Ännu en färsking som vill ha dator för runt 10 000

Permalänk
Medlem

Ännu en färsking som vill ha dator för runt 10 000

Halloj, jag är nu den sista av mina vänner på xbox så det är väl dags även för mig att ta steget till pc. Spelfokus kommer främst ligga på klassiker i väntan på Age of empires 4 och diablo 4 (kommer jag klara mig med det här?), annars kommer jag väl mest sitta och se vad det finns för kul på steam att dra hem.

Min vän köpte den här men jag vet inte hur vettigt det är, så jag satte en vän på att kolla lite och han slängde då ihop det här:

Frågan är då, är det bra? Kan jag göra det bättre för en mindre summa? Jag vill inte betala alltför mycket, men i djungeln av saker jag inte har koll på får jag väl söka mig hit.

Grafikkortet, är det vettigt? Bör jag slå till på dagens lucka i julkalenderns 5700 för att säkra upp inför framtiden?
Vore det smartare att försöka samla så mycket det går under en tillverkare för att slippa massa olika kontrollpaneler och inställningsrutor?
Chassit valde jag, jag vill ha ett vitt chassi och det där var snyggt men jag är öppen för förslag på bättre chassin så klart.
Moderkortet har jag hört att man ska satsa på tomahawk max, men även att carbon skulle vara vettigt?
Tar gärna tips om allt.

Behöver jag köpa till något eller är det här klart? Fläktar och sånt tänker jag mest på då, men även småsaker man inte tänker på som stripes till kablar och liknande.

Jag behöver även en skärm, såg att webhallen har en AOC 24" för 1849:- är det så att säga ett kap?

Och som sista lilla bonusfråga, jag har en vän som överväger datorköp, vill ha snarlikt men billigare, har ni tips för det så vore jag väldigt tacksam, annars får han lösa det på egen hand.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Pro Carbon AC är vettig med tanke på bättre ljudchip, intel lan, wifi. För 300 kr mer.

Kabeldragningen är inte viktig utan mer estetiskt för din ocd.

Du bör kika på några tester om ditt chassi huruvida luftflödet är samt 2 fläktar fram, en bak (addera eftersom de behövs utifrån valt chassi).

Du kan kika lite tester på youtube vad olika grafikkort ger för fps. Flesta gångerna testas korten i max grafik så det är i värsta slaget. Finns ingen anledning å köpa ett kort som pumpar 500 fps i ditt spel tex.

Ang skärmen så är den ok. Billig skärm betyder ju såklart sämre kvalité. Men inget farligt pris så du kan byta om ett år och prova nån annan runt 3-4 lax hållet. Tex Asus VG248Q gamer skärm.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://komponentkoll.se/bild/HOVGr.png

https://komponentkoll.se/bild/sAHop.png

Skickades från m.sweclockers.com

Pro Carbon AC är vettig med tanke på bättre ljudchip, intel lan, wifi. För 300 kr mer.

Kabeldragningen är inte viktig utan mer estetiskt för din ocd.

Du bör kika på några tester om ditt chassi huruvida luftflödet är samt 2 fläktar fram, en bak (addera eftersom de behövs utifrån valt chassi).

Du kan kika lite tester på youtube vad olika grafikkort ger för fps. Flesta gångerna testas korten i max grafik så det är i värsta slaget. Finns ingen anledning å köpa ett kort som pumpar 500 fps i ditt spel tex.

Så jag bör skippa ASUS moderkortet och köra på pro carbon istället? Eller bör jag satsa på den övre du skickade?
Klart man vill göra det snyggt från början, kommer ju få panik i efterhand annars om jag råkar se att jag gjort det dåligt.
Är det mer värt att gå på Fractal chassit?

Lite det jag tänkte också med grafikkort men sen känner jag också att jag vill inte känna att jag hamnar efter vad det gäller grafikkortet inom en snar framtid om man skulle hitta något krävande spel.

Permalänk
Medlem

Felet på samtliga märken utom vissa utvalda från MSI (B450) har otroligt dåliga VRM som man bör undvika för ett stabilt/hållbart moderkort. Sen ju billigare du går (under tusen) så försvinner mycket saker, tex bra ljud, få usb, kylflänsar, sämre utbud i bios.

