, ACER Predator X34, Logitech G710+.

Permalänk
Medlem

Finns en annan aspekt på det hela också.
Folk har generellt mer pengar idag än någonsin tidigare. Vi har allt fler miljonärer och för dem är detta en struntsumma.

Både Apple, Samsung och andra tillverkare vet detta och skulle kunna sälja premium telefoner för 20k och ändå få det sålt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att hoppas på att AMD släpper något i liknande prestanda men betydligt snällare mot plånboken. Skulle nog dra ner NVIDIA's priser rejält!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Finns en annan aspekt på det hela också.
Folk har generellt mer pengar idag än någonsin tidigare. Vi har allt fler miljonärer och för dem är detta en struntsumma.

Både Apple, Samsung och andra tillverkare vet detta och skulle kunna sälja premium telefoner för 20k och ändå få det sålt.

Det vet i tusan om detta stämmer. Vad som stämmer är att folk lånar pengar mer.
Är det tex inte så att dom flesta telefonerna säljs på avbetalning?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det vet i tusan om detta stämmer. Vad som stämmer är att folk lånar pengar mer.
Är det tex inte så att dom flesta telefonerna säljs på avbetalning?

Bara att kolla upp, luska lite genom att använda google
Att folk lånar mer utesluter inte mitt påstående.

Instagram, YouTube, Twitch, AirBnB, Uber, x, y... är alla en bidragande faktor, det växer så det knakar och allt fler har det som karriär.
Aldrig i historien har det varit fler miljonärer, fler entreprenörer etc. Och det är i sig inget konstigt, det är så det ska vara i ett välfungerande samhälle, mesta blir bättre och bättre vilket ger fler möjligheter. Faktum är att åldern som folk blir miljonärer på har också sjunkit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Skillnaden är att jänkarbilar styrs av tillgång och efterfrågan flera år efter de handlats nya. Därför kan du se en värdeökning i att hålla en jänkare i bra skick. Den är importerad (svår att få tag på), finns det intresserade så går dessa bilar oftast iväg till väldigt rika köpare. Har svårt att se ditt grafikkort göra likadant efter 3år+ då värdet närmar sig lite o ingenting. Jag ser inte att 2080ti haft ett motiverat pris utan priset är endast en konsekvens av mining hysterin som gjorde att efterfrågan på gpu:er sköt i taket vilket nu har drabbat oss vanliga konsumenter. Sen har även svag krona osv spelat in i bilden. Men jag hoppas verkligen vi kan se tillbaka och inse att 2080ti varit en av de sämre gpu släppen genom tiderna.

Ville bara bumpa denna tråd med ett stort

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mäki:

Ville bara bumpa denna tråd med ett stort

Bra för NVIDIA:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Ville bara bumpa denna tråd med ett stort

Jag är dock inte så grinig över det hela. Tekniken går liksom fram och det är väl ganska väntat att något bättre kommer släppas.
Jag köpte mitt 2080 Ti Strix inte så långt efter release, för 13689:- vilket var ett riktigt bra pris då. CDON Rea.
Så visst, jag har betalat dubbelt så mycket. Men jag har också haft denna prestanda i snart 2 år.

Men för de som köpt ett 2080 Ti senaste månaderna förstår jag det är tungt för

2000-serien kommer dock kommas ihåg som en väldigt dyr serie.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mäki:

Ville bara bumpa denna tråd med ett stort

Du hade ju helt klart rätt där.
Nu behöver förvisso korten testas men 2000-serien framstår redan nu som en dyr och sämre serie än många andra. Riktigt skönt att 3000-serien faktiskt ser ut att bli riktigt bra, varit sugen på något snabbare länge och 2080Ti var för slö och dyr sett till prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är dock inte så grinig över det hela. Tekniken går liksom fram och det är väl ganska väntat att något bättre kommer släppas.
Jag köpte mitt 2080 Ti Strix inte så långt efter release, för 13689:- vilket var ett riktigt bra pris då. CDON Rea.
Så visst, jag har betalat dubbelt så mycket. Men jag har också haft denna prestanda i snart 2 år.

Men för de som köpt ett 2080 Ti senaste månaderna förstår jag det är tungt för

2000-serien kommer dock kommas ihåg som en väldigt dyr serie.

Jag köpte mitt 2080TI på BF så visst känner jag mig dum och idiotisk. Och jag har knappt spelat på det ännu. Mest rendering med Davinci Resolve. Runt $500 ca 5000 kr får man kanske på begagnatmarknaden om man tänkt uppgradera till 3080.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tror vi skall vänta på lite benchmarks innan vi drar för många slutsatser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror vi skall vänta på lite benchmarks innan vi drar för många slutsatser.

Grundläggande jämförelser har vi ju redan iaf. Visst behövs det mer, men skepsis på nivån "kan det verkligen vara >50% snabbare" känns lite onödig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är så trött på det hela att dom som köpt ett 2080ti ska känna sig lurade typ. Fine om man precis nyss köpt kortet, då får man skylla sig själv lite. Men jag köpte mitt i början av 2019 och har då haft bästa prestandan som finns sen dess. Varför ska jag vara ledsen över det?

Sen att 3000 korten kommer vara mycket bättre nu, det är ju jättekul helt enkelt. Men att det är sånt stort prestandalyft är väldigt ovanligt! Jensen sa till och med själv för ett antal releaser sen, att dom bara gör ett prestanda lyft på x antal %. Enbart för att det inte ska bli så stora hopp mellan generationer. Det är ett medvetet val dom gör. Så nånting har ju gjort dom "rädda" nu, och dom vill se till att fortsätta dominera marknaden.

