Sony Xperia xa1 laggar och hackar

Permalänk

Sony Xperia xa1 laggar och hackar

Jag har en Sony xperia xa1 från 2017 som har varit inne på Elgigantens lagning PGA problem med touchen.
Men nu till problemet det hela började då jag var inne på ungdomar.se forum och det kom en reklam som jag såklart råkade trycka
där det stog något i stil med tryck här jag går såklart trycka vidare men kommer sedan till en till popup där
det står är du 18+ jag blir då rädd och trycker på back knappen på telefonen och stänger ner Chrome sen börjar jag känna av att telefonen börjar bli lite seg vilket den nu varit kollade sedan lite på youtube och undrar om man kan få virus från
den sidan eftersom jag har läst lite om det här på sweclockers och laddar då ner antivirus apparna AVG Intercept X och Avast mobile security alla har skannat min telefon
utan att hitta något virus..

kan tilläggas att batteriet har blivit väldigt dåligt och då jag går in och kollar vad som tar batteri står det
3h 2m SKÄRM vilket är väldigt mycket eftersom att youtube bara är 1h 19m
så min fråga är är det här virus och vad ska jag göra

Permalänk
Medlem

Antagligen inte men pröva att installera om alltihop eller bara starta om den och rensa minnet.

Permalänk

Har gått in och kollat genom alla appar men det ser inte ut att finnas något med virus som sagt hur säkra är dom här AVG Intercept x Avast mobile på att hitta virus kan det vara så att det är något som gömmer sig?

Permalänk
Avstängd

Vill man ha en permanent lösning krävs full systemkontroll i form av root men vill man göra det enkelt för sig är rekommendationen följande:

1. Blås rent enheten genom att installera om den (det bästa vore att använda FlashTool och med det flasha in senaste original-ROMen i form av en s.k FTF för att få ett garanterat rent system). Näst bäst är att återställa via Sonys Update Service.

2. Skippa Chrome till förmån för Kiwi Browser som är snabb (klart snabbare än Chrome) och stödjer Chrome-plugins. Installera Nano Adblocker. Nano Defender, Disconnect, Bitdefender Trafficlight och TamperMonkey med Anti-adblock Killer. Uppdatera blocklistorna i Nano Defender.

Med det gjort har du en säkrad browser i enheten som har kraftfull adblock. Chrome kan du avaktivera eller avinstallera.

Permalänk

Tack för tipsen!
Tänker på det här med dom här anti virus apparna borde inte dom kunna upptäcka virus?

fyllde på inlägget med ny information
Permalänk
Avstängd

@sixten jonsson:

Problemet med Android är att appar har tämligen begränsade möjligheter till att upptäcka sådant eftersom systemet sätter upp begränsningar för vad de kan ha åtkomst till.

Vill man kunna köra fullständig analys krävs i praktiken root. Dessvärre är inte systemet inte uppbyggt på samma förnuftiga sätt som normala operativsystem där man kan höja behörigheten temporärt (sudo/köra som admin) vilket gör att malware som använder exploits för att få rootbehörigheter kan ligga steget före ett skyddsprogram som körs inom de av Google uppsatta ramarna.

Android är lite lurigt på så sätt att det i en basinstallation saknas möjlighet för användaren att få kontroll över systemet, vilket även gäller legitima appar samtidigt som malware kan utnyttja exploits och rumstera fritt, framförallt om användaren luras att installera en APK (installationsfil).

Innan man blåser rent sin enhet kan man testa att först byta ut Chrome mot Kiwi Browser med addons. Om "segheten" och "laggandet" består i det läget kan man med fördel installera om systemet - blir enheten däremot snabb efter att ha bytt browser (och avlägsnat Chrome) kan man vara förhållandevis lugn.

Det måste även påpekas att Chrome är en tämligen usel browser då den är rejält långsam och dels tenderar att dra rejält med batteri helt plötsligt (jag gav den en chans en gång och det blev avinstallation direkt när den drog sisådär 60% batteri över natten). Därefter har jag benchmarkat den av och till med Jetstream vilket också slutat med avinstallation eftersom den konstant ger ungefär halva prestandan jämfört med olika optimerade browsers baserade på CAF/Chromium. Kiwi Browser är klart snabbare och stödjer desktop addons, vilket är dess absoluta styrka.

Permalänk

Det som oroar mig är just det att telefonen börjat ta extremt mycket batteri på det senaste och att det allti står att SKÄRM tar mest batteri oftast dubbelt mot dom andra apparna

Permalänk
Avstängd

@sixten jonsson: Om skärmtiden verkar skum är mitt första tips att låta enheten ligga i standby en tid och kolla om skärmen väcks av sig själv. I.s.f är det någon app/process som väcker den och håller den tänd.

Problemet med Android är att problem av denna typ är i princip omöjliga att felsöka utan rootbehörighet i systemet eftersom de verktyg som krävs behöver full åtkomst (detta gäller appar i stil med GSAM Battery Monitor).

Har man inte root är det i princip bara att försöka se om någon app ligger högt i listan över strömförbrukare och sedan avinstallera den.

Permalänk

Om man vill ladda ner sina bilder i kameran till datorn innan man fabriks återställer hur blir det då kan viruset råka spidas in i datorn?...
Har också tänkt på att då dom här antivirus apparna skannar telefonen står det ju bara "skannar alla appar" men virus kan väl också finnas i filer och mm så finns det något annat som man kan skanna så verkligen hela telfonen skannas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sixten jonsson:

Om man vill ladda ner sina bilder i kameran till datorn innan man fabriks återställer hur blir det då kan viruset råka spidas in i datorn?...
Har också tänkt på att då dom här antivirus apparna skannar telefonen står det ju bara "skannar alla appar" men virus kan väl också finnas i filer och mm så finns det något annat som man kan skanna så verkligen hela telfonen skannas

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tilläggas att jag tycker att telefonen tagit ovanligt mycket surf på det senaste typ 3 GB på bara Chrome vilket är extremt mycket eftersom jag nästan bara surfar då jag är på internet.

Permalänk
Avstängd

JPEG-bilderna tagna med enheten är det inga problem med ur säkerhetssynvinkel men är du osäker kan du ju scanna dem på datorn.

Chrome bör du definitivt skippa som webbläsare och istället använda Kiwi Browser med adblock (Nano Adblocker samt Nano Defender).

Du kan testa att avinstallera eller inaktivera Chrome och se vad som händer med dataförbrukningen.