Eftersom moderkortet likt en ryggrad ska hålla allting uppe så är det en viktig komponent. Ta en kik på google/YT om moderkortet du valt så får du lite kött på bena. Du kan egentligen göra det om alla komponenter men det är väl mest viktigt om just moderkort/processor/grafikkort. Då de är stammen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Jag har inte valt ut något förutom chassit som jag tyckte såg bra ut, utan en vän skickade den till mig och jag kollade och gjorde lite jämförelser för att sen fråga här eftersom jag saknar kunskapen som krävs för att veta vad som funkar bäst med vad och han är väl inte den största experten på området heller, så jag ville vara säker innan jag köper hem något jag inte får ihop.
Jag känner ju att det jag vill få ut är en dator som håller i några år, så att gå upp några hundralappar till carbon moderkortet kan jag göra då det verkar bättre på alla sätt och vis, men funkar resten ihop med det här då? RAM-minnet ser häftigt ut, men är det ens bra?
Det är därför jag är här, för att slippa stå med skägget i brevlådan när jag får hem grejerna.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet för han att komma över och bygga? Samt testa burken sen? Temp/minnen,etc.

Det vore tråkigt att bygga ihop nåt som sen inte går på maxfart

Burken kommer stå sig länge så länge du inte är superkräsen på grafiken i nya spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Byggandet bör inte vara några bekymmer för mig, testandet får nog göras på avstånd men det känns inte som att det vore något större bekymmer med telefonhjälp.
Jo det är ju lite det jag känner och därför ville jag dubbelkolla med folk här, för jag har inte koll på hans kunskap i ett område jag har noll kunskap i.

Håller sig grafiken vid xbox nivå så blir jag överlycklig!

Permalänk
Medlem

Du kommer ha en bra mycket bättre dator för dina 10 lax, jämfört med polarens förbyggda burk.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Vill börja med att tacka för all hjälp du gett mig, det ser ut att bli att jag köper på mig ditt tips men med pro carbon moderkortet istället, det verkar vara cirka 500 kronor dyrare än mortar max, men mer värt om man lyckas få tag på ett.
Är det max jag ska sikta på, om jag minns rätt så är det max som är uppdaterat för 3000 cpu, och annars måste jag till en butik och få det uppdaterat? Eller har jag allt om bakfoten igen..
EDIT: Nej enligt google så var det inte max som avgjorde om det fungerade eller inte, utan det ska funka oavsett om kortet uppdateras via bios. Det är rätt va? Jag såg att inet kan lösa det, kan webhallen också? Kortet finns i butik här i närheten så vore ju kanon att hämta och få ett fungerande från början.

Är det värt att gå på 3600x eller är det en onödig extra kostnad?
Vad jag och google har kommit överens om är att det inte verkar värt det men jag kan ha missat något.

Permalänk
Medlem

Så länge priset är snarlikt lika, 3600 eller 3600x det kvittar enligt mig. Frågan du ska ställa dig 3600 eller 3700x. Varav 3700x är bra mycket dyrare enligt mig och 6 kärnor räcker länge för vanliga användare. När det kommer till rendering kan 8 kärnor vara ett val.

Så här tänker den gemene köparen: "3600 måste vara en entry-komponent så jag köper 3700x d.v.s mellan-klassen"

Men enligt mig är det lite fel tänk då 3600 redan är top notch. Du kan alltid byta cpu vid senare tillfälle..

Ang Pro Carbon AC så bör den redan va ryzen ready. Skickar ett mess till inet och fråga om du är osäker.. Eller vilken butik du tänkt köpa ifrån.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Låter som att jag lika bra kan hålla mig till 3600, känns spontant inte som att jag har behovet för 3700x när jag läst lite om det.

Jag har kollat och om den inte är så kan webhallen och inet lösa det, åkte till webhallen och skulle hämta deras sista Pro carbon, men killen hittade det inte så jag får se hur det blir. Tydligen hade dom två kvar hos leverantören, men får jag ingen uppdatering på måndag blir det nog ett tomahawk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pro Carbon AC har en flashback knapp på baksidan. Med den kan du uppdatera själv med en usb-sticka.

Och ja de går åt som smör ser jag på prisjakt.nu

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"