Datorn startar från viloläge

Permalänk

Datorn startar från viloläge

Har stort problem med att Windows 10 startar upp från viloläge så fort någon av hårbollarna (katterna) kommer åt tangentbord eller musen.

Finns det på något sätt möjlighet att Windows inte vaknar så lätt?

Hade tidigare moderkort som vaknade endast av strömknappen men detta har inte den funktionen, visserligen körde jag win7 också och minnet är påse kattbajs ifall funktionen fanns egentligen i Windows7.

Är inte värst mycket för Windows 10, mer win xp person och ni vet vilka skillnader det är mellan dessa.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Det brukar gå att ställa in i bios/uefi vad som kan väcka datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan gå in i enhetshanteraren och under ditt tangentbord och mus avaktivera möjligheten för dem att väcka datorn. Under "Power Management"-tabben för mig, vad det nu är på svenska... strömhantering?

Permalänk

Tusen tack båda två.
Misstänker att jag har blivit lite trög på sistone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Själv valde jag att datorn stängs av när man stänger av dvs inte sätts i viloläge, då slipper man det där med att datorn vaknar om man råkar komma åt någon knapp på TB/M. Datorn startar så snabbt ändå med SSD.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Själv valde jag att datorn stängs av när man stänger av dvs inte sätts i viloläge, då slipper man det där med att datorn vaknar om man råkar komma åt någon knapp på TB/M. Datorn startar så snabbt ändå med SSD.

Tyvärr ingen SSD i burken, bara 2st 4TB "djungeltrummor".
Blir nog köp av SSD snart.

Stänger jag av datorn helt så kan det ta upp till 5 minuter innan jag lyckas logga in och sen ytterligare 2min innan windows är klar med autostarter mm.

Från viloläget tar det bara någon ynka sekund.

Trotts tipsen ovanför händer det att datorn hoppar igång ibland, dock ingen katt som orsakat det alla fall

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har samma problem med dator som starta av sig själv från viloläge.

Har ingen aning varför, sjukt irriterande.

Visa signatur

XripperX