TYST speldator för 20k, rådfrågning

Permalänk
Medlem

Till TS:
Vet inte vad du har för erfarenhet från speldatorer men jag vill bara flika in att det inte finns något som heter ”tyst speldator”. Du kan välja det tystaste fläktarna som går att hitta men så länge du har ett högpresterande grafikkort så kommer den låta som ånglok. Om du inte kör vattenkylt förstås men det kostar ju en del extra.

Jag integrerade nyligen min gpu i min custom water loop och jävlar vad trevligt det är med tanke på ljudnivån.

Skrivet av twit:

Sidopanelerna i ett dämpat chassi absorberar ljud i betydligt högre grad än vad en glaspanel, eller ännu värre en plexiglaspanel kan göra.

”Betydligt” är att ta i, i alla fall om man tänker på de tester jag sett med Fractal Designs chassin. Visst har ett chassi med glaspanel högre ljudvolym men jag tror väldigt få hade märkt någon skillnad ifall man inte kan jämföra dom sida mot sida.

Permalänk
Medlem

Varför inte denna variant?

Under 15.000:- inkl. frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

Varför inte denna variant?

Under 15.000:- inkl. frakt.

Ja, varför den varianten?

Till att börja med så vill inte alla köpa från utlandet men även om vi bortser från det så har du valt ett ganska så mycket sämre grafikkort samt att två av varorna har upp till fyra veckors leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, varför den varianten?

För att den levererar vad trådskaparen efterfrågar; tips på en tyst speldator. Dessutom till ett lägre pris än trådskaparens budgettak.

Skrivet av Trunk:

Till att börja med så vill inte alla köpa från utlandet men även om vi bortser från det så har du valt ett ganska så mycket sämre grafikkort samt att två av varorna har upp till fyra veckors leveranstid.

Detta är ett förslag på en sammansättning av komponenter som svarar upp till trådskaparens fråga. Om trådskaparen finner att just grafikkortet faller kort kan nog trådskaparen själv byta ut just den komponenten mot en mer önskvärd variant.

Ha en fortsatt bra dag!

Permalänk
Medlem

@Kvist1: Självklart är det inte helt tyst, men ett jämnt ljud kan hjärnan filtrera ut lättare. Vid tyngre last så blir det rätt fort en balans mellan värmen som processorn utvecklar och vad kylaren klarar av att transportera bort, med jämna fläktvarv som följd. Nu då jag sitter och surfar och har twitch igång så ser det ut såhär:

Råkar det inte vara nåt annat ljud som överröstar så drar varje uppvarvande till sig uppmärksamheten eftersom det blir ett "nytt" ljud. Förvisso finns det alltid en tröghet i att göra sig av med värme, så en AIO kommer ju få liknande problem, men den bör att gå att ställa ner fläktkurvan mer på eftersom den har mer överkapacitet och därmed få mindre varvtalsvariation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

För att den levererar vad trådskaparen efterfrågar; tips på en tyst speldator. Dessutom till ett lägre pris än trådskaparens budgettak.

Detta är ett förslag på en sammansättning av komponenter som svarar upp till trådskaparens fråga. Om trådskaparen finner att just grafikkortet faller kort kan nog trådskaparen själv byta ut just den komponenten mot en mer önskvärd variant.

Ha en fortsatt bra dag!

Jag är jättetacksam för alla tips! Även detta

Lutar dock åt det jag länkade tidigare från Inet, alternativt beställa från flera kända lokala genom den där komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Kvist1: Självklart är det inte helt tyst, men ett jämnt ljud kan hjärnan filtrera ut lättare. Vid tyngre last så blir det rätt fort en balans mellan värmen som processorn utvecklar och vad kylaren klarar av att transportera bort, med jämna fläktvarv som följd. Nu då jag sitter och surfar och har twitch igång så ser det ut såhär:

https://i.imgur.com/jFIMD4V.png

Råkar det inte vara nåt annat ljud som överröstar så drar varje uppvarvande till sig uppmärksamheten eftersom det blir ett "nytt" ljud. Förvisso finns det alltid en tröghet i att göra sig av med värme, så en AIO kommer ju få liknande problem, men den bör att gå att ställa ner fläktkurvan mer på eftersom den har mer överkapacitet och därmed få mindre varvtalsvariation.

Tack för argumenten, håller med om att "uppvarvande" drar till sig mera uppmärksamhet, men vågar nog chansa på Noctua/dark pro ändå¨:)

Permalänk
Medlem

FINAL BUILD!?

Jag tror jag spikat kistan nu.

Här är bygget jag förmodligen kommer köra på!
https://komponentkoll.se/bygg/YfSCd/

Jag föll på mållinjen om att hålla det helt tyst oich för 20k exakt, vill se in i lådan trots allt, lite godis vill jag nog se i en ny dator.

Permalänk
Medlem

@Kvist1:
Stabilt bygge!
Hade dock gjort en liten ändring och tagit Corsair RM750x istället för det du valt. Det är 109:- extra men lite mer effekt och ett ruggigt bra nätagg!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

@Kvist1: Jo, till saken hör väl att jag inte vill kunna höra datorn öht. Petig med ljudnivån som sagt.

Permalänk
Medlem

köp på inet

Permalänk
Medlem

@helene55: Varför köpa på Inet om vissa delar är billigare någon annanstans?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

För att den levererar vad trådskaparen efterfrågar; tips på en tyst speldator. Dessutom till ett lägre pris än trådskaparens budgettak.

Detta är ett förslag på en sammansättning av komponenter som svarar upp till trådskaparens fråga. Om trådskaparen finner att just grafikkortet faller kort kan nog trådskaparen själv byta ut just den komponenten mot en mer önskvärd variant.

Ha en fortsatt bra dag!

Nu när jag läser det jag skrev ytterligare en gång så ser jag hur det kan tolkas lite väl bryskt. Det var inte alls tanken
Med det sagt så tycker jag ändå att man ska hålla sig till den budgeten som TS sätter och vill man ändra på den så får man argumentera för sin sak.

Skrivet av helene55:

köp på inet

Eftersom jag redan verkar vara lite av en grinig gubbe idag så kan jag lika gärna fortsätta...

Vad vill du ha sagt med den informationen? Varför skulle jag som läsare vilja köpa av inet bara för att en random snubbe på nätet skrev det i ett inlägg?

Och som någon annan skrev, varför ska man vara så trogen mot en enskild butik när man kan få det mycket billigare från andra tillförlitliga butiker? Visst är det smidigt att ha allt i ett enda paket men är det flera hundralappar bekvämare (tusenlappar i vissa fall)?