Känner jag att jag vill byta ut mitt 2080 ti, ja då köper jag väl ett nytt 3080/3090 beroende på prestanda. Men som sagt, man får vänta och se alla reviews först.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Grundläggande jämförelser har vi ju redan iaf. Visst behövs det mer, men skepsis på nivån "kan det verkligen vara >50% snabbare" känns lite onödig.

cWD01yUQdVA

Det enda vi har är ju nVidias egna hårt kontrollerade och garanterat utvalda resultat.
D.v.s. benchmarks med extremt udda x/y axlar och äpplen vs päron jämförelser.
Och du kan vara helt säker på att de första "recensionerna", precis som förra vändan, kommer att vara begränsade till ett fåtal titlar.
Hela sanningen kommer vi först att se när riktiga benches från t.ex. gamersnexus dyker upp, med köpta kort utan en lång NDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det enda vi har är ju nVidias egna hårt kontrollerade och garanterat utvalda resultat.
D.v.s. benchmarks med extremt udda x/y axlar och äpplen vs päron jämförelser.
Och du kan vara helt säker på att de första "recensionerna", precis som förra vändan, kommer att vara begränsade till ett fåtal titlar.
Hela sanningen kommer vi först att se när riktiga benches från t.ex. gamersnexus dyker upp, med köpta kort utan en lång NDA

Vad är det som är äpplen vs päron med det Digital Foundry testade?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av walkiii:

Är så trött på det hela att dom som köpt ett 2080ti ska känna sig lurade typ. Fine om man precis nyss köpt kortet, då får man skylla sig själv lite. Men jag köpte mitt i början av 2019 och har då haft bästa prestandan som finns sen dess. Varför ska jag vara ledsen över det?

Sen att 3000 korten kommer vara mycket bättre nu, det är ju jättekul helt enkelt. Men att det är sånt stort prestandalyft är väldigt ovanligt! Jensen sa till och med själv för ett antal releaser sen, att dom bara gör ett prestanda lyft på x antal %. Enbart för att det inte ska bli så stora hopp mellan generationer. Det är ett medvetet val dom gör. Så nånting har ju gjort dom "rädda" nu, och dom vill se till att fortsätta dominera marknaden.

Känner jag att jag vill byta ut mitt 2080 ti, ja då köper jag väl ett nytt 3080/3090 beroende på prestanda. Men som sagt, man får vänta och se alla reviews först.

Ja de som skall känna sig lurade är givetvis de som nyss köpt RTX2080 Ti, har man som du, har haft det över ett år, är det en helt annan sak.
Du kan lugnt luta dig tillbaka, invänta tester och Navi 2, du kan även behålla ditt kort ett tag till, det är presterar ju inte sämre bara för att 3000 serien presenterats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad är det som är äpplen vs päron med det Digital Foundry testade?

Så titlar valda av nVIdia.
Inga faktiska FPS siffror utan % baserat på en skala och med vsync på, wtf?
Jag menar om ett kort klarar 55FPS men vsynk är på så kommer det ju stanna på 30FPS.
Så ett kort som klarar 65FPS blir cappat till 60FPS med ser dubbelt så snabbt ut på det sättet mäta.
Och inte nog med det så igen så används olika inställningar på det olika korten.
Vem vet hur stor skillnad DLSS gör på 3xxx serien?

Trodde inte att DF, som ju var ledande länge vad gäller kritisk mätning av FPS, kunde sjunka så lågt.

Så med tanke på hur mycket energi som läggs ner på att få 3xxx att se bra ut så kan vi nog anta att verkligheten ser helt annorlunda ut.
D.v.s. att förbeställa innan oberoende tester (inga release day tester av samma spel på 200 olika siter alltså) finns kan vara väldigt dumt om man sitter på ett 2xxx kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Det enda vi har är ju nVidias egna hårt kontrollerade och garanterat utvalda resultat.
D.v.s. benchmarks med extremt udda x/y axlar och äpplen vs päron jämförelser.
Och du kan vara helt säker på att de första "recensionerna", precis som förra vändan, kommer att vara begränsade till ett fåtal titlar.
Hela sanningen kommer vi först att se när riktiga benches från t.ex. gamersnexus dyker upp, med köpta kort utan en lång NDA

Som van DF-läsare så märktes det väl hur regisserat testet var. Richard Leadbetter testar och visar alltid resultat med Crysis 3. I klippet som gjordes visades detta inte upp alls. DF verkar ha något slags sammarbete med Nvidia, de fick kort väldigt tidigt. Sedan ganska mycket sponsrade avsnitt också. Behöver inte vara något negativt, jag har fortfarande fullt förtroende för DF.

Inom två veckor kan vem som helst verifiera prestandan, är ju inte som att JHH skulle ta pengarna och fly till Argentina direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Så titlar valda av nVIdia.
Inga faktiska FPS siffror utan % baserat på en skala och med vsync på, wtf?

V-sync var ju bara på från 5:51 till 6:16, sen resten är det av ("V-sync off in both cases this time for a proper apples-to-apples comparison").

Edit: Dessutom skulle ju V-sync on gynna 2080 i de här jämförelserna. Om båda är låsta till 60 fps och 2080 fixar säg 50 fps, så skulle ju 3080 bara kunna vara som mest 60/50 = 20% snabbare oavsett vilken prestanda det faktiskt hade.

Edit 2: Förutsatt triple buffering då, vilket jag själv alltid har med V-sync på. Det var länge sen jag såg ett spel som inte har det som default och därmed får halverade framerates vid drops.